Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Nä, min får behålla pälsen i vinter. Han har oxå växt, som tur är, var 157 i maj och är nu 160 :) får gärna bli att par cm till

Min fick också behålla pälsen i år. Investerade i ett bra fleecetäcke med hals ist... :) Men nästa höst blir det första klippningen.
Ja, då är din lite mer "lagom". Kosmos är 173cm nu och jag ser gärna att han stannar där! :crazy:

hej ja har klippt min iår då hon blir väldigt lång hårig!! men ja e inte så bra på de här med hur mycket dom växer min e 1.54 idag men någon som har en ide om hur mycket till hon växer??? är en korsning mellan halvblod och knabstruper!! hon var 1.50 när ja köpte henne förra året men ja bara funderar! tacksam för svar!!

*kl*

Tibbes ben är mycket bättre är inte svullet längre :) Dock vilar han det lite för mycket så helt bra är han inte ännu men har valt att motionera honom väldigt lätt, han känns finare i benen efter och då han inte varit halt någon gång under tiden tror jag det gör honom gott, iaf i huvudet då han blir tosig om han får stå för länge, han vill röra på sig. Har nu löslongerat honom ca 10 min varannan dag mest i skritt och trav. Ska även skritta ut lite smått med honom så han får komma ut lite. Försöker även få tag på hovis för att sätta på honom skor bak innan det fryser igen tror det kommer göra att han blir säkrare av sig då han ömmade väldigt mycket bak innan då det frös och va i den vevan hasen svullnade på honom. Har inga nya bilder men har fixat bilderna från hans första "longering" med bett. Detta va 2 gången han hade bett i munnen :D Sedan ser man vilken "tjock" vinterpäls han har :p
25001996.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_27/25000000-25009999/640x480/25001997.jpg?0
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_27/25000000-25009999/640x480/25001998.jpg?0

25001999.jpg

Min är oklippt, ska ju få föl. Men hon har nästan inte nå päls iaf, så jag tror inte hon kommer behöva klippas bara täcka henne i tid så blir det nog bra.

Min tjej är ca 167 cm och hon kanske växer 3-4 cm till innan hon är klar. Henne pappa växte från det han var 3 år till vuxen häst 4 cm. Hennes mamma växte från 4 år till vuxen häst 3 cm. Så det kanske är ganska normalt med 3-4 cm...

då borde min sluta på 163- 164 med lite tur :p

Min får heller nästan ingen päls, bara lite sammetsfjun som inte hjälper så mkt mot kylan, så här är det till att täcka för att han inte ska frysa. Så blir nog som Brixie; täckar man så behöver jag inte klippa i framtiden heller.

Bilder från igår, Dörren i sin tråkiga hage :( nu ska det frysa på i helgen och det ska tydligen hålla i sig, vågar inte släppa honom i stora hagen eftersom han inte heller är helt bra än, det skulle dessutom bara komma tillbaka då :(

men är stolt över honom att han är så duktig! första gången han går själv såhär (har gått själv kanske 2 dagar i stor hage innan bara) och i denna lilla grushage. han sköter sig! står helt lugn, bryr sig inte. han har ju hästar runt ikring sig allafall :)
men märks att han är pigg när man tar in/ut från hagen, det ärju ett bra tecken. för en vecka sen gick han i snigelfart och stapplade...

SP_A0007.jpg

SP_A0008.jpg

Med risk för upprepning (kommer inte ihåg om vi redan tagit upp ämnet i tråden), har ni klippt era 05:or i år?

Jag vill klippa Cesar, fast det tycker inte mamma, så han får behålla pälsen i vinter. På kroppen är det inte så farligt, men på halsen och huvudet ser han ut som en puffboll.

Cesar sköter sej förövrigt jättebra, i måndags red jag återigen för min tränare, och han var superduperfin!

I går skulle jag in i ridhuset igen, och lyckades pricka in när det var som flest som red tror jag, fast jag tänkte att jag kan ju inte skippa att rida bara för att det är flera andra i ridhuset.

Gick flera varv med Cesar, så att han slappnade av, och skulle sedan sitta upp, kände hur han sköt rygg, och var redo att bocka iväg när jag skulle sätta mej, men nu tänker jag hela tiden steget före, så jag hann korta tyglarna och få upp huvudet på honom, precis när han skulle till att bocka iväg, den lilla fulingen. Han stannade efter några försök, och sedan var det bara att skritta på som ingenting hade hänt.

Höll även på att bli överriden av ett annat ekipage *Morr* Alla som red vet att Cesar är 3 år, och jag säger inte att man ska hålla sej på ett avstånd på minst 10m, men man kan ha lite respekt, och tänka lite mer när det är en liten unghäst i ridhuset oxå, speciellt när man ser att den är så spänd oxå. Hur som, jag travade i vänstervarv, och vi blir mer eller mindre inträngda i väggen, Cesar slänger sej då tvärt ett halvt varv om, och studdsar i väg. Efter det var han självklart spänd som en fiolsträng, och gick och frustade konstant i 10 minuter, och småtravade när han skulle skritta och spännde sej. Men så småningom började han slappna av, och på slutet var han helt avslappnad, och gick och sökte sej neråt, och frustade lite belåtet.

Lilla Cesar, livet är tufft ibland :)

Jag tycker fortfarande att det borde finnas rosett med en specell färg att sätta i svansen på unghästar oxå, det finns ju för hästar som sparkar och hingstar.

jag har klippt min. Hon såg ut som en stor lurvig björn innan och det blev så jobbigt för henne. Var inga som helst problem att klippa henne. Och snart är det dags att klippa igen för pälsen växer så det knakar trots att jag täckar ordentligt.

fy va tråkigt men hellre det så kanske han blir helt 100 snart! Här har det snöat nästan en halvmeter på ett par dagar så det är sååå underbart! var ute igår på en täkt och red i djupsnön och det gillade brosus; äntligen kunde vi springa på lite och tom galoppera som vi inte gjort på flera veckor. Han frustade och tyckte att det var superskoj! Lite flås och lite svett fick vi fram :p
I morse fick jag en smärre chock när jag tittade på termometern - 18° C !!!! Jisses! Igår var det runt nollan!
Så brosus fick fleecetäcke under sitt fleccefodrade regntäcke. Nog för att jag gillar kyla men det räcker med 10 minus... inte nästan 20!

kanon att han lugnade ned sig trots allt! gott betyg till Cesar!
Men över lag så är det dålig respekt i ridhusen oavsett häst tycker jag.
Eller rättare sagt; jag tror inte det är så många som har koll på vilka regler som gäller! ex hålla till höger vid möte, skritt sker innanför spåret etc.
Men rosa rosett i svansen vore väl sött ? :p

ja men precis. tycker synd om honom som är så ung och måste stå i liten grushage... men just nu är det bättre med en liten hage än en stor hage som han ev kan skada sig igen i. det kan frysa på när som helst igen. och eftersom det inte blir någon snö här i princip blir det ju aldrig bra utan ett knuggligt stenhårt helvete i hagen. :(

vad härligt med snö! och minusgrader! fast -18 är inte så kul :P men jag skulle ge vad som helst för minusgrader och snö nu!
här är det massa plus och bara regnar hela tiden :(
vart i landet bor du?

Jag bor i Hälsingland, typ mitt i Sverige (fast många tror att vi bor i nordligaste norrland ;) )

Nä jag hatar regn, is och knöliga hagar. usch! man riktigt ser hur benen vrickas hit och dit :( Nu är tom lillponnyn glad som är barfota och lite öm. (hovis har nog fått alzheimers och glömt bort oss...Lovar att komma men kommer inte )

Jag bor i Hälsingland, typ mitt i Sverige (fast många tror att vi bor i nordligaste norrland ;) )

Nä jag hatar regn, is och knöliga hagar. usch! man riktigt ser hur benen vrickas hit och dit :( Nu är tom lillponnyn glad som är barfota och lite öm. (hovis har nog fått alzheimers och glömt bort oss...Lovar att komma men kommer inte )

Galopperande alzhemiers, då!:idea:

*förlåt, kunde inte hålla tangentbordet i styr*

Det är som vintrarna här då. Aldrig snö, bara slask och däremellan kommer frosten:crazy:

Ang klippning och vila så vilar ju min bebis nu, men vi ser ett slut på det nu:bump: I januari hoppas jag sätta igång igen. Hon är inte klippt i år, men vet vad det är för hon klipptes i fjol. Nu när hon vilar så får hon en MKT sparsam kost eftersom hon har ett enormt anlag för fetma:D Hon står på papper och får 5kg hö inne och fri tillgång på ensilage i hagen. (Pappret är inte bara för att hon är fet, utan mest av ekonomiska skäl.)

trodde också att du bodde långt upp i landet ;) hur kommer det sig att du bytt nick förresten?

dörren är barfota han med, tänkte sko honom fram igen efter vilan. han bara tappade skor i leran i hagen hela tiden så han fick gå barfota from förra skoningen.

Åh, sådär gör min också, nästan varje gång jag sitter upp. Det går dock över efter bara några sekunder när han märker att han inte kan sänka huvudet och bocka iväg. (Han fick av mig rejält första gången, jag var totalt oförberedd)
Glad att höra att det inte bara är min som gör såhär. :)

Jag vill klippa Cesar, fast det tycker inte mamma, så han får behålla pälsen i vinter. På kroppen är det inte så farligt, men på halsen och huvudet ser han ut som en puffboll.

Cesar sköter sej förövrigt jättebra, i måndags red jag återigen för min tränare, och han var superduperfin!

I går skulle jag in i ridhuset igen, och lyckades pricka in när det var som flest som red tror jag, fast jag tänkte att jag kan ju inte skippa att rida bara för att det är flera andra i ridhuset.

Gick flera varv med Cesar, så att han slappnade av, och skulle sedan sitta upp, kände hur han sköt rygg, och var redo att bocka iväg när jag skulle sätta mej, men nu tänker jag hela tiden steget före, så jag hann korta tyglarna och få upp huvudet på honom, precis när han skulle till att bocka iväg, den lilla fulingen. Han stannade efter några försök, och sedan var det bara att skritta på som ingenting hade hänt.

Höll även på att bli överriden av ett annat ekipage *Morr* Alla som red vet att Cesar är 3 år, och jag säger inte att man ska hålla sej på ett avstånd på minst 10m, men man kan ha lite respekt, och tänka lite mer när det är en liten unghäst i ridhuset oxå, speciellt när man ser att den är så spänd oxå. Hur som, jag travade i vänstervarv, och vi blir mer eller mindre inträngda i väggen, Cesar slänger sej då tvärt ett halvt varv om, och studdsar i väg. Efter det var han självklart spänd som en fiolsträng, och gick och frustade konstant i 10 minuter, och småtravade när han skulle skritta och spännde sej. Men så småningom började han slappna av, och på slutet var han helt avslappnad, och gick och sökte sej neråt, och frustade lite belåtet.

Lilla Cesar, livet är tufft ibland :)

Jag tycker fortfarande att det borde finnas rosett med en specell färg att sätta i svansen på unghästar oxå, det finns ju för hästar som sparkar och hingstar.

*kl*

Nu är det nog dags för mig att uppdatera lite. :)
Min tränare har varit upp igen (29-30/11) så då fick vi lite träning. Mycket har hänt med båda hästarna och mig faktiskt, jag är verkligen glad/nöjd!
Det finns filmbevis för de som är intresserade. :) (Kan ta de via pm)

Denna vecka har det blivit väldigt lugnt. Jag har haft tokmkt jobb och kännt mig rätt krasslig, men imorgon sätter vi full fart framåt ;)
Så i fem dagar efter hårdträningen har dom bara fått myst i hagen och ätit en massa mat. :D

Jag återkommer om jag har 2 st galningar att handskas med...

En stoor "nackdel" med träningen är att jag och min tränare kom fram till att min sadel (som jag har till Magge) nog kommer att vara för smal sådär till våren... Känns verkligen som en billig historia... Börja spara nu kanske? :d För övrigt så har jag en amerigo cc +2,5 just nu, så jag misstänker att Ove är någon form av belgien blue...:eek: OCH ja, HAN ÄR 3 år!!!!! :D

Ha det så bra alla :)
/Kram Magda

Senast ändrad:

*kl*

Min vilar nu, har haft för mycket med hans mor att jobba med. Men han är inte så förtjust i det! Allmänt plockig och stökig så jag har sänkt fodergivan lite och igår fick han springa av sig i ridhuset vilket var mycket uppskattat :grin:

Hans mamma däremot var med framhovarna i trappalanda förra veckan... :cry:
Ni vet ju att hon hade koliksymtom och att vet. kom ut 4 gånger under helgen för att ge vätska och kramplösande. Det funkade under natten men sedan blev hon dålig igen framåt lunch. Den andra vet. som kom måndag kväll kände på henne och sa att prognosen var rätt skeptisk med tanke på att hon inte blev bättre av behandlingarna. Och att hon förmodligen hade fettinlagringar i tjocktarmen som gjorde den trängre. Hon sa att drack hon inte så fick jag själv känna hur länge jag orkade hålla på såhär....

Gissa vem som tjöt konstant i 24 timmar. Min första egna häst, som varit så pigg och fin skulle nu helt plötsligt inte finnas mer och jag skulle bestämma när det var dags att avsluta. Usch!
Vet. bestämde att hon skulle komma dagen efter och ge vätska igen, sådär runt 11-tiden.
Döm om min förvåning när märren 10.50 självmant sätter i sig 14 (!) liter betforvatten! Jag var så glad så nu tjöt jag för det istället.

Så nu har jag övervakat henne som en hök hela dagarna, gått promenader efter varje betformål, särat på henne och Fenja (som på lucia är 6 månader), stirrat på henne flera timmar i hagen och räknat bajshögar i boxen likt en unge räknar sina godisbitar. Och vi har klarat snart 3 dygn utan komplikationer. Att fölet är borta rör henne inte i ryggen, och hon såg nästan nöjd ut när jag särade dem mitt i natten på vet.'s inrådan. Lillan tar det också bra, har ju sin buskompis Kejsi att leka med.

Nu äter hon 2dl betfor med 5l vatten och pellets smält däri + salt och matolja. Jag är lite nervös för när hon ska börja äta hö igen men med tanke på att hon betar gräs och sätter i sig halm i boxen så borde magen kunna klara av det om man ger väldigt lite i taget.

Jag vågar inte ropa hej än, men vi är iallafall på god väg!

Cesar fick oxå av mej med buller och bång första gången jag skulle rida. Var helt totalt oförberedd, då han var så snäll på provrigningen, och inte verkade vara en häst som bockar, men då fick jag verkligen lära mej det här att tänka steget före.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 024
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama