Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

vilken buse! men det kanske bara var ett välkomnande hem?!:angel:
hoppas du klarade dig hyfsat ändå, hur känns handleden? Närå, jag räknar med en hel del åkturer när min busa kommer nu efter nyår..:crazy:hon har ju vilat väldigt länge, så det kan bli intressant!

Hon e hel:D

På tal om tårta...det kanske man inte ska börja med för då ramlar personen i fråga kanske av med FLIT varje gång:eek:;)

*kl*
Jaha, nu var det riktigt hårt och eländigt i backen. Ser fram emot i morgon då vi ska åka till ridhuset för första gången! Det ska bli jättespännande att se hur han reagerar på det :)
Hoppas att jag får hjälp att filma, återkommer förhoppningsvis med "bildbevis" :)

Handleden mår bra igen! Han var väldigt på tårna i början av ridningen igår, taktade och gjorde några krumsprång som jag lyckades manöverera och då insåg han nog att det inte var lönt att konstra. Red utan att longera innan så på det sättet skötte han sig ju bra. Frustade mycket när vi skrittade i backarna. Jag får för mig att det betyder "detta var lite jobbigt, bara så du vet men jag gör väl som du vill iallafall", men man vet ju inte. Frustar era under ridningen?

Framtanden som hängde på trekvart är nu tappad och tur det för ett tag gick han med helt dubbla framhörntänder på ena sidan, som gjort för infektion! Imorgon ska vi tömköra igen.

Jag håller tummarna för att du inte åker av nu då när pållen ska igång igen, och OM du gör det, att du inte slår dig. Säkerhetsväst är en bra uppfinning!

igår blev Phigalle skrittad lite barbacka hemma på gårdsplanen av en kompis och idag fick han följa med på promenaden till ridhuset och blev longerad. På hemvägen hoppade kompisen upp barbacka igen och skrittade och travade lite grann. Skrittade även över ett litet kryss i hagen. Idag var han:love: Lika busig men ändå så snäll och fördetmesta ödmjuk även om han tror sej bestämma lite mer än vad han får.
gmd.jpg

trqadera115.jpg

trqadera112.jpg

passar på att slänga in en bild på min andra arab som jag köpte i våras, dock 8-åring.
trqadera113.jpg

Idag har jag ridit lite igen. Cesar sköter sej utmärkt. Idag provade jag utan att longera, och hänga på honom innan, och det var inte det minsta konstigt. hade 3 bommar framme, som han fick skritta och trava över. Och så fort han ser bommar så spettsar han öronen, och bjuder lite extra. Har även galopperat idag, och jag bara njuter av hans galopp :love:

Hade tänkt ta lite fina uppställda vinterbilder idag, men det hann bli mörkt. så det blev några dåliga mobilbilder, från stallet istället

24830786.jpg

24830794.jpg

Och sen en bild på Cesar som föl

Hihi, vilket kodak-moment! ;)

Idag ska jag försöka få med en kompis ut så vi kan löshoppa. Framförallt i höger varv då han inte tycks vara hoppad i det varvet alls av inridaren som även matchade honom till 3-års. Det är lite underligt tycker jag! Man vill väl ha en häst som är liksidig? Han blir väldigt osäker i det varvet och det är som om han tycker att det känns väldigt avigt.

Kanske kommer någon liten film i kväll!

Haha shit vad den överhoppade sej! Inte så bra kroppsmedvetenhet men ser ut att kunna hoppa högt i alla fall ;)

*kl*
Då har vi varit i ridhus för första gången! Han skötte sig helt kanon! Kunde lasta och lasta ur helt själv vilket känns väldigt skönt inför framtiden...
Här kommer en liten snutt, kommentera gärna!!

*kl*
Red Tibbe för 3:dje gången idag efter en månads vila, vilket han tyckte va super kul :D Tyvär så har vi frysen mark så finns väldigt få ställen som man kan trava och galoppera på. Men en galopp fick fick han iaf, och va precis att jag fick stopp på honom så kul tyckte han det va :p I veckan blev han både skodd och vi tog vargtänderna, men har inte satt bett i munnen på honom ännu, ska börja vänja honom vid det i boxen först :smile:

Bild på snyggingen från i fredags :
24844421.jpg

Löstränade, här skickar jag honom mellan 2 bommar :p
24844423.jpg

Ser riktigt trevlig ut! :) Träna på att kunna släppa ner/länga halsen nedåt, framåt så kommer han bli ännu(!) finare! :)

Min ängel var jätteduktig igår, provade på kul att trava (red lätt) första delen i ett LC-program och det gick jättefint. :) Tänkte ta ut honom på en liten lokal under våren. Mätte honom igår och han har växt 2 cm sedan han flyttade till mig i juli. Börjar verkligen bli fin i kroppen nu och jag tror han kommer få en riktigt fin hals. :)
Kram på er!

*Kl*

Igår hoppade jag Peia uppsuttet för första gången. Förutom att hon är seg som jag vet inte vad så var det plättlätt. Inte ens särskilt vingligt. Bara att styra och driva så hoppade hon så lätt så.
Pyttehinder, förstås. "Högsta" hindret var ett stigsprång på ca 60 cm :p
Det är farten vi jobbar på. Särskilt skritten är ohyggligt långsam. Utomhus går trav och galopp riktigt bra. I ridhus skapligt.

Idag red ut en skrittur tillsammans med pojkvännen på en av mina vuxna hästar. Faktiskt skrittade hon på helt okej, särskilt första halvan av ridturen.

Nästa lördag vankas det löshoppning igen. Kul kul! :bump:

Sitt fantastiska psyke bevisar lilla fröken så gott som varje dag. Hade igår på ett vintertäcke när vi red till och från ridhuset. Satte inte fast bensnörena eftersom jag satt på täcket så när vi kom tillbaka till stallet tog vinden tag i täcket. Täcket vände sig ut och in, satt kvar i bogspännena, men resten över hals och huvud. Ingen reaktion utan hon står bara lugnt kvar och väntar :love:

usch, har sett den filmen för ett tag sen inne på hoppforumet - jag tycker den är grotesk. Vet att det blev otroligt mkt diskussioner om barrering osv. Och jag undrar jag, om en häst verkligen skulle hoppa så där "av sig själv" ?? Tycker inte ens att det är imponerande...

*KL*
I fredags hoppade brosus bana :D Sååå duktig!! Han var helt igenom pajas och showhäst när vi kom in i ridhuset. vet inte vad det var med honom, har aldrig reagerat så förr på nya platser och denna gång dessutom med bara valacker. Spansk skritt, lufttrav med hööööga knän och hingstnacke *suck* Gick runt och fräste och brummade. Ledde honom en stund och fick till ett varv i normal skritt, tränaren höll i så att jag fick sitta upp. Hon är otroligt duktig på unghästar, det står helt klart iaf. Hon sa att det inte var någon ide att försöka skritta brosus eftersom han redan var överladdad, bättre att börja jobba honom direkt och få honom att koncentrera sig. Han showtravade runt hela banan och jag fick lägga volt på volt och sen över cavaletti, när en annan häst brallade så sprätte han oxå iväg. Det är ingen ide att börja kräva någon form och fason på en överladdad unghäst för det är DÅ man får explosioner i form av bock/stegring och jag är beredd att hålla med tränaren, hade jag börjat pilla med honom så har det nog slagit runt...

Men tillsist så insåg han att det var alldeles för svårt att showtrava och hålla koll på polarna samtidigt som han skulle springa över en massa bommar och på volter så då tog han det lite lugnare.
Vi hoppade ganska många språng i både trav och galopp och han skötte sig superdunder! Hoppade 5,5an med bakre hindret på kanske 70-80 cm med draghjälp men det behövdes inte, han tittade inte en enda gång, bara rullade över.

Jag blir däremot lite feg har jag märkt... hmmm... väntar mig hisshopp, jättemegabautasprång eller grisnitar, så jag blir lite feg i anridningen och tappar lite tempo men han hoppar ALLT, tränaren sa att han är otroligt positiv och att det syns att han VILL över till varje pris och att han är väldigt snäll ;) :p
Men bara jag sitter där,håller om med benen och är mjuk i handen så hoppar han sååå mjukt och fint, runda härliga språng! (inte alls skrytsam idag :D)
Hoppade liten bana på typ 40 cm och han tvekade inte en enda gång, inga dumheter alls! Jag är KÄÄÄR!!
Även fast han showat runt som en tok och varit såååå nära en totalexplosion så höll han sig på mattan och gjorde super ifrån sig och hade ändå energi till en hel träning, vi trodde han skulle "tvärdö" efter hans showande men han var jättepigg och fin hela tiden fram till avskrittning och även då fanns det gott om energi kvar. Bra betyg på hans kropp och knopp! Matte är STOLT!!

(Och en stooor eloge till min tränare som är otroligt duktig!! jag känner verkligen att jag kan lita på henne och det hon säger låter sunt, logiskt och framförallt så FUNGERAR det!)

URSÄKTA att det blev meeegalångt men jag är bara så stolt över honom!!

vad kul :)!

dock så är jag den som inte skulle börja jobba honom "för att han ska börja koncentrera sig" och att det inte är någon idé att skritta eftersom han bara laddar och showar. där är jag noga på att skritta skritta skritta tills hästen lugnar ner sig. att dom inte lär sig att dom slipper undan att gå lugnt och varva ner när dom jagar upp sig.
det funkar ju ändå inte att jobba dom något nämnvärt när dom är så uppspända osv. :)
bara ett tips, men alla gör ju som dom vill...
:)

Dörren är halt. eller ja han har fått en sträckning i bakmuskulaturen/är överansträngd insidan av låren/bakbenen på grund av att den leriga hagen har frysit nu i helgen och är ohyggligt knögglig. så han har gått och spänt dig så mkt så att han har fått ont :(
jag sa i torsdags att hoppas han inte går och vrickar sig nu eller liknande... när man talar om trollen :(

men som sagt, en rejäl vrickning hade det ju oxå kunnat blivit detta är ju bättre iallafall. han var bättre redan idag mot hur han var igår.
ville ju inte ta ut honom ur hagen då i veckan som var eftersom alternativet är grushage men nu blev det en sådan i alla fall, suck.
hagen är den största grushagen i stallet iallafall, den är ca 12x12 meter och han har fullt med kompisar runt omkring sig. men detta är bara en tillfällig lösning..

sätter igång vintervilan direkt, planen är att han ska vila ca 6 veckor. han skulle egentligen inte vilat förrän mitten av december.

så tråkigt :(

Det råder förmodligen många rön om huruvida man ska vänta ut överladdade hästar eller om man istället ska aktivera dem. Själv förespråkar jag det sistnämnda och enligt mina erfarenheter så brukar det fungera. Självklart tycker jag att det är jätte viktigt med framskrittning men när en häst är överladdad så tror jag att det gynnar både häst och ryttare att de får "springa av sig" och börja använda hjärnan. Mitt lilla sto har sina dagar då hon inte alls känner för att skritta, utan börjar trava så fort jag hoppat upp. Än så länge vill jag undvika "fighter" genom tjafs med förhållningar i början på ett ridpass, så istället låter jag henne jogga igång lite lätt för att sedan när hon har coolat ner börja skritta. Hade jag istället krävt att hon SKA skritta så hade hon garanterat hitta på alla möjliga hyss och förmodligen hade jag fått markkänning.. :crazy: Det här fungerar för oss och jag instruerar även detta för mina elever som har liknande problem.

Tråkigt förresten med din häst, hoppas han kryar på sig illa kvickt!

men det beror helt på vilken häst man har...

min gamla valack tex blir bara piggare och piggare ju mer man rider... har galopperat x antal mil i sträck och för honom fanns inget stopp...

Pselma däremot skulle jag nog kunna rida trött, men jag föredrar att ta komandot och säga nej! så får du inte göra, och sen ska det räcka en normal dag... sen finns det ju alltid dagar som man undrar vad man håller på med :D

Jag pratar inte om att "rida hästen trött", för det hoppas jag att ni med 05.or här inne i tråden inte har för avsikt med era pass. Självklart beror det på vad det är för häst, det är ju skillnad på äldre och yngre hästar. Men nu trodde jag att vi syftade på unga hästar och då föredrar jag att göra på det här sättet. Dels för att undvika onödiga diskussioner, men också för att inte ta bort hästens egna intiativ och framåtbjudning. Jag tycker nämligen det är jätte viktigt att en häst ska våga ta för sig och vilja framåt, om man jämt ska ta tillbaka och ta bort framåtbjudningen så kommer det med största sannolikhet helt sonnika leda till en avtrubbad och i mina ögon tråkig häst. Då jag vill han en känslig och vaken häst så gör det mig inget om man behöver trava något varv i början av ett ridpass. Men alla har ju olika syn på saker, och självklart håller jag med om att det beror på situation och häst, i många fall hanterar man ju äldre hästar annorlunda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 028
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama