Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ja. det kanske snarare är så när jag tänker efter. Att han vill gå nästan lite utåtställd i högervarvet så det blir svårt för mig att ge stöd på yttertygeln, men där vill man ju inte bli för stark i innertygeln heller. Jag försöker korrigera det med mina ben och lägga an innerskäneln lite så jag har något att forma honom runt. Han ska ju vara rakställd lixom, inte utåtställd. Summasumarum blir iallafall att det är svårt att stöda yttersidan med handen. Har dock märkt att får han lite längre tygel så går han mer rak. Jaja, det ger sig och inget jag tänker bry mig om mer än att vi ser till att inte försumma det varvet för att det är det svårare.

Han är snäll.. står där man ställer honom om man säger ;)

Hejsan.

Appropå oliksidighet så har jag en liten teori om hur tidigt hästarna faktiskt blir det.

Jag har förmånen att vi har ca tre föl per år, och samma avelsmärrar som får föl flera år på rad så att man kan följa flera fölungar efter samma märr. Och har då kommit fram till följande. Att det är stona som skapar oliksidigheten hos sina avkommor genom att nästan alltid föra dom på samma sida om sig själva vid transportering i hagen eller vid "fara" och flykt. Dom vill oftast själva ha fölena på motsatt sida av sin egen starka sida. Vilket ju då redan på fölstadiet skapar oliksidigheten. Sedan så är ju hästar hö-. vä-fotade precis som vi. Men det är ganska facinerande tycker jag. Enda gången det inte stämde var på en ungmärr som tidigt fick föl (hon var oriden själv) Hennes avkomma märkte man ingen skillnad på, och hon förde oftast fölet på olika sidor. Vilket å andra sidan även det följer samma mönster. Detta finns kanske noterat eller skrivet i någon bok, men jag har själv aldrig läst om det. Lite facinerande, men också jävligt självklart egentligen.

Har ni som fött upp era fölungar oxå gjort den iaktagelsen?

ja exakt samma problem har jag ju med ambrosius högersida oxå. Han har svårare att stöd på vänstertygeln och vill inte böja innersidan, fast nu har det blivit mkt bättre sen vargtänderna försvann men ändå märks det att han har jobbigare att böja sig i högervarv. Böja å böja... men vi tränar liiiite böjning och ställning ibland. När vi rider ut så kan han lägga sig i högerhanden medan den vänstra är fjäderlätt :p

SANDELA - låter himla intressant ju! för nånstans måste de ju ha blivit oliksidiga. Tänkte även på detta med diandet, om de ofta står på sin mammas vänstra sida så böjer de ju oftare sin hals och kropp åt vänster upp mot spenarna, dvs den sidan blir mer "genomböjd" och den högre sidan blir mer stretchad?
Forskare någon?? :D

det syns inte på dessa bilder att hon är så bred och stor tycker jag (?), halsen och benen tycker jag ser tunna ut om man jämför med övriga kroppen eftersom jag gillar när hästarna har mer hals och nacke än vad din har. Men det är ju inte negativt tunn jag menar, hon är en jättevacker häst! :)

(eh en aning flummigt inlägg, ville bara säga att jag inte menar något illa med din häst, bara att vi har olika smak :p )

nej då de förstår jag..
Nä dessa bilder visar ej hur bred hon e men hon e bredare än man tror. Nä som du säjer hon har inte jätte mkt hals å inte jätte grova ben de e resten som e stort.
Alla gillar vi olika hästar.
=)

Min lilla är också mycket svårare att "böja" åt höger. Började fundera på om det har att göra med att vi alltid har lett henne från vänster sida när vi började träna för treårs.

När man rider så tar hon inte innerskänkel i höger varv utan går inåt. Duttar med pisken framför skänkeln så snart kopplar hon nog. Formen är sisådär, går stadigt i skritt och trav men har inte gjort mer än galopp på lite halvlånga tyglar. Har haft svårt att få framåtbjudning i galoppen inomhus. Allt har sin tid... Hon är typ "född på tygeln" så jag är inte så orolig för den biten.

Blivit väldigt lite ridning på sistonde. Vädret gör sitt...Några turer ut i skogen har det blivit och framåtbjudningen har äntligen infunnit sig vid uteridning. Härligt. Hon är så taggad när man ska ut. Vissar inga tecken på trötthet, blir visserligen inte några långa turer, ca 45 min - 1 timme men då är det 15 minuters framskritt och 15 minuters avskritt för hand.

I måndags var vi och löshoppade igen. Vi hoppade i höger varv, vilket var första gången. Inför treårs hoppade hon alltid i vänster varv för det är ju så de gör och nu har det bara blivit så att vi har fortsatt. Höger varv var INTE bra enligt henne. Hon blir sååå förnärmad när allt inte är som hon är van vid. Det som var bra var att hon INTE skenade utan nu fick vi driva mer och vilka hopp hon visade på! Jäklar! Högt över och vig som en katt! Kanske blir hoppehäst av henne ändå.

Min cardento har vintervila just nu då jag är i Uppsala fram till mitten av dec. sen ska han igång och matchas för 5 årssäsongen.. tycker han var fölunge nyss :p

Min -06.a är en ponny som ska visas på 3 års, tömkörs mest just nu men är riden i alla gångarter.

roligt! :)

alla löshoppar sina hästar inför treårs i vänster varv, men varför inte träna i höger oxå? Piskförarna lär väl kunna dirigera hästen inne på testen eller kommer hästarna tvärvända och hoppa baklänges? Tycker det måste vara mer fördelaktikgt för deras kroppar att hoppa och springa i båda varven, men det kanske blir stökigt inne på testet då, jag vet inte... bara funderer så där halvflummigt igen :p

Ja galoppen jobbar vi oxå med. men mest fattningar som han inte riktigt har kläm på än och jag har blivit lite feg med att lägga till pisken för han skickar mig nästan ur sadeln ibland :D

jag tycker det är lite halvjobbigt när man måste arbeta med en sida så mkt mer med skänkel o pisk osv. känns som att jag kommer nöta ut den sidan även om jag inte rider i det varvet oftare än det lätta varvet, men det blir ju mkt mer "korrigeringar" i högervarvet än i vänster där han går som en klocka. :(

*kl*

Har en liten fundering, min Ove ska jag försöka matcha inför dressyren, varför måste jag då (om jag väljer kvaliteten) hoppa honom uppsuttet? =)
Det räknas ju inte som jag förstått de med löshoppning... Varför är det så?
Alltså jag tycker att det är BRA att man gör båda delarna med unga hästar men varför krav på uppsuttet, man borde få välja tycker jag? :confused: Jag menar han måste då hoppa minst 90 cm för att vara igenom för dressyren.

Ove har varit gröndjävulskt pigg nu ett tag men igår var han "lagom" igen, skönt för mig! :banana: Han har även biffat på sig helt sjukt mycket på bara de få månaderna jag haft honom. Så kul! :) Ska försöka dela med mig av lite bilder/filmsnutt i helgen kanske.

Nej nu måste jag jobba lite igen. ;)
//Magda
Ps. På måndag fyller jag år (ville bara säga det...) :D

Varför inte tömköra och lära honom från backen? Om du känner att det blir för mycket med korrigeringar med skänkel och pisk... bara ett förslag :idea:

Oh jisses!!! Det var ju MYCKET värre än vad jag förstod av din text! jisses! fy, stackars liten häst! förstår verkligen att du är arg på "förstå-sig-påaren" för så där ser det INTE ut vid tandfällning! fy!! :(

Ja det såg riktigt illa ut där. Idag har jag pencilinat henne :D och faktiskt så ser det redan mycket bättre ut.
Dock kan hon ju inte äta hö bra :(
Men ingen feber iaf så nu får jag hålla tummarna på att man kan rädda "4½års" tanden..

Min e lika lätt i båda varven men de e nog pga att hon reds in i skogen och har aldrig gått i en paddock. då blir dom mer liksidiga tycker jag.

tack för tipsen! :laugh: ja miljöträning ska det verkligen bli då hon som sagt är rätt nervös. hon står på gotland för tillfället så det ska bli intressant att se hur hon klarar omställningen att flytta till sthlm med alla tåg, massa fler bilar och andra saker som finns här. hon är ju rätt förskonad mot sånt där hon står i dagsläget :p

kul att det går så bra med din, alltid lika härligt när de utvecklas i rätt riktning. hur länge är hon riden?

tack för tipsen!
japp, har tänkt lägge en hel del ridning utomhus för hennes del, vill dock att hon ska ha galopperat ett par gånger under ryttare innan:angel: som du säger, man vill ju inte upptäcka att bromsen inte fungerar när man inte har några väggar omkring sig!

men annars var det en del grejer som jag tänkt på också.. alltid skönt att få bekräftat att man är inne på rätt spår, att andra med unghästar använt samma grejer att träna på!;)

slänger in lite bilder på söttjejjan!

kanske ska berätta lite om henne, så hon får vara en i gänget av alla fina 05:or här :laugh: hon är alltså en maxad d-ponny korsning svensk ridponny/connemara. helmysig liten tjej, som jag tror kommer utvecklas till en kanonponny. superfint steg, och ett bra temperament bara hon får växa till sig lite i skallen!:angel:

15497716.jpg

15497719.jpg

15497497.jpg

:love:

åh så vacker liten ponny:love:... blev ju lite kär ju:laugh:...

*kl*

Var precis iväg på ridklubben. Tänkte rida lite i ridhuset men när jag kom dit var det 4 andra där i det lilla ridhuset på 40*20 och i det stora hade de hoppträning. Så vi var i paddocken istället det var ju trots allt uppehåll:). Åh så fin hon var idag. Helt underbar, är sååååååå lycklig just nu. Hon går som en klocka just nu. Bjudningen är helt suverän och hon bär sig riktigt bra emellanåt. Vi tog faktiskt ett par skutt över ett litet hinder oxå:o. Sååååå fin och det var trots allt första gången uppsuttet. Travade och galopperade genom en jättestor vattenpöl och gick mellan massa hinder. Jag ÄLSKAR min lilla häst:love:.

tack, hon är allt en riktig liten sötnos!:d

åh va roligt att det gick så bra med din. känns som bianca ligger så långt efter alla andra, men hon är ju åtminstone riden i skritt och trav! hihi:rofl:
nåja, hennes tid kommer också!

Verkligen jättesöt:love::love:!

Ang. det här med en starkare/svagare sida -få stöd på yttersidan osv. Själv känner jag många gånger att det beror på ryttaren( mig) då jag omedvetet inte sitter 100% rakt över hästen alltid:o:. Vet ju om det och kämpar med det. Men effekten blir just den att tycker man får dåligt stöd på en tygel och en stelare häst i ena varvet. Märks ju ännu tydligare med en unghäst ...önskar man kunde ha en spegel med sig alltid att kolla i när man rider så man kan ha koll:D

Jag tror också till stor del att det beror på ryttaren. Mina hästar går alltid så mycket bättre i höger varv än i vänster, så det måste ju bara bero på mig, har också svårt att sitta rakt över hästen.

har själv också problem med vänster varv :o därför är det inte lika roligt att rida i det :grin: men det är ju det man bör träna på!.. Som sagt tror jag nog med mest på att det hänger på ryttaren..

Var ute och red den (lille) busen igår.. han har så mycket energi just nu, men när vi hade ridit i manegen en stund och övat på tempoväxlingar så var han inte alls lika pigg :devil:
Han har såå mycket överskottsenergi så det är jobbigt! så då får man passa på att använda det till något bra!
ska försöka fota en dag å slänga in lite bilder på honom, se om man får med sambon så han kan ta lite bilder och ev filma :idea:

det blir ju lika mkt korrigeringar från backen oxå - han har det inte lättare utan ryttare. Men då tror jag det blir ännu svårare att få honom att böja igenom om jag bara ska använda tömmar (dra honom i munnen) och pisk att peta med. Jag jobbar hellre med benen runt magen, vikt. Alltså, han är ju inte onormalt stel, har som andra hästar en svagare och en starkare sida som även vuxna hästar har. Men man oroar sig lite mer för en unghäst att de ska bli trubbiga när man jobbar dem mycket. men det är kanske obefogat, så fort han släpper igenom så slutar jag ju att korrigera såklart, och släpper igenom gör han :) Men tack för förslaget!

*kl*
I morse hade brosus foderstrupsförstoppning stackarn. Hade inte ätit på hela natten och frös :( masserade i evigheter men det ville inte släppa och vet kunde inte komma pga op. Fattade inte vad det var eftersom det inte gav med sig! kände ingen klump och vatten kunde han dricka så vet trodde nästan han stakat sig/pinne fastnat i munnen för han kunde inte tugga! Ringde efter FT_ryttare som kastade sig i bilen, men kom inte så långt för jag lyckades pilla in en ficklampa mellan framtänderna och när det blev helt öppen in i svalget så hulkade han lite och ut kom bollar med slemmigt hö :D Sen var han bra! Han blev SÅ lycklig över att kunna äta igen efter svält på typ 14 timmar... :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 022
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?