Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

4.jpg

Dagens träning:
Först var Phigalle inbunden för första gången och det gick bra om jag stod snett bakom honom och smackade och då gick han frunt för att komma till mej. Han har svårt för att tänka framåt utan mej Likadant åt andra hållet. Sedan testade jag att tömöra för andra gången. Men denna gången tog jag via westernsadelnsbyglar (fastsatta med grimskaft under magen) istället för longeringsgjorden. som förra gången. det var mkt lättare att andvända westernsadeln. han tyckte det var himla otäckt med longeringingslinorna jag andvända så jag fick samla ihop i vardera hand. Han har som sagt lite svårt att gå utan mej men det gick ganska bra och vi tränade lite vänser,höger,stanna och även backa några steg. sedan var det dax att ta bort linorna och så satt jag upp när sambon höll i grimskaftet. Leddes runt lite kanske 4-5 minuter. Sparkade bakut en gång:rofl:. Sedan red jag runt kanske i 2 minuter själv lite vänster,höger och stanna. Satt av helt själv. Detta var alltså 4:e gången jag satt på honom (andra gången med sadel). Nu ska han få vila några dar för att smälta dagen och sedan ska han börja tömköras och sittas/ledas/ridas 1g/vecka men troligtvis 1g varannan vecka beroende på hur allt funkar och så. I Vinter kommer han att få vila helt minst 2 månader.
Bildbomb.
5.jpg
979926f6.jpg

3.jpg
2.jpg

Härligt! Ni ser ut att trivas tillsammans.

Pemba har idag haft sadel på sig för första gången. Hon reagerade såklart inte alls, utan tänkte mer på mat. Hon är också duktig på att stå stilla när hon är lös, stå uppbunden i stallgången, lyfta hovarna, komma när matte ropar och vara allmänt härlig. Jag börjar faktiskt längta efter att få rida ut i skogen på henne... men den som väntar på något gott!

Min tränar tar tydligen 6.700 kr/månad för inridning.. tror jag kämpar på själv till en början, och tar hjälp vid behov.

Ja vi trivs jätte bra tillsammans. Den tränaren som jag troligtvis har valt tar 5000kr i månaden och jag kommer att spara och skicka iväg Phigalle en månad i taget när jag har råd (förhoppningsvis 1-2 gåner per år så som ekonomi är just nu.mer om jag får jobb givitvis). Som det känns just nu så kan jag ta hand om ridningen och alltidhopa själv men då jag håller på att gå över till western och kan inte grunderna i det ännu så vill jag ha så mkt hjälp som möjligt så jag gör rätt. Ifs kan ju göra honom till en dressyrhäst för det är jag bättre på;)

De flesta säger så, att de inte ens tycker om russ men Hjärtat faller dem i smaken. Inte vet jag hur det kommer sej för han ÄR ju väldigt typig!!! :D
Kul i alla fall med en beundrare, jag ska hälsa honom det :bow:

Har en 05:a som inte gjort ett dyft. Går kvar i Tyskland på lösdrift och måste antagligen göra det till januari. Förhoppningsvis kan jag få dem att börja med henne lite där nere i vinter!

Beroende på hur hon fungerar så är målet att visa på 3-års till våren.

Det är ett hannoveranersto e Go on Top (Graf Top - Drosselklang) - Landadel - xx!

/C

Du ska inte oroa dig för mycket. Rid in honom såsom du kan. Det är lättare att skola om från engelskt till western än tvärtom.
Grunderna är ju desamma. Det som skiljer är ju kanske hur man använder vikten och hur man lägger an tyglen på hästen.

Det kommer gå bra ska du se. Ni är väldigt fina tillsammans.
Lycka till i fortsättningen ;)

KL

Var iväg med welsh coben i dag, efter en dryg månads vila från allt, lastade honom själv och han gick upp utan att tveka.

Väl framme vid ridhuset så blåste det upp på slätten därute och precis när jag skulle backa ut honom ur släpen så blåser innerdörren igen i rumpan på honom:crazy: van vid stolliga halvblod så hanna jag bara tänka att nu får han spel härinne - men nej inte. Han bara kliver fram lite försiktigt och ser lite förnärmad ut " matte, ska det VA så här eller?". Jag går ut, runtom, knäpper fast dörren, går tillbaka och säger ok, han backar sakta ut. Jag älskar den här pållen:love:

I ridhuset blev det lite lätt longering utan sadel och sen med, stigbyglarna dinglande men inget brallande eller nervöst.

Det enda han hittade på idag var att stå o hoppa jämfota i släpen på vägen hem. Tror att han var kissnödig faktiskt:o

Den andre lille odågan, också 05:a, han är satt för vagn och det går jättebra nu. Peppar,peppar, ta i trä:D

De e kul med unghästar!:bump:

*kl*
Ni som börjat sitta på era bäbisar, är det någon här som valt att rida in med bomlös sadel ? ska köpa sadel till min dan nu i höst men fundera på att köpa en bomlös att rida in henne i sen när hon satt mer muskler och så köpa en westernsadel. Hon är ganska så biffig redan nu och tror att om jag köper med bom så kommer hon ha växt ur den på ett halvår. Testade förra pållens sadel på henne han hade det röda järnet(vid) i sin Bates sadel och den va för smal för henne. :eek: Sen så hon är stundvis högre bak så rygglinjen ändras ju oxå ofta för stunden. Någon annan som tänker i liknande banor ? Enda nackdelen jag kan komma på är att det är dåligt med stöd i sadlen och min dam visar dagligen i hagen att hon lätt kan göra fina katthopp och andra gymnastiska övningar,så man lär behöva fallskärm x antal ggr :p

jag hade först en billigare westernsadel med semiquarterbom till Phigalle men sedan fick jag se på en med mkt bättrekvalite men med bra pris så då sålde jag min snabbt och köpte den istället-arabbom. Den är lite för vid ännu men ska köpa en builtup-pad så länge tills han breddat sej.

Jag har en liten fråga :smirk: Jag har ju hört/läst att man INTE ska rida in/sätta hästen i så mycket arbete innan den är 3 år, så jag undrar; Vad för slags arbete är OK för en 2-åring? Jag har funderat lite på att endast promenera, träna Join Up (+ andra bra övningar) och lära henne att t.ex. stå still när man borstar, uppbunden m.m. (Grundläggande saker, eller vad man kan kalla det) ända tills hon har fyllt 3 år, och sen börja tömköra, longera och så småningom rida in. Hade det blivet bra? Eller ska hon ha blivet lärd i allt INNAN hon fyller 3 och sen bli inriden? :crazy: Har jag helt tokiga ideér eller är jag något så när på rätt spår? :o Det sägs ju att om dom sätts i arbete för tidigt så blir dom mer skadade än vad det är nyttigt för dom, eller arbete kanske menas med riktigt hård träning?
Jag hoppas ni förstog någonting av det jag försökte förklara, kan tappa bort mig lite ibland :angel:

tänker nog som dig, har inte suttit på min dam ännu, eller longerat. Har haft sadel liggande på på henne 1 gång för att kolla om hon kunde ha förra sadlen, vilket hon inte kunde. tränar annars mycket på att hon ska lyssna när jag leder henne stå lös i gången, lyfta hovar på kommando osv. Letar dock efter en sadel att börja vänja henne vid så småning om. Har tänkt att börja hänga på henne vid jul. Träns kommer jag vänta med att ha på henne tills hon lärt sig flytta undan för vikt & skänkel+tygel.

Arbete för mej kan tex vara att gå 5 minuter runt i trädgården för att undersöka gungställning,blomkrukor m.m. Även att stå bunden i stallgången för att bli bortad kan vara en dags träning.Kan även vara att jag går en promenad på 10 minuter i skogen bärandes en kasse i andra handen och prassla med den lite.

Min Phigalle är longerad 2 gånger i grimma ,sutten på 4 gånger varav av två gånger i skritt på stallplanen. han är tömkörd ca 5 minuter 2 gånger före uppsittning.
Jag kommer att koncentrera mej på tömkörning just nu, vänja vid bettets inverkan. Många andra 2-åringa är redan inkörda så det är svårt hur mkt som man ska träna.vad man ska träna. och vad man själv anser som träning.

Jag är insnöad på den forskning som bedrivits på området, dvs arbete av unghästar och hur det påverkar utveckling. Och enligt forskning är lagom mycket arbete för unghästen en förutsättning för hållbarhet.

Att som man ofta gör idag, låter sin unghäst stå i en hage tills den blir 2,5 då den börjar tränas under högst ett halvår innan den rids in och förväntas bli en "hållbar ridhäst" under sitt tredje levnadsår, är som jag ser det helt galet och bakvänt, på alla fronter...

Jag har tvärtom dels fått lära mej att fram till 2 års ålder så växer hästen och det är under denna period som dess hållbarhet på riktigt avgörs, det gäller då framförallt foder och allmän rörelse (stora hagar och bra hagkompisar) men även till viss del träning, för att anpassa unghästens rörelseapparat till olika underlag till exempel, samt ge den en uppfattning om sin kropp, balans, medvetenhet.
Dels tar det allra minst 2 år av träning för hästens kropp att bli "stark", ligament & senor. När det gäller ridningen så är ju hästens rygg en otroligt bräcklig struktur, ej menad att bära vikt. Det krävs en hel del bärighet och muskler för att göra det på ett bra sätt.
Alltså - som jag ser det, behöver unghästen 2 års grundträning för att bygga upp sin fysik innan ridningen....

Därav ser jag det som förkastligt att dels vänta så länge med den allmänna skolningen & grundträningen, men sedan ha bråttom att sitta upp. Ännu mer förkastligt är det med dåligt foder under unghäståren, dåliga hagar som ej stimulerar till rörelse, och dåligt med "bra" hagkompisar...

Men det kräver ju lyhördhet att "träna" unghästen.
Som jag ser det kan de inte få "tillräckligt" med skritt, dvs skritt i alla dess former är bra. Det svåra är ju med en omogen häst (mognad sitter dock som jag ser det mycket i flock-konstellation & hantering) då den inte orkar koncentrera sej några långa stunder - detta måste man ju ta hänsyn till.

Min 2-åring är "aktiverad" 3-4 gånger i veckan sedan ett halvårs ålder...det låter ju mycket men det har handlat om korta promenader i skritt (20-30 min), handhästande, löshästande (dvs med lös på ridturer), tömkörning och så vidare. Mycket skritt, som löshäst hardet förstås också blivit mycket trav & galopp men då så att säga alltid på unghästens villkor, dvs han bestämmer takten och eftersom han är lös så kan han också tydligt påvisa när han blir trött. (dock inget galoppjobb av ridhästen; dvs den galopp som unghästen bjuder på är i princip för att hinna ikapp).

Han är ju nu inkörd och när vi får hem vagnen så är tanken att han ska köras 2 eller 3 gånger i veckan mellan 2-6 km i skritt & lite trav. Detta blandat med tömkörning, lös & handhästande, eventuell löshoppning och så vidare.

Han har ju nu sedan i våras regelbundet dragit däcket och det är ganska bra belastning, rätt tungt. Korta pass på 20-30 min med däcket bakom men det är bra styrketräning! Försöker kombinera med "enkla" promenader & tömkörning med olika längd...

Men alla gör ju olika; jag tror det viktiga är att man litar på sin magkänsla när det gäller just sin egen häst, hur den ser ut för dagen & är lyhörd för dess "signaler" på träningen. Men det är ju också viktigt som jag ser det att bygga hästen på alla nivåer innan man "förväntar" sej att den ska klara belastning... För att den ska bli hållbar!

CindyLou: Phigalle, Arabiskt fullblod, f maj -05 e.Firitzio S.A ue.Koz

Sofflan82: Unicorn Minas Tirith (Minna), f juli -05 e. Zamuraj skn9 ue. epoz ox uue. Amiral 764

micra: Zakira, Arabiskt fullblod, f. mars -05 e. Etic (Etat-Estrada) u.Teliszka (Wadim-Trylogia)

Elea: EV Kristall, finsk häst f. maj -05 e.EV Johtotahti u.Perihelina ue.Perikuva

LadyCovergirl: Cassiopeia Nova (Peia), connemara f. maj-05 e: Rooar RC 86 u: Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41

JohannaB: Kandar, halvblod född juni 2005. E: Rubinrot U: Karamell (F.1) UE: Gauguin de Lully

Mc Laren: McLaren, halvblod född maj -05. e:Lambourghini 1028 u: Bambina Martelli xx ue: Siberian Express xx.

Balance: Athena, halvblod född maj -05. e:Briar u:Rockie ue: Krevad

Kullerbytta: Saffy, Welsh Cob e. Trevallion Quaker u. Ollies Soledad-Rookery Full Flight

Amk: Pemba, arab född maj -05. e Celowy, u. Pioda. Ue Danser, eu Probat

Tartuffe: Lindgårdens Amber, korsning Svenskt halvblod och Nordsvensk, född 16 Juni 2005, e: Udd, u. Appolonia, eu: Centur.

Psykskaft: stengärdes Milos, arab född maj 05. e: Capos, u: Mizpa ue:Arrogance

Senast ändrad:

glömt att updatera, Milos kommer lite i sista hand när det gäller hästarna känner jag och har dåligt samvete över det. Men han har blivit tömkörd någon gång och det har gått bra. annars jobbar jag honom mycket i repgrimma och med sadel på, han har vänjt sig vid den och jag har även suttit upp 2 ggr, en del protester har det blivit men hoppas på bättring ska ev sitta upp idag igen. Han växer och växer och är någonstans runt 154 i mkh.

Är sådär barnsligt kaxig ibland och vill inte bli fångad, men det är bara stundvis, han brukar även få följa med 6 åringen som handhäst då med sadel på, men vet inte hur jag ska göra nu då jag har vikter på den ena sadeln för Kristalls träning. Funderar på om han ska få gå med den för att mer vänja sig med vikt. (sadeln väger nu 15 kg, som en western sadel så det lär ju inte vara fel)

Ensam i hagen klarar han utan problem och brukar få vara det när de andra 2 rids. Är jobbig i stallet och bråkar genom att lösa upp knutar när de andra står på gången vid tex skoning/ verkning.

Vad kan man mer uppdatera? säker vid lastning, går på först självmant. Ska bli riktigt intressant att rida in honom, och hoppas att han verkligen passar för mina mål = distans. Men han kommer inte kunna debutera inom det fören 5 år. så innan dess ska vi lära oss tålamod genom trail övningar och horsemanship är planerna.

Gud vad jag längtar tills han är inriden . . .

Sofflan82: Unicorn Minas Tirith (Minna), f juli -05 e. Zamuraj skn9 ue. epoz ox uue. Amiral 764

micra: Zakira, Arabiskt fullblod, f. mars -05 e. Etic (Etat-Estrada) u.Teliszka (Wadim-Trylogia)

Elea: EV Kristall, finsk häst f. maj -05 e.EV Johtotahti u.Perihelina ue.Perikuva

LadyCovergirl: Cassiopeia Nova (Peia), connemara f. maj-05 e: Rooar RC 86 u: Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41

JohannaB: Kandar, halvblod född juni 2005. E: Rubinrot U: Karamell (F.1) UE: Gauguin de Lully

Mc Laren: McLaren, halvblod född maj -05. e:Lambourghini 1028 u: Bambina Martelli xx ue: Siberian Express xx.

Kullerbytta: Saffy, Welsh Cob e. Trevallion Quaker u. Ollies Soledad-Rookery Full Flight

Tartuffe: Lindgårdens Amber, korsning Svenskt halvblod och Nordsvensk, född 16 Juni 2005, e: Udd, u. Appolonia, eu: Centur.

Helenea: Ya-ya, arabkorsning, född 15 Januari 2005, e. okänd u. Tingeling

KL

Jag känner med för att uppdatera lite. Idag var jag ute och tömkörde för andra gången. Det gick superbra! Vi hade en ledare med oss i början men sedan släppte hon och Ya-ya fattade alltig ändå. Vi svängde och gjorde halt, verkade som om hon inte hade gjort annat i hela sitt liv. Hon tyckte att det var riktigt roligt så det här ska vi göra mer. :)
Sedan så mätte jag henne idag och hon har blivit 137 cm i mankhöjd nu, hon har alltså vuxit 3 cm under sommaren!

Kul att se att det går så bra för er andra med! :)

Helenea: Ya-ya, arabkorsning, född 15 Januari 2005, e. okänd u. Tingeling

DAngel: Billie Jean, korsning Irish Cob/vbl travare , född feb 2005, e. Pegasus, u: Denise Lopez, ue: Giant Force

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar