Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

hej har inte varit inne här på länge dock går inte utvecklingen så fort med min 05a korsning halvblod 75% knabstruper 25% kol svart! men de står still med tanke på att ja haft feber i 8 veckor nu :( men de skall nog bli bra! har ni börjat hoppa era?? hur högt?? nyfiken då ja tog några skutt innan ja blev sjuk som hon tycker mycket om!! Kram

Igår tränade jag lite med Cesar för en tjej, mest för att själv få checka av med en person att jag tänker rätt och är på rätt väg, vilket jag gör. Cesar var jätteduktig, var lite konstigt med snön som hade satt sej på ett ställe på väggen av ridhuset, och det var en person som longerade samtidigt, och det var också flum, när hon smackade på sin häst, för då har vi lärt oss att man ska skritta/trava/galoppera fortare. Avslutade med att flytta honom lite åt sidan i skritten, och det tog några gånger men sedan föll poletten ner, och han flyttade sej åt sidan och gjorde några steg i skänkelvikning.

Han är fortfarande så duktig så, så himla positiv och samarbetsvillig, och han har verkligen lätt för att förstå.

24855530.jpg

KL

En liten rapport från oss!
Kosmos har ofrivilligt vilat en vecka nu sedan snön kom för det har varit styltvarning och vi har inte kunnat ta oss till ridhuset.
Men på torsdag kommer hovis och då blir det förhoppningsvis snösulor!
Längtar efter den första riktiga snögaloppen!
Sedan är jag i sadelköpartagen. Har använt min gamla dressyrsadel på honom nu, men den är stenhård och jag avskyr den!
Dock är jag lite kluven. Har provat en sadel som satt bra och som var gudomligt skön att rida i! :love: Men den är ganska dyr och oddsen för att han kan ha den om ett par år är väl kanske inte så stora...
Hur har ni andra gjort? Har ni valt en billigare sadel nu i början? Av vilket märke?
Jag vill ju oavsett pris ha en sadel som är bekväm att rida i och som iaf har hyffsad kvalitet. Klurigt.

Nytagen bild på busen kommer nedan! Han ÄLSKAR de djupa snövallarna i hagen och kan stå och "skotta" med frambenen i dem hela dagen... :D

3058379495_a8a99fe03e.jpg

SHIT vad mycket snö ni har!!:eek: Jag tycker att detta vädret vi har just nu på den blåsiga, tråkiga, gråa, trista, och vanligtvis blöta, slaskiga hemska västkusten, är rätt OK. Här är bonnfruset:D Äntligen kan man gå ut utan att drunkna. Tyvärr innebär det en jätterisk för stukningar så fort hästarna går utanför stalldörren. Eftersom vi i vanliga fall lever med en värme på 10-12 grader genomgående hela året och regn ungefär...varje dag så är marken väldigt geggig och nu då, ojämn. För en vecka sedan grävde jag fram min treåring i knädjup lera vid grinden, nu är de spåren fortfarande knädjupa, fast fulla med is och stenhårda. Skitkul.

ååå jag vill oxå ha så mycket snö!!! *avis*

Kimmis - häftigt att få en häst som kan slappna av när det väl behövs. Jag hoppas jag kan komma dit med min lilla ärta oxå för som du beskrev nu så är vi ju inne på samma linje, att de inte ska bry sig om miljön osv. Jag tränade två fälttävlanshästar för några år sen och tjejen som ägde dem jobbade massor med miljöträning och ledarskap. Vi hade alltid de båda hästarna "uppstallade" i transporten på tävlingsplatsen,de stod helt kolugnt på släpet hela dagarna fast än det var livat utanför. Man kunde ta ut dem ensam och släppa tyglarna för att sadla, täcka whatever, de stod bara helt stilla och väntade. En av dem gillade inte de höga benskydden och en gång kasade de ned men istället för att få panik så ställde han sig helt still och typ blundade och bad att någon snabbt skulle hjälpa honom *skratt*

Sen när man hoppade upp var det en annan femma... hmmzz... stoet var mer vild än tam men det var ju bara en stor fördel på tävlingsbanan (hon lyssnade men man fick rida för kung och fosterland för att hålla henne i schack) :D

Så även om man vill ha en tävlingshäst med mkt nerv så går det att få dem att slappna av vid rätt tillfällen. Brosus är iaf en bit på väg; i fredags traskade han helt lugnt in i det nya stallet och stod stilla medan jag sadlade å grejjade, det var inne i ridhuset som showen började, efter passet var han lika cool igen vid markhanteringen. Men vid ridning vill jag, liksom Smulan, inte korrigera honom ännu eftersom jag gärna har en häst med mkt nerv och temperament vid ridning. Det är nog stor skillnad på en distanshäst som ska spara sig för att orka i måååånga timmar mot för en dressyrhäst eller hoppehäst som ska prestera max under några få minuter. En distanshäst behöver vara uthållig och ha låg puls medan en hopp/dressyrhäst ska vara explosiv. (ja dressyrhästar tycker jag ska vara explosiva för att få uttryck och tryck i rörelserna)

:love::love: Han rör sig verkligen bra :bow:
Vad var målet så småningom? minns inte vad du skrivit innan :crazy:

Lera är nog det värsta jag vet. Blev så glad över snön, men imorgon och i helgen ska det bli upp till 6 plusgrader så det lär väl bli slask igen. :(
I nästa liv ska jag bo i något annat land. Där snön ligger kvar hela vintern. Och sommaren är extra lång. Och allt annat också är perfekt... ;)

ååå jag vill oxå ha så mycket snö!!! *avis*

Precis nu började det snöa IGEN! Med lite tur får vi så mycket snö att de plusgrader som blir i helgen inte klarar av att smälta all snö... *snälla!*

ja tyvärr brukar ju starten vara allt annat än just det där lugna... vet inte en häste som ryttaren åtminstone måste på minna om att ta det lugnt... och där kan du snacka om explosivitet! min gammel valack stod jämt och stegrade och när flaggorna släpptes (han lärde sig ju när det var dags) så flög han mer eller mindre iväg... när man kom upp på 12 mil var det lite lättare, folk red runt och stressade inte nämnvärt vid starten... på 5 och 8 mil ställde sig folk på rad.... :crazy:

sen tycker jag det är rätt kul när det kommer folk med sina halvblod som är van vid tex hoppning och de studsar runt som tusan och så står alla "nerviga" araber och sover :p

då myser jag rätt rejält :D

Jättefin cela! trevlig häst och rör sig bra :)

och när vi ändå pratar form. Vad är unghästform för er? Jag har sett hästar gå betydligt lägre ned än vad min gör men många springer oxå på bogarna.

vad tycker ni om era hästars form?

Jag tar det ganska avslappnat med formen. Eftersträvar man takt, bjudning och balans, så blir det ju form av det hela automatiskt när hästen blir allt starkare.

Min egen treåring hamnar lätt låg, och stundtals med noslinjen bakom lod, men så länge hon kliver på framåt bryr jag mig inte om det. Jag är dock noga med att ge efter mycket och ofta särskilt på innertygel, både på raksträckorna och genom hörnen, för att kontrollera att hon inte "balanserar" sig i tygeln.

Hon har ibland även hamnat i framvikt, men det verkar nästan alltid hänga ihop med hur hon har vuxit för tillfället. Hon är verkligen en individ som växer i trappsteg - och när hon är överbyggd blir det svårt att hålla framdelen uppe.

Jag brukar minska ridningen då och istället göra annat, eller vila helt, beroende på hur hon mår (hon kan bli väldigt trött när hon växer).

Jag tror att jag skulle tänka likadant om hästen istället tenderade att bli lite hög och kort, i en mer öppen form. Takt, framåtbjudning och eftersträva balans, så kommer resten av sig själv. Jag skulle nog också prova att ge efter mycket och ofta, och därigenom försöka visa hästen vägen framåt nedåt. Men inte låta den rusa iväg.

Jag tror att så här tidigt i ridningen, så blir de låga alternativ lite höga mest beroende på sin naturliga kroppskonstruktion, och det säger inte så mycket om vilka som kommer att gå i trevligast form i längden.

Jag tycker inte att du behöver bekymra dig, alltså.

precis så gör jag med :) fast jag måste kräva form av min treåring eftersom han annars bara lattjar runt,(han hade takt, framåtbjudning och balans medfött...) men håller jag bara om och ger mjukt stöd i handen så kommer ju formen väldigt snabbt (dvs höjer ryggen, sätter in bakdelen mer och sänker huvudet)

jag flyttar med dej!! Jag älskar alla de svenska årstiderna men nu börjar de tappa lite charm när det knappt blir snö på vintern och knappt sommarvärme på sommaren :(

fast jag menade inte sån explosivitet; alla hästar blir taggade och "explosiva" när de blivit betingade och vet vad som väntar.

Vad jag menade är att det är skillnad på en sprinter och en maratonlöpare i explosivitet.

Ja han rör sig ganska trevligt, tror dock att det kommer bli ännu bättre med mer styrka. Än så länge är han lite "långsam" i auktionen då fokus har varit takt och balans..men jag tror att kvickheten kommer allt eftersom. Målet är tyvärr att sälja honom, då min tid inte riktigt räcker till. Stoet tar mycket av min tid och han förtjänar en ägare som verkligen kan fokusera och matcha honom för framtida uppgifter.

*kl*

Jag gör också som du annie0103. När min kille är på tårna, som han varit väldigt mycket sista tiden, så sätter jag honom i arbete. Det är ungefär som med småungar som tjuter, om man avleder dem så slutat de lika fort som de började :)

Idag red vi inomhus då t.om marken i Skåne är knagglig som bara den. Travade över lite bommar och han var duktig. Dock tycker jag att jag sitter snett över honom, framförallt i galoppen och det stör mig. Jag försöker tänka på det helatiden och det har blivit lite bättre men inte helt och hållet. Hans mamma var sne i bäckenbenet vilket gjorde att hon flyttade över mig lite åt ett håll och jag har börjat fundera på om det kan vara den ursprungliga orsaken. Ni andra som tenderar att sitta lite snett, vad gör ni för att kompensera det hela?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 033
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur