Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Chablis12.jpg

Vilken muntergök!! haha

Jag satt upp på henne direkt efter longering och bilderna togs direkt. Inspänningarna togs givetvis av innan vi började skritta. *Tur med uppmärksamma läsare* Jag rider ju inte med inspänning- Skit om ngt skulle hända... Då stjälper de ju mer än de hjälper..

Här har vi stött på motgångar. Min 05-a(Romance E.Blue Hors Romancier) åkte på en spark i sommarhagen för 2 veckor sen, den träffade så illa att en benbit lossade och patellarleden fick en spricka. Han har stått på Strömsholm i 8 dgr med behandling för infektion i knäleden. Han blev sövd och lederna i knät spolades, benbiten plockades bort och de slipade skelettytan där den lossat. Han är åter hemma sedan i tisdags och mår efter omständigheterna bra. Är pigg, äter bra och går fint på benet. Återbesök om 5v med röntgen. Då kan man se om ledbrosket är ok. Veterinären gav mig gott hopp om att han blir helt bra efter denna vända. Så nu blir det rehabilitering istället för inridning. Vilket inte gör mig någonting bara han får blir frisk!!

I dag jobbade jag min donna från marken akademsikt för första gången.Hon fattade inte riktigt vad jag ville men skam den som ger sig.Och jag har ju ingen brådska heller iofs,vi har ju hela livet på oss :) men hon måste nästan få arbeta med huvudet för att vara nöjd har jag märkt.Så nu ska vi ta tag i promenaderna och tömkörningen igen efter lite sommar vila.Hon växer så det knakar så jag vill ju ta det lite lugnt också.

Här har vi stött på motgångar. Min 05-a(Romance E.Blue Hors Romancier) åkte på en spark i sommarhagen för 2 veckor sen, den träffade så illa att en benbit lossade och patellarleden fick en spricka. Han har stått på Strömsholm i 8 dgr med behandling för infektion i knäleden. Han blev sövd och lederna i knät spolades, benbiten plockades bort och de slipade skelettytan där den lossat. Han är åter hemma sedan i tisdags och mår efter omständigheterna bra. Är pigg, äter bra och går fint på benet. Återbesök om 5v med röntgen. Då kan man se om ledbrosket är ok. Veterinären gav mig gott hopp om att han blir helt bra efter denna vända. Så nu blir det rehabilitering istället för inridning. Vilket inte gör mig någonting bara han får blir frisk!!

usch,hoppas att pålel återhämtar sig ordentligt.Min tjejja fick också en spark för 3 veckor sen och har gått på pencillin och antiinflamatoriskt osv plus box vila....men är nu på bättringsvägen hon med.Hon fick sparken på hasleden.

Lycka till med rehabiliteringen. Det är ju bara att se det som att han får träna på hantering istället för inridningen just nu, det har du ju ändå igen sen när du ska sitta upp. Hur lång tid skulle det ta trodde vet.?

Min fick träna på paraplyer av olika storlek igår. Det var inte så planerat, men det regnade ju som vanligt och min sambo och barn var med till sommarhagen, så då åkte det upp ett stort och ett litet paraply. Jätteläskigt först, med när hon hade fått nosa lite så bestämde hon sig för att det var ok och sedan kunde jag föra paraplyet över ryggen och rumpan på henne, öppna och stänga som ingenting och snurra. Så söt. Som vanligt så blir jag stolt som en tupp över hennes bra temperament.

Så här ser hon ut nu:

12913694.jpg

...varför ska det vara så svårt att ta bra bilder???

Lycka till med rehabiliteringen. Det är ju bara att se det som att han får träna på hantering istället för inridningen just nu, det har du ju ändå igen sen när du ska sitta upp. Hur lång tid skulle det ta trodde vet.?

Tack! Jo, det är ju ett strålande tillfälle att komma varandra nära från backen. Dessutom har jag ingen brådska med inridningen. Hade satt siktet på 3-årstesten 2008, får se hur det blir med det nu.

Han ska stå på boxvila som avlöses med sjukhage 5x5m i fem veckor till att börja med. Och daglig skrittkontroll. Sen är det återbesök med röntgen. Därefter bestämmer man fortsatt rehabilitering. De har gett mig gott hopp om full återhämtning för Romance då sprickan i ledytan uppfattades som liten.

Knapplån

Jag har köpt en 05, född juli. Halvblod E. HipHop.
Inkörd, skodd och träns sadelvan. Har suttit på henne 1 gång.
Hon kommer hem i sep från bete och ska ridas i 2 mån sen vila fram till slutet av april då vi sätter igång lago till 3 års i Maj.
Just nu är mankhöjden på 168 :)

12457659.jpg

10763815.jpg

10763818.jpg

Jisses,känns som om alla har kommit så långt med sina hästar.Sitter på dom,skrittar,longerar i alla gångarter mm.

Är det bara jag som inte har börjar träna min häst på det sättet än??
Min är sadel van,lite tömkörd och sen lita miljöträning,tränsvan och lite sånt men något "riktigt"arbete har vi inte gjort än.

Jisses,känns som om alla har kommit så långt med sina hästar.Sitter på dom,skrittar,longerar i alla gångarter mm.

Min är sadel van,lite tömkörd och sen lita miljöträning,tränsvan och lite sånt men något "riktigt"arbete har vi inte gjort än.

Nej, jag har inte heller gjort det. Jag har gjort ungefär lika mycket med min som du har gjort med din, skillnaden är väl att vi har pysslat mycket med miljöträning. Det känns inte som att hon är redo för något mer avancerat än, jag fortsätter med de saker jag vet att hon klarar av innan jag går vidare till något annat. Sitta på henne är det sista jag gör när jag vet att hon klarar allt annat jag kan kräva av henne, det känns som att det går så fort att vänja dem vid att det nästan är mer för ryttarens skull som man sätter sig på hästarna tidigt.

Jag har inte heller kommit så långt med Phigalle. Haft westernsadel på ca 5 gånger. vanlig sadel i box 2 gånger. Tränsning har vi precis börjat med men han tar bettet ganska villigt och tuggar inte så mkt längre på bettet. Men bettet är ej andvändt ännu utan bara haft på sej i i box och en gång under transportträning. han har ju inte transportvan som alla andras hästar verkar vara.

Men det vi har tränat mkt på är enkla NH övningar. Följa mej,volter,serpentiner,backa,flytta bakdel för tryck och pek, sänka hals för tryck. han bryr sej inte ett dugg om att ha rep över sej,under sej ,mellan ben eller öron. inte heller en vojlock som jag provat de sista två dagarna.

Han är ej heller longerad mer än att han kan gå några varv runt mej i skritt med rep och nästan ett helt varv i trav.

Tyvärr är han sönderbiten över hela halsen av sina nya hagkompisar.

Bilder från 22 juli
1_1185726452.jpg
4_1185726611.jpg

Jag har inte ens tömkört eller longerat. Jag kulle gärna tömköra henne, men rider hellre in först eftersom tygelhjälperna är motsatta.

Vi går promenader, miljötränar, led-tränar osv. Bara enkla saker för att lära sig hyfs. Hon är inte längre en huggorm, och flyttar sig finfint när matte ber om det. Jag kommer vänta minst ett år innan jag börjar fundera på inridning.

*Kl*

Lite nya bilder på Peia.

12984010.jpg

Jag vet att bröstan är för stor, det var bara för att prova.
12984012.jpg

12984014.jpg

Kass bildkvalle men bara för att få en löshoppningsbild.
12984045.jpg

Oj vad duktig hon är! Och duktig på att ha på sej all storhästutrustningar!!

Fast dte är inte spec mycket.. Varmblod går första loppen vid 2 år tex.. och sen kommer inte jag tex hålla på mer med henne före sep. då ska hon ridas in och ridas till dec ungefär senvintervila fram till slutet av april ca och sen ridas till Maj då hon ska gå treårs.. Och efter det sommarvila.. Så det är inte spec ansträngande.. Sen får man ju se hur klar just den hästen man håller på med är.. Mitt sto är utvecklad väldigt väl och mycket klar i kroppen så det är inge problem..
Tycker inte man går för fort fram om man vant hästen vid såna saker.. bättre än att låta dne gå i en hage till dne är 3 och SEN börja vänja den anser jag..

har inte heller kommit så långt med min bus, har testat löslongera henne men det gick inge vidare, sen är hon mer miljötränad och klickertränad. hon har haft longergjord på sig en gång men bara i stallet, vilket hon inte bryr sig om, har inte haft träns på henne sedan tidig vår, men har tänkt rida in henne i sidepull så ser ingen bråska med tränset :p

Ja, hon är helt oberörd vad det gäller benskydd och annat "krimskrams" :love:

Idag var jag dock lite arg på henne. Jag höll på att sopa in spånet i boxen då hon helt sonika smet förbi mig, vände runt och hoppade ut ur stallet. (Genom stalldörren och över skottkärran.)
Sen försvann hon i en glad galopp bort till en av de andra stalldelarna där jag sen fick hämta henne.

Jag tänkte att jag skulle hänga på henne igen imorgon eller på torsdag, om jag hinner.
Sen ska hon ju iväg på utställning i helgen. Connemara-riks fredag-söndag. Hon visas på lördag em :)
Ni får hålla tummarna allihopa :D

Jag har suttit på Phigalle!:bump::bump::bump:
Jag är så himla lycklig, det vara bara en halvtimmes sedan med en sådan pirr och lyckorus jag har nu är underbarare än en orgasm:o

Phigalle hade varit inne och sovit en timme och för att vara fri för alla flugor som är på alla hans sår som han har fått av de nya hagkompisarna på hela halsen. Jag skulle ta uthonom i stallgången och smörja in muggen och se över såren medans sambon höll honom. Så tänkte jag att passa på att hänga på honom när väl barnen sov och sambon var med ute. har ju bara hängt på honom en gång förut för 2 veckor sedan tror jag att det var. Men iaf så hängde jag 3 korta gånger på honom utan att han brydde sej nämnvärt. Sedan så hoppade jag bara upp (barbacka) och han brydde sej inte överhuvudtaget. Jag satt och njöt och kännde mej lyckligaste i hela världen. Och sedan går han bara helt plötsligt fram två tre steg för det hängde en sadel på en boxvägg som han ville smaka på:rofl: jag försökte locka på honom att nosa på mej, men han brydde sej inte. Smekte över hals,sidan och rumpa men ingen reaktion alls. Jag väger ju iaf runt 60kg med kläder och skor på så jag tycker att han borde iaf tittat åt mej:p Satt kanske på honom allt som allt knappt en minut men det känns som jag fick en massa energi ifrån honom och denna händelse kan jag leva på länge. :love::love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar