Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

*litegrann knapplån*

Jag hade tänkt visa Lejonhjärta på treårstest. Han är ju russ så det blir alltså för ponnyerna :)

Han är löshoppad i sommar, men i förrgår så provade jag att höja till max-höjden på treårs (90 cm för B-ponny) och det hoppade han med sådan lätthet att framöver så blir det andra övningar med lägre höjd. Ville bara se hur han löste det och att "det" finns där liksom. Han kommer löshoppas här hemma en gång i veckan fram tills att min gräsbana inte längre går att vara på. Sedan ska vi väl löshoppa även i ridhus någon gång under vintern.

Försöker luska reda på någon sorts löshoppningsträning för unghästar på våren nästa år (helst på samma ställe där treårstestet går av stapeln), men inte hittat något ännu. Tror det skulle vara bra för honom att åka till en sådan lite större anläggning också, för miljöträningens skull. Eventuellt åker vi till en körträning i slutet på året, men är osäker på "nyttan" av det beroende på att det är på den stora anläggningen - tror han kan ha lite svårt att koncentrera sej. Men det skulle vara kul! Eventuellt åker vi till "min" tränare för lite "arbete vid hand" också innan årsskiftet, men det blir om det känns lämpligt :)

Vi kommer åka till ridhus (mindre "anläggning" om det ens kan kallas så) 3-4 gånger nu innan årsskiftet, framförallt för att bekanta oss med att vara på anläggning med ston mer. Här hemma i byn finns bara valack-kompisar så det är en helt annan värld för honom när han åker bort och känner dofterna :angel:

Han ska inte skos, verkas med ungefär 8 veckors mellanrum.
Inkörd är han ju och jag ser bara en massa fördelar med det, MEN utrustningen är ju verkligen dyr :crazy:

Ska beställa vagn nu i dagarna dock :bump: Och när den kommer så tänker jag försöka köra 2 gånger i veckan mellan 3-6 km i skritt och trav om inte underlaget stoppar oss. Is & slask är ju lite bökigt.
Men fram tills vagnen kommer så tänker jag utnyttja skogen ordentligt nu när det är så vackert ute :love: 2-3 gånger i veckan tömkörning & promenader off road i skogen förutom löshoppandet.

Det känns JÄTTE-kul att börja kunna "jobba" mer med honom :banana:

Senast ändrad:

Peia har hoppat upp mot en meter, maxhöjden för henne blir troligen 1,10 då hon lär mätas in som D-ponny.
Hon skuttar högt och glatt över utan bekymmer så det ska nog gå bra vad det gäller höjden :)

Peia har ju varit på flera anläggningar utan att röra ett öra så miljöträningen blir vad den blir ;) Dock måste jag ju gå eller åka till ridhus ett par gånger i vinter iaf.

Du tänker väl köra din ponny även fortsättningsvis antar jag? Eller är du tillräckligt liten för att rida honom?
Peia ska ju först och främst ridas så att köpa vagn och dylikt känns lite onödigt.

Jag är för stor för att rida honom och jag SÖRJER skitmycket för det :cry:
Skulle vara mycket roligt att kunna rida honom. Han är verkligen en komplett liten ponny!

Hjärtis har varit iväg lite också och det går bra :D - men han är ju en tonårspojk...:D Han har väldigt tacksamt psyke men kommer nog bättre till sin rätt om han lär sej att förstå att under arbetet så kan man inte ha fullt sjå att försöka hålla koll på alla damer, stila upp sej inför dem etc :)

Kan tänka mej annars att han under löshoppning på treårstest kommer ha fullt upp att lukta in alla skithögar, kisshögar, läktare, bommar och dylikt och rent allmänt ha fokus på något helt annat än att hoppa :D

MEN jag ska inte vara orättvis mot honom, på utställningen förra veckan så var han visserligen gnäggig och showig av sej på själva anläggningen, men inne i ringen så skötte han sej absolut prickfritt och hade fin koncentration på uppgiften.

Men man förlorar ju inget på att träna ordentligt på den biten, tänker jag, särskilt eftersom han ÄR hingst. (vill gärna att han blir lika "enkel" som valackerna att ha med sej, utan att behöva göra av med en massa extra energi på att göra sej Störst, Bäst & Vackrast när han inte behöver :angel: ) Här hemma blir det inte mycket "sådan" träning i och med att han bor på en väldigt lugn gård med ett gäng grabbar, och inte ens har vi några grannar med hästar.

Då måste du ha en väldigt vacker häst :p ;)

Bebbs har svullnat i benet nu :( i tisdags hadde Bebbs ett sår på ena knät, hadde blodat jätte mycket men va bara lite svullen runt såret och haltade inte. Idag va hon svullen på insidan under knät och runt om. Tror det har lite med att göra att hon håller på och bocka & springa som en galning i hagen. Då hon inte haltar så avvaktar vi lite och under tiden träna på läskiga saker. Idag så fick jag sparka på en petflaska runt och imellan benen på henne, tuta på mopeden när hon står brevid och sen åt hon imellan en jätte hög av ihoprullade plaströr (hon åt igenom hålet) matte va så stålt över henne :love:

Haha, jaa, det är hon verkligen! Fast hennes tecken i pannan ser ut som när man gör tummen neråt :rofl: Våra bebisar kanske är tvillingar? ;)
Nej, vad synd! :eek: Tråkigt att sånt ska hända på unga hästar, speciellt om det allvarligare skador, för dom har ju liksom hela livet på sig nu. :crazy:

en liten uppdatering från oss. Kommit hem till stallet från betet och nu börjar livet på allvar ;)

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_17/14700000-14709999/640x480/14703925.jpg?0
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_17/14700000-14709999/640x480/14703927.jpg?0
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_17/14700000-14709999/640x480/14703930.jpg?0
14703933.jpg

14703936.jpg

KL och inte KL

Jag har oftast 4 veckor mellan verkningarna, hon har patella så bakhovarna måste hållas väldigt korta hela tiden och då kan det inte gå så mycket längre tid.

Hur många dagar ska ni aktivera era hästar nu till hösten?
Jag måste helst hålla igång henne hela tiden pga av patellan i bakbenen men jag är rädd för att trötta ut henne.
1 gång/veckan tömkörning
1 gång/veckan ridning (sitta på henne)
1 gång/veckan 30 minuters runda i skogen
2 gånger/veckan 10 minuters runda (bara runt stallet)
2 gånger/veckan ledig
Jag tycker egentligen att det är lite mycket men står hon två dagar i rad så låser sig bakbenen och det är inte heller bra. Tycker ni att det är för mycket att göra det varje vecka? Senare till hösten har hon såklart bara ledigt i några veckor också.

Kul att se att det går bra för alla! :)

Jag kommer att aktivera henne varje dag. Iaf fram till dec, sen komemr det bli lite mindre fram till mars och sen fullfart igen sen till treårs i maj.

Just nu blir det longering och tömkörning samt promenader i varvning.

Om nån vecka lr så ska jag börja rida på henne så då blir schemat lite annorlunda.

Då blir det nog inga höga poäng på löshoppningen isf ;) Vissa av ponnyerna vi såg var väldigt okoncentrerade och då blev poängen därefter.
Lite synd att ni inte har ston att träna koncentration med förstås men det måste väl gå att ordna iaf :)

Hihi jag tycker det är positivt att han slipper stona här hemma ;). Vill inte att han ska få in några onödiga vanor som vandring och dylikt = stor risk om stona finns i närheten. Men någon granne med vackra brudar kunde vi väl iofs kunna ha tycker jag :D.

Framemot nästa vår så flyttar det in ston här hemma också och då börjar allvaret, även om man är liten russhingst så ska man kunna arbeta även tillsammans med märrarna - framför näsan och så på ute-"ritter" till exempel :D :angel:
Blir han godkänd så ska han ju ändå få lära sej hur brudar verkligen funkar...

Men man får passa på att miljöträna lite lätt istället nu :).

Bökigt med patellaupphakningar!
Det viktiga med de unga som jag märkt är just tankepauserna. Sedan orkar kroppen i regel mycket mer än knoppen innan de "mognat". Men våra 2,5-åringar börjar nog till viss del ha nått den mognaden att man kan börja träna "fysiken"?

Men det är väldigt olika från individ till individ hur långa såna tankepauser (hur många dagar) de behöver mellan "passen".

Min aktiveras ungefär varannan dag och då blir det oftast tömkörning, promenader, handhästande, "löshästande" och dylikt i uppemot 45 min i skogen, allra mest skritt men vid handhästande & löshästande även trav & lite galopp då. Han har himla bra uthållighet rent fysiskt, bra grundtränad så nu börjar vi kunna "utöka" passen - men vissa dagar måste man anpassa längden på passen efter dagsform då han inte klarar av att vara fokuserad och "glad" så länge (då "glömmer" han sådant som ÄR befäst och kan börja ifrågasätta - något han aldrig gör på en "bra dag"), andra dagar verkar han må bäst av att ha lite längre pass på 30-45 min då han "landar" och blir nöjd.
Han har dragit däck i linor & svängel, det är lite av hans "styrketräning" och de passen är lagom på 20-30 min, efter de passen är han himla nöjd på ögonen och jag antar det är lite av samma grej som blir för en människa efter liiite hårdare träning, ett härligt hormonpåslag vad gäller avslappning, avspänning & njutning :D

Försöker varva pass med mycket tankearbete (under inkörningen var det när man introducerade nya grejer i träningen - till exempel draglinorna, skaklarna osv) med pass utan så mycket tankearbete, samt även varva pass som är fysiskt jobbiga med pass som är fysiskt lätta. Det verkar han trivas bäst med, om jag introducerat mycket nytt under en period så "mognar" detta under ett pass då vi går tillbaka och gör något som är väl befäst - så han får känna sej trygg, säker & Duktig. Nästa gång med de nyare grejerna så märker man genast att han tar sej an det med ett annat självförtroende och trygghet.

Löshoppas en gång i veckan.

När vagnen kommer så ska han köras 2 gånger i veckan, mellan 3-6 km i skritt & trav förutom då övrig aktivering.

Vilken utstrålning! Ser ut att ha väääldigt lång hals också?
Jag har missat vad det är för något - Stam?

Tack, Japp hon är väldans stor överallt haha.
170 hög nu i dagsläget.

e.Hiphop

Hittades av en slump hos en travtränare, hon har halvblodsmamma såklart så gröna papper, Fick ett bra pris o kunde inte tacka nej.
Inkörd och riden en gång.

så här såg hon ut i juli:
10763817.jpg

Peia har ju fått miljöträna med hingstar men hon bryr sig inte om dem ;) Hon tittar knappt åt dem ens när de springer i hagen och fånar sig. Hon är cool hon. Hennes mamma bryr sig inte heller om hingstar, varken på tävlingsuppstallningar eller vid betäckning :p

haha vem vet :p ja och detta är hennes första skada, så vi har klarat oss ett bra tag skadefria iaf. Lindade benet imorse då svulnaden blivit större, troligvis för att hon stått still. va första gången Bebbs blev lindad med det brydde hon sig inte om :love: Som tur väl är så är det inget allvarligt med benet, är van vid dessa knän, det är 2 gången i sommar jag råkar ut för det, och tidigare fick hennes mor oxå spark på knät eller vad det kan va, dock blev hon blockhalt :( bebbs va bara lite stel igår men haltar inte vilket man är glad över.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar