Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

*Kl*

Ni med ston, har ni tänkt att betäcka era blivande 3-åringar nästa år? Isf med vilken hingst?
Vi har tänkt att betäcka Peia i slutet av maj. Passar perfekt in mellan 3-årstest och eventuellt 3-årstestfinal.
Som det ser ut nu blir det connemarahingsten Juno Rory som ska användas :)

Om hon får tillräckligt bra poäng på 3-årstestet så är jag sugen på att betäcka. Men å andra sidan har jag inte riktigt tid med en häst till och då skulle det bli för att sälja... Det är så himla kul att fantisera bara om vem som skulle få den stora äran att bli pappa... ;)

Hmm, det löser sig nog. Det var mamma som ville ta ett föl till så :) (Peia är ju också egenproducerat.)
Peia kommer ju säljas när hon tävlat klart som ungponny, om 4-5 år alltså. Blir väl något liknande med nästa.
Den enda som aldrig säljs är Cinna :love: (Peias mamma.)

Han kan tex inte ens låta bli mamman där när hon fyller på vattnet får han anser bara att hon måste klappa honom och gosa. Ska man ignonera/klappa om ibland eller hur ska man göra?

Om han bara går fram till folk och börjar "peta på dom" hade jag varken ignorerat eller klappat om, jag hade motat undan honom direkt. Inte bara ett litet "flytta på dig" alltså, utan verkligen fått honom att backa undan ordentligt. Han har ingen rätt att bara gå fram till folk och nästan krypa upp i knät innan man själv visat att det är okej. Jag vet hur det är, har en madame här som är precis likadan.. Men jag är ledaren och jag bestämmer, inte hon!

Om jag helt plötsligt får en jättetjock plånbok så ligger Florencio och Quaterback bäst till, lite mer realistiskt är Bocelli som också är jättefin.

Kul att drömma i alla fall :D

Jo, drömmar är bra att ha :) Kanske vinner du på Lotto en vacker dag :D

kruxet där är ju att man måste spela någon gång ibland för att ha chans att vinna :cool:

sannolikheten är väl iåförsig större att man skulle avla fram en superduperhäst som blev värd en miljon än att man skulle vinna på lotto, dvs. ganska pytteliten chans :smirk:

Jo, för att vinna krävs att man spelar också :)
Nåja, får hoppas att din pålle får bra poäng på 3-årstestet då så du betäcker henne ;)

Jag har funderat en del på detta. Jag är noga redan när de är föl att de ska fråga innan de kommer fram. Alltså man kan inte bara utgå från att man får gå fram till människor "på en gång".

Men sedan är min lille otroligt nyfiken...och det är ju en av de bästa egenskaperna han har, det gör honom orädd och arbetsvillig.

Det handlar mycket om medvetenhet och hållning ser jag. Folk som får följa med ut i hagen som har en svag hållning och dålig medvetenhet (är rädda till exempel) är ju alltid mycket mer suspekta och då tenderar han att följa som en igel...Han håller avstånd, men kan vara lite pillrig med skosnören och fötter och är man alldeles för inbjudande så kan han faktiskt ocksa pillra runt med jackor, vantar, mössor, allt för att "Lukta in sej" på det "konstiga".
Människor som är naturliga & trygga, har en bra hållning & medvetenhet, går han fram och hälsar på (Det är artigt!) och sedan följer han, men på avstånd.

Det är inget jag "uppfostrar" bort, men jag försöker oftast vägleda människorna som hälsar på så de själva kan åstadkomma skillnaden.
Det behövs inget mer än att man till exempel visar gränsen, dvs om man inte vill att han ska dra i skosnörena så vänder man bort hans huvud eller petar med tån på nosen. Med så lite fysisk kontakt som möjligt; han är hingst och såna blir oftast bara mer triggade av en massa fysiskt "puttande" - men de har också mer respekt för "icke-fysiskt" flyttande.
Att vifta med armar eller rep, eller göra sån där "höna"-viftning med armarna - som många NH-snubbar som är lite rädda för hästar gör :angel: - får aldrig önskad effekt på ponnyn...han lyfter bara huvudet och kikar lite frågande under lugg "Vad sysslar hon egentligen med"...Men om man bara är balanserad i sej själv och tar ett avvägt lugnt "mjukt" steg mot honom eller placerar om honom med enkelt kroppsspråk så att han går framför eller "föses framför" (han är som sagt hingst och vill gärna gå i drivande position - dvs bakom människor).

Jag gillar den egenskapen han har att hela tiden följa som en skugga när man går en vända runt hagen, han gillar närhet = positivt och är också nyfiken på vad människorna gör = positivt. Men han ska givetvis hålla sitt avstånd och inte "Knöla" sej; Han står på sina egna ben balanserat och jag står på Mina ben :D

Jag ÄR ganska nöjd med honom på detta, men det hänger ju en hel del på personlighet också; han är väldigt enkelt och man behöver ALDRIG driva undan honom med något extremt kroppsspråk. Till exempel om man ska ut med en annan häst, oftast krävs det inte mer än en blick eller högst ett "pekande finger" på honom så stannar han och fattar att han inte ska med. Det är ju lite av en vanesak också och han har hela tiden stått i samma hage (lösdrift) som flera arbetande hästar och alltså varje dag sedan han var föl varit med om att matte tar ut alla de andra en och en...

Vissa är mycket "Knöligare" eller "knäigare" (knähundar) och då får man upprepa sej hela tiden...Jag har haft hingstbete i sommar och har svurit i förbannelse åt de "klistriga" unghästarna som liksom inte fattar en "undandrivning". Det är STOR skillnad på unghäst mot unghäst och delvis beror det ju på personlighet men också på hur de är hanterade sedan innan. Mycket trevligare med de unghästar som nästan är åt det skygga hållet, visserligen svär man lite åt de mockså i början på sommaren då man ibland inte kan ta fast dem och smörja myggmedel - men i längden är det skönt om man till exempel kan ta ut en häst utan att ha 5-6 klistriga Busiga Småpojkar runt sej. :crazy:
Särskilt som Hjärtat är såpass känslig så kan det bli lite kaos när jag har han i snöre och så kommer ett par andra unghingstar som inte riktigt fattar att de ska hålla sej undan - då blir Hjärtat skraj för mitt språk och vill helst kasta sej iväg, medan de andra liksom inte fattar alls :devil:

Senast ändrad:

Folk som får följa med ut i hagen som har en svag hållning och dålig medvetenhet (är rädda till exempel) är ju alltid mycket mer suspekta och då tenderar han att följa som en igel...

Haha, det är ju väldigt schysst av honom! :rofl:

Jag förstår precis vad du menar med resten av ditt inlägg och jag kan nog hålla med dig också. Uppenbarligen så vet ju din kille var gränserna går och det vore väl konstigt om en unghäst aldrig försökte pilla och nosa på en? Det är snarare de där iglarna som du pratade om från betet som jag ser framför mig när jag tänker på en "påflugen" häst. De som inte går att veva bort för de förstår inte/låtsas som de inte förstår.. Min dam är nog åt det hållet. Ja, hon kan driva mig till vansinne ibland. Vissa dagar bara stövlar hon rätt fram till en och bryr sig inte om att man vevar undan henne. "Titta på mig, titta på mig!". Hon har den personligheten och det är ju lite att jobba med. Då föredrar jag egentligen de lite mer skygga hästarna som inte är buffliga, men nu var det en "sån här" jag råkade få tag på och det är klart jag inte tycker mindre om henne för det. Men hon kan som sagt vara riktigt jobbig ibland!

Idag var hon riktigt grinig, lilla damen. Skulle bara göra tvärtemot vad jag ville att hon skulle göra och när jag sa åt henne så blev hon sur. Hon är ju verkligen speciell... Efter ungefär halva våran promenad så släppte det i alla fall och hon blev en trevlig häst igen. Vaknat på fel sida kanske? :smirk:

Knäppte några kort, men det är inte lätt att leda hästen själv och gå samtidigt som man fotar. Dessutom var det skuggigt där vi gick så bilderna är ganska mörka. Men nu får det räcka med bortförklaringar, här kommer dom. ;)

Tänk om man var så vig... :)

Igår var jag ute hos min unghingst och tittade till honom och hans polare ute på sommarbetet. Vilken skillnad det var på honom jämfört med bara för någon vecka sedan!! :rofl:

På ca 3 veckor har han fått mkt grövre bogparti, kraftigare halsansättning och "rundare" rygg. Jag vet att unghästar i denna ålderna har växtperioder där saker händer fort, men SÅHÄR fort!?

Skulle vara kul att höra om någon annan av er varit med om något liknande? Förut tyckte jag han såg ofärdig ut och inte alls redo för att sittas på, nu har min uppfattning verkligen ändrats, dock får han förbereda sig ungefär 4 månader till innan det är dags.

Här kommer lite före-/efterbilder, kommentera gärna!

Före:
Photo_639_564276.jpeg

Photo_639_564279.jpeg

Photo_639_564277.jpeg

Efter:
Photo_639_588838.jpg

Photo_639_588832.jpg

Photo_639_588822.jpg

Photo_639_588846.jpg

Phigalle har de senaste 3 dagarna varit väldigt trött och lugnet själv-är troligtvis inne i en växtperiod nu så han får slappa och ha det skönt med hagkompisarna. Hade tänkt börjat med tömkörning nu men det får vänta för stunden.

hehe du är inte ensam om att ha haft en grinig dam idag :p min Bebb va ett riktigt monster, va arg på allt och alla och skulle se till så att ingen missade detta, ne nu måsta jag ta ut NHtränaren som vi skutit upp hela tiden, annars kommer jag va ensam i stallet för att hon har ätit upp alla .

annars kommer jag va ensam i stallet för att hon har ätit upp alla .

Haha är det så illa?

Min skärper i alla fall till sig efter ett tag, men det gäller att ha tålamod (vilket jag egentligen inte har)...

Jag tycker han ser rundare ut nu, härligt!

Nytagna foton på Pemba, som just nu tar det lugnt. Jagar fölet och äter mat, och ibland någon promenad.

Augusti07038.jpg

Augusti07028.jpg

På tal om före/efterbilder, här är damen nyköpt i vintras... herregud, så hon såh ut! :eek::

Hstarjan07028.jpg

Senast ändrad:

Jag kan väl lägga in lite nya bilder från idag :)
Jennifer har hängt på Peia en gång tidigare samt suttit på henne en gång. Idag var det min tur att få roa mig :D
Peia såg mest glad ut hela tiden. Jag kunde bara klättra upp och sätta mig och sen var det färdigt med det. Underbara ponnyskrutta :love:

14114564.jpg

14114566.jpg

14114569.jpg

så gott som, kan va glad att hon fortfarande kommer när jag ropar och gnäggar när hon ser en så hon hatar mig nog inte än iaf :p Men om man ignorerar henne så kan hon försöka springa in i en för stunden och va så j*vla bitchig, men hom är ju ett fux sto så man få vell räkna med att hon kommer ha sina dagar :D

Har precis dragit ut vargtänderna på min 05a. Han hade uppenbara problem med att ha bett i munnen. Gapade, ruskade på sig och ville inte bli tränsad till slut (sjukt snäll häst i vanliga fall). Anlitade en hästtandläkare i Göteborg som gjorde det (vet. var med och sederade) Tandläkaren kostade 750 och vet 635.

Nu väntar snart sadelutprovning för vår del. Har hängt på honom och han bryr sig inte. Är inkörd så det blir förmodligen en skonsam inridning. Han växer en del me.. är nu 170 cm i manken :angel:

*knapplån*

Ett par bilder från idag :)

Hjärtat har fått ett nytt träns med hjärtan i pannbandet...:D
14136448.jpg

Väntar på att vi ska ge oss iväg;
14136459.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar