Sv: Hur går det för era 05r edition 4
inte en nä! med det är väl målet att din häst ska kunna stå o sova vid kossor, eller?
det jag pratar om är vägen till målet, för jag är nästan övertygad att vi jobbar mot ungefär samma mål men med skilda vägar!
när jag menar stå o sova så är det mest veterinärgrinden jag tänker på... det kan komma in hästar på upploppet som galopperar som satan som ofta är precis brevid, eller så kan det blåsa iväg tält och oom man har otur så kan tälten dessutom att landa på/vid hästen... speakern ropar ut saker, brevid dig är nån jätte stressad för att tiden för pulsning börjar gå ut... försök då ha hästens puls under 64 slag/minut
otroligt svårt, men, det går! svaret är träna träna träna, man kommer ju inte till målet första veckan! jag har tränat detta med Pselma sen första dagen jag fick henne och helt nöjd är jag inte än!
på banan är det andra regler, hästen får aldrig tvärstanna, hoppa åt sidan eller liknande, det den däremot får göra är att öka tempot för att komma förbi det läskiga, det finns dock inte mkt Pselma är rädd för... dock kan jag tänka mig att om man rider genom en kohage och korna får för sig att hänga på och hoppa och skutta så kommer hon nästan garanterat att reagera, men jag skulle försöka reagera på samma sätt som om hon höll på att stanna på ett hinder.
dessa regler har jag för mina hästar, men jag vet folk som iinte har det på distansbanorna... vet en häst som är överallt på hela vägen på varje tävling och det är jätte jobbigt för man måste ha mer koll på den hästen än sin egen
efter ett par tävlingar lär sig dessutom hästen att i grinden är det vila, vilar man inte då så blir det jävligt jobbigt... och jag tror nästan man hade kunnat bomba stället när min valack var i form utan att han hade reagerat på en tävlingsplats! (nu räknar jag inte innan starten
) man kan tex galoppera in i grinden, hoppa av medans nån svampar och skrapar hästen, kastar av sadeln och direkt in i grinden.. hela hästen liksom "dör" när man hoppar av, rätt häftigt! en person som inte kan så mkt då tänker ofta men herre jösses, inte kan de väl rida mer på den?! och sen går vilan och man sätter på sadeln igen och hästen i fråga står och småstegrar vid utlinjen!
jätte häftigt hur de riktigt erfarna hästarna anpassar sig, en del lär sig tillomed läsa skyltarna och vet vart man ska!
blev lite halvt kl... men aja... du fattar nog vilket som var mer till dig och vilket som var mer "allmänt"