Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

här är en bild från förra vintern
DSC00304.jpg

så era halvblodsvinterpälsar går inte att jämföra med denna ponnypäls ;)...

Du de där e ingenting mot min tjej hur hon ser ut om jag ej rakar henne. hon ser ut som en grizzly björn =) pälsen e typ som en shettis =) mamma va kortpälsad som attan å pappa med å så kommer de ut en ull boll???? hmmm. så jag rakar hela henne utan ben och halva huvet för att hon ska torka snabbare annars får hon stå inne 1 vecka för å hinna torka. Dom går ju på lösdirft då vill man inte gärna slänga ut en blöt häst.

Vad underbart! Visst är det en häftig känsla?!
Man svävar på små rosa moln!

(och sågar man så har man nog missförstått detta med form....)

Det här låter som en bra tråd för min del! :angel:

Jag har tidigare jobbat som ridlärare i flera år, och nu har en av mina tidigare ridelever köpt sig en 05a som hon vill ha hjälp att rida in/utbilda. Hästen har inte gjort jättemycket tidigare, utan är endast riden rakt fram i skritt och trav utan några som helst krav på form eller liknande. Har blivit riden kortare turer i skogen med sällskap. Nu har hon i princip stått sedan i somras, tyvärr!

Jag har inte jättemycket erfarenhet av unghästar, har ridit dem men inte ordagrant utbildat någon. Söker nu därför tips på bra övningar både på marken och uppsuttet. Hur fort gick ni fram? Har sett henne bli riden och hon är väldigt pigg, och ganska osäker. Vilka miljöträningar ska man börja med?

Är evigt tacksam för alla svar! :bow:

th_Toledospringer-1.jpg

th_Toledostr-1.jpg

Roligt att läsa om alla 05-or! Själv har jag en P.R.E. som jag köpte i mars i år. Han var då inriden sedan ett tag tillbaka (riden i alla gångarter). I somras hade han ett låååångt sommarlov och det är på sommarbetet som bilderna är tagna. Han är verkligen mysig :love:. Han är otroligt sällskaplig och verkar inte ha något emot att jag rider en stund ett par-tre gånger i veckan. Ooooh, vilken underbar galopp! Snart ska vi börja så smått att rida för instruktör.
Det är så roligt att äntligen ha hittat en häst som allt stämmer med. :banana:
Hmm, jag undrar hur små bilderna blev egentligen...

Du ska se hur min ser ut. Eller båda mina förövrigt... Det är så att man skulle kunna tro att det är 2 shettisar i JÄTTEFORMAT. :D
3 åringen låter jag vara iaf iår men gamlingen var jag tvungen att raka, han höll ju på att dö bara man skrittade ut en sväng... Sedan är det lite snyggare och mer lättskött med kort päls. ;)

Nu känner jag att jag vill skriva av mig lite här.
I höst här nu så har jag bara haft j*vla otur med pållan.

I slutet på September åker Ella på kolik. Först kommer det ut i 4 dagar 3 olika veterinärer från en vet.station. Dom svälter henne, och bara ger kramlösande. Men ack hon blev inte bättre. Så till slut när kraken inte har ätit ordentligt på 6 dygn och bara blir sämre så får hon åka till Strömsholm där hon får bo i två dagar. På strömsholm kunde dom inte konstatera orsaken till varför hon fått kolikanfall men mycket hade med och göra att hon var angripen av blod & bandmask. Kuljul!

När hon nu är bra efter koliken och fått vila i ca 4 veckor och när jag precis börjar sätta igång henne så har hon väl typ slagit i munnen på nått vänster i boxen. Två tänder var lösa, varav en tand nästan hängde. En så kallad "duktig" gubbe i stallet tittade och insisterade att hon håller på byter tänder. Det lät ju lågiskt och jag blev inte så mkt fundersam att hon var svullen runt partiet eftersom det håller ju på lossnar där. Nej nu har hon svullnat upp ännu mer och tänderna hänger kvar men det börjar typ bli infekterat och tandköttet spricker på två ställen. Så i morgon får jag ringa ut veterinär yttligare en gång så min pålla lär bli tandlös på två ställen:mad: om förhoppningsvis inte det växer upp två nya?

Så jag har verkligen haft otur den här hösten. Fy farao!;)
och skapligt sur är jag på "förstå-sig-på-aren" därute i stallet... hmm

Bilden är ifrån höstas

Idag har jag suttit på Cesar och skrittat :D

Har kört ledarövningar nu några dagar, och endast hängt på honom, när han stått still.

Och idag började jag med att longera honom en liten stund, och sedan hängde jag mej på honom, så fick mamma leda runt oss, ett varv i ridhuset. Han var jätteduktig och hade inte en tanke på att bocka!

Och sedan provade jag att sitta upp i sadeln, och han stog helt stilla, och sedan började vi skritta, och ha var jätteduktig, fortfarande inte en tanke på att bocka! Skrittade 2 varv runt ridhuset :love:

Nu ska han få vila i 2 dagar, och smälta allting.

*petar* hallå.. ingen som har några tips?

Bara måste lägga in lite bilder på min tjej =) fick dom av en kompis.
Hon hade tagit dom i smyg =)
Hon e såååå fin min lilla flicka..

Vad tycker ni om henne??

24669476.jpg

24669477.jpg

24669480.jpg

Jag tycker att uteritter är otroligt bra för unghästar. Det ger träning både för fysiken och psyket. Jag försöker variera ridningen så mycket som möjligt genom att vid uteridning välja olika vägar där hästen utsätts för olika miljöer och vid ridning på bana/i ridhus försöka variera mycket med tempoväxlingar, övergångar, bomarbete (blir ca ett par gånger i månaden), serpentiner osv. Grundarbete helt enkelt. Man känner ju oftast vad de är mogna för om/när de orkar hålla formen.
Kör även en hel del miljöträning från marken och tömkör någon gång då och då.

För övrigt har jag börjat flytta lite i sidled nu även på banan och han är verkligen klockren! Lyssnar nonstop och är jättepositiv! :love:

/Pyrusan, stolt matte.

rid ut i skog och mark! :) alla gångarter redan från början (ja, kolla helst så att bromsen funkar först.. ) så hästen blir van att gå i både skritt trav och galopp, då blir det inga överraskningar sen i utbildningen.
Utomhus får ju hästen helt naturlig miljöträning och dessutom ofta en naturlig framåtbjudning oxå.
Annars är ju bommar bra träning, duscha, lasta, sadla å tränsa utan tjafs osv. Träna på sånt som du själv vill ska fungera!
Jag tränar mkt på att gå "snällt" i bara grimma och följa mig överallt eftersom jag alltid är ensam och inte får någon som öppnar/stänger/hämtar grejor så då får hästen snällt följa med mig.
även att duscha och lasta själv är viktigt
och att gå fram överallt efter vägar och stigar.

Formen behöver du nog inte tänka på än så länge tills hästen svarar på alla hjälper och tycker det är skoj att bli riden i alla gångarter.

GURKMEJA - Vilken fining till häst!! *lite kär...*

HANNA - men jisses så tråkigt :( Men det låter ju faktiskt som att hon fäller tänder och det är nya på väg upp, de kan bli rejält svullna och såriga av det. Ta en tång och dra loss de tänder som är lösa så de inte skaver och orsakar inflammation. Jag hoppas och håller tummarna för att det är tandfällning och tandsprickning och inget allvarligt!

MISEN - fin pålla! Lite för nätt för min smak men fin ändå :)

Nej tyvärr, den blev såld direkt efter treårs, har inte riktigt råd att behålla alla, (pluggar nu) och han fick ju dubbel diplom så det var inte så svår sålt. Han gick finalerna i Flyinge med bra kritik, men tyvärr för het och hoppade då lite för flackt för att komma med till finalen.
Den nya ägaren verkar seriös och duktig, så lille Falcis får jag nog se mer av i resultat listerna. Nu har jag två kvar, men funderar på att ta mig an en dressyr pålle e.Figaro R för att matcha mot treårs??? Det är ju så spännande med unghästarna :) och hans ägare hinner inte med att rida in honom. Plus att jag inte vet om min egen -06 kommer vara mogen att gå treårs..

Hur går det med din Cardento då?
Visst fanns det en också en-06 hemma hos dig, som skall matchas mot treårs ? :d

Senast ändrad av en moderator:

Updatering:

Idag kom veterinären ut till Ella.
Det var en tandfraktur :( Så en tand har gått av nere i roten som fortfarande sitter kvar. Och 4½ år tanden är också lös.
Jag ska ge henne peniclin varje dag och sen kommer vet ut igen på måndag och ska försöka få ut roten och sen ev ta bort den andra tanden. Sen får vi se hur resten går med det spruckna tandköttet osv..

här kommer två bilder:

här kan man se hur tandköttet har spruckit och också hänger

MISEN - fin pålla! Lite för nätt för min smak men fin ändå :)

NÄTT??????? VA??? jag som tycker hon e för grov för sin storlek. Hon e bara 156 å bred som en fjording över ryggen å allmänt rejäl i ben å allt. Bred som en laggårdsdörr mellan fram benen =) . Hon e mkt "större" än de andra hästarna i stallet. Å ändå e hon minst bortsätt från fölis =)
Men jag älskar min lilla skrutta ändå. hon e dunder fin å go.

Men ush, stackars pålla. Ser inte alls kul ut.

Jag har fått lägga om mitt träningsupplägg lite, vet inte om jag gör rätt nu men hoppas det. Jag kan inte rida nu på några månader pga graviditet men har tur som hittat en duktig medryttare så det är ju jätteskönt :)

Men vi har upptäckt att det är ganska svårt att hitta tider som passar oss båda, hon red förra onsdagen och nu kan vi inte samtidigt förrän på lördag, så det blir ju 10 lediga dagar för pållan.

Jag vill egentligen undvika longering eftersom jag tyckte jag gjorde det mycket under inridningen men nu har jag ändå lagt in ett longeringspass i veckan under den här perioden som är tänkt att vara året ut, alltså 6 veckor till.

Kan det vara skadligt? Det är en storväxt häst på 172 cm, och jag känner att jag vill arbeta henne precis lagom mycket. Jag försöker variera lite, lägger ut lite bommar eller sätter upp ett litet hinder som vi longerar över etc. Avslutar med att leda henne en liten sträcka på grusvägen. Jag kom på att jag kan kanske byta ut något longeringspass mot löshoppning, men det är svårare att få till nu när det är mörkt på kvällarna.

Oh jisses!!! Det var ju MYCKET värre än vad jag förstod av din text! jisses! fy, stackars liten häst! förstår verkligen att du är arg på "förstå-sig-påaren" för så där ser det INTE ut vid tandfällning! fy!! :(

det syns inte på dessa bilder att hon är så bred och stor tycker jag (?), halsen och benen tycker jag ser tunna ut om man jämför med övriga kroppen eftersom jag gillar när hästarna har mer hals och nacke än vad din har. Men det är ju inte negativt tunn jag menar, hon är en jättevacker häst! :)

(eh en aning flummigt inlägg, ville bara säga att jag inte menar något illa med din häst, bara att vi har olika smak :p )

Tömkärning kanske kunde vara en modell? Det är ju betydligt mer givande än longering både för häst och ryttare :)

Här kommer lite bilder på min gosse, ska försöka få lite ridbilder nu när han börjat hitta formen. Tänkte på en sak, han har helt klart lättast att hitta form i vänster varv, som alltid varit hans "bättre". Har ni som fått era unghästar i form upplevt att det är/var så att det kom i ena sidan först och sedan i andra? Han tar lixom stöd direkt när man går ut i vänstervarvet men i höger är det lite svårare för honom upplever jag.

n691301614_1530592_9680.jpg

n691301614_1530593_77.jpg

brosus har inte haft svårare att gå i form i något varv men han har svårare att ställa i högersidan och har alltid varit "stelare" i högersidan redan från första uppsittningen (Alltså nu menar jag inte att han varit stel men ni vet så där allmänt att hästar har en svagare och en starkare sida, svårare och lättare att ställa å böja i ngt varv osv. Inte onaturligt stel.)

(tillägg: Han ser så himla snäll ut din Avalon! Och stor ;) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 022
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?