Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

vad härligt det såg ut och fin miljö det verkar vara :)!
duktig hon/ni är, både fixat inkörning och inridning, bra jobbat! :laugh:

Så lugn o trygg hon ser ut :) Det har du lyckats bra med! Kul att ha hästen inkörd, ger ju lite mer variation i arbetet.

dagens hoppträning gick jättebra! han sköter sig så väl min lilla pärla :)
vi hoppar nu upp till 5 hinder på följd, lite linjer osv. allt är små kryss och räcken på ca 30-40 cm. hoppade dock en oxer idag på 40 cm :)!
han är inte tittig utan hoppar färglada hinder, plastdukar och hela faderittan. så duktig!
nu ska vi hoppträna en gång till innan vintervilan. för nu har han verkligen gjort framsteg :)

DSC00834.jpg

i bakgrunden ser ni höjden på den Lilla plastduken :D

Va kul med såna små söta hinder! Gud vad jag längtar tills jag kan hoppa min lilla stjärna igen, ska bli så himla kul. Tyvärr gillade ju inte min häst när jag satte upp plastduken på löshoppningen (mur köpt på Hööks). Det var då hon hoppade ur paddocken :p

Vad fina hästar ni har allihopa!
Min lilla tös har denna helgen lärt sig att ta galopphjälpen i ridhuset (i kombination med lite bocksprång :o). Känns iaf. som om vi är på väg åt rätt håll och jag ser fram emot varje ridpass, kul!
Här är en liten filmsnutt på min lilla tjej från förra helgen när hon totalt är riden ca. 15 ggr. http://video.google.com/videoplay?docid=-3136510209903114073

usch, stackarn! superläskigt med grejer som fastnar och som man sen inte kan hjälpa till att få bort/upp.. skönt att det gick relativt bra!

näää va kul! grattis!:grin:

lite bockserier får man väl räkna med, räknar med att få en rejäl åktur när jag kommit såpass långt med bianca också:angel: det är då man önskar att det fanns säkerhetsbälten i sadlarna!:idea:

gud va kul, och vilken snygging du har!:love: vad är den för ras osv?

ja han var så besvärad stackarn... men det släppte ju som tur var.

Ang diskussionen om longering/tömkörning så är det säkert jättebra om man verkligen är skicklig på det och kan läsa hästarna perfekt men jag har sällan sett någon som verkligen ÄR duktig, de flesta jag sett tror att de är duktiga men tom jag ser att hästarna inte går avslappnat och bra.
Jag är alldeles för dålig på det och då är jag emot att spänna in honom och låta honom springa i cirklar. Dessutom är ju alla olika, min är inte alls förtjust i att springa runt runt i cirklar medan jag står på backen (och jag förstår honom :D)

*kl*
Var igår till ett nytt ridhus och red lite för oss själva. Det var jättefint och så men underlaget var djuuuupt så han blev snabbt trött. Lite synd för ridhuset är privat och tar typ 15 min med transporten dit och det är ofta ledigt. Men att rida någon gång ibland går säkert bra.
Han skötte sig exemplariskt och var riktigt pigg och glad. Massagen måste ha gjort susen för hela honom för han rör sig annorlunda. Jag har aldrig känt att en bana på 20x40 känts liten men det gjorde det igår! Han har fått mkt bättre påskjut i både trav och galopp så att galoppera där inne i det lilla ridhuset kändes TRÅNGT fast än han är så liten.Så återigen inser man att massage kanske inte är så dumt ändå ;)
Ett konstaterande har oxå infunnit sig. Han är en fryslort. Sätter ju knappt någon päls ju! bara sån där sammetspäls (ja han äter mineraler och b-vitaminer och får bra foder, bra hull osv har ej varit täckad eller stått varmt om nätterna, han bara sätter inte samma björnpäls som andra hästar jag haft)
och så står han och fryser om man inte täckar honom.... jag som hoppades slippa krångla med täcken när det inte blåser snöstorm eller regnar men nu får han ha fleecefodrat regntäcke. Nån mer frysis här ute??

oj! gick ju jättefint för att vara så lite riden! otroligt!
Såg att hon gör lite som min gjorde förut = tvärdör när man bryter av till skritt. Fast det kanske var bara under denna lilla filmsnutt? Jag fick alltid bryta av och sen snabbt som ögat smacka och driva på framåt så han fattade att han skulle behålla energin trots avbrott. (tränaren jagade oss ett tag med longerpisken *ler* idag har vi framåtbjudning även in i halterna (misstförstå mig rätt :p ) )
Jättefin häst iaf!!

*kl*
Glömde ju skriva nyss att galoppfattningarna sitter *jippiee* Han har varit lite halvknölig på att fatta rätt galopp men igår satt alla fattningar nästan direktvid första hjälpen. Känns som vi är på g efter en knackig period ;)

åå va roligt!! Han verkar otroligt härlig din ponny!

Ang tömkörning/longering...det är då man tar hjälp utifrån, går en kurs och lär sig;)

Tömkörning är oslagbart när det gäller träning av unga hästar tycker jag, även longering rätt använt eftersom man lär in rösthjälperna samt får en chans att verkligen se sin häst röra sig i de olika gångarterna.

Spänna in och bara runt, runt kan man väl knappast kalla för träning...

Jo visst, men nu bor jag inte så optimalt så jag kan ju inte direkt välja och vraka bland proffsen ;) Även om jag gått kurs så gör det inte mig till duktig tömkörare sen... och longera är inget alternativ då det bara blir att gå på volt och vad jag både läst och hört och förstått så bör en unghäst inte gå på så mkt böjda spår och min häst gillar det inte heller.

Tömköra skulle jag gärna lära mig men vet ingen som kan träna oss och även om jag går en kurs över en helg så kommer inte det göra att jag verkligen kan TRÄNA min häst när man är så "grön" som jag. För jag är ingen som kan se mig som kunnig/skicklig bara för att jag gått en kurs! (men många tror sig vara proffs bara för de gått en kurs för XXxxXX )

Jag anser att man först bör träna med duktiga hästar och duktiga tränare tills man känner sig stensäker - då kan man börja med en unghäst :) Och det är lite sent eftersom unghästen redan är här... Om jag ska ha hjälp av tömkörning för att ex få honom att ställa igenom - då måste man vara duktig på att tömköra om det ska bli ordentligt gjort och nu finns inte den möjligheten så vi får ta det från ryggen.

((( Men någon gång ska jag lära mig tömköra på riktigt!! :D ))))

*kl*

hej på er alla :) . jag har en liten fråga. jag har en 05a som allt går bara fint med . blir att rida ut och arbeta lite på grusplanen som finns . men nu till min fråga : jag har ingen möjlighet att löshoppa henne alls , ute i skogen har det blivit några hopp över diken , gärsgårdar och stockar , inga problem hon verkligen suger sig framåt å bjuder riktigt fint o hoppar lätt å smidigt . När jag nu inte har tillgång till löshoppning , kan jag fortsätta såhär då , att hoppa " det skogen erbjuder" tillsividare och strunta i löshoppning och vanliga hinder??. Tanken är att flytta henne till ett annat stall till våren med flera möjligheter. tacksam för svar! / ha det bra allihopa!

Ja jag är faktiskt jätte stolt över henne, även om det är väldigt mycket bus..:crazy: Hon är faktiskt riktigt pigg, jag får verkligen rida med minismå hjälper och det räcker med att tänka trav så början hon trava. :laugh: Ja hon har ju äntligen börjat förstå det här med broms och ibland blir det lite kraftigare inbromsningar än vad matte egentligen vill. Från trav blir det ofta tvärstopp, ;) men jag har inte brytt mig om det så mycket än..det får vi ta itu med när hon är lite mer "ridbar".

Äsch, du krånglar till det för mycket, SÅ märkvärdigt är det inte att lära sig grunderna i tömkörning. Sen är ju all inlärning en lång process och vissa har kanske inte den där "känslan" för vissa saker men att lära sig grunderna det kan alla.

Hästar är inte gjorda av porslin heller så SÅ lätt är det inte att "förstöra" dem som det gärna pratas om titt som tätt. Handlar man bara med sunt förnuft och tar hjälp till det man känner sig osäker inför så brukar det gå rätt bra.

Men, jag ska inte tjata om tömkörningens förträfflighet, var och en väljer ju sin väg att träna på:)

hahaha ingen fara :p

Nä jag tror inte att han blir förstörd (där är vi på samma linje) MEN... om jag nu ska byta ridningen mot tömkörning så är det ju bra om jag iaf kan få hästen att jobba för tömmen och inte bara knalla runt med mig bakom :D Då rider jag hellre så att han bliiiir tränad och inte bara promenerad:) Men om jag kunde få honom att jobba i form med tömmar så skulle jag gärna variera mig lite. Har bara svårt att förstå hur jag ska få en häst att gå i form med hjälp av en piska och händerna :D Jag använder nästan bara ben och säte för att få honom i form- utan dem blir jag nog handikappad :p Tyckte det var supersvårt att rida en häst i form när man är tvungen att rida lätt hela tiden! (är inpräntad på att nästan enbart rida för säte...)

härligt att hon har sådan framåtbjudning! det ger ju otroligt mkt om de redan är framåt av sig själva (trots bus ;)) . för utan bjudning kan man ju heller inte kräva att de ska gå i ngn form. Kommer bli kanon den där!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 024
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama