Sv: Hur går det för era 05r edition 4
usch, har sett den filmen för ett tag sen inne på hoppforumet - jag tycker den är grotesk. Vet att det blev otroligt mkt diskussioner om barrering osv. Och jag undrar jag, om en häst verkligen skulle hoppa så där "av sig själv" ?? Tycker inte ens att det är imponerande...
*KL*
I fredags hoppade brosus bana
Sååå duktig!! Han var helt igenom pajas och showhäst när vi kom in i ridhuset. vet inte vad det var med honom, har aldrig reagerat så förr på nya platser och denna gång dessutom med bara valacker. Spansk skritt, lufttrav med hööööga knän och hingstnacke *suck* Gick runt och fräste och brummade. Ledde honom en stund och fick till ett varv i normal skritt, tränaren höll i så att jag fick sitta upp. Hon är otroligt duktig på unghästar, det står helt klart iaf. Hon sa att det inte var någon ide att försöka skritta brosus eftersom han redan var överladdad, bättre att börja jobba honom direkt och få honom att koncentrera sig. Han showtravade runt hela banan och jag fick lägga volt på volt och sen över cavaletti, när en annan häst brallade så sprätte han oxå iväg. Det är ingen ide att börja kräva någon form och fason på en överladdad unghäst för det är DÅ man får explosioner i form av bock/stegring och jag är beredd att hålla med tränaren, hade jag börjat pilla med honom så har det nog slagit runt...
Men tillsist så insåg han att det var alldeles för svårt att showtrava och hålla koll på polarna samtidigt som han skulle springa över en massa bommar och på volter så då tog han det lite lugnare.
Vi hoppade ganska många språng i både trav och galopp och han skötte sig superdunder! Hoppade 5,5an med bakre hindret på kanske 70-80 cm med draghjälp men det behövdes inte, han tittade inte en enda gång, bara rullade över.
Jag blir däremot lite feg har jag märkt... hmmm... väntar mig hisshopp, jättemegabautasprång eller grisnitar, så jag blir lite feg i anridningen och tappar lite tempo men han hoppar ALLT, tränaren sa att han är otroligt positiv och att det syns att han VILL över till varje pris och att han är väldigt snäll
Men bara jag sitter där,håller om med benen och är mjuk i handen så hoppar han sååå mjukt och fint, runda härliga språng! (inte alls skrytsam idag
)
Hoppade liten bana på typ 40 cm och han tvekade inte en enda gång, inga dumheter alls! Jag är KÄÄÄR!!
Även fast han showat runt som en tok och varit såååå nära en totalexplosion så höll han sig på mattan och gjorde super ifrån sig och hade ändå energi till en hel träning, vi trodde han skulle "tvärdö" efter hans showande men han var jättepigg och fin hela tiden fram till avskrittning och även då fanns det gott om energi kvar. Bra betyg på hans kropp och knopp! Matte är STOLT!!
(Och en stooor eloge till min tränare som är otroligt duktig!! jag känner verkligen att jag kan lita på henne och det hon säger låter sunt, logiskt och framförallt så FUNGERAR det!)
URSÄKTA att det blev meeegalångt men jag är bara så stolt över honom!!