Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

en häst kan vara framåt pigg och vaken utan att vara som du beskriver och det är iaf målet med min häst, men att aktivera en häst i trav/galopp som är stressad tycker jag är det sämsta tänkbara, då blir den bara ännu mer uppjagad, bättra att man gör övningar i skritt tills den lugnar sig...

men vi har olika hästar, detta har passat bäst på alla mina, troligvis har ju du stött på hästar som funkar precis tvärtom!

Ser riktigt trevlig ut! :) Träna på att kunna släppa ner/länga halsen nedåt, framåt så kommer han bli ännu(!) finare! :)

:bow: Tack, ja jag håller med om att han gärna blir lite kort och hög i nacken :) Nu har jag ställt av honom för en välförtjänt vintervila, fram i februari kör vi igång igen, och jag hoppas liksom du att komma ut på ett par tävlingar till sommaren, ska bli såååå kul!

:bow::bow: Precis så resonerar tränaren oxå och jag tycker det låter väldigt sunt. :bow:

Lite till alla:
som i fredags, om jag skulle KRÄVT skritt av honom (när de andra hästarna både travade och galopperade) då skulle han nog tillslut ställt sig på bakbenen eller börjat bralla som en galning PLUS att vi hade fått börja passet med en MASSA MASSA BRÅK och hårda tygeltag. Och så vill jag inte rida en treåring.

Jag känner min häst och jag vet att han inte skulle ha slappnat av om han bara skulle vandrat runt runt på fyrkanten, då får han ju istället fritt spelrum att hitta på nå tok. Om man "tvingar" honom att tänka på uppgifter istället så har man vunnit oerhört mycket. Jag slipper sitta å tjafsa med honom, han får använda energin på ett positivt sätt och hjärnan tvingas tänka på annat än att leka "allanbrallan" eftersom det helt plötsligt ligger bommar framför honom eller tom ett hinder. Då kan han inte springa å blåsa upp sig och tänka på annat.

Och jag/tränaren tänker snarare tvärtom, varför låta honom slippa arbeta bara för att han är uppblåst??!!
Nä. Han ska banne mig arbeta även om han försöker smita undan genom att fjompa runt. :cool:

Och min häst var inte ett dugg stressad eller rädd. Han var uppspelt och busig och showade för de andra hästarna.

Beauspirit - tråkigt med din pålle :( hoppas han blir bra snabbt!

Senast ändrad av en moderator:

Lite till alla:
som i fredags, om jag skulle KRÄVT skritt av honom (när de andra hästarna både travade och galopperade) då skulle han nog tillslut ställt sig på bakbenen eller börjat bralla som en galning PLUS att vi hade fått börja passet med en MASSA MASSA BRÅK och hårda tygeltag. Och så vill jag inte rida en treåring.

Och jag/tränaren tänker snarare tvärtom, varför låta honom slippa arbeta bara för att han är uppblåst??!!
Nä. Han ska banne mig arbeta även om han försöker smita undan genom att fjompa runt. :cool:

Och min häst var inte ett dugg stressad eller rädd. Han var uppspelt och busig och showade för de andra hästarna.

Håller med dig (och smulan 87)
Nu är förvisso våra bäbisar bara 3 år, men redan till våren kan det vara dags att komma ut och tävla i nya miljöer, och hur ska det funka då?
Jag som är dressyrnörd tänker att från tex en framridning utomhus ska vi kunna gå in i ett ridhus och rida ett program i princip direkt vi kommer in, där finns lixom inte tid att skritta runt tills hästen är helt avslappnad. Blir min spänd och fjompig försöker jag ignorera det och bara rida på framåt.

En häst som verkligen är rädd eller stressad kan jag ju däremot ge mera tid att lugna sig innan det blir några krav på arbete.

Jättefin cela! trevlig häst och rör sig bra :)

och när vi ändå pratar form. Vad är unghästform för er? Jag har sett hästar gå betydligt lägre ned än vad min gör men många springer oxå på bogarna. Jag har bara fått goda kommentarer från tränaren om min hästs form och jag litar på henne men en kompis som inte har unghäst tyckte han gick aaaaalldeles för högt med nacken för att vara så ung.

Formen som brosus har är hans "självvalda" eller vad jag ska säga. han är avslappnad, jobbar genom hela kroppen och är mjuk men kanske inte så där superlång och jättelåg med näsan. I slutet av passen sträcker vi alltid ut överlinjen lite extra.

vad tycker ni om era hästars form?

min åker iväg ca 2 ggr/vecka och rids i nya miljöer, hon är helt avslappnad när hon kommer till en ny miljö och är istället mer fokuserad på mig för hon vet att det är hon o jag, miljön, de andra hästarna... de byts ut mellan varje gång, men det är alltid hon o jag så hon lyssnar extra bra när vi är borta!

dessutom om man har förberett hästen väl så ska hästen kunna slappna av på komando, eller är det bara i distansvärlden vi lär hästarna det? otroligt användbart i många situationer iaf!

nu håller jag på att lära pselma att kissa på komando! har gjort det några dagar, har inte provat om det funkar än... ett par veckor till ger jag det innan jag testar!

lyssnar gör min häst oxå oavsett vad som händer men jag har inget ord eller gest som får honom att sluta gå i spansk skritt eller showtrav mer än att distrahera honom, och vi åker ut ofta till olika miljöer men jag tycker det är ett normalt beteende att bli uppspelt. Han har tidigare aldrig reagerat så kraftigt som han gjorde i fredags men en häst är en häst är en häst. Det är tjusningen; att de har en personlighet och inte bara en robot som reagerar på signaler.

Slappna av på kommando - vi använder oss av ridvägar och bommar för att få honom avslappnad så det är mitt kommando - ARBETA :p

min åker iväg ca 2 ggr/vecka och rids i nya miljöer, hon är helt avslappnad när hon kommer till en ny miljö och är istället mer fokuserad på mig för hon vet att det är hon o jag, miljön, de andra hästarna... de byts ut mellan varje gång, men det är alltid hon o jag så hon lyssnar extra bra när vi är borta!

dessutom om man har förberett hästen väl så ska hästen kunna slappna av på komando, eller är det bara i distansvärlden vi lär hästarna det? otroligt användbart i många situationer iaf!

nu håller jag på att lära pselma att kissa på komando! har gjort det några dagar, har inte provat om det funkar än... ett par veckor till ger jag det innan jag testar!

slappna av på kommando? ok, jag vet inte riktigt hur du menar där. Jag tänker nog mer att hästen ska kunna fokusera på den uppgift den får även i en distraherande miljö.

Jag tänker nog mer att hästen ska kunna fokusera på den uppgift den får även i en distraherande miljö.

det var SÅ jag menade men inte formulerade lika bra som du :p Bra!

jag har helt enkelt ett komando som betyder mer eller mindre stå still och sov.
nu med kylan blir dock hästarna piggare och det blir svårare, framförallt på hemmaplan för mig, borta vet hon vad som gäller :D

en tanke... spansk skritt är en dominant rörelse, gör hästen det inte på komando så är det en regelrätt utmaning.

skulle min häst gå i spansk skritt för den var upphetsad skulle jag bara säga nej precis när den lyfter så efter iaf 3 nej skulle hon nog fatta vinken, taktande kan jag förstå, men spansk skritt är en utmaning och det skulle jag iaf ta mkt allvarligt.

men jag säger inte att jag har rätt, men de funkar på mina hästar iaf, men det är möjligt att era metoder funkar bättre, ev ska jag "tävla" i helgen hoppa en bana på typ... 4 hinder på kanske 20-30 cm då får vi se om min metod har funkat eller inte... om inte får jag prova eran! (om jag är med så blir det andra gången vi hoppar, men iochmed att det är så lågt så känns det inte så farligt)

Senast ändrad:

Ja han showade ju av en enda anledning - han ville visa sig störst, bäst och vackrast för de andra hästarna. Jag anser att ledarskapet är väldigt befäst eftersom han ändå började skritta helt normalt efter en stund (ledde honom ett tag innan jag hoppade upp såklart)
Jag tycker att hästar måste få reagera och agera men de ska likväl lyssna till sin människa och kunna fokusera - vilket han oxå gjorde. Jag gillar inte hästar som går runt som lobotomerade och bara går å väntar på att människan ska be den om något, dessa hästar brukar inte ha speciellt mkt utstrålning eller glimt i ögat.
Nä, en häst med vilja, temperament och ändå en god portion samarbetsvilja vill jag ha :D

och när vi ändå pratar form. Vad är unghästform för er? Jag har sett hästar gå betydligt lägre ned än vad min gör men många springer oxå på bogarna. Jag har bara fått goda kommentarer från tränaren om min hästs form och jag litar på henne men en kompis som inte har unghäst tyckte han gick aaaaalldeles för högt med nacken för att vara så ung.

Formen som brosus har är hans "självvalda" eller vad jag ska säga. han är avslappnad, jobbar genom hela kroppen och är mjuk men kanske inte så där superlång och jättelåg med näsan. I slutet av passen sträcker vi alltid ut överlinjen lite extra.

Jag tycker att det du skriver är en GOD form och det man bör eftersträva. :) Och eftersom du verkar ha en bra tränare tror jag att du lugnt kan lita på henne/honom.

jag har helt enkelt ett komando som betyder mer eller mindre stå still och sov.
nu med kylan blir dock hästarna piggare och det blir svårare, framförallt på hemmaplan för mig, borta vet hon vad som gäller :D

en tanke... spansk skritt är en dominant rörelse, gör hästen det inte på komando så är det en regelrätt utmaning.

skulle min häst gå i spansk skritt för den var upphetsad skulle jag bara säga nej precis när den lyfter så efter iaf 3 nej skulle hon nog fatta vinken, taktande kan jag förstå, men spansk skritt är en utmaning och det skulle jag iaf ta mkt allvarligt.

men jag säger inte att jag har rätt, men de funkar på mina hästar iaf, men det är möjligt att era metoder funkar bättre, ev ska jag "tävla" i helgen hoppa en bana på typ... 4 hinder på kanske 20-30 cm då får vi se om min metod har funkat eller inte... om inte får jag prova eran! (om jag är med så blir det andra gången vi hoppar, men iochmed att det är så lågt så känns det inte så farligt)

Jag har inte sagt någonting om spansk skritt :confused:
Jag vill nog heller inte påstå att jag har någon speciell metod annat än att inte krångla till det, rider mest framåt och låtsas som det regnar :angel:

tack :bow:
Jag tycker nog att min också är ngt för hög (och kort) i nacken. Dock upplever jag också det som det är hans "självvalda". Har öht inte fokuserat så mkt på detta utan jobbat mest på att hitta framåtbjudningen samt att han ska vara styrbar och reglerbar i tempot.

Jag hade också önskat att jag kunde knäppa med fingret så att min äldre dressyrhäst skulle bli lugn och ställa sig och "sova" när det är kossor i närheten. Men tror inte att det är så troligt.. Låter väldigt långsökt får jag säga.. alla strävar vi väl efter att kunna kontrollera och hantera våra hästar oavsett sinnestillstånd, MEN som vi alla vet så är det levande djur (i alla fall de som jag har träffat på, kanske är det skillnad på de som ägnar sig åt distans?) Hur som helst är det unga hästar vi framförallt pratar om här i denna tråd och då kan jag tycka att man inte behöver vara stenhård med diciplin och koncentration till 100 % från första sekunden på ridpasset till sista. Jag har arbetat och haft hästar i hela mitt liv och min drömhäst ska nästintill ha nerverna utanför, just för att bli känslig, alert, vaken OCH FRAMFÖR hjälperna! Det finns olika vägar till Rom, kanske är din metod den bästa för en distanshäst medan min lämpar sig bättre för tävlingshästar inom övriga dicipliner, vad vet jag.. Huvudsaken är att vi båda når våra tänkta mål! :)

Det här med "unghästform" är väldigt intressant tycker jag.
Så fort jag börjar rida på mina små så visar jag ungefär vart jag vill ha dem och sedan brukar det inte vara några problem. Unga hästar är ju helt oförstörda och därför brukar det vara plättlätt att få dem arbeta hyffsat korrekt, som vi alla vet mår hästar bäst när de jobbar genom ryggen och bär sig rätt, därför förstår jag inte varför vissa fortfarande menar att unghästar inte alls bör arbeta i form..:confused: Däremot tycker jag inte att man ska krångla och fokusera allt för mycket med just formen på unga hästar förrän de är tillräckligt ridbara. Mitt lilla sto som för övrigt är väldigt grön och endast riden ett 20-tal gånger trillar gärna bakom med näsan. Jag är väl medveten om det men gör inte så stor grej utav det. Som många här redan har skrivit så låter jag henne vara där hon känner sig bekväm. I framtiden vill man ju ha en häst som bär sig själv och så småningom när hon blir starkare som kommer förmodligen näsan fram och hon länger ut halsen. Hon är en pigg liten tjej så när man senare kan rida fram utifrån det så tror jag att det kommer automatiskt. Min andra 05.a har lite samma tendens men har kommit lite längre i utbildningen. Han är tillskillnad från stoet lite "långsammare" (än så länge) i sitt rörelsemönster men även han hamnar gärna lite bakom och behöver länga ut överlinjen. Jag är inte orolig över honom heller utan tror att det kommer ordna sig med mer styrka. Han har dessutom en tendens att överarbeta och samla sig, och då blir han lite kort i nacken, speciellt i galoppen. Märks tydligt då han blir trött väldigt fort.
Här är förresten en liten filmsekvens på honom: http://video.google.com/videoplay?docid=-4752784962321678204

Slutligen tror jag att unga hästar mår bäst av att gå i någon sorts form, och att de ska få vara där de är mest bekväma. När de senare blir starkare kan man ju börja peta närmare på detaljer, men i regel så brukar det ordna sig automatiskt.

inte en nä! med det är väl målet att din häst ska kunna stå o sova vid kossor, eller?

det jag pratar om är vägen till målet, för jag är nästan övertygad att vi jobbar mot ungefär samma mål men med skilda vägar!

när jag menar stå o sova så är det mest veterinärgrinden jag tänker på... det kan komma in hästar på upploppet som galopperar som satan som ofta är precis brevid, eller så kan det blåsa iväg tält och oom man har otur så kan tälten dessutom att landa på/vid hästen... speakern ropar ut saker, brevid dig är nån jätte stressad för att tiden för pulsning börjar gå ut... försök då ha hästens puls under 64 slag/minut :crazy: otroligt svårt, men, det går! svaret är träna träna träna, man kommer ju inte till målet första veckan! jag har tränat detta med Pselma sen första dagen jag fick henne och helt nöjd är jag inte än!

på banan är det andra regler, hästen får aldrig tvärstanna, hoppa åt sidan eller liknande, det den däremot får göra är att öka tempot för att komma förbi det läskiga, det finns dock inte mkt Pselma är rädd för... dock kan jag tänka mig att om man rider genom en kohage och korna får för sig att hänga på och hoppa och skutta så kommer hon nästan garanterat att reagera, men jag skulle försöka reagera på samma sätt som om hon höll på att stanna på ett hinder.

dessa regler har jag för mina hästar, men jag vet folk som iinte har det på distansbanorna... vet en häst som är överallt på hela vägen på varje tävling och det är jätte jobbigt för man måste ha mer koll på den hästen än sin egen :crazy:

efter ett par tävlingar lär sig dessutom hästen att i grinden är det vila, vilar man inte då så blir det jävligt jobbigt... och jag tror nästan man hade kunnat bomba stället när min valack var i form utan att han hade reagerat på en tävlingsplats! (nu räknar jag inte innan starten :angel:) man kan tex galoppera in i grinden, hoppa av medans nån svampar och skrapar hästen, kastar av sadeln och direkt in i grinden.. hela hästen liksom "dör" när man hoppar av, rätt häftigt! en person som inte kan så mkt då tänker ofta men herre jösses, inte kan de väl rida mer på den?! och sen går vilan och man sätter på sadeln igen och hästen i fråga står och småstegrar vid utlinjen!

jätte häftigt hur de riktigt erfarna hästarna anpassar sig, en del lär sig tillomed läsa skyltarna och vet vart man ska!

blev lite halvt kl... men aja... du fattar nog vilket som var mer till dig och vilket som var mer "allmänt"

Instämmer i allt :)
Han såg riktigt trevlig ut på filmen! Rörde sig fint!
Jag försökte det där med video-google (att ladda upp min film), men det bara står och tuggar...Ska försöka hemifrån i kväll, är på jobbet nu.

Ja det är en härlig liten grabb, men behöver bli lite kvickare, men tror att det kommer.. Just nu är fokus på takt och balans. :) Ja, hade gärna sett din häst, verkar ju vara trevlig med tanke på andras kommentarer! :) Dessvärre är min dator bråkig, och godkänner bara youtube och google filmer! :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 030
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama