Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Min är lite riden, mer körd med vagn. Nu har hon vintervila i 2, 3 månader. Mäter 151,5 cm med skor (arab).

Men vad säger du!? Du måste återkomma och berätta vad vet har för teori om masken, varför hon hade mask trots lågt på träckprov.

Jag avmaskade faktiskt mina för ett par månader sen mot just bandmask pga att jag i våras sålde en häst som enligt de nya ägarna hade bandmask, så jag vågade inte chansa. (fast jag vet att man ska ta träck prov först egentligen..)

Skönt ändå att det var "bara" mask. Det kunde ju berott på något som är svårare att få bukt med. Jag har aldrig haft en häst med kolik, men har jobbat på hästklinik, och kolik var den vanligaste akuta åkomman vi fick in. Usch vad hemskt det kunde vara...

Idag var Cesar superduktig. Jag förstår varför vissa tror att han är äldre. Får hela tiden höra att han är 4 år, en sa tom. jamen Moa (jag) har köpt en jättefin 4 åring, eller var han 5? Neeej han är bara 3 år.

Hur som helst, ingen som helst tanke på att bocka idag heller, och han var väldigt avslappnad och stadig hela tiden. Fick jobba lite på att få till galoppfattningen i högervarv, i vänster går det galant och han fattar på en gång rätt galopp, men i höger är det lite krångligare.

Provade även på att rida lite sidvärtsrörelse i skritten idag, 3 gången någonsin som han gör det, och han fattar det nu, och flyttar sej hur lätt som helst åt sidan, i en skänkelvikning (självklart inte en hel diagonal, utan vi gör endast några steg nu, men det förstår ni säkert)

Sista veckan som jag rider Cesar nu, nästa vecka börjar hans välförtjänta julvila på 2 veckor :D

Haha han är så gullig i boxen oxå, allting ska undersökas. Idag skulle han prompt bita tag i grepen, så jag fick hela tiden putta undan huvudet och säga nej, men så kom han tillbaka igen, och så fick vi hålla på så. Tills han kom på att det var mycket mysigare att stå och sniffa mej i håret, och sedan lade han sitt huvudet på mitt huvud (när jag försökte mocka) och vilade sej där, och stoppade även in mulen i mitt hår, och vilade mulen på min axel. Det tog lite längre tid än vanligt att mocka idag, då jag hela tiden kom av mej, ett tag stog jag och kliade honom på magen, och han stog och kliade i luften och tyckte det var jätteskönt, haha gossegris :love:

Senast ändrad:

Va' gulligt! Sådär e' min med, ALLT ska undersökas i minsta detalj! Det går knappast att ha mössa på i stallet för ett tu tre när man borstar frambenen är det någon som rycker den och sedan ser man en jättelik bebis som står och snurrar den i luften :grin:

Nu har jag iallafall bestämt att jag ska hyra en B-kortsbil till lördag så jag en gång för alla får hem honom till det andra stallet. Vi har tränat kontinuerligt och han kliver fortf. på jättefint i min trailer, men tar ICKE det sista steget in. Jag tänker öva som attan när vi kommer till det andra stallet, varje vecka! Men just nu gäller det bara att lyckas få dit honom öht! Ingen som bor i Skåne som vill hyra ut sin? :p

Har hittat ett ställe några mil bort annars som hyr ut, men det hade inte varit fel med lite närmare. Wish us luck!
Mammahäst äte hö nu och det går bra :) Igår fick hon man och svans friserad och nu ska vi banne mig få upp henne i hull också! Det är ju så man vill gråta när man tar av täcket :cry:

Och bebishäst får mycket beröm av folk och fä över sitt fina lynne och propotionerliga kropp. Söt är hon minsan!

min är oxå väldigt nyfiken fast jag litar inte riktigt på honom än ;) Ibland kan de små snusningarna övergå till ett smakprov oxå å då blir matte inte så glad... :grin:

Igår kom hovslagaren och det gick långt över förväntan! Brosus har ju bara blitt skodd fram sen i våras så jag trodde han skulle bli lite öschig när han skulle sko dubbelt så många hovar men han stod väldigt lugnt och stilla. Hovis märkte dock att han inte så gärna ville lyfta höger bak så högt eller långt bak och trodde det beror på patellasenan (?) Jag är urkass på senor, leder å muskler och blev livrädd direkt men han sade att jag skulle stärka bakkärran på honom med en massa klättring etc så skulle det bli bra. Men nu ska jag leta reda på fakta om detta och om erfarenheter; nån av er som hört något liknande? Han blev inte förvånad att hästen har svårare i höger varv...
Efter skoningen av brosus och verkningen av ponnyn gick han in till brosus i boxen å klappade om honom och berömde för att han stått så stilla å varit så duktig o sade att det var en klok häst :love: Han berömde även stallet mycket (igen) och sade att han alltid fick en sån god känsla när han kom till oss :love::o

nä nu måste jag undersöka mer om "patella"fenomen...

*kl*

Fler som har vintervila nu? usch vad det är trist faktiskt, längtar bara tills jag "får" sätta igång honom igen!! I brist på annat sitter jag o planerar hur han ska sättas igång, vilka TÄVLINGAR:eek: vi vill vara med på, ska fixa m grönt kort nästa vecka osv (tja, sist tanten var ute på tävlingsbanan, fanns inget krav på grönt kort, alltså lääääänge sedan :))
Ska dock ta en liten tur på honom i morgon då jag gör det emellanåt under vilan så det inte blir alltför spännande att sitta upp efter 10 veckor...;)

jag pratade med min tränare och hon tyckte inte att brosus behövde mer vila, han vilade ju helt i 3,5 vecka och skrittade i två veckor så sammanlagt 5,5 veckas vila räcker just nu. Hellre en vila i vår om han känns trött då.

Tävlingar tar vi som de kommer när jag känner mig helt 100 på hans rygg...

Min Brixie är också så nyfiken på allt och vill smaka på allt som kommer i hennes väg. Hon tok slickar på allt hon får i vägen för sin lilla mule :grin: Det är verkligen en tjej som vill vara med och kolla in allt nytt. Fast hon kan också smaka lite för mycket på matte ibland :mad:

Hon ser verkligen dräktig ut nu :laugh: vi går mest på prommisar för att hon ska få se nåt annat än hagen och stallet. Det kommer jag fortsätta med hela vintern eftersom hon kommer få helt vila från matte sen när fölis har kommit.

mmm det är just detta SMAKANDE som jag inte gillar... hmmzzz... fast han blev mkt bättre efter kastreringen men man får vara på sin vakt litegranna så han inte blir för hårdhänt, massören fick sig ett nyp i armen... pinsamt...

De är som småbarn; allt ska IN i munnen. Som hingst bet han faktiskt hål i skinnet i sidan på mig när jag drog åt sadelgjorden :( Han stod och buffade och mufflade och jag knuffade undan honom men rätt som det var så bet han REJÄLT i sidan! Aaaajjjj! och matte blev skitförbannad.... !
så som sagt, jag är lite på min vakt.

Nu ska jag hem å försöka få in dem; i morse var det klart och tio minus så de fick gå ut utan täcken men nu är det SNÖSTORM! Stackars hästar :( ;)
De har faktiskt fyra väggar å tak att gå in i, men oftast står de ute och ser "sura" ut, helt genomvåta... Ungar! (eller jag menar HÄSTAR!)

jag vill också ha snö! (men inte snöstorm ;)..)

inte långt kvar på vilan nu! gud vad jag längtar efter att få börja rida och träna igen! :)

smyger in en bonusbild på det übersöta shettisfölet som står uppstallat (tillsammans med två andra shettisar) hos min föräldrar!

han är sådär ulligt gullig och man vill bara krama honom hela tiden!
n696297845_1486439_534.jpg

Min smakar mest på en för att få uppmärksamhet. Vi kan t.ex vara på väg in i transporten och han traskar på hur bra som helst, sedan 1 meter innan så ska han smaka på ens jacka. Det är typ som en koncentrationssvårighet som yttrar sig på det viset. Annars är han mycket intresserad av kvastar, grepar, mössor och borstar ;)

Jag nyper honom i läppen när han försöker smaka, det brukar fungera bra.

*kl*

Fler som har vintervila nu? usch vad det är trist faktiskt, längtar bara tills jag "får" sätta igång honom igen!! I brist på annat sitter jag o planerar hur han ska sättas igång, vilka TÄVLINGAR:eek: vi vill vara med på, ska fixa m grönt kort nästa vecka osv (tja, sist tanten var ute på tävlingsbanan, fanns inget krav på grönt kort, alltså lääääänge sedan :))
Ska dock ta en liten tur på honom i morgon då jag gör det emellanåt under vilan så det inte blir alltför spännande att sitta upp efter 10 veckor...;)

Min har också vintervila nu. Dock var tanken att jag skulle sätta igång honom för en vecka sedan, men (tack vare den här underbara leran...? :mad:) slet han av sig en sko och vi får inte tag i våran hovis eller någon annan som har tid att åka ut. Tur att han har fina, hårda hovar som inte går sönder... *tar i trä* :crazy:

Min 05:a är precis klippt :)

Hur mycket har ni gjort med era 05:or? hur mycket rider ni dem m.m.?
Hur höga är era 05:or nu?
Är det någon som har någon efter Quite Easy, isf hur hög?

Jag tar det ganska lugnt med min för han är en känslig och stor häst som måste få ta lite tid. Dock har han otroligt lätt för sig, är välbalanserad och har lätt för att hitta formen. Har tränat mycket övergångar och tempoväxlingar och även börjat med bomarbete lite smått. Har dock inte hoppat uppsuttet än.
Nu vilar han, men när vi fått hem nya transporten och fått bo ena skon som åkt av blir det ridhusridning 2 ggn/veckan och allsidig uteridning 1-2 ggn/veckan.

förstår inte det här med att man tror att hoven ska gå sönder för att dom är utan en sko ett litet tag? varför skulle den gå sönder öht?

bara en undran då jag inte förstår rädslan...
:)

alla hästar jag har haft har periodvis gått helt barfota när så har varit möjligt. min nuvarande går barfota just nu under vintervilan men framskodd under arbete.

kan tillägga att jag även rider min häst trots tappsko. dock inte på dom hårdaste grusvägarna när hästen är van att ha skor på, men i ridhuset/på bana, inga problem :)
har en förälder som är en mkt duktig hovslagare (även riktigt duktig på fång, sjuk- och specialbeslag) så jag gör detta i samråd med honom givetvis.

Senast ändrad:

Jag tänkte precis som dig. Innan jag hade en f.d. foderhäst.
Hans hovar ordagrant föll sönder (!) om han gick barfota. Vi provade ALLT mellan himmel och gjord, men ingenting bet.
Usch, det var absolut ingen höjdare och jag vill inte ha en häst med dåliga hovar igen.

Håller dock med dig om att många överreagerar med t ex boxvila när hästen tappat en sko. De flesta hästar har ju inga problem med att gå barfota några dagar.

Min äldre herre har gått barfota större delen av livet och hans hovar är guld! Matte sparar pengar och pålle greppar bra i alla underlag. Kan det bli bättre? :love:

okej då förstår jag :) men dessa hästar är ju verkligen inte vanliga, ändå verkar det som folk får panik vid en tappsko?
det är det jag inte riktigt förstår...

ja visst är det super! :) !

min förra häst var oxå sån "pappershov" och lika en kompis till mig hade en gammal kallblodstravare som hade "pappershovar". Så visst finns de, jobbigt nog.

Ponnyn jag har är oxå lite känslig och flisar lätt men han är barfota ändå för så farligt är det inte. Han bara går i hagen.

Brosus är barfota på bakhovarna under sommaren. Men nu är det omöjligt.

Sen kan det ju vara så att de blir väldigt ömma om de gått med skor och tappar en... då är det ju inte så skoj. Spända och stela hästar med onda fötter är ingen hit även om hoven håller sig hel. Panik är väl överdrivet, men man får tänka sig lite för ibland :)

Min äldre har hela sulor fram, tappar han någon av dom så är det inte någon idé att rida eftersom han är sjukt ömfotad fram + att han blir låghalt. ;) Bak spelar det ingen roll... Sedan brukar jag ta med i beräkningarna hur halt det är, nu på vintern alltså, för dom kan ju halka och sträcka sig om man har otur... sedan har jag ju världens bästa hovis som brukar dyka upp på momangen. :)

Men jag är inte speciellt panikslagen, inte för tappskor iaf. ;)
/Magda!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 017
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?