Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

jag har inte heller löshoppat min mer än en gång men han hoppar bra under ryttare så vi får väl ta allt tvärtom istället ;) tränaren börjar ju matchning inför treårs nu så då kanske man kan hänga på tvååringarna.

Vad har de klagat på? Detta är den första hästen jag löshoppar, de andra jag haft har jag använt skogen också, fast i lina när de var unga. Det var aldrig några problem. Man måste ju inte ha paddock eller ridhus bara för att man har häst.

Senast ändrad:

åh va duktig, och va kul hon verkar tycka det var! riktig liten hoppehäst?

hihi, ja jag hoppas att hon ska bli det. hon är så otroligt roliga att jobba med, glad och positiv hela tiden. att hon dessutom är docksöt (enligt mig i allafall) gör inte saken sämre;)

ska iväg och prova ut en ny sadel till prinsessan på lördag. känns som att det kommer bli jättesvårt att hitta en sadel som passar både mig och henne. Helst en som går att ändra bomvidd på efterom hon garanterat kommer bredda sig. Vad har ni för sadlar på era?

Jag har en barocksadel med läderbom som ligger bra på henne. Har testat min valacks hoppsadel, men den låg inget bra. Lär köpa en hopp/allroundsadel när hon växt klart, men skolsadeln kommer jag alltid använda för dressyren.

Idag har jag galopperat lite med Cesar :D

Han är så duktig nu lill killen!

idag har jag travat lite mer, och ridit lite mer, och avslutade med att galoppera ett varv i båda varven längs fyrkantsspåret, och han är så duktig, jag älskar hans galopp, helt underbar!!

Ska försöka ta lite bilder på honom i helgen, då det kanske är lite ljusare, måste även försöka få någon film när jag:) rider

*kl*

Igår tömkörde vi i ridhuset och det gick kanon! Eftersom han är svår i högervarvet så började vi med det medan han fortf. var pigg och jag satte enkel fattning i yttertömmen och gjord - bett - gjord i innertömmen. Han protesterade en eller två gånger sedan körde han bara på som ingenting :) Vi har så litet ridhus (32x17) så man kan utnyttja den som en "jättevolt" och nästan stå i mitten när han går runt fyrkanten. Jag sprang med honom ganska mycket också och det va ok nu, innan har han mest undrat varför man flåsat honom i hasorna och gapat "hepp hepp" för att han ska hålla takten :p

Det jag tänkte fråga er om är ifall ni i tömkörningen jobbar mest med yttertömmen precis som i ridningen? Eller alltså, håller stöd på ytter och ger eftergifterna på inner? Jag gör nämligen så även om jag helatiden är mjuk i handen. Och jag tror nästan att nu när han orkar bära sig bättre själv så missförstår han inte min yttertöm i högervarvet. Innan kunde det kännas som att när jag gav stöd på ytter så tog han det som att vi skulle byta varv och därför blev allt pannkaka.

Det är superkul att tömköra nu och jag tänkte leta upp någon kurs att vara med på. Men jösses vad man får kuta när man ska efter en treåring på 1.75, helst i takt också för att koordinera kroppsrörelserna, Haha!

För övrigt verkar det ju gå väldigt bra för alla här inne just nu, skitkul! :)

*kl*
Hej på er!
Följer denna tråd men skriver inte så ofta själv.
Jag har en 3-åring som är en otroligt positiv och lättriden individ. Utvecklingen har gått framåt hela tiden. Det enda "problemet" är att han har lite svårt att fatta rätt galopp
(han kommer bli en jäkel på förvänd galopp i framtiden :laugh:) Än så länge har vi iofs inte galopperat så mkt öht på banan.
Vill gärna har era tips på hur man hjälper hästen att fatta rätt galopp?

här är en till med samma problem.
Jag tränar helst korrekta fattningar på bana. Dvs utnyttjar hörnpasseringar för fattningar, ökar trycket i traven, precis i hörnet fattar jag galopp, ställer liiite utåt. Då fattar de oftast rätt eftersom det blir väldigt obalanserat att fatta fel galopp vid ett sånt tillfälle. MASSA beröm vid rätt, bryter av direkt om det är fel och vänder tillbaka direkt och fattar igen (dvs travar inte hela ridbanan runt innan ny fattning) Fattar samma galopp på samma ställe flera gånger på rad så att det blir lite "per automatik". Galopperar bara kortsidan igenom och bryter sen av, klappar, och fattar sen i samma hörn igen.

Rider jag ute så försöker jag ställa lite "utåt" även där.

Det har hjälpt oss. Nu fattar han rätt 8 av 10 tror jag.

och att ha pisken i rätt hand... dvs höger hand vid höger galopp... tänkte i så mkt på det först faktiskt men det betyder massor för min pålle iaf...

åh jag är så himla glad:D:D:D:D idag var jag och decibell iväg på vår första "hoppträning". Decibell var lite spänd och tittig precis när vi skrittade fram men slappnade av fort och kändes precis lika fin som hemma efter en stund. Vi hoppade för första gången "riktiga" hinder, hela 40 cm skuttade vi över två gånger och decibell hade såå roligt (och jag också). Hoppade även över en läslig planka på 30 cm, hihi.
På lördag ska vi till sharpman och göra en "sadelkoll" och sen blir det lite vila för flickan för blivit lite mycket den här veckan:P

Härligt!! :bump::banana: Vad roligt att läsa! Man blir så stolt över de små liven när de glatt skuttar ÖVER hindren (de kan ju lika gärna bara springa rakt igenom :crazy:)

Ikväll ska jag å brosus hoppa lite igen tror jag! Träna för tränare iaf :laugh:

KL

OOUUPS! Pålle slängde av unghästutbildaren så det stänkte om det i går:o Lite skämmigt är det allt:angel: - för mig, ägaren alltså. Undrar om det är bjuda på tårta eller en flaska whisky som gäller då vid nästa träning?:)

här är en till med samma problem.
Jag tränar helst korrekta fattningar på bana. Dvs utnyttjar hörnpasseringar för fattningar, ökar trycket i traven, precis i hörnet fattar jag galopp, ställer liiite utåt. Då fattar de oftast rätt eftersom det blir väldigt obalanserat att fatta fel galopp vid ett sånt tillfälle. MASSA beröm vid rätt, bryter av direkt om det är fel och vänder tillbaka direkt och fattar igen (dvs travar inte hela ridbanan runt innan ny fattning) Fattar samma galopp på samma ställe flera gånger på rad så att det blir lite "per automatik". Galopperar bara kortsidan igenom och bryter sen av, klappar, och fattar sen i samma hörn igen.

Rider jag ute så försöker jag ställa lite "utåt" även där.

Det har hjälpt oss. Nu fattar han rätt 8 av 10 tror jag.

och att ha pisken i rätt hand... dvs höger hand vid höger galopp... tänkte i så mkt på det först faktiskt men det betyder massor för min pålle iaf...

Tack för tipsen!
Jag har känt mig lite osäker just kring att bryta av direkt. Han har ju trots allt fattat galopp oftast direkt på hjälperna ("bara" att det blir fel galopp då :o) och då har jag låtit honom galoppera kanske halva långsidan, innan jag brutit av och fattat om i nästa hörn.
Men jag får väl tänka om där och bryta av snabbare.

äääähhh det är sånt man får räkna med juh! ;) :D Hoppas det gick bra för ryttaren bara...

Oj! :rofl: Då får det bli tårta då...

Min tjej går runt och växer och är vacker, det är SÅ skönt med vila.

ja det är verkligen roligt att jobba med unga hästar, framstegen märks ju så tydligt. Trodde verkligen aldrig att decibell skulle vara så duktig på vår första träning för tränare:D har ju bara ridit i skogen och några gånger hemma på ridbanan tidigare och aldrig hoppat över annat än bommar på marken:D

Det går super bra med min 05:a.
Vi har precis börjat trava tillsammans vilket går super bra :D
pic_show_id22789304.html

Jag hade först tänkt 1,5 månad, men nu funderar jag på två. Det beror lite på vädret. Är det masor med snö i jul kanske jag tar en ridtur, men jag ska föröska låta henne vila till slutet av januar tror jag.

jag ger min dam vila när hon säger att hon måste ha det, sen får hon "stå" tills bebisen kommer...

men... jag ska nog ta en paus ifrån ridandet redan nu... har massor i skallen och är allt annat än en bra ryttare just nu..

min valack ska ju avlivas, hästen som jag är intresserad av är det strul med veterinärbesiktning då ägarna är jätte upptagna... och så har jag ny medicin som jag tror påverkar en hel del...

på lektionen idag höll jag på att börja gråta 3 ggr, över vad? pselma ville inte ställa sig inåt och jag tappade tålamodet på 3 röda :cry:

ska nog backa några steg och gå promenader med henne ett tag så att jag kan lugna ner mig lite tror jag...

igentigen var det inte så farligt, det var mer att jag inte gav henne eftergift när hon skulle ha det och drev mer och red fortare än jag borde o så... men det känns ändå fel mot hästen... för hon gör ju rätt när jag gör rätt liksom...

frågan är om jag ska sluta med medicinen eller ge den en chans till? den tar ju bort viss del av min smärta iaf...
min sambo fick sin beskärda del häromdagen oxå... bara skrek på honom fast att han hade kopplat på transporten åt mig så skällde jag på honom för att han flyttade den 10 meter och skrek att han var en jävla idiot och ska fan inte köra mig bil... ja ni fattar.... 10 minuter senare grät jag och bad om ursäkt... ja... man kan lätt säga att jag inte mår så bra just nu...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 025
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama