Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Min har lite vila här och där istället för att jag ställer av honom helt X antal veckor, känner av hur han känns, hur jag känns sedan blir det ju mindre när det är mycket med skola och jobb...

Sedan tänkte jag passa på att lösa hästlicensen nu innan årskiftet, man tjänar ju nån krona på det. :P (Många bäckar små... hihi)
Kom på häromdagen att nästa år har jag ju två tävlingshästar, mycket roligt och spännande! :) Dags att börja planera nu snart!
//Magda

Aha, jag har missat att en prishöjning är på G. Men nu när jag kollade så fanns bara angivet den nya kostnaden, alltså 950 kr, vet du vad det kostar om man löser före årsskiftet? (som sagt, många bäckar små...:))

Här är också snöstorm, fast det va det redan i morse. När jag släppte ut dem hade Brixie race i hagen och var överlycklig över detta snöande :) men nu har de ledsnat och står bara och hänger... Jag tycker att detta nafsande går i vågor och det är värre när hon fäller tänder. Det har hon just gjort - tandlösa lille tjejen :p

Jag förstår precis hur det är med hovar som inte kan vara utan skor. Så har jag det med min 3 åring (4 snart :o ) Tappar hon en sko (är bara skodd fram) och går ut i hagen 1 dag utan finns det inget kvar av hoven nästan så det inte går att spika i den. Så är det tappsko här gäller det att få ut hovis fort som möjligt eller sätta på en easyboots.

apropå detta med tänder. I vintras fällde ju brosus framtänderna (de mitt fram) men nu kommer det nya tänder bredvid, dvs typ 3-4e tanden sitter kvar men under den växer en ny ut, de växer dubbelt liksom.
normalt eller? ser lite läbbigt ut. har inte börjat fälla de övre än.

vad blir det för prishöjning? är det värt det att lösa licens nu kanske :)

vi ska ev på första tävlingen, en pay&jump i kungsbacka, v6. :) 50 cm clear round. längtar!
dom har pay&jumps hela våren så tänkte åka på några, sen även starta ridklubbens klubbhoppningscup i början av mars.

se hur det går med det, och starta lokal senare på våren :)

Sådär såg min också ut för några veckor sedan. Sidor-framtänderna, om man säger, blev dubbla med de nya. De är dock tappade nu och jag antar att nu är det bara kindtänder kvar. Dock kan de där frammisarna vara envisa, det tog någon vecka för Avalon innan den gav med sig och lossnade.

KL

Idag har vi (min man :D) äntligen blivit färdiga med stängslingen av hagen. Vi har stängslat in vallen från i år så nu går de återigen på 4ha. Tidigare i höst har de gått på ett tunnland bara, och jag avskyr att låta de gå i en så liten hage. Nilla och Lady (dräktiga gamlingen:D ) brallade i väg så kakorna yrde och efter lunsade vallacken i världens travartrav. Underbart! Det märktes att Nilla gillade den stora ytan, särskillt nu när hon inte arbetat på så länge. Hon rev loss flera ggr.

vad skönt, ser som sagt var lite läskigt ut när det blir två par tänder på samma ställe, han såg inte ut så när han fällde de "mittfram" tänderna (vad duktig man är på beteckningar :p )

*kl*

Igår var vi äntligen ute efter vägarna och red efter flera veckors ritt på täkten pga obroddad häst. Det var snöstorm men det var mysigt ändå ;) Han var pigg å glad och nu hade han lyckats smälta ännu mer så nu när han blev rädd så backade han inte. Han stannade, tittade (jag lät honom stå oberörd en stund) sen när jag gav skänkel så svarade han framåt istället för bakåt ! Halleluja! Har så branta diken här runt oss så det är läskigt när han backar...
Klättrade lite i i djupsnö och det gillade han, men backen är så klen så måste leta reda på nån lite brantare så han får träna sina bakknän nudå. I morgon hade jag hoppats på att få träna för Ci**a igen men det ser tomt ut på barnvaktsfronten så det blir väl inställt :(

Hm. Vad dumt. Dom har bara lagt ut att från och med 1/1-09 blir de dyrare men inte vad den kostade innan, tror den låg på 850 eller någonting liknande innan. Typiskt ridsportförbundet... :devil: För i min värld är det ju då alltså billigare att lösa innan den 1/1-09.

Ryttarlicensen kommer ju även den att bli dyrare...Härligt. ;)

Insåg även att det lika bra är att vänta tills efter nyår för mig iaf eftersom jag annars måste betala 300:- på att registrera ett ägarbyte också på licensen. :d Och då har jag ju inte sparat så mkt. :D

Här har det varit snöstorm och töväder idag, så lilleman fick vila... Ska ta och åka iväg till ridhuset imorgon... :)
//Kram Magda!

*kl*

Jaha, nu har jag fått tag i veterinären angående masken och träckprovet! Men jag blev inte så mycket klokare, tyvärr...:crazy:

Min häst blev avmaskad innan jag fick henne för nu 7 veckor sedan. För ca 2 veckor sedan togs träckprov av min stallägare, och enligt detta hade min lite maskägg men under gränsvärdet för avmaskning. I söndags fick hon kolik, och enligt nytt träckprov var hon full av mask (blod och bandmask) och koliken berodde på masken. När jag frågade om träckprovets tillförlitlighet sa vet att man inte kunde basera avmaskningsrutinerna på ett enskilt träckprov. :confused: Men, hur ska man då få veterinären att skriva ut avmaskningsmedel om träckproven inte gäller? Suck, jag blev inte klok på detta alls. Men när det gäller min pålla så har man nog inte följt rek för unghästar, så för henne blir det avmaskning enligt schema detta året och nästa...ska bara hitta en veterinär som ställer upp på detta! Hur gör ni andra? Vi är ett litet stall med beten som det är hårt tryck på. De går i samma vinterhagar hela vintern. Parasittrycket på markerna är ganska hårt, tror jag och en del av inhysningarna slarvar på sommaren eftersom man då själv får fixa det här med träckprov och medel...

Nåja, nu mår pållan bra igen och hon tappade inte så mycket trots allt, ser lite uppdragen ut, men inga revben som sticker ut i alla fall.

Så skönt att hon mår bättre :)

Mina hästar går alltid i samma vinterhage, men har riktigt stora sommarbeten, som jag växlar emellan.

Jag diskuterar avmaskningen med veterinär, men hittills har jag inte behövt bevisa mask med kolla masken lådan utan de har skrivit ut det jag vill ha.

Jag är väldigt noga med att tre dagar före hagesbyte avmaska, jag har ganska mycket unghästar så avmaskningen behövs, jag vågar inte chansa. Jag mockar vinterhagen lite då och då, men borde egentligen göra det oftare..

Så gör jag :)

Mina hästar går alltid i samma vinterhage, men har riktigt stora sommarbeten, som jag växlar emellan.

Jag diskuterar avmaskningen med veterinär, men hittills har jag inte behövt bevisa mask med kolla masken lådan utan de har skrivit ut det jag vill ha.

Jag är väldigt noga med att tre dagar före hagesbyte avmaska, jag har ganska mycket unghästar så avmaskningen behövs, jag vågar inte chansa. Jag mockar vinterhagen lite då och då, men borde egentligen göra det oftare..

mina två är inte avmaskade men visar inga tecken på mask heller. Har iofs bara gått i nya hagar eftersom inga djur gått på marken innan vi släppte hästarna där :) Till våren, innan betessläpp, avmaskar jag nog så de får gå "friska" ut på betet. Mina skiter inne i sin lösdrift där de även får sin frukost å lunch så de står aldrig uppe i sin skit eftersom jag mockar ur lösdriften minst varannan dag.

*KL*
I går var det dags för träning igen! Mer markarbete än hoppning, serpentiner med bommar osv. Han skötte sig som vanligt väldigt fint, inget showande igår - skönt.
Däremot växer han så han är lite "paddlig" i gångarterna och inte lika balanserad och "ihop" som han brukar så jag ska tänka på att inte rida så mkt framåt nu, hellre trava lite saktare så han får riktig balans. Men sen märker jag ju stor skillnad när man kommer på träning å han blir lite spänd; då går han inte lika stadigt i form och därför tappar han även mkt balans. Hemma går han jättestadigt och då även mer i balans. Men växer gör han! köpte ett nytt träns för två månader sen och nu är det för litet :(

Men däremot har ryttaren Anni problem! Jag är för "på" och väntar inte på honom när vi ska hoppa :( Dvs ibland hoppar jag före honom. Har ni något bra tips för att vänta in hästarna? har märkt blicken är otroligt viktig men jag är lite kass på att veta var jag ska ha den! :( Tittar PÅ hindret i svängen upp mot det, men sen tappar jag lite fokus å flackar. Tycker dessutom att det är mkt lättare att sitta i galoppen innan hindret men det får jag inte för tränaren ;)

Så ge mig era bästa "vänta på hästen knep"! för att få mig att KOMMA IHÅG att vänta! för jag vet ju HUR jag ska rida för att vänta in honom, jag bara tappar det mellan varven. Ca 3 av 5 språng går finfint men sen är jag där å stör honom! (Banne mig!!)

Tack, ja det är skönt! Men våra veterinärer kräver träckprov, annars inget maskmedel... och är det negativt, inga maskmedel...:crazy:. Får nog söka runt lite bland veterinärer för min pålla måste verkligen maskas regelbundet och gäller nog även de andra hästarna i stallet eftersom beteshygienen är sisådär. Det är så trångt här!:(

Jag vill ju heller inte chansa när det gäller unghästen, äldre häst, OK.

Men nu har du ju bevis från kliniken på att hästen verkligen led av maskangrepp. Kan du inte be dem skriva ut även till de andra hästarna i stallet?

Jag ringer veterinären när jag behöver få recept - har aldrig behövt sitta och förklara mig. Vi är rörande överens, vetten och jag, att träckproven inte är helt tillförlitliga:cool:

*knapplån*
*knapplån* *bildbomb*

Nu har jag haft Phigalle i två år och två dagar,gisses vad tiden går fort!

Till salu bilden
I87062W528H396V20060909T055427Z.jpg

dec -06 i min ägo
Bild068.jpg

mars -07
bild2.jpg

Bilderna från helgen
dec101.jpg

dec071.jpg

dec113.jpg

Jag ringer veterinären när jag behöver få recept - har aldrig behövt sitta och förklara mig. Vi är rörande överens, vetten och jag, att träckproven inte är helt tillförlitliga:cool:

Lämnade sist in träckprov och då hade de ingen mask- detta var ett bra tag sedan:o. Hade nu ute veterinären för vaccineringar och tandstatuskoll. Frågade om hon kunde skriva ut avmaskningsmedel- men nej serru, den gick inte. Måste nu lämna in träckprov snarast känner jag men om den då visar för lite så får jag ju inget medel - blir ju nervös då det kanske inte ens stämmer???
Bor ju oxå i skåne...ingen som kan pm a mej om en som skriver ut:angel:

Så roligt- en liten filur i ena sekunden och en "stor gosse" i nästa::laugh:Tiden går verkligen så fort... man hinner inte med:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 017
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama