Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Efter lite snack med annie så har jag kommit fram till att det nog faktiskt precis är en fysisk åkomma jag har. Ska boka tid hos kiropraktor imorgon och se om de kan knaka mig lite.

*kl*
I helgen ska min tränare komma upp...längtar som en galning! Ska bli roligt och se om hon tycker vi förbättrat oss sedan sist.
Han har ju slutat slå i sko och jag tycker kvalitén på gångarterna blivit mycket bättre, får se om jag delar med mig av någon liten film kanske efter helgen :)

Annars är det lite jobbigt att hålla igång lilleman just nu, det är så knaggligt och sjuukt halt så det ska bli befriande att få lite ordentligt underlag.

Vet inte om jag har något annat spännande att berätta för er. Jo just ja! Jag har köpt en hoppsadel! Skvallra inte för min pappa för jag tror att han ogillar det staaarkt. :D Det är så roligt att hoppa så jag vet inte vad! (Nej, jag ska inte byta karriär) Däremot är det otroligt spännande och rätt avslöjande eftersom man får se sina "dressyrproblem" i ett hoppsken.
Gamlemannen och jag var och hoppade i måndags och (kanske inte ska erkänna detta) men vi har alltid haft lite jobbigt att svänga och att då hoppa på en volt var inte helt enkelt.... :D
http://www.mygel-ox.nu/filmer/magic_hopp.wmv Ja ni kan ju se själv.... :o

Vi hörs!
Kram Magda!

Oj, en sån kämpe! Han gör så gott han kan i alla fall :)

Hur mycket hoppad är han? Lite eftergift över hindret hade kanske inte skadat :p hehe men det är inte lätt när de gör så lustiga språng.

Men jag håller med dig, visst är det kul med hoppning :laugh:

Vilket bra huvud din häst har! super! (alltså inte utseendemässigt utan inställningen till allt)

Och jag tycker inte du behöver mer eftergift, ser ut som att han då kommer bli väldigt lång och låg och kanske överhoppa sig ännu mer. Såna små hinder kräver inte så mkt eftergift, om hästen gör "som den ska" så är det bara ett större galoppsprång. Däremot har du vikten i rumpan, hamnar lite efter i sprången över det större hindret.

sassiball: Han är under de år (ca 3½) jag har haft honom hoppad ungefär 10-15 ggr. På sin höjd. Vilket gör att varken han eller jag är speciellt van. Men nu har vi iaf börjat att göra det lite mer regelbundet. Så det kan ju bara bli bättre. ;) Jo jag ska verkligen jobba på det.

anni0301: Jo han är verkligen så jäkla härlig. :love: Tror att jag måste få honom mer eftergiven & så tror jag det mesta är en rutingrej, det var längesen han hoppade nu. Sedan behöver jag Mycket mer rutin oxå, jag kände att jag lixom inte riktigt kom loss denna gång.

Efter lite snack med annie så har jag kommit fram till att det nog faktiskt precis är en fysisk åkomma jag har. Ska boka tid hos kiropraktor imorgon och se om de kan knaka mig lite.

Jag har oxå problem med att jag är sned och var till chiropraktikern men jag hade inga kotor som låg fel utan mina muskler va så sammandragna på ena sidan.... så nu är det bara att stretcha (stavas?). Tror snedheten kommer av allt kånkande på tunga höbalar, spånbalar, mockning och bubbning på ungar :) Måste verkligen se till att börja med att stretcha men det blir ju inte av..... :angel:

Jag var hos kiropraktorn nu på morgonen och mycket riktigt, jag var ½ cm längre i högersidan! Detta orsakat av en förskjutning i kotpelaren (såkallat lumbago). Han bad mig stå på höger ben och lyfta vänster knä, det gick bra. Sedan bad han mig göra tvärtom och då vinglade jag som bara den! Sedan drog han lite i mig några gånger och det kändes riktigt gött :D Han fixade också till min galna svank så den "kortades" 3-4 cm. Ska dit igen 8 januari. Hoppas nu verkligen att jag sitter bättre i ridningen, kan knappt vänta till imorgon när jag får prova! :)

Monell: Är det inte hästen som flyttar över dig då? Jag tror att mitt uppkommit för att Athena är sned (efter en skada i terrängen) och hon har puttat över mig åt höger vilket jag sedan har formats efter. Jag funderar på att få kiropraktor till min häst också, för att utesluta ev. snedhet i honom. Dock vet jag inte hur vanligt det är att en 3½-åring är sned i ryggen?

Har bara ridit unghästar ett tag nu och hoppas verkligen inte någon av dem varit så sned så jag har blivit sned. Jag har en del problem med lederna och har säkert avlastat min kropp och därför blivit sned. Men när Brixie fölat och det är dax att sätta igång henne igen ska hon kollas igenom så hon inte är sned och så ska matte oxå förhoppningsvis vara rak.

Skönt att det blev bättre när du va till chiropraktikern, hoppas det löser sig nu då!

Härligt athena! :D Tror inte att avalon är sned,om han inte musklat sig snett förstås och det hjäper inte kiropraktik mot.

möjligtvis kan det vara bra att få honom masserad då din egen snedhet gjort att han fått bära dig snett och fått spänningar. Så var det med min iaf och massören kände det oxå; höger framdel och vänster bak var stummare. (tror det var så det förhöll sig om jag inte minns fel...)

Det känns otroligt skönt att få veta att jag hade nått vajsing i kroppen! Fick lite övningar jag skulle göra också, och strecha efter ridningen!
Hur många cm sned var du? Jag var tydligen mycket mer än en normal person men ändå inte så illa som man kan vara.

Så det är bättre att ta ut massör till hästen då en kiropraktor tror du? Är det en duktig massör så kan väl denne isf. se om det skulle behövas en kiropraktor kan man tänka.

Jag har oxå problem med att jag är sned och var till chiropraktikern men jag hade inga kotor som låg fel utan mina muskler va så sammandragna på ena sidan.... så nu är det bara att stretcha (stavas?). Tror snedheten kommer av allt kånkande på tunga höbalar, spånbalar, mockning och bubbning på ungar :) Måste verkligen se till att börja med att stretcha men det blir ju inte av..... :angel:

Har precis samma problem. En massör kände igenom mig ganska nyligen och var inte alls imponerad... Kommentar "Dina axlel- och ryggmuskler är så spända och ihopdragna att du knappt borde kunna stiga upp på morgonen!!" SÅ hemskt tycker inte jag att det är... :crazy: Skönt att få veta att man inte är sned iaf.
Min sambo som är folkhälsovetare och träningsfreak har påpekat att jag borde strecha efter varje stalljobb. Men då skulle man behöva stretcha mer eller mindre konstant och det funkar ju inte. (Och jag är fantastiskt duktig på att komma med undanflykter i det här fallet.. :grin:)

jag vet inte hur många centimetrar mer än att han verkligen reagerade och var chockad över att jag inte haft ont tidigare (åkte ju dit för akut ryggskott) Så det låg väl kanske på samma nivå som för dig; mer än normalt men inte det värsta han sett;)

Jag jag tror det är bättre med massör, en kirorapktor är ju mer till för just kotjusteringar medan massören är mer inne på spänningar i muskler etc. Men sen masserar väl även en kotknackare?

*kl*
Har longerat Tibbe med bett 2 gånger nu, och han accepterar allt så lätt så man nästan tror att det är något fel på honom :p Har haft bett på honom 3 ggr och igår (3: dje gången) Hade jag honom lätt inspänd för att han ska lära sig ge efter för bettet. och han bara travar runt och det märks inte alls att han inte är van vid bett, inget stor tuggande eller gapande. I skritt söker han sig framåt riktigt fint i traven har han lite för mycket stöd på bettet men begär inte att han ska lyckas balansera sig själv efter 1 gång :D

*kl*

Vad har ni för mål med era hästar?

Kortsiktiga mål ? (närmaste året framöver)

Mer långsiktiga mål? - "vad ska de bli av dom?" ;)(hopp / dressyr/"skogsmulle" / tävlingar / träningar osv?)

*kl*

Mer långsiktiga mål? - "vad ska de bli av dom?" ;)(hopp / dressyr/"skogsmulle" / tävlingar / träningar osv?)

Jag har som mål för året 2009 att vi ska komma ut lite på tävlingsbanorna LC-LB i dressyr. Sedan är det stora målet för året att kvala till 4-års championatet i dressyr. Förhoppningsvis med ett gott resultat.

Jag har siktet riktigt högt med Ove, tror verkligen att han kan gå långt inom dressyren. Jag tror faktiskt mer på honom i dagsläget än den äldre jag har. Bara han får hålla sig skadefri och så. :)
/Magda

vad är ett högt mål då? Nyfiken vettu! För mig är MSV dressyr ett högt mål men jag anar att dina mål ligger en aaaaningen över det :p
Några stora mästerskap eller är det mest svårare klasser i dressyr du siktar mot?

Kortsiktiga mål ? (närmaste året framöver) - Starta 90-100cm hopp och någon dressyrklass. Vi utbildar och tränar mot championat men det är inte det viktiga

Mer långsiktiga mål? - "vad ska de bli av dom?" (hopp / dressyr/"skogsmulle" / tävlingar / träningar osv?)

Allround. jag gillar både dressyr och hoppning, hästen bestämmer hur långt vi kommer gå. När vi kommit dit så får jag avgöra då om han kanske säljs om jag själv vill "gå vidare" men jag är ingen superdupertävlingsmänniska; det blir tävlingar hemma i krokarna upp till nationell nivå, de få som ges, det är träningen och utbildningen som är det roliga!
men vore skoj att kunna gå LA med goda poäng och kanske nosa på MSV på tävling. Och typ 120hoppning.

anni0301: Jag siktar på svår dressyr. :) Sedan vet jag väl inte om min kapacitet räcker dit men jag tänker iaf sikta på det... 7-åringen har jag ju utb. till MSV A och jag hoppas vi kommer vidare. :) Tror somsagt jättemycket på Ove, men man vet ju aldrig.

Jag har utprovad sadel till min 3-åring. Den provades ut i våras och har också korrigerats en gång då hon breddat sig rejält!
Hon har en Prestige Versailles, 37+2. Trevlig sadel att sitta i och dessutom snygg. Får väl se om lillsnörpan breddar sig ännu mer till våren. Då blir det problem för bredare sadlar finns inte många :crazy:

Priset är inte särskilt intressant. Huvudsaken är att det är en bra sadel som inte gör vare sig ponnyn eller mig illa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 028
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama