Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Sned och sned. Snett musklade kan ju unghästar vara. Peia gås regelbundet igenom av kiropraktor/equiterapeut och hon brukar uppskatta det. Det är ett par som jobbar båda två och de brukar gå igenom två hästar parallellt. Både med nålar, massage och stretchövningar.
Sen får man tips om egna övningar som ska hålla hästen mjuk och fin.

Ja så är det ju... jag var 3 cm kortare i vänster ben än i höger. VIker mig åt höger i midjan. Min "gubbe" tycker oxå att jag ska stretcha så fort jag gjort nåt men det stramar ju så ända in i .... ;)

Vad har ni för mål med era hästar?

Kortsiktiga mål ? (närmaste året framöver)

Peia siktas mot att tävlas under nästa år. Först och främst i hoppning men vartefter också i dressyr. Hon hoppades uppsuttet första gången i lördags och det var mer eller mindre plättlätt.
Betäckning ska vi fundera på. Hon var ju iväg i år men slog bara åt hingsten så vi får se hur vi gör.
Kvalitetstävlan blir det om hon inte är betäckt.
Inkörning står också på planeringen.

Mer långsiktiga mål? - "vad ska de bli av dom?" (hopp / dressyr/"skogsmulle" / tävlingar / träningar osv?)
Peia ska bli bra på "allt". Hoppning, dressyr, fälttävlan och inkörd. Helst också fått ett föl.
Säljas ska hon göras därefter, gissningsvis vid 6-7 års ålder.

Dörren har påbörjat sin vintervila. jag ska sätta igång honom i januari är det tänkt. han har kommit så pass långt enligt mig och all inridning/grundridning har gått så lätt så i januari ska vi satsa på att rida igång lite och om underlaget tillåter få upp lite mera flås.
i februari ska hoppträningarna återupptas.
första "målet" är att mitt stall anordnar en klubbhoppning i mars på klubben i grannstallet. då är det tänkt att vi ska starta någon låg klass :)

blir det så att jag flyttar hem till västerås i vår igen så kommer jag även köra in honom. (har inte möjlighet till det här i göteborg men hemma har jag det). har alla vagnar och all utrustning jag behöver där samt mina föräldrar som vet hur man kör in... och en egen travbana :laugh:
våren ska vi även försöka träna dressyr för tränare.

Mer långsiktiga mål? - "vad ska de bli av dom?" (hopp / dressyr/"skogsmulle" / tävlingar / träningar osv?)
han blir nog en alltialloponny :D med inriktning mot hoppning, som det känns nu. hans fantastiska psyke är det som gör att jag vill göra allt med honom, bland annat även köra honom.

*kl*

Mer långsiktiga mål? - "vad ska de bli av dom?" ;)(hopp / dressyr/"skogsmulle" / tävlingar / träningar osv?)

Phigalle ox
kortsiktigt mål 2009:ridas lite mer än förgående år. Tävlas i walk and trotklasser på E och ev D nivå i trail,pleasure,western ridning.Kanske showmanship at hand och trail at hand.Börja rida lektioner igen.Kanske lite hoppcleraround och ev någon dressyrtävling.

långsiktigt mål: Reining + fartgrenar på A-B nivå

Vad ska det bli av: Westernhäst men även lite dressyr och hopp.

*kl*

Mer långsiktiga mål? - "vad ska de bli av dom?" ;)(hopp / dressyr/"skogsmulle" / tävlingar / träningar osv?)

Målet för 2009 är:
- Tävla i dressyr och hopp
- Vara helt inkörd
- Börja känna på terräng

Långsiktigt mål:
- Bli en säker barnponny, van vid liv och rörelse och lugn vid tävlingar
- Ska tävlas i fälttävlan
- Om hon får bra resultat (vilket är troligt) kommer hon att betäckas.
- Kommer förmodligen inte att säljas, utan leasas ut eller tävlas av en bekant. Fast det beror naturligtvis på vilket pris som erbjuds:D

Jag ska opereras i början på året, så sedan kan vi börja träna igen. Det känns helt underbart att äntligen ha fått ett datum att se fram emot.. Tyvärr kommer jag att opereras två ggr till och efter de operationerna är sjukskrivningen ca 6 veckor vardera, så jag kanske inte kommer i gång på allvar förrän till våren. Därför är det lite svårt att sätta upp målet för 2009.

((( Kan bara tala om att mina bonussöner fått JÄTTEproblem med sina ben/knän/hälar och hälssenor för att de inte stretchat; så ett hett tips är att stretcha ändå ;) ))))

Kul att se Phigalle igen! Han är superfin.

*kl

Mål 2009

Återuppta körningen i vår, och till sommaren köra lite längre rundor. Till hösten 2009 börja utbilda henne i dressyren, enligt AR. Framförallt: rida och köra många härliga skogsrundor! Eventuellt betäcka i vår, det måste jag fundera mer på.

Långsiktigt
Om körningen funkar bra, kanske komma ut på lite småtävlingar. Utbilda henne i AR, och framförallt ha en jäkla massa skoj!

jag kom på ett till mål ju! pållen ska köras in! har aldrig kört häst i hela mitt liv men svärfar är en fena på det där så han blir till god hjälp. Mysigt att kunna åka hela familjen :)

*kl*

Mina mål är först och främst att få en trevlig och bra ridhäst som jag kan träna och tävla i terräng och banhoppning. Tänker mig väl 120 och lätt klass till en början, sedan får vi se hur bra vi reder ut det :)

Imorgon flyttar vi iallafall och nästa vecka ska vi försöka vara med på stallet hoppträning, mest som miljöträning.

img_8806_22506221.jpg

Min lilla halvblod / nordsvensk-korsning! ;)

Dock har vi klippt hennes långa man nu, den blev så tovig och jobbig att sköta...

Brixie fölar i slutet på April så då ska hon få vara mamma :love: När jag sen kan börja rida henne igen blir det massor i skogen så klart. För att sätta igång henne.

Mer långsiktiga mål? - "vad ska de bli av dom?"

Ska försöka visa henne på kvalitets, fast då blir det ju som 5 åring då eftersom hon fått föl. Sen ska hon blir mattes dressyrstjärna :) Vi ska försöka komma så långt vi kan tillsammans, (hoppas jag räcker till!)

*kl*

Kortsiktigt mål: Börja hoppträna, fortsätta dressyrträna, såsmåningsom komma ut på tävlingsbanorna. Hade tänkt att kvala till championatet genom felfria rundor i hoppning. Kvalitetsbedömningen är även tanken, om allt hinns med. Får se om hon kanske visar större fallenhet för dressyren....

Långsiktigt mål: Hon är köpt med tanken att bli hopphäst, dock har hon kanon gångarter och inte fullt så bra hoppteknik. Målet var minst MSV hoppning och lättare klasser dressyr och fälttävlan med huvudinriktning på hoppningen men vi får se.

*KL*

Jag har ställt av Lillan nu. Har varken lust eller ork längre. Är nere i en svacka och då resonerar jag att det är det lika bra att ställa av. Hade tänkt mig att hon skulle vara uppsuttet hoppad innan vintervilan men så blev det inte. Vi får se om jag sätter igång en sväng för att senare ställa av på längre vila.... just nu vet jag varken ut eller in...

*kl*

Tibbe är dålig igen, troligtvis så har han vrickat sig eller liknande så hans sparkskada han fick för 3 veckor sedan har gått upp eller vad man ska kalla det. Hasen han fick en spark på är nu svullen men han haltar inte utan är bara stel och svullnar i båda bakbenen om han står för mycket. Är livrädd att det ska vara spatt eller något sådant, isåfall känns det som att jag bara vill lägga av med hästeriet. Men hoppas att dom inte får det så enkelt. Ska köpa ett bot hasskydd för att se om det hjälper.

Att han ska bli helt bra i benet, så vi kan sätta igång
igen.

Mer långsiktiga mål?
Har väldigt höga mål med lill killen , men iaf B-A nivå i reining och i kossegrenarna. Sedan om det går vägan så även tävla internationellt som i danmark och tyskland längre lär man inte ha råd att åka :rofl: om vi nu kommer så långt :p

Har aldrig hört talas om någon häst som fått spatt till följd av en sparkskada, det behöver du nog inte oroa dig för.

gud vad skönt att höra :) Är nog världens nojjigaste hästägare känner jag mig som för stunden :o

Arab valack på ca 151 cm. Han började sittas in lite i januari och skrittade 2-3 ggr i 2-3 min sen fick han vila en månad tror jag det var. Sen så började han skrittas en 3-4 veckor, travades ca 2 veckor och galopp 1 gång innan han fick vila. Han reds som mest under denna perioden i 15 minuter och 3 ggr/vecka.

Han har sedan fått vila nästan helt tills nu. Såklart har han gått promenader och jag har skrittat under 1-2 veckor i 5 minuter ett par gånger men sen så har vi inte gjort så mycket. Han har mest fått ta det lugnt och bara växa!

Han är skrittad 2 ggr i veckan nu i november och ska i december sättas igång lite mer "ordentligt". I december så ska han skrittas varannan dag 10-20 min och i januari är det tänkt att han ska börja travas men får se om jag väntar till i mitten eller slutet av månaden med det. Sen så i februari så ska han få börja galoppera lite. Tänkte senare i vår börja cantra lite.

Längden på passen i vår kommer inte vara längre än HÖGST 30 minuter och jag kommer bara rida i skogen. Jag hoppas även att han ska vara helt inkörd innan han får vår/sommarvilan.

Detta är lite min planering inför våren!

Lite bilder som är tagna ikväll!

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/24930000-24939999/640x480/24931371.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/24930000-24939999/640x480/24931383.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/24930000-24939999/640x480/24931396.jpg?0

Han kommer få en kortare vårvila (istället för sommarvila, eftersom att det oftast blir mycket på våren i skolan) som blir ungefär 1 månad eftersom att vi ska på praktik sen under en månad i augusti så får han vila då med.

Däremot så tror jag att jag tar det lugnt hela sommaren mellan vilorna och mest bara skrittar och tar någon trav och galopp kanske en gång i veckan och rider sammanlagt 2-3 ggr/vecka och tömkör och går långpromenader ett par dagar också.

Och nästa höst/vinter är det även meningen att han ska hoppas in och komma ut på några clearrounder. Han ska även vara lite dressyr riden innan han börjar hoppas.

Långsiktigt mål är att han ska bli en riktigt bra allroundhäst. Han ska användas till dressyr, hoppning, distans, körning fälttävlan mm.

Senast ändrad:

Kul att se Phigalle igen! Han är superfin.

Kul att du tycker det. jag försöker ju få tid och ork att få igång honom ioch han fullkommligt älskar att galoppera.

ps. granntösen på 13 år hoppade upp på honom och galopperade i mörkret på gårdsuppfarten. Jag fick stora ögon när jag såg dom komma men det gick samlat och lugnt till och båda såg riktigt glada ut. Han är inte galopperad sedan i våras och är nu lätt riden 4 gånger nu i vinter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 028
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama