Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

fast om han "arbetar" med lastningen i två timmar om dagen så kanske han måste få vila ändå vid senare tillfälle? måste ju vara rätt påfrestande för honom även om han inte har ryttare på ryggen. Vila för mig innebär att äta mat, bli borstad och ompysslad och verkligen få tid att smälta allt, ta det lugnt och vila sin växande kropp helt - dvs inte göra nånting alls som kräver knopp eller kropp.

De där hästarna som allt går som på räls med tycker jag det är väldans lätt hänt att man bara tuffar på med, just eftersom de är så lätta att lära.
Klassisk fälla, som man nog fallit i några gånger:angel:

ja visst kan det nog bli så. därför har man välutbildad och erfaren unghästutbildare till hands :) och håller sig strikt till planen man hade från början. Ridning max tre dagar i veckan varav ett skrittpass. gå i unghästform. framåtbjudning. lite sidvärtes i skritt. inhoppning och så vila.

Håller man sig till planen så ska man inte riskera att bränna ut även den mest ridbara hästen. Men hade jag struntat i den så har jag ju kunnat rida 5 dagar i veckan, hoppat riktiga hinder, mer samling, mer sidvärtes och andra rörelser, påbörjat byten, nedsittning etc.

väldans söt, men ser lite "fattig" ut ? Eller bilden som spökar:)

*kl*
Orkar ni läsa en annan tråd jag har?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=894348

Handlar om en tvist jag har med säljaren till min häst.
Vore skönt med lite (positiv :)) input från er.

Upplever att många som svarat i tråden inte verkar läsa ordentligt den info jag ger i mina inlägg, då jag får samma frågor etc om och om igen.

Så, om någon orkar och är intresserad, läs gärna (noga :angel:) och kom jättegärna med kommentarer.

Någon som ställt av för vintervila ännu? Min pålle fick ledigt efter förra helgens premiärtur i ridhuset. Kommer nu bara att sitta upp lite sporadiskt (för att det inte ska bli rodeo när han ska igång igen :)) Fram i slutet på januari eller kanske februari beroende på väder och markförhållanden kör vi igång igen. Längtar redan....

Jag har TVÅ unghästutbildare jag, både livrem o hängslen alltså:angel: Inget får ju gå fel med guldklimpen!

Förstår inte varför sambon ibland morrar om knäppa hästmänniskor:D

Jag orkade inte heller läsa hela tråden.. men kan du inte föreslå säljaren att ni delar på kostnaderna du haft?

Jag såg inget om något pris på hästen, det kan ju också ha betydelse. Var den dyr/billig i inköp? Jag hade försökt få säljaren att gå med på att ni betalar hälften var, men jag hade inte gjort en rättslig process av det.

Nu har min flicka fått skor på dej för första ången å hon va sååååå duktig :love: Hon stog som ett ljus å ryckte inte i benen 1 enda gång =)
Jag e så stolt över flickan så nu ska vi kunna börja rida lite mer ordentligt än innan, eftersom hon varit lite ömfotad har jag hållit mej på ängar å lite i kanten på grus vägarna hemma men nu kan man ge sej ut lite längre =) hon e så himla go flickan å fruktians värt snäll så de e inte sant. Fick massa beröm av hovslagaren =)

väldans söt, men ser lite "fattig" ut ? Eller bilden som spökar:)

Nej, om du menar outvecklad och tunn så är det helt rätt! Och nu efter 6 veckor ser hon ut såhär, du kan inte ana hur hon såg ut när hon kom:crazy:.

Men hon har tagit sig fint, jag förstår bara inte hur hon har (över)levt, och på vad! Så det är att vila och växa i vinter, hon är bara 154 cm hög. Jag hoppas på lite mer:d, så att det blir mer av min :love:-häst! Hon är otroligt tillgiven och det känns som att vi har funnit varandra:laugh:

KL

Dörren är numera ohalt och känns mycket bättre. han har gått i grushage i 9 dagar och han är inte speciellt längre öm på insidan av låren. förra helgen var han ju tydligt halt och stapplig, ont i båda bakbenen och sparkade efter mig när jag rörde innersidan av låren :(
(heter det lår?)
tycker det var skönt att det var så tydligt vad det berodde på och att det mest var en överansträngning/spänningar än att han hade gått och vrickat sig ordentligt i den frusna knuggliga hagen.
det är bara vila som gäller och nu efter lite mer än en vecka är han ju redan mkt bättre :)

det var detta som fröst till is och helt plöstsligt var ett knuggligt stenhårt lerhav.
OBS hela hagen är inte såhär dålig utan bara strängen upp till hans berg. men han måste ju igenom detta när han ska dit hursom.
DSC00814.jpg

så vintervilan är som jag skrivit tidigare nu påbörjad och tanken att han sätts igång efter jul.
hur gör ni med kraftfoder och mat under vilan? samma giva som innan?
jag har i samråd med mina föräldrar tagit bort kraftfoder och havre helt under vilan och ökat på höt.

Innan åt han 6 kg hö/dag (han är väldigt lättfödd och det är ett mkt bra hö).
1 kg morgon, 2kg lunch, 1.5 intag, 1.5 kväll. då 2 kg lunch pga storhästen till hagkompis så vi kompromissade hon ville ha 3 kg...
sedan åt han luzern, havre, krafft grov 125 och mineraler.

just nu har jag då ökat till 8 kg/dag. han går ensam i hagen just nu och kan få vilken lunchgiva som helst.

Morgonhö 2 kg
Lunchhö 1 kg
Eftermiddag 2 kg
Kväll 3 kg

Sedan får han 1 dl linfrökaka ihop med vitaminer/mineraler, b-vitamin och gurkmeja.

Så hur käkar era vanligtvis? Ni vars hästar som vilar, vad äter de? samma som innan?

Dörren sover väldigt mycket har jag märkt, mer än vanligt. ligger mkt ner i boxen och är jäääättetrött och gäspar. :)
Han är så gosig man får komma in och sitta och kela med honom, så lägger han huvudet i mitt knä och snusar.

SP_A0004.jpg

O, vad kul med ny 05-tråd. Letade efter en för ett tag sen men hittade ingen.

Min tjej går det ganska bra för. Har inte ridit henne sjäv ännu, hon har nyss haft en växtperiod och jag har bara haft henne i lite mer än ett halvår så jag går långsamt fram. Ska snart börja hänga lite på henne själv, sen ska jag rida in henne under våren och sen ska hon betäckas med en frieserhingst.

Men jag återkommer med uppdatering så snart något händer :)

90626_1219691228.jpg

Fast...ska man inte ha ngn form av plan för träningen av unghästen? Att göra saker för att testa eller för att hästen nog tycker det är kul vet jag inte om det är så smart med tanke på framtiden?

Man kan väl ha en plan ändå? Naturligtvis ska man testa saker med hästen, det kan ju ingå i planen. Jag har ju testat min häst i skogen på hinder, från handen. Hur skulle jag annars introducera terränghinder? Visa en bild? Självklart gör jag allting med min häst för att jag tror att hon tycker det är kul, skulle aldrig drömma om att göra något som jag utgår ifrån att hon inte gillar. Än så länge har hon bara haft roligt med sin träning. Roligt är ju inte lika med slarv, eller hur?

fast det du skrev ang tävlingen så fick man uppfattningen att du tyckte att man kunde dra iväg med sin 3,5 åring på CR "bara för att testa" och det var nog det jeeves och jag reagerade på, för man kan ju liksom inte bara hipp som happ slänga fram 7 hinder i en främmande miljö och be unghästen hoppa, man måste ju förbereda den innan genom att ha den "inhoppad" och hyfsat miljötränad.
Men som du skriver nu så låter det ju mer normalt. Ska man hoppa så börjar man ju att träna hästen så den kan gå/springa över bommar på marken och mellan hinderstöd SEN kan man testa skutta.Lika som du gjorde med terränghindret att du visade hästen det först.

*KL*
Här snöar det MASSOR nu!! Jippie!! Helt underbart! Är ju så härligt att rida i snö!
Ang foder så drog jag ned kraftfodret till hälften under vilan så att han inte skulle bli fet eller få korsförlamning. (mest rädd att han skulle bli fet :D)
Han fick lite extra hö då.
Äter idag ca 8-9 kg hö, 0.5 kg kornkross. 0.5 kg helhavre, mineraler, 1 dl soja och 0.7 kg torr betfor som blötläggs.
Tänk om min käre hovslagare kunde tänka sig komma snart?? skulle ha kommit förra veckan men hörde inte ett pip. Ringde i måndags och jo, han skulle komma någon dag, han återkommer säger han. Nu är det onsdag och inte sååå många dagar kvar på denna arbetsvecka. Suck. Det är ju en aningens halt utan brodd och snösulor....

Ja, jag tänkte ungefär så som Anni skriver, man har ett fast upplägg på hur förberedelserna inför "inhoppning" ser ut.

Sen är det klart positivt om man har ett upplägg och en plan som är tillräckligt varierad för att vara rolig och inbjudande för unghästen, tråkigt är ju aldrig bra så där tycker vi lika ändå.

jag orkade inte läsa precis hela tråden eftersom det var så många sidor. Men rent spontant skulle jag kontakta veterinären som utförde kastreringen, eller då "anmäla" veterinären som tydligen gjort något galet under kastreringen. Fast jag gissar att det inte ger dig några pengar, att anmäla veterinären. Samma med veterinären som besiktigat hästen och inte upptäckte "kulan" utanför hästens kropp! låter ju helt otroligt att man kan missa en sådan sak! är hästen klinikbes eller bara gårdsbesiktigad?
Ang undersökningsplikt så fattar jag inte hur lagen kan vara så utformad så att veterinärbes som i detta fall utförts, inte ska vara giltig inom ramen för undersökningsplikt? Om du hade anlitat samma veterinär, den hade utförts på samma plats, samma tidpunkt och du hade betalt så hade ju utgången fortfarande varit densamma?! Veterinären HAR missat en väsentlig "skada" på hästen som riskerar dennes hälsa rejält.
Jag anser att det är de båda veterinärernas feta misstag i denna historia. Huruvida de kan bli återbetalningsskyldiga eller skadeståndsskyldiga vet jag inte. Säljaren står liksom utanför denna historia, h*n kunde ju inte veta det heller, litade antagligen på sin veterinär. Eller så var h*n iskall och visste om denna "kula" och inte upplyste dig om detta och veterinären övertalades att skriva "små skador".
Men å andra sidan; om det står i papprena att hästen har "små skador" varför undersökte du inte själv hästen mer noggrant innan köpet för att förvissa dig om just dessa rätt så diffust omnämnda skador? eftersom du upptäckte kulan efter köpet så hade du ju lika gärna kunnat upptäcka den innan köp bara du varit mer uppmärksam.
SKITSVÅRT! Usch!

kl

Hur går det för athenaavalon? Har inte hört något från henne på hela dagen. Mamman till hennes 05a är jättedålig och kanske inte klarar sig :( :( :( Lilla bebisen (lillasyste till Avalon) står själv på nätterna och blir avvand...

KL

Min lilla (stora! han har växt en knapp cetimeter till!) Kosmos gjorde illa sig på något i hagen och med den här leran fick han naturligtvis in smuts i såret... :mad: Han var rejält varm och svullen från knäet neråt, men nu efter några dagars kylning, sårvård och lindning ser benet mycket bättre ut så matte pustar ut! Jag är ingen fantast av lymfangit... :crazy:

Med risk för upprepning (kommer inte ihåg om vi redan tagit upp ämnet i tråden), har ni klippt era 05:or i år?

ja, det är verkligen jättesvårt.... det är för övrigt samma veterinär som kastrerat som även besiktigade. Det är tydligen inget konstigt att detta missades vid besiktningen, normalt sett så inspekteras inte skapet så ingående som man behövde göra för att upptäcka kulan. Att jag hittade den var ren slump, hästen fick feber och jag sökte igenom från mule till svans;-)
Att jag inte kollade vidare vid köpet berodde helt enkelt att det ändå trots noteringen "små-sår" var UA.
Jag tycker också att det är knasigt som du säger med att det tydligen spelar roll vem som står som beställare på vet. intyget, utgången hade ju som sagt varit den samma.
Eftersom jag inte står som beställare kan jag ju inte heller "klaga" hos veterinären. Han har nog inte gjort något direkt fel vid kastreringen, däremot har ju säljaren brustit i eftervården av kastreringen eftersom hon faktiskt inte sett vad som hänt...
Usch ja, återstår väl att se hur det går i tingsrätten :grin:

ja du, jag har försökt att tala med säljaren flera gånger men hon var inte intresserad av att stå några kostnader öht, tyvärr.

Priset vid köpet var "normalt", och var självklart satt utifrån förutsättningen att hästen var frisk. Hade man vetat att den behövde opereras omgående så skulle den givetvis varit billigare....

Nä, min får behålla pälsen i vinter. Han har oxå växt, som tur är, var 157 i maj och är nu 160 :) får gärna bli att par cm till

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 024
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama