Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

*Kl*

Peia har idag löshoppat igen. Andra gången sen tidigt i somras, om jag minns rätt. Hon är lika bra som vanligt. Pigg, glad, samlad, klok och kvick i tassarna. Rev faktiskt en gång, med bakbenen (!), vilket förvånade oss. Dock var hon nästa gång mer alert på att hindret var högre och bredare och hoppade fint.
Klok ponny :love:

Ett klipp fattas för Youtube är så segt att jag blir tokig. Får peta in det imorgon :laugh:

Lite filmer, orkar inte döpa dem ;) :
http://www.youtube.com/watch?v=80DDlh7-Wzk

http://www.youtube.com/watch?v=YNWfZSJloQk

http://www.youtube.com/watch?v=zvzqUjpPnCw

*kl*

Hmm, just nu är det inte jättefestligt att ha häst alltså! Det började i förrgår med att Athena betedde sig märkligt. Låg ner i hagen men verkade inte orolig. Vi reste henne men efter en stund så lade hon sig ner igen. Till slut ringde jag vet. och han kom ut, under tiden jag väntade så red jag ut en sväng på en annan valack och efter halva rundan blev han plötsligt halt. Vi travade på halvlånga tyglar rakt fram och plötsligt kändes han bara konstig. Nåja, vet. kom och gav Athena kramplösande + undersökte henne rektalt. Där var en del gaser men de släppte efter medicinen och sedan fick hon lite vatten genom sond i näsan. Blev snabbt pigg igen.

Igår skulle vi lasta Avalon och åka till det andra stallet. Han totalvägrade! Eller, han kliver på som ingenting, går nääästan hela vägen in och när det är 10 cm kvar så backar han ut igen :mad: Vi höll väl på 1½ timme sedan ansåg jag att han inte orkade mer och han fick stanna en natt till i det stallet. Mitt under lastningen ringer de från Athenas stall, då han hon blivit dålig igen. Vi åker dit, hon ligger ner i boxen och jag får ut vet. igen. Han gör samma procedur igen men ger istället vätska intravenöst, 10l. Så där fick jag snällt sitta och trycka, i 4 timmar medan hon blev uppvätskad. Efter första 5l var hon helt som vanligt igen och ville inte alls stå stilla när jag bytte till nästa påse. Var hemma vid 24 ca. Gick upp 7 och fodrade i Athenas stall, hon mådde prima och ville gärna ha frukost, vilket hon fick enligt vet. om hon mådde bra. Hon åt med god aptit för att sedan gå ut i hagen. Väl ute tog det 5 minuter, sedan började hon lägga sig igen. Fortf. inte oroligt bara trött och hängingt.

Ledde henne en bra stund när mamma ringde vet. igen, han sa nu att hade hon tarmljud, vilket hon har så skulle vi bara vänta och se. Så hon fick på sig ett extra täcke ifall hon skulle ligga igen.

Det är så konstigt för hon har ingen hög puls, ingen feber, ingra kraftiga smärtor, avföringen som vet. tog ut igår var nästan lös och hon äter lite gräs i hagen emellanåt. Vi har promenerat en hel del både igår och idag och det kurrar rätt ordentligt i magen. Hon är bara så trött!

Ska tillbaka om en stund när vi förhoppningsvis fått in lillkillen i trailern. Får hoppas det ger med sig.

hoppas han inte lärt sig dumheter nu när han fick "vinna" ! Det är så jäkla svårt; man vill inte pressa dem för hårt samtidigt som de helst inte ska vinna över en. Jag håller tummarna att han går in! :)
Jobbigt med mammaathena som inte mår bra :( stackarn!

Jag har köpt sadel! :) Det blev en Thorowgood Robert Whitaker Showjumper 17" vid bom, helt som sprittny! 2008 års modell men begagnad fast hon hade bara ridit i den 4-5 ggr och det fanns inte ett märke på den. Fick den för 4000 kr, ord pris 5500. Den låg jättebra på honom. Har inte ridit i den än så håll tummarna att den ligger fint även då... Den var långt över förväntan rent kvalitetsmässigt; kändes faktiskt nästan som riktigt läder och den var riktigt riktigt snygg tyckte jag. Inte alls så där plastig och styv som wintec cc. Tom sadelgjordsstropparna var mjuka och följsamma och det var ett stort plus.

LadyCoverGirl - önskar jag oxå hade råd att inte bry mig om priset på utrustningen men det funkar inte så. Med stor gård, tre barn, bil osv så finns det liksom inte pengar att lägga på dyr utrustning, så ego kan jag inte vara . Vi är fem i vår familj som ska ha kläder, mat, bra hus osv och det är bara jag som "kostar pengar" i princip eftersom hästarna är dyra i drift. Jag tyckte 4000 kr var MYCKET pengar! köpte ett beg hubertusträns för 150 kr och DET var en riktigt bra affär :D (Framförallt eftersom det har samma färg som min nya sadel hahaha)

LadyCoverGirl - önskar jag oxå hade råd att inte bry mig om priset på utrustningen men det funkar inte så. Med stor gård, tre barn, bil osv så finns det liksom inte pengar att lägga på dyr utrustning, så ego kan jag inte vara . Vi är fem i vår familj som ska ha kläder, mat, bra hus osv och det är bara jag som "kostar pengar" i princip eftersom hästarna är dyra i drift. Jag tyckte 4000 kr var MYCKET pengar! köpte ett beg hubertusträns för 150 kr och DET var en riktigt bra affär :D (Framförallt eftersom det har samma färg som min nya sadel hahaha)

Både jag och mina hästar är bortskämda :o Iofs är det mina föräldrars hästar också och det är till stor del de som betalar utrustning och sådant. Jag sköter om pållarna, mina föräldrar bor inte här, och de betalar. Ganska bra fördelning måste jag tycka :laugh:
Skönt att du hittade en sadel som passade din häst. Hoppas den passar er båda även vid ridning :laugh:

*kl*

Idag va Tibbe bättre i benen, han fick gå utan lindor på ihagen idag för att se om han blev svullen igen men icke, tycker hasen såg lite svullen ut fortfarande, men vet inte om det bara är jag som är nojjig och inbillar mig. Han gick iaf inte med korta steg bak som han gjort innan. Så löslongerade honom max 10 min i skritt och trav för att se om han gick konstigt såg bra ut men är sämst på se om det skulle va mågon minnemal störning så ska be tanten i stallet kolla imorgon :p så håll tummarna att han är på bättrings väg >___<" För övrigt skötte han sig super under longeringen, har honom lätt inspänd för att han inte ska rusa runt och han bar sig jätte fint stundvis :D

*knapplån*
Lite kort från dagen innan ridturen.
Tyvärr så har otursfågeln fått ngt skräp i ögat så det är lite svullet och han blundar mkt .Haft på lite ögonvätska och hoppas att dte ordnat av sej självt till i morgon. Han blev riden i lite trav och galopp idag och han sköter sej riktigt bra.
30nov015.jpg

30nov061.jpg

30nov064.jpg

I dag kund ejag äntligen rida min lill tjej igen =)
hon har varit lite uttorkad pga att det varit sten hårt i marken å hon ömfotad så hon ville ej gå ner till vatten karet å dricka. men nu har vi fått henne å börja dricka igen så nu har hon vatt bra i 2 dagar så jag passade på att skritta ut i 10 min. meningen var att jag skulle gå med henne men fick sånt extremt sko skav så jag hoppade upp på henne å red hem i grimma å grimskaftet i den vanliga ringen underst sen hade ju matte ingen hjälm =/ men hon höll sej snäll som vanligt så de gick ju bra.. Hon e så sjukt snäll lillan så de e inte klokt. hon e inte alls mkt riden å ändå e hon så snäll å klok. jag känne rmej 100% säker på henne å de e inte dåligt på en 3 ½ pring =)

På tisdag tänkte jag att lillan skulle få på skor på sej för första gången. vet ej om jag ska ta runt om eller bara fram. får se vad hovis säger.

kl

igår var Pselma o jag på en liten hopp clear round, vi hoppade 50 cm (eller ja, hindrena var det iaf, vi hoppade mer än det dubbla över en del) hon tvekade lite vid varje hinder jag höll om så hon hoppade iaf och vi kom igenom hela banan felfritt!!

hur snyggt det såg ut är ju en annan sak....
men hon tyckte det var kul och fattade själv galopp mot hindrena även om hon behövde lite extra stöd väl där framme, tror det blev 2 glädjeskutt mellan 2 hinder oxå, jätte duktig var hon!

vår första ridrosett har vi fått nu!

Måste fråga; får man starta en treåring i hoppning ö h t:confused: Eller är det jag som inte hänger med och du skriver om annan häst än 05:an?

Har bara för mig att man inte fick starta så unga hästar, fast det kanske har ändrats nuförtiden.

du läst nog inte så noga, det var en clear round ;) höjden är ju inte i närheten av en riktig tävling.

man får börja tävla dem som 4 åringar, men andra ord om 31 dagar :)

Måste fråga; får man starta en treåring i hoppning ö h t:confused: Eller är det jag som inte hänger med och du skriver om annan häst än 05:an?

Ridsportförbundet är mycket kritiskt till att tävla treåringar, och de som förespråkar Flyingemetoden anser att man även bör avstå inofficiella tävlingar såsom "Pay and Jump" och liknande. Man kan bland annat läsa om detta i boken Unghästar, av Ingrid Andersson.

vad är skillnaden mellan att hoppträna och tävla en lite pay and jump? fler hopp på träningen...

detta var ju endast 7 språng, jag tror inte det sliter nåt nämnvärt, dessutom får man tävla upp till 120 med dem om 31 dagar... så det där är ju lite konstigt tycker jag...

Personligen tycker jag att det är VÄLDIGT tidigt att hoppa bana ö h t med en 3-åring, därmed inte sagt att jag tvunget har rätt i detta men det är min åsikt.

Man hopptränar väl inte en 3-åring regelrätt alls egentligen kan jag tycka:confused:

Lite cavallettiarbete och ngt enstaka litet kryss här o där för att introducera hinderstöd o bommar för den unga hästen är väl en sak men att hoppa serier och banor, oavsett höjd på hinder är för mig helt främmande med en 05:a.

Vad det gäller hopptävlingar och gällande regler så är jag inte insatt, därav min undran, jag uppfattade att du hade startat i ngn form av tävling i a f.

Jag är nog helt på deras linje också faktiskt.

är ju flera st i denna tråd som hoppar betydligt mer än vad jag gör om man säger så... var ju en som hade hoppat bana dock på träning och en som hoppade clear round för flera månader sen.

men vänta, ja just det, det är ju jag som har gjort nåt, klart det måste vara fel och nu ska ni skälla på mig i 3 sidor som vanligt...

serier hoppade vi inte, det var små hinder och vad är skillnaden att hoppa 1 hinder och hoppa det massor ggr eller hoppa en bana? har lite svårt att förstå varför just det skulle slita så mkt.

men du tycker det är ok att man får hoppa 120 med sin 4 åring? (alltså om 31 dagar) men det är hemskt att jag hoppade en okomplicerad bana på 50 cm en månad för tidigt...

sen tycker jag du behöver läsa lite bättre, "igår var Pselma o jag på en liten hopp clear round" det var första meningen... den missade du?

vad är skillnaden mellan att hoppträna och tävla en lite pay and jump? fler hopp på träningen...

Som sagt, både förbundet och professionella unghästutbildare avråder.

Du gör naturligtvis som du vill. Jag svarade på Jeeves fråga.

jag kommer sannolikt inte hoppa henne igen på iaf 6 månader, så jag tror inte en sekund på att det skulle vara så farligt.

Jag tycker inte att det är ok att hoppa en 4-åring på 1,20 banor heller så att de fyller 4 år om 31 dagar som du uttrycker det innebär för mig inte en omedelbar rivstart till 1,20 klasser!

Förstår inte denna brådska:confused: Precis som du påpekar så verkar flera härinne redan vara i full gång med hoppträningar på sina 3-åringar och det är för mig helt obegripligt.

Det är min personliga åsikt, sen kan du, och säkerligen flera andra, ha en annan mening om det hela. Alla är vi olika.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 024
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama