Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Hej,vad fin han har blivit!!! hur har du spänt tyglarna och vad fyller det för funktion?

Har bara knytit dom i stigbyglarna så han ska lära sig att söka sig neråt, men då på bilderna han inte varit inspännd innan så fick han gå väldigt löst :) Visst har han blivit fin :D

Trillade av Tibbe idag :rofl: Men var helt och hållet mitt fel. Fick för mig att rida honom barbacka men sitta på en fårskinnspadd fast spännd med en täckes gjord bara. Och då han inte vivit riden på nästan 14 dar så va han lite spänd. Saken blev inte bättre då jag trillade på uppsittnings pallen som var snorhal :o Så när vi väl skulle rida ut från gårdsplanen så tänkte jag att padden va hal som en ål mot honom och då gjorde han en helomvändning i vad som kändes 200 km/h XD och jag och padden stannade på andra sidan :rofl: så lär få världens fete blåmärke på arslet nu. Men bääs stod helt stilla dock väldigt förvånad och tittade på mig medans jag låg på gårdsplanen :p Så någon annan här som trillat av sin 05:a :banana:

Med risk för upprepning (kommer inte ihåg om vi redan tagit upp ämnet i tråden), har ni klippt era 05:or i år?

Min 05:a är precis klippt :)

Hur mycket har ni gjort med era 05:or? hur mycket rider ni dem m.m.?
Hur höga är era 05:or nu?
Är det någon som har någon efter Quite Easy, isf hur hög?

Min är 1.54 mätte henne i dagarna. Halvblodskorsning. Ja har gjort det mesta med min för att miljö träna men hon har dock vilat mycket i perioder då ja har varit sjuk! har hoppat några skutt på henne som hon tycker e jätte kul. Hon går 4-5 gånger i veckan men just nu inget på banan och bara lättare skogs turer då hon e under igång sättning!! hur långt har du kommit???

Jag har ridit på olika ställen för att vänjs honom vid olika miljöer. Han har inte gått så mycket på ett tag nu pågrund av att jag har haft mycket tävlingar och i skolan. Men nu rider jag hnom 3-5 ggr i veckan :) Han är nu 164 cm och jag har fått höra att de efter Quite Easy växer jätte mycket när de är 4-5 år vilket jag inte hoppas att han gör ;)

Jag mätte min "belgien blue" igår och han är nu 163,5 cm. Alltså har han på 5 månader växt ca 3-3½ cm! :eek: Tror det är någon växtnäring i mitt hö.. ;)
Han är fortfarande lite högre bak så han kommer nog bli 165 när han är klar. :) Precis lagom tycker jag...

//Magda

Ååå vad skönt att höra att mamma häst mår bättre! Det kommer fixa sig ska du se. Jag har oxå haft hästar med kolik och vet verkligen hur jobbigt det är. Är precis som du säger man räknar dessa bajshögar och är överlycklig för dem högarna som kommit (inte ofta man är lycklig över lite skit ;) ) Är ju ingen fara för fölis heller då hon är ju stora damen nu.

Tänker på er!!!

Hur mycket har ni gjort med era 05: or? hur mycket rider ni dem m.m.?
Hur höga är era 05: or nu?

Min 05 är bara skogs riden än så länge, vilket jag inte ser något negativi på, han har väldigt mycket egen bjudning och är väldigt stadig att rida. nu har han vilat sedan sista oktober, riden 1½ gång där efter :p först fick han 1 månads vila sedan fick han en spark. Han är mellan 147½ - 150 i mkh lite högre bak så tippar på han växer lite till men blir inte över 150.
Vi har en efter QE i stallet 05 tippar på hon är 156 eller där runt. är dock ponny mamma på henne.

Nu har jag börjat rida igång pållan efter koliken och tandfrakturen!:D
Var idag för första gången i ridhus och så hoppade vi även uppsuttet för första gången vilket gick helt suveränt!!!!:laugh: så glaaad!!
hon kom lugnt emot hindrerna och hade bjudning.

Här har ni ett klipp på när hon hoppar:
http://www.youtube.com/watch?v=gRcUYbrx1rY

första hoppet på filmen var också första gången hon hoppar uppsuttet.
Men ser ut som hon har gjort det flera gånger förut!

Jag har en kille e Quite Easy han är nu 166 cm. Han har nyligen kommit hem från en månads tillridning och han har känts jättemysig att rida efter hemkomst. Dock vilar han nu några veckor så att han får smälta allt.

Igår fick Cesar jobba lite över bommar, både i skritt och trav. Sedan lade vi upp ett litet kryss, som han bara klev över. Sedan lade vi upp bommen på sockerbitarna så att det blev ett litet räcke på typ 30 cm, Cesar tog dock i för kung och fosterland då, och hoppade som att det var ett hinder på 1.40. Men igår skötte han sej åter igen kalasbra, var inge spänd någon gång, och ingen tanke på att bocka vid uppsittning. Duktig Cesar :p

KL

idag har pålle gått i skrittmaskinen för första gången sedan han sträckte sig, det är nu 2 veckor sedan. han är helt bra nu och det är skönt.
pigg pålle som vilat i 2 veckor och bara gått ut från boxen till grushagen och tillbaka varje dag. han for runt som en hoppetossa i skrittmaskinen och körde riktika ponnybockningar. rumpan rakt upp i vädret upp ner upp ner upp ner upp ner :D ;)

idag gick han ca 25 minuter. tanken är att han ska gå i skrittmaskinen varanann dag nu under vilan. endast 3 veckor kvar på vilan nu :) ska bli kul att sätta igång igen sen.

Inte klippt, ser ut som en björn =)
Han mäter nu 168cm med skor. Tror han kommer växa 1-2cm till. (Vilket är bra
för mig då jag är 178cm själv)

Jag rider honom ca 2dg/v i ridhuset och då i alla gångarter. Totalt 20-30 min.
Ute rids han kanske 1 dag/v (detta pga att det är mörkt när jag kommer ut i stallet, max 30-40 minuter mest skritt)
Tömkör ca 1-2/veckan (tränas även med rep och sele då inkörning står på schemat under vintern)
Han löshoppas ung varannan vecka. (Med varierande resultat får jag säga).
Han går aldrig två dagar på raken med mig uppepå. Jag lägger alltid in en/två dags vila mellan två jobbigare aktiviteter.

Från 23 december (skall ta vargtand) och någon månad framöver skall han få
en välförtjänad vintervila.

Världens finaste Frasse!
:-D

Vad avundsjuk jag blir. Jag vill oxå sätta igång!:cry: Alla har kommit så långt, och vi blir bara mer och mer efter. Nilla börjar dessutom bli rastlös nu. De har rymt från hagen två gånger de sista två veckorna, och jag misstänker att det är Nilla som trissar upp de andra. Hon tycker nog att det är dö-trist att bara gå. Jag måste nog hitta en medryttare till henne... Hur får man tag på en pålitlig ryttare till en unghäst? :crazy:

Vad avundsjuk jag blir. Jag vill oxå sätta igång!:cry: Alla har kommit så långt, och vi blir bara mer och mer efter. Nilla börjar dessutom bli rastlös nu. De har rymt från hagen två gånger de sista två veckorna, och jag misstänker att det är Nilla som trissar upp de andra. Hon tycker nog att det är dö-trist att bara gå. Jag måste nog hitta en medryttare till henne... Hur får man tag på en pålitlig ryttare till en unghäst? :crazy:

Här är en till som längtar efter att börja... min häst står nu i Helsingborg p g a kolik. Så nu blir hon väl ännu mindre och mer efter.:(

*Knapplån*

Bild tagen 7/12 på klubbens KM tävling, då hon fick debutera i LD :D med 81%, dommaren tyckte hon var mkt fin. Bra gångarter och ja även om det var bara LD så var jag väldigt glad och nöjd med dagen.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25063930.html

Hon har hunnit med att vara med på pay and jump på låg höjd med. Så nu efter luciahelgen är det vintervila för damen :love:

du missade mitt tidigare inlägg om att det kommit en massa snö ;) Nu har vi kanske 50 cm pudersnö och idag ca 10 minus :p Lovely! och idag kommer hovslagaren som drabbats av galopperande ahlzeimers :D

Beauspirit - jag tror sörlänningarna behöver mer geografilektioner :D :D

AthenaAvalon- Underbart!! Jisses så otroligt härligt!! Usch, det var inte alls skoj när vi satt där å pratade om avlivningsmetoder :( Nu håller jag tummarna att maggen håller sig stabil hädanefter!

*kl*
Jag har legat heldäckad i magsjuka i helgen. Fy f-n säger jag bara! jag blir alltid överdrivet sjuk av magsjuka :( Höll på att svimma flera gånger av kramp men tillsist kom jag på att jag hade kramplösande medicin som jag vågade pilla i mig och då lugnade det ned sig. Idag bara måste jag jobba men är mer darrig och yr än levande :( har inte ätit mer än lite sallad, tomater och gurka (igårkväll) sen i lördags ... urk.
Blåbärssoppa å avstimmad cocacola är man rätt less nu...

Ja, hon mår ganska bra efter omständigheterna.:) Skönt!

Det kändes ju ganska hopplöst i söndagskväll när min 8 mån bebis inte kunde somna utan mig (mammig) samtidigt som jag var tvungen att se till min sjuka hästbebis! Väntan på veterinären var lång! Hon hade ONT, men visade inte så mycket. Distriktsvet var ute och kollade henne, men då hon inte blev bättre efter några timmar så det fick bli djursjukhuset innan hon blev för dålig. Lilla pållan som bara åkt transport ett fåtal gånger i sitt liv, knallade på direkt utan krångel :love:(fått lite droger också) och stod som ett ljus på vägen. Sambon erbjöd sig att köra (ledsen mammig bebis) mitt i natten fast han aldrig ens har träffat hästen:eek::love:!:bow::bow: Gissa om matte var nervös:crazy:! Det frös dessutom på, så vägarna var isiga bitvis. Usch!

Men jag fick nyss ett samtal och idag får hon komma hem. Det visade sig, inte så förvånande kanske, att hon var full med mask! Både bandmask och blodmask. Inget annat konstigt som orsakade koliken, tack och lov! Det som är konstigt är bara att vi tagit träckprov på henne för ca 14 d sedan och det var rent? Hon var maskad innan hon kom till mig, och hon har ju dessutom gått upp otroligt i hull bara på 6 veckor, så mask var inte det första jag tänkte på. Läskigt! Jag återkommer när jag pratat med veterinären, jag har en lista med frågor som jag samlat på mig nu:o.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 022
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?