Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ett hett tips är att ringa ngn av de kliniker som finns i Skåne, skippa DV:arna.

Lämnade sist in träckprov och då hade de ingen mask- detta var ett bra tag sedan:o. Hade nu ute veterinären för vaccineringar och tandstatuskoll. Frågade om hon kunde skriva ut avmaskningsmedel- men nej serru, den gick inte. Måste nu lämna in träckprov snarast känner jag men om den då visar för lite så får jag ju inget medel - blir ju nervös då det kanske inte ens stämmer???
Bor ju oxå i skåne...ingen som kan pm a mej om en som skriver ut:angel:

Vill oxå ha pm:angel::angel:

Gissa vem som vaknade av JORDBÄVNING i morse!!! :D Sjukt häftigt! Allting skakade i typ 30 sekunder och det kändes som hela huset stod på högkant och trillade tillbaka i position. Undrar just vad hästarna tyckte...

Nu är alla hästar satta i samma stall, äntligen!! Eva är som vanligt min vardagshjälte och vi lastade genom att skicka in hästen och han travade nästan in i transporten :laugh:

Sjukt skönt!

Gissa vem som vaknade av JORDBÄVNING i morse!!! :D Sjukt häftigt! Allting skakade i typ 30 sekunder och det kändes som hela huset stod på högkant och trillade tillbaka i position. Undrar just vad hästarna tyckte...

Nu är alla hästar satta i samma stall, äntligen!! Eva är som vanligt min vardagshjälte och vi lastade genom att skicka in hästen och han travade nästan in i transporten :laugh:

Sjukt skönt!

Allvarligt! Var det det det var!:eek: Trodde att värmepannan höll på att sprängas i källaren och skickade ner sambon som sov sött och inte märkte någonting:D. Måste börja lyssna på radio igen...

ja men gud! jag hörde väl på radion! jisses... messade en kompis som bor utanför Ystad, hon hade jobbat i Malmö å befanns sig 6 våningar upp i ett hus och det kändes REJÄLT sa hon! hua!

Vad skönt att han gick in! vad gjorde hon? Min har varit med om en liten olycka i transporten för två månader sen och nu vill han inte gärna gå in märker jag (har inte åkt så mkt sista tiden heller)
Han är inte alls upprörd eller stressad, han bara stannar å står stilla. Om nån går bakom å knuffar på rumpan så kliver han in, men det är ju inte alltid man har någon rumpknuffare med sig :p

Mm, det skallrade i hela huset och bokhyllan flyttade nog sig några cm. Katten breve mig i sängen såg ut som om han skulle kissa ner sig ;)

Hon kom i lördes och hjälpte mig första gången. Insåg snabbt att problemet låg i hans koncentrationssvårighet. Han fokuserade på ALLT annat än transporten och uppgiften han fick. Så hon jobbade 1½ timme med att få hans uppmärksamhet till 100% och sedan skickade hon in honom i transporten och jag stod på motsatt sida av rampen och la tryck med ett grimskaft (alltså snurrade det bakom honom medan Eva snurrade på sin sida) När vi slutade hade han gått in hela vägen med alla 4 ben flera gånger men vi valde att inte stänga och "fånga" honom.

Så igår hade han MYCKET bättre fokus redan från början. Vi gjorde på samma sätt och till slut behövde vi inte lägga tryck alls, han traskade på bara man pekade in mot trailern. Med hönät längst fram då så blev han ännu mer sugen och höll på att traska rakt över Eva för han ville IN! (Detta tillät dock INTE hon och han fick rätta sig efter att gå in när hon ville) Men det var så skönt att se att han verkligen ville in. Så när han gått in helt själv flera gånger så följde jag med honom in och vi stängde bommen. Han försökte väl backa 2 ggr men insåg att det inte funkade och då stod han som ett litet ljus ;)
Han verkar supernöjd med sin nya box, sina nya grannar och sin nya hagkompis. Han har ju inte gått med någon i sin hage sedan i somras då där inte funnits nått lämpligt sällskap. Han har bara haft hästar runt om sig i andra hagar. Tror detta kan ta lite energi av honom också vilket jag uppskattar ;)

Så nu ska dojjan på som han tappat och sedan hoppas jag på någon liten tur innan jul iallafall. Sedan ska han igång på riktigt from. det nya året. Och så ska vi lastträna förstås! Träna träna träna...

Tänkte skriva en rad om att Dörren är helt bra efter sträckningen (jag kanske skrivit det redan?) och om att jag håller på att sätta igång honom igen. blev 3 veckors vila och han klättrar på väggarna så jag tänkte rida lite nu och sedan får han vila 1-2 veckor till i början på året igen :)

iallfall går han ju i liten grushage nu, men nu när han är helt frisk och bra vill jag ha ut honom i stora hagen igen, dels för att det inte är bra för honom att gå själv i liten hage och för att han blir alldeles för pigg och det går upp i huvet på honom...

MEN
hagen ser ut så här...
SP_A0011.jpg

:( alltså delen som leder upp till bergshagen... grejen är att här fryser det på titt som tätt men ingen snö, och det var när detta frös som han gjorde illa sig. ganska givet varför... hagen är HEMSK.
visst att han går i leran , men jag blir livrädd när det fryser på och jag ser hästarna som går i denna hage nu försöka ta sig upp till bergshagen. speciellt med den dominanta hästen jagandes i haserna...

vad skulle ni gjort? (om inte byta stall fanns som val).

för övrigt efter att jag ridit nu så har han blivit lite trött och nöjd igen..
idag och igår har vi övat på att stå lös på stallgången :laugh: han står där och sover (vart tog den nyss galna ponnyn vägen?)
eSP_A0012.jpg

Fy en sån lerig hage! Svårt att ge råd hur man ska göra, verkar vara en ganska lång bit de ska gå också, en mindre sträcka kan man ju halma upp rejält efter att det frusit, men det går kanske inte på hela den biten.

Får hoppas att det inte fryser :p

*delvis kl*

Athena - jag tror det är fokuset som brister hos min oxå, han står å tittar åt ett helt annat håll när vi ska lasta, var ett tag sen jag jobbade i repgrimman så kanske ska ta några pass igen så han blir på alerten ...

Beauspirit - usch jag förstår ditt dilemma... svårt. Jag hade nog ändå valt den mindre grushagen, just för skaderisken om de blir jagade av andra hästar i den stora hagen. Ok om de kunde gå lugnt å försiktigt genom knögglet, men att bli jagad å vrickad , nja, då skulle jag hellre ta det säkra före det osäkra. Det går inte att "dra" om hagen så de kan nå berget på annat sätt? tänkte att de andra hästägarna borde vara intresserade av det oxå.
Annars får du kanske ta med dörren ut på promenader de dagar du inte rider honom för att stimulera lite mer om han blir "knäpp" av att gå i liten hage.
Svårt!

Usch, min treåring är så "ful" just nu. (han är ju fortfarande min lilla gofis och alltid söt egentligen) Har gott hull men ser gänglig ut på nå vis, han har ju alltid varit så "ihop" men nu växer han och får mer å mer päls så det vette katten hur han ser ut ;) jaja, det rättar väl till sig. Ska försöka få FT_ryttare att fota oss nån dag när det är finväder ute i djupsnön :) men just nu har vädret vänt så det är PLUSGRADER! morr... försvinner väl all snö till jul ändå trots att det är rekordmkt snö nu.

Ikväll ska vi ut å pulsa i snön iaf. Han ska ju stärka sina bakknän lite extra nu så då passar snön utmärkt som träningsredskap :)

sassiball och anni;

grejen är att att han måste gå i den där ohyggliga leran, vilket försej inte är bra det heller för benen, kan jag väl tänka mig. MEN det fryser ju hela tiden, och den där hagen är som gjord för vrickskador då.
han har ju redan gjort illa sig en gång, efter 3 frysdagar så var han överansträngd i bakmuskulaturen, hade en sträckning v.b. osv.
så det känns inget vidare kul att släppa ut där igen?
:(

det finns ingen möjlighet att dra om hagen, och finns ingen annan stor hage till honom...
de andra hästägarna verkar inte bry sig... jag får hjärtat i halsgropen när jag ser den ena hästen bli jagad ut i lerknögglet av den andra...
det ser inte roligt ut :(

då är beslutet enkelt. Du får ha honom i den lilla hagen. Han ska hålla för resten av sitt liv så ta inga onödiga risker. Du får promenera eller släppa honom i ngt ridhus de dagar du inte sitter på honom.

har ju skrittmaskin till min hjälp :bow: vi får tyvärr inte släppa dom lösa i ridhuset vilket är tråkigt...

men om han nu blir kvar i lilla hagen så ser jag det som tillfälligt... han har blivit rätt busig att ta in från hagen, jag står ju kollektivt och vill inte att dom ska få problem att ta in honom. (han hade busat och rest sig och bockat i grimskaftet igår...)

kikar lite efter andra stall men det är inte lätt men samtidigt vill jag inte flytta då vi har det så superbra annars...

knepigt :( :(

KL

Någon skrev att deras 3-åring är så ful just nu...och min som håller på att förvandlas från ful ankunge till vacker svan:love:
Stod o studerade honom i kväll på träningen, har en unghästutbildare som rider honom f n. Min långryggade, spinkiga lilla häst sågnu så vuxen ut under sin ryttare - blank och kolsvart, inte så spinkig längre, bakbenen börjar hänga ihop med resten av kroppen och trampade på i jämnt tempo i traven, luftigt och lätt:love:

Innan passets början så stod jag och tjurade lite över hur odräglig han är just nu därhemma, och över att han slängt av o burit sig åt, att han är stygg mot de andra hästarna och biter både folk o fä så fort som chansen finns.

Sen ser man hur duktigt han jobbar på i kväll och man bara:love:smälter...
Så har man lite svårt att få fram berömmet till ryttaren, som verkligen rider honom riktigt trevligt. Det syns att han gillar ryttaren; HUR ska det gå när matte ska upp på ryggen:eek:Får muta med godis helt enkelt:angel:

KL

Efterlyser bilder och framförallt filmer på era bäbisar! Tycker det var väldigt länge sedan man såg någon film här i tråden? Och nu tänker jag inte filmer på lös häst i hagen utan det som känns intressant är att se dom under ryttare.
Hade gärna börjat själv, men pållen har ju vintervila sedan 1 dec, så det har inte blivit av m någon filmning för vår del.
Sååå, kom igen nu och visa era finingar :)

Själv har jag bara gamla filmer på honom, precis när han börjat ha ryttare på ryggen och de filmerna är inte mycket att visa men NU ska här filmas igen så om jag klarar tekniken sen ( att få in dem här ) och ryttaren ger sitt medgivande så kommer det film snart:)

Min har nog aldrig varit så överbyggd bak som han är nu, eller så har golvet blivit väldigt snett sista tiden... inte underligt han sett så ranglig ut ett tag. plus all vinterpäls, som visserligen är blank, men så där "tussig". manen är ofriserad och på utväxt = hemsk.
men red igår i snön och han jobbar alltid på så bra han bara kan, vilket huvud han har! Tränaren "trätade" lite på oss sist för att han inte tog galoppfattningarna direkt, men igår satt de som smäck fast än det var mkt snö och jag hade ingen pisk med mig. Duktig kille!

ang bilder så är jag kass, åker ju alltid ensam på träning och skulle jag få med mig pappa eller sambon så blir det ändå inga uppvisningsbara bilder eftersom de bara vet vad som är fram å bak. dvs kommer bli bilder när jag skrittar på lång tygel, står stilla eller nå annat "spännande"
Film, ja det vore ju bra i eget syfte, men att visa upp här? nä det vet jag inte om jag törs! hahaha

Jamen det klart du törs lägga ut film :) Känns som att alla är "snälla" i den här tråden! Kan det inte va lite kul med feedback från andra?

åhh, men då kan du ju till och med lägga ut en "före" o en "efter"-film! Det är ju extra kul att se vad som hänt i utvecklingen!

he, he, här var visst en film som jag förvisso finns i en annan tråd, men som jag inte tror att jag visat här.
Nåväl, här är vi före vintervilan när vi för första gången är i ridhuset :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 016
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V