Sv: Hur går det för era 05r edition 4
KL
Dörren är numera ohalt och känns mycket bättre. han har gått i grushage i 9 dagar och han är inte speciellt längre öm på insidan av låren. förra helgen var han ju tydligt halt och stapplig, ont i båda bakbenen och sparkade efter mig när jag rörde innersidan av låren
(heter det lår?)
tycker det var skönt att det var så tydligt vad det berodde på och att det mest var en överansträngning/spänningar än att han hade gått och vrickat sig ordentligt i den frusna knuggliga hagen.
det är bara vila som gäller och nu efter lite mer än en vecka är han ju redan mkt bättre
det var detta som fröst till is och helt plöstsligt var ett knuggligt stenhårt lerhav.
OBS hela hagen är inte såhär dålig utan bara strängen upp till hans berg. men han måste ju igenom detta när han ska dit hursom.
så vintervilan är som jag skrivit tidigare nu påbörjad och tanken att han sätts igång efter jul.
hur gör ni med kraftfoder och mat under vilan? samma giva som innan?
jag har i samråd med mina föräldrar tagit bort kraftfoder och havre helt under vilan och ökat på höt.
Innan åt han 6 kg hö/dag (han är väldigt lättfödd och det är ett mkt bra hö).
1 kg morgon, 2kg lunch, 1.5 intag, 1.5 kväll. då 2 kg lunch pga storhästen till hagkompis så vi kompromissade hon ville ha 3 kg...
sedan åt han luzern, havre, krafft grov 125 och mineraler.
just nu har jag då ökat till 8 kg/dag. han går ensam i hagen just nu och kan få vilken lunchgiva som helst.
Morgonhö 2 kg
Lunchhö 1 kg
Eftermiddag 2 kg
Kväll 3 kg
Sedan får han 1 dl linfrökaka ihop med vitaminer/mineraler, b-vitamin och gurkmeja.
Så hur käkar era vanligtvis? Ni vars hästar som vilar, vad äter de? samma som innan?
Dörren sover väldigt mycket har jag märkt, mer än vanligt. ligger mkt ner i boxen och är jäääättetrött och gäspar.
Han är så gosig man får komma in och sitta och kela med honom, så lägger han huvudet i mitt knä och snusar.