Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

det stämmer inte för mig, hästar jag ridit förr har ofta varit stela i vänstersidan och jag sitter snett åt höger, men brosus är stel i höger - tvärtom alltså. Jag är fortfarande sned åt höger ;) Men visst spelar det roll! självklart!

här regnar det och åter regnar det :( Dörren har numera en SJÖ utanför sin box.

DSC00825.jpg

DSC00824.jpg

hagen är inte rolig den heller direkt... suck!
fast jag ska inte skylla på att det är södra sverige för mina föräldrar "uppe" i Västerås har det lika regningt och lerigt...

annars så hade jag och Dörren en superhärlig uteritt igår den enda dagen det var sol och fint väder lyckades jag pricka in :laugh: :D
det var superhärligt!
han får nu vila fredag och lördag och på söndag ska vi hoppträna :). han har dock gått i skritten i mer än 1 timme nu i morse..
ska gå i skritten imorgon med.

det har kommit en ny häst till stallet, som imorgon ska släppas in i valackhagen, som Dörren går i. Det har bara varit han och ett 10-årigt halvblod där inann då de andra valackarna går i rasthage istället.
och det har funkat så himla bra och de är såna superkompisar! men men vi får hoppas att detta går bra. det är en 4 årig valack som numera är boxgranne med Dörren.

*knapplån*

Nu är dte ett bra tag sedan jag skrev här,minns faktiskt inte när och vad jag skrev *skäms*:o

Phigalle,arabisktfullblodsvallack,nu ca 149 mkh.

Han reds in intensivt i januari/februari i alla gångarter och han nästintill sedan dess stått pga jobb. I sommras så kom han kanske ut och blev riden i skogen 1-2gånger i månaden i skritt. Senast jag satt på honom var i agusti:o
De sista två veckorna har jag börjat sättaigång honom lite smått i rundkorallsträning och longering. Har även testat på tömkörning två gånger och det är svårt att veta hur man ska göra men han styr gladerligen både höger och vänster,stannar och backar snällt i skritt.Har även testat lite tömkörning på volt men det var svårt i traven tycker jag Hur sätter ni tömmarna i tömkörningsgjorden? och om ni longerar har ni någon inspänning och med vad och vart sätter ni den?

Phigalle har ju inte varit riktigt fräsch i kroppen och har för 6-7 veckor sedan genomgången av en hästteraput, ska ta mej i kragen och boka en ny tid.

Jag Försöker även hitta vad som fattas honom då han alltid varit kantig över rumpen.

Typiskt mitt i igångsättningen så håller han på att tappa tänder. Två i överkäken och en i nedre men han äter som han ska och verkar inte ha ont av att ha bett i munnen.

Phigalle har blivit en kaxig unghäst som kör med andra hästar och är ledaren. Han försöker även ibland med oss människor vilket jag har svårt att ta honom ur. han älskar verkligen att jobba och blir mer harmonisk då och ifs så är det inte så konstigt när han stått så länge.

Men om du spänner innertömmen så du får lite böjning inåt... så kanske han böjer igenom vid tömkörningen utan så mycket korrigering. Jag brukar tycka att får man det att funka från backen så funkar det från ryggen sen oxå.
Som jag känner så vill man ju inte trycka och trycka med skänklarna heller för då blir de så okänslig. Det skulle iaf funka bäst med min dam :)

kom på oxå att Phigalle varit en heldel skadad i sommar:
*Gaskolik med smärtor i 3 timmar, han låg ner ca 40 gånger innan vi väl fick tag i en vetrinär som behagade sej komma för att ge kramplösande och sondning med parafinolja.
*sparkskada mellan frambenen vilket relaterade i enorm vätskefylld bula.
*Litet sår 1cm resulterade i blodigt framben,metacam +pencilinspruta i halsen varje dag i en vecka,halt.
*kriopraktor som knackade fel i atlaskotan vilket blev svullen och vet kom hit och ge smärtlindrande i två veckor sedan in till skara djursjukhus.

korrigering = ledande tygeltag eller formande skänkel ifall någon tror ngt annat ;)

Jag vet inte varför egentligen men jag är rätt emot att spänna in hästar över huvudtaget, har liksom fått för mig att det någonstans skapar en spänning i hästen om man tvingar ned dem i "form" som många gör, eller i detta fall då tvingar dem att ställa innåt.
Mot för när man rider och det inte finns något konstant tryck överhuvudtaget, alla ledande tygeltag har ju en början och ett slut, samma som med skänkeln. en inspänd töm ger ju bara efter när hästen går rätt men däremellan så bildas ju spänning/tryck när hästen stretar emot. eh... flumflum igen... har inga belägg alls, bara sett för många inspända och SPÄNDA hästar där linföraren tycker att hästen går i form och böjer igenom fint.

Nä man vill ju absolut inte sitta och trycka och trycka med skänklarna, är supernoga med att få reaktioner direkt och så fort jag får reaktion så upphör ju även skänkelns verkan.
Men. När man rider i höger varv så måste skänkeln användas oftare, likså det ledande tygeltaget, än i vänster varv. Och då var oron att hans högra sida typ ska bli mer trubbig än vänster eftersom jag aldrig behöver leda med den tygeln eller trycka ut honom med vänsterskänkeln.
Dvs problemet är ju inte att han inte böjer igenom, för det gör han, men det krävs MER ridning i högervarvet för att få honom mjuk än vad det gör i vänster där han är som ett gummiband.

Jag förstår din tanke och kan ju bara svara utifrån min erfarenhet. Jag longerar mina hästar väldigt mycket, då med inspänningar (de med en gummiring) och jag har bara positiva erfarenheter med detta.
Den äldre hästen jag har har faktiskt blivit en helt ny häst med mycket longering. För det mesta använder jag mig av longering som uppvärmning, då får hästen bli varm i kroppen & knoppen utan belastning på ryggen och både lilleman och gamleman är jättefina efter en sån uppvärming.

Jag har svårt för graman (det tycker jag oxå är som en inspänning) men detta kanske mest beror på att jag själv känner mig för orutinerad för att använda mig av den och hittills har jag bara sett negativa sidor av detta. Men jag respekterar de som använder sig av den och får de resultat de är ute efter!

På gamleman passar det alltså bäst med longering men på vissa är det bättre att tömköra. Man får vara lyhörd på sin häst och använda sig av det som passar sig själv och hästen bäst! :) Vilketsom är både longering och tömkörning någonting man som ryttare verkligen kan ha otrolig hjälp av (hästen oxå för den delen).
Kram Magda

här regnar det och åter regnar det :( Dörren har numera en SJÖ utanför sin box.

Här i Uppsala regnar det också. Har regnat i stort sett oavbrutet i snart en vecka. JÄTTETRIST! :(
För bara 4 dagar sedan såg hagen ut såhär:

3030364786_fae5ee032a.jpg

Nu är det bara en enda stor lerpöl... Hopplöst! :crazy: Ge mig snö och ett par minusgrader!!

ja visst är det trist :( alternativet är att han får gå i mindre grushage och det vill jag verkligen inte...
han har tappat 2 skor under denna skoningsperiod pga leran så nu går han barfota istället.

jag längtar inte tills denna lera fryser på i januari/februari, när det då har regnat på den fram tills dess, den ser förkastlig ut redan nu :( då lär det inte gå att ha hästar där...
det är alltså inte hela delen av hagen som är så här tack och lov, längst upp i hagen är det ju ett "berg"/kulle som är mkt bättre på grund av höjdskillnaden..

har köpt en ny sadel till Dörren :laugh: kommer hem med posten i veckan. en begagnad Albion 16,5" 110 grader :bow:
(har alltså haft en exakt likadan sadel innan fast smalare bomvidd, annars skulle jag givetvis inte köpa oprovad sadel..)

nu måste jag dock hitta nytt träns, sadlen är så där riktigt mörkbrun/chokladbrun, inget rött i den.
det ska vara ett dressyrträns med ca 3 cm nosgrimma, vit eller inte vit fodring spelar ingen roll. men helst vit :)
max 1000 kr.
nån som har något förslag?

KL

Då har vi varit iväg på vårt 2:a träningspass på tömkörningskursen och idag provade vi en annan tömsättning som var väldigt trevlig att jobba i - innertömmen går från gjorden, högt fäst, genom bettringen och tillbaka genom en läderögla som sitter lågt fästad i en av de nedre ringarna på gjorden.

I dag kom han upp med ryggen och fick jobba på rejält med muskler som han nog inte visste att han hade! Han var trött o såg mkt nöjd ut efter avslutat pass. Nöjd var matte med:)

Lite beröm för hans trevliga och lugna temperament fick vi med, och det slickar man ju i sig direkt!

beauspirit: för 1000 kr får du rätt mkt träns. :) kommer på rak arm inte på vad mitt kostar, men det tycker jag är superfint! Hubertus Classic, rundsytt. Det är iaf jag jättenöjd med, har även kandaret i samma märke oxå jättefint! Har för mig att jag betalade 1800 för kandaret.

Imorgon ska jag rida min buse. Ska återkomma hur det gick.
//Magda

Var ute å red min lilla skrutta i dag å hon va jätte duktig =)
Dom sköt i skogen å hade sej men hon brydde sej inte de minsta.
E så stålt över henne. hon e så klok =)
Hon e bara 155 cm, men hon ser större ut eller hur?? =)

här kommer en bild från i dag.

24723505.jpg

har kikat på Hubertus mkt, kollade även på dom IRL idag i butik och jag tror tyvärr deras bruna är för ljus för sadeln :(
behöver ett mörkt chokladbrunt, kollade på GL kandar idag och den färgen stämmer nog bra överens med sadeln. hittade även ett globus träns i bra färg fast gillar inte globus...
denna färgen är sadeln
20081103003.jpg

tror stubbens ebony passar bra, men det har jag inte råd med.... :( hmm!

en bild på Dörren från idag
DSC00831.jpg

han börjar få sån fin nacke och hals *yum*

åhh, en till liten häst! Mätt min till 154 cm, men tror att hon kanske växer några cm till! Kommer inte att göra något i vinter annat än pyssel och miljöträning då hon är så "ofärdig" i kroppen!

DSC02762.jpg

Lilla Welvette!

Jag bor tre mil utanför göteborg i Gråbo som ligger i Lerum:) Det var faktist jätte längesen jag var i Torslanda men våran ridskolechef på den klubben jag står på håller till på Torslanda. Främst vid tävlingar tror jag eftersom att hon är hoppdomare. Det är kul att vi har samma mål iallafall, hoppas båda når finalen!;)

Jo Kungsbacka har jätte trevliga Clear Rounder, tror dom går mellan mitten av jan till slutet av feb/början av mars. Haha kommer inte riktigt ihåg. Nackedelen är bara att det kan vara så sjukligt många starter, men dom är proffsiga! Dörren är superläcker!

kl

Löshoppning idag på bortaplan för en a-tränare. Hon var väldigt spänd och dansade runt. Det var massor av människor och material överallt så det var ju inte så konstigt. Eftersom att hon var spänd så tappade hon lite ryggverksamhet men det blev inga kråksprång iallafall:D Hon tyckte det var superkul och hon drog verkligen blickarna till sig. Tränaren tyckte att hon var en superfin ponny som kommer gå långt. Han var imponerad över hennes enorma vilja. Hoppa kan hon men för dagen spänd och hoppade därmed med lite dålig rygg. Tyvärr krånglade kameran och det blev ingen film:(

Vi ska tillbaka om två veckor igen, tror detta var supernyttigt för henne att komma ut och miljötränas. Förhoppningvis är hon inte lika spänd nästa gång.
Btw hennes nya namn blev Princess Fiona, haha superlöjligt men ack så gulligt!:love:

Ja men Gråbo vet jag var det ligger (stolt nyinflyttad göteborgare) har varit med min stallägare där på träning för Anna Emanuelsson :)
i ett jättefint stall med ett pluttigt ridhus, vet inte vad stallet heter dock. och gråbo kanske är stort? :P

jag har ju ingen bil med drag (och ingen transport) men en i stallet med en storhäst som blir 5 år nästa år ska också åka på dom clearrounderna så jag hakar på dom :) så då löser det sig.
Försökte hitta på Göteborgs ridsportsförbunds hemsida någon tävlingsplan för nästa år men den sidan verkar vara väldigt dåligt uppdaterad :(?

Tycker det är grymt bra med denna Krafft Cup för ungponnysar där även korsningar får vara med :laugh: ! synd att den inte går från 4 år...

Princess Fiona var väl sött ? :D;) vad hette hon innan? varför fick hon byta namn?

Dörren heter ju så fint som Midskogs Durito egentligen, han får dras med ett fult smeknamn bara ;)

Aha, det måste varit på Gråbo Gård i såfall.;) Jag har 5 minuters skrittväg dit. Hihi, nää Gråbo är inte så speciellt stort.

Ahh okioki. Jag tror också på att jag ska sikta in mig på någon av Kungsbackas clearrounder nästa år. Det var jätte längesedan jag var inne på ridsportsförbundet hemsida, fast ska jag vara ärlig så är det mest mamma som kollar in tävlingarna:angel:

Jo visst är det bra? Det var faktist det som övervägde att vi skulle behålla henne. Annars skulle det vara ganska tråkigt att ha en så ung ponny utan att få vara med på varken ponnychampionatet eller 3-årstestet.

Hihi joo hon är ju min lilla sessa så det passar utmärkt tycker jag:love: Vi köpte henne som min nya 6åriga tävlingsponny. Vi provred henne och allt och det var inget vi reflekterade över då hon var superstadig i alla gångarter. Hon var visserligen inte inhoppad men det var inga problem tänkte vi. Det går ju snabbt att lära henne att hoppa. Det var bara att en tand såg konstigt ut. Men både vetrinär och säljare hävdade att tanden var "avslagen". Vetrinären skrev en hel radda om att vi måste åka in till klinik och kolla så att det inte blivit någon infektion. Men i övrigt skulle inte hon må dåligt över att tanden var "avslagen". Fine tänkte vi, vi kan ju inte missa en sånhär guldklimp och slog till. Men när vi redan efter några dagar kom till kliniken visade det sig att det var tandfällning! Suck, där stog vi nu med en treåring, och inte längre min nya fina 6-åriga ponny. Massor av problem dök upp, kommer hon växa över? Vill jag verkligen ha en så ung ponny? Jag kommer aldrig ha nytta av henne i tävlingsverksamheten. Vi gick in i chock! Jag ville absolut inte ha henne kvar! Men allt eftersom tiden gick insåg jag att hon fortfarande är den fantastiska ponnyn som jag provred, bara att hon var 3 år yngre. Vi bestämde oss för att behålla henne och det har jag inte ångrat en sekund:love:

Eftersom att hon är 6 i sitt pass och att man inte kan ändra åldern där är vi tvungna att helt byta hennes pass. Vi passade då på att byta namn för hon hette Flocke innan, skitfult! haha

Åh det namnet var ju jättefint, fast jag diggar Dörren! :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju problemet att jag är överårig så vanliga avd B får jag ju starta, men ska han gå Krafft cupen måste jag hitta en ryttare.. får hoppas att det löser sig, är ju ett tag kvar :) synd att inte kunna få rida den själv dock :(

ja men just det, tror jag läst det förut! vilken historia! :D
vad kul att du valde att ha kvar henne, som sagt hon är ju densamma som du föll för trots bara 3 år yngre ;).
Hehe Flocke ja det var väl inte det finaste :D blev ett mkt bättre namn nu!

Idag har jag suttit upp och ridit lite på Cesar.

Har ju haft honom drygt en vecka nu. Och sist jag "red" (satt på honom och skrittade några varv) var i tisdags, sedan har han fått tagit det lite lugnt, och jag har gått med honom, och kört lite ledarövningar osv. Och låtit honom landa.

Idag började med att longera lite, och sedan satt jag upp och skrittade några varv, och sedan travade jag några varv i varje varv, och han var jätteduktig!!

Han är så jäkla snäll och cool den här hästen. :love:

Nu har Pemba varit med på körkurs igen, och kört med sin nya rockard. Det gick superbra, men nu märker jag att hon börjar bli lite trött i huvudet. Hon är ju både inkörd och inriden nu, under sommren/hösten så nu blir det vila tom. jul iallafall. Bilder från helgen:
24741183.jpg

24741184.jpg

24741181.jpg

24720891.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 024
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama