Sv: Hur går det för era 05r edition 4
Jättefin cela! trevlig häst och rör sig bra
och när vi ändå pratar form. Vad är unghästform för er? Jag har sett hästar gå betydligt lägre ned än vad min gör men många springer oxå på bogarna.
vad tycker ni om era hästars form?
Jag tar det ganska avslappnat med formen. Eftersträvar man takt, bjudning och balans, så blir det ju form av det hela automatiskt när hästen blir allt starkare.
Min egen treåring hamnar lätt låg, och stundtals med noslinjen bakom lod, men så länge hon kliver på framåt bryr jag mig inte om det. Jag är dock noga med att ge efter mycket och ofta särskilt på innertygel, både på raksträckorna och genom hörnen, för att kontrollera att hon inte "balanserar" sig i tygeln.
Hon har ibland även hamnat i framvikt, men det verkar nästan alltid hänga ihop med hur hon har vuxit för tillfället. Hon är verkligen en individ som växer i trappsteg - och när hon är överbyggd blir det svårt att hålla framdelen uppe.
Jag brukar minska ridningen då och istället göra annat, eller vila helt, beroende på hur hon mår (hon kan bli väldigt trött när hon växer).
Jag tror att jag skulle tänka likadant om hästen istället tenderade att bli lite hög och kort, i en mer öppen form. Takt, framåtbjudning och eftersträva balans, så kommer resten av sig själv. Jag skulle nog också prova att ge efter mycket och ofta, och därigenom försöka visa hästen vägen framåt nedåt. Men inte låta den rusa iväg.
Jag tror att så här tidigt i ridningen, så blir de låga alternativ lite höga mest beroende på sin naturliga kroppskonstruktion, och det säger inte så mycket om vilka som kommer att gå i trevligast form i längden.
Jag tycker inte att du behöver bekymra dig, alltså.