Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Kring funderingarna i tråden;

Jag har inte märkt något speciellt med Hjärtats mun just nu. Men han är ganska joxig med sin mun alltjämt, inte nafsig men grejar mycket med käkarna, gäspar och så vidare.

Veterinären som kollar till de andras tänder får nog kolla in hans mun också, men då i november eller december. Jag är inte säker på att jag gör något åt eventuella vargtänder, i alla fall inte ännu.

Jag har kikat i munnen flertalet gånger men är för okunnig för att förstå mer än att han har himla söta bebiständer ;)

Angående beröm så berömmer jag nog unghästen mycket. Ibland pinsamt mycket. Han ska inte kunna missa när jag tycker något är positivt :D
Men inte i vilka situationer som helst kanske, berömmer nog mestadels när jag har bett om en respons. Ju mer befäst något är desto mindre beröm, kan man väl säga. Behövs det inte så behövs det ju inte! Men i inlärningsskeden så visst, mycket muntlig beröm men även "fysisk", för att hästen verkligen ska förstå vad som efterfrågas.

Försöker använda mej mycket av positiv association...det vill säga koppla ihop situationer som skulle kunna vara obehagliga, med något mycket positivt. Gör så redan med fölen; när de fortfarande är skygga så hittar jag något skönt ställe de gillar att bli kliad på och introducerar på det viset grimma & annat samtidigt som jag kliar.
Hästen associerar grimman med något positivt = enkelt i framtiden.
Samma tänk går att applicera på många situationer.

Eftersom jag kört in min häst så måste jag lita på honom, som jag ser det. Jag litar på grundhanteringen och på det som jag vet han är befäst i. Han har aldrig gjort något som fått mej att tro att jag måste "tvivla" på det. Han går inte på eller över mej, helt enkelt. Men man lär ju ha lite koll på sitt kroppsspråk, men det tycker jag gäller alla hästar, inte bara unghästarna.
Lejonhjärta har ett sånt kanonpsyke också, han är nog den bästa häst jag träffat på den punkten :love: - så jag myser mest bara åt hur rolig han är att hantera :D

Jag har lastat honom själv flertalet gånger, ser det som väldigt naturligt och enkelt, bara en liten förlängning av grundhanteringen. Behöver inte bli "farligt", bara man vet vad man gör och att hästen är välhanterad. I en situation då jag vet att han kan bli lite splittrad, så ber jag dock om hjälp.

Vad fin din häst är!

Här kommer en liten uppdatering med en bild på mig och min stjärna. Vi har nu travat ca två varv i båda varven.

http://www.pixbox.se/pic_show_id13811227.html

Men idag övade jag bara på upp- och av-sittningar. Jag satt upp, satt där ca 10-15 s, satt av, gick ett varv med honom, satt upp igen och satt av och upprepade sedan några gånger. Han har tidigare varit lite spänd precis när jag ska sitta av, men idag verkade han inte alls bry sig om det. Känns som om han ständigt går från klarhet till klarhet, och visst är det underbart när man ser resultat! Den glädjen kan hålla i sig hur länge som helst.

*kl*

Hej på er!

Har skrivit en separat tråd angående min lillkilles problem med tömkörningsgjorden, att det går superfint att sätta på den, spänna gjorden och dra och "ruska" lite på den när han står still. Men att han får spelet efter ett par varv i skritt och blir helt förbytt, bockar stegrar och slänger sig. Hur skulle ni gå tillväga om detta hände med er häst? Ska prova igen imorgon med en täckesgjord och se om han upplever den som mindre tryckande, för det känns som att det är där problemet sitter, att han när han börjar röra sig känner detta tryck som ej ger efter...

Imorgon skall det även påbörjas bygge av en rundcorall som jag länge önskat mig här hemma. Tror att det kan underlätta mycket nu under utbildningen av den lille...

Är tacksam för tips!

"min" 05:a :) (som jag hjälper till med)

Anna Nicole
Sto, Brittish Spotted Pony

CIMG1159.jpg

liten fölis :love:

ett år - uppställd

2 år (från maj iår, väldigt tjock är hon nu har hon gått ner lite iaf..)

Hur går det för er? det går super, vi har börjat tömkört henne samt sätta på sadel o träns. hon är hur duktig som helst :love: väldigt snäll tjej, som gillar att busa ;)
Hur stora är era åringar? nu är hon 2 år och är ca 90 cm, vill gärna att hon blir större men vi får se.. :angel:
Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna? ca 2 ggr/vecka. pysslar ju lite varje dag, men hon får mest gå i hage o leva loppan :D
Och vad är framtidsplanerna? inridning nästa år, fortsätta utbilda henne från marken. hon ska löshoppas inom snar framtid. :banana:

Hela hennes fotoalbum

Efter att ha levt vildhästliv sen i maj så tog vi in honom idag. Tränsa, sadlade och tog ut honom på en sväng. Spännde sadelgjorden mer efter en stund. Hängde lite med armen över sadlen , tog ner stigbyglarna och lät de dingla. Inget som bekymrade honom alls. han ville bara framåt. Helt orädd för sadel och träns, tvekade inte en stund inför detta. En underbar kille är han. Ska börja hänga lite i veckan. Han har haft min 8 åriga tös på ryggen förut, tyckte han va lite skoj. Böjde bara huvudet bakåt och tittade och luktade. (halvblod e. Santa Cruz- Electro - xx)

Böjde bara huvudet bakåt och tittade och luktade.
Precis så gjorde min kille också! (E:Quite Easy - Stanford) Här är andra gången jag sitter på honom utomhus.(Har suttit på honom i boxen några gånger.)

rider_castello2.jpg

Matte vad gör du där uppe?

Han är nu 162 cm stor (164 ö rumpan) tycker att han har börjat växa igen nu. Han är en pigg och glad kille
som alltid är med på noterna. Följer direkt med in i transporten när vi lasttränar. Ska försöka börja tömköra nu och åka till ridhus för att löshoppa. Planen är att visa honom på 3-årstest nästa vår.

Jättekul att läsa om alla andras 05or!:)

*kl*

Egentligen hade vi tänkt vänta lite med sadel, men idag fick jag låna en Albion som faktiskt satt bra på henne.

Så på med sadel för första gången, hon rör inte en min, spänner gjorden, på med longerlina ifall hon ballar ur när hon kommer ut från stallet, går ut - och vad gör damen? Jo, kör ner huvudet och smaskar gräs. :D

Imorgon blir det väldigt basic löshoppning, sen får hon vila några dagar.

Nu tycker jag hon har tagit sig lite i hull med, hon såg för bedrövlig ut när hon kom för tre veckor sen. Full med bitmärken, dåligt hull, ovårdad, mugg och så vidare. Nu ser man i alla fall lite potential..

bli.jpg

Hej Amanin

Hur van/ovan är din pålle med gjordar (tömkörningsgjorden). Många hästar jag har träffat på reagerar så i början. När de börjar gå känns det ovant och de spänner sig. Men det har för det mesta blivit bättre när de väl har fått bocka och springa en stund så slappnar de av.

Sadeltvång kanske?

Prova att ha på en täckesgjord (hårdare spänt än vanligt) när han går lös i box eller hage. Börja med 15 min och öka sedan tiden för var dag. När du spänner tömkörningsgjorden, se så att det inte är några veck etc.

lycka till.

Som sagt är han inte så van, var tredje gången igår. Att han bockar lite och känner efter är naturligt - men inte till den grad som det var igår då han snarare blev skogstokig... Innan har han också kännt efter genom bock och skutt, men båda gångerna gått att ta ner på gjorden igen, och inte som igår då han blev helt blockerad. Han reagerar inte på tryck mer än normalt...

Idag provade vi iallafall med täckesgjord. Drog den först över hela kroppen, under magen, längs med benen, över huvudet o.s.v. vilket jag brukar göra med nya saker som kan vara farliga. Ingen större reaktion. Lade den över ryggen - ingen reaktion. Spände den löst - ingen reaktion. Spände upp den igen och gick ett varv på volten med den dinglandes längs sidorna - OK. Spände den igen och drog lite i den så den spände lite här och där - OK. Gick ett varv löst spänd - OK. Spände den normalt och drog lite i den igen - OK o.s.v. Tillslut gick vi två varv på volten med den ganska hårt spänd och det gick finemang. I övermorgon sa vi gå precis likadant tillväga fast med tömkörningsgjorden istället.

Men är gärna tacksam för fler tips om någon har något att dela med sig av, andra hästen var totalt okimplicerad att rida in och hålla på med så man har blivit lite ringrostig på unghästhanteringen:angel:

Jag och min 2-åring har åkt på kurs nu i helgen!

Avresa lördag kväll, en timmes resa bort och så ut i en hage med ett par tjejer för att sova över till söndag då vårt kursande började!

Meningen var att det skulle vara två tömkörningspass på cirka halvtimmen (inklusive diskussioner på slutet) och första passet blev nog aktiv tid 20-25 minuter men pass två... var damen tröööööött!
Det blev bara 5-10 minuter snirklingar i skritt, halt och stå stilla övning (perfekt när man är trött och helst står stilla).

Duktig tjej som skött sig jättefint hela helgen!
Massor med nyttiga tips på tömkörnings delen så nu har vi en del att jobba med.
Vi tömkör ännu bara i skritt ska jag tillägga.

Transporteringen, som trasslade i våras, gick SUPER!
Raka vägen in både dit och hem, väntade fint medan vi stängde respektive öppnade och backade på kommando! :banana:
Grrreat! ;)

Bild från helgens sista pass när tösen började vara rätt trött, söker dock bettet fint och är lydig för matte:
13856849.jpg

Vi har grimman på under tränset, hon tömkörs på bett.

Idag va Bebbs underbar :love: Började med att jag skulle hämta in henne när jag släppte ut storpållen efter en ridtur. hon gick långt bort så ropade på henne medans vi var på väg till hagen, ser man något litet röra sig långt borta, släpper ut Ricko i hagen och han galopperade för att möta henne, men vad händer, jo hon springer förbi honom utan att bry sig om honom och ska fram till matte istället :love: sen så efter ryckt och allt i stallet testade jag att hoppe vid sidan av henne och lite upp mot ryggen och hon bara stod stilla :D dock testade vi träns igår vilket hon inte gillar så när vi testade sidpull idag va hon lite osäker då hon trodde det va tränset, men ska träna på det, tränset kommer vi nog vänta med tills hon är inriden och lyssnar på hjälper.

Ja, det visade sig vara ganska bra metod! Kul att man kunde lösa sitt eget problem bara genom att tänka efter litegrann och bit för bit utesluta vad som kan varit så farligt att man var tvungen att visa sig större och starkare än matte. Knäppa häst:D

Idag var det således dags för den riktiga tömkörningsgjorden. Vi gjorde precis likadant som med täckesgjorden och det funkade. Han var märkbart lite irriterad när vi spände den sista gången (fortfarande ganska löst spänd, gick att få in en hand under) men gjorde ingen ansats till att kasta sig, tuggade bara lite extra och sparkade med bakbenet mot magen en gång. Gick bara i skritt på en volt, sambon som linförare och jag utanför med ett grimskaft för att visa vägen och kunna reagera snabbare än vad man gör i linan.

Ska göra likadant ett par gånger innan vi går vidare till nästa steg. Ska sedan försöka ha på gjorden vid promenader och dyligt så att han verkligen vänjer sig. Är så kul att göra framsteg även om de är små:banana: Måste förresten fota nästa gång...

Kurs tillsammans var jätteroligt! :bump:

En sak som slog mig var att åka bort (en timmes resa ungefär), bo borta och sedan arbeta två kortare pass mest i skritt var JOBBIGT för damen.
Nu var det första gången hon gjorde något sådant men ändå, 3-årstestet måste vara ganska psykiskt och fysiskt påfrestande?

Eller är skillnaden på mental och fysisk utveckling på en 2 och 3-åring så pass stor att det kommer vara en vuxnare häst som orkar med sådana aktiviteter?

Naturligtvis ska vi träna inför 3-årstest och se till att vi om vi är med är ordentligt förberedda men jag har nog mer tänkt på ren teknisk utbildning (inridning, lära sig löshoppningen, vara fin att visa för hand) men inser nu att det nog är väl så viktigt att psykiskt vara färdig för en så pass lång dag som det är.

Det är nog den biten som är svårast att träna på. Även om man har de andra "momenten" klara och man miljötränar så är det ju svårt att simulera den situationen som uppkommer på 3-årstesten.

Det bästa måste nog ändå vara att göra som du gör; att åka iväg på kurs o dyl.. Träna mentalt på nya situationer och miljöer hela tiden.

Ååååhh vad jag vill ha en transport känner jag!!!!! Det är ju svårt att träna på sådant om man hela tiden måste hyra släp. Det säger sig ju självt att det blir mycket mer sällan.... Jag kör övertalningskampanj med sambon, det går än så länge ganska dåligt.

Allt flyter på bra här med Phigalle.
Den 16 aug så longerade vi för andra gången och denna gång med sadel, lite svårt i höger varv tyckte han dock. Han går inte ut på stor volt hur får jag ut honom från mej? Nu har jag inhandlat en riktig longeringsspö får tsta den någon dag. Trava klarar vi oftast ett helt varv :D har dock kört endast ca 5-6 minuter allt som allt i varje varv.
senastenytt016.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/senastenytt010-1.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/senastenytt013.jpg
senastenytt024.jpg

Efter longeringen den dagen så hängde jag först en gång över sadeln. Då sadeln är lite för bred så höll min sambo ner högra bygeln medans jag satt upp som vanlig, han stod helt stilla. Och sambon skulle backa en meter för att ta kort och då gick han efter och så fortsatte det någon minute :rofl: sedan skrittade/leddes vi några meter sedan halt och då började han beta:rofl::rofl: iaf så nosade han en gång på min boot och sedan var det inget mer med det att jag satt där. satt av på vanligt sätt.
senastenytt028-1.jpg

Vi håller för fullt på med att bygga rundkorall här hemma och vi tränar lite mellan att gå mellan reglar som blir smalare mellan för varje gång. Vi har även testat att dra en planka efter mej samtidigt som jag leder honom samtidigt men det är otäckt så det får vi träna på mer. Han har även åkt transport ca 100m till grannen men redan efter 2-3 meter började han svettas. Mest har han faktiskt vilat och haft det skönt i hagen.

men nu har jag alltså suttit på honom en gång barbacka och en gång med sadel!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar