Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ponny haha. :) Jag tycker hon ser trevlig ut, lite fullblodsmodell.

Tack! För mig är hon bara...hjärtehästen:love:. Förälskade mig i henne på en bild och några filmer, jag ville bara ha henne! Och nu är hon här och är bara guldkornet i min vardag.:bow:

Hon har faktiskt rätt mycket fullblod om man kollar bakåt i stammen! Så kanske det slår igenom på henne! Har inte tänkt på det faktiskt. Hmm. Det är ju också en känslig, klok och vaken häst som tänker lite själv. Kan hålla på hela dagen och prisa henne, ska inte tråka ut er mer!:p

Idag har vi släppt ihop Nypon och cesar, och det var som att dom aldrig gjort annat än att gå tillsammans, och det gick helt odramatiskt till (peppa, peppa ta i trä) Men sen har dom ju varit dödsförtjusta i varandra och gått och flirtat över staketet nu innan.

Nu ikväll har jag kört på lydnad, och ledarövningar från marken med Cesar, Vi började med att löshoppa honom så att han fick busa av sej lite, och så fort jag ledde honom (han fick gå bakom hela tiden), så gick jag fram, stannade, backade, gick fram, stannade, gick fram, backade, gick fram, stannade, flyttade åt sidan osv.

Efter dagens ledarskapsträning, så kunde jag i slutet hänga helt över honom, och jag höll i grimskaftet (dvs. ingen annan höll i honom) och han var helt avslappnad, och snäll som en liten lammunge (igår hade han slängt av mej på en gång) så jag erkänner helt klart, att vi var riktiga idioter igår, och gjorde helt fel, jag hoppade ju bara upp och tänkte att jag skulle rida en liten kort stund, han hade ju varit så snäll innan, men där fick jag.

Men idag har det går jätte, jättebra, och han har nu börjat förstå att det är jag som är ledare, och som bestämmer, På slutet följde han efter mej som en hund (utan att jag höll i honom) och jag gick små volter, gick kors och tvärs, och små serpentiner, och stannade osv. och han följde hela tiden efter.

24626356.jpg

Senast ändrad:

*kl* Oj oj här händer grejor! massa nya hästar - välkomna!! Roligt!
Såg för några sidor sedan att det var en ny häst här med samma pappa som min - Saigon! Kul! Orkar bara inte leta reda på vems det var (??)

I helgen fick jag äntligen rida min prins efter alla behandlingar med tandläkare och massörer! Det var såå härligt! Han var superladdad på lördagen men höll sig på mattan hela tiden. Duktig kille! Bara skrittade och travade lite.
På söndagen tog vi samma runda men galoppade några meter oxå.
Och vet ni... han släpper igenom högersidan!!! JIPPIIIIEEE!!! Gissa vilken matte som är överlycklig!?!?
I början av turerna biter han fortfarande fast men jag tror mkt beror på "hjärnspöken" dvs han minns att det gjort ont förr. Men rider jag bara fram honom med säte och ben så släpper han tillsist och blir sjukt trevlig! Helt andra gångarter oxå efter massagen och stretchingen! MUMS! Så nu är jag taggad för mer ridning och träning igen!!

apropå hagsällaskap så går min treåring med en b-ponny på 22 bast. inte det roligaste leksällskapet kanske men det får duga. Brosus kan vara rätt brutal mot den lille men ponnyn svarar bra med bakutsparkar och bakstrukna öron. Oftast springer ponnyn bara undan och ger Brosus sura blickar. Vet inte vad som är bäst... att ha två halvgalna treåringar i samma hage kanske inte är så skoj det heller, de triggar varandra och blir kaxigare och kaxigare och skaderisken är ju oxå större med två busungar. Även om de säkert har roligare om de är två jämngamla polare ;)

Jag tröstar mig med att att en unghäst behöver lite uppfostran av en äldre, lära sig hur man ska bete sig :D, en trygg individ vid sin sida. De står ofta och kliar varandra och det märks att den äldre har en lugnande effekt på unghästen när det händer något.
De har ca 1ha att gå på nu under vintern. Hagen går runt vårt fäx och de har även 10 kvadrat inne i fäxet som funkar lite enligt ligghallsprincipen, där får de sitt hö om dagarna så de får stå inne under tak och väggar när de äter. (å höet slipper trampas ned i leran eller bli översnöat)

[Knapplånar]

Klipper ni era hästar? Om inte, hur ser de ut i pälsen? Svettas mycket/lite, vid hur mycket ansträngning då?
Min 3-åring är raggig på en nästintill highland cattle-nivå och svettas rejält direkt när han rör sig mer än i skritt. (tex. totalt 3-4 min galopp under löshoppning)

Långhårig fast söt ändå ;-)

raggigfrasser.jpg

nej jag har inte klippt Dacke, eftersom jag inte rider så mycket, ca 3 dagar i veckan och mest är ute i skogen och lullar ;) men nästa vinter blir det nog jaktklippning.. vill inte gärna klippa hela han. Och som du skriver så är även min typ highland cattle :D men som sagt så tränas han inte så hårt.. Ska saffa ridhuskort när jag får lön, (är lite skralt denna månaden) så då kommer man ju rida något hårdare än vad jag gör idag..

Hejsan.

Jag har valt att ha en hårig häst i vinter. Mest för att jag vet att jag kommer inte hinna rida henne så mycket, sedan så har vi ett "kallstall" så då slipper man ha en massa täcken hit och dit. Vi håller på att bygga nytt stall och hundpensionat mm mm så tiden räcker inte till allt. Men sedan så har hon tvär vuxit som en galning, så nu är hon inte den minsta treåringen längre. Hon är ju så klart ingen jätte, men större i alla fall.

Slänger in några foton, men fy fasen vad hennes matte behöver en ny sadel!!!! Sedan ska hon väl banta si så där 100kg och sedan ska vi börja rida igen.
Ni får gärna kommentera, men lasta inte hästen. För hon har varken skaffat den dåliga sadeln eller den feta matten med flit (Kan ju hända att jackan sätter på några ytterligare kilon hahahaha, men vi köper väl en ny jacka sedan oxå då)... Vi ska skärpa oss.

24438896.jpg
[/url][/IMG]
Hon är så söt, och har inte längre bröst och bringa som en frukostflinga...

24438932.jpg
[/url][/IMG]
En kort stund av bärighet och bjudning.

24438979.jpg
[/url][/IMG]
Matte är på väg att klappa om sin lilla häst. I bakgrunden ser man vad som ska bli vårat nya superstall...

nej klipper inte min. Hans päls får frodas som den vill, han rids inte så ofta så då känns det onödigt att kala av honom värmen när han ska gå i hagen å skrota 4 dar i veckan. Men han står ju uppstallad så blir han svettig så lägger jag på ett täcke tills han torkat upp. (rider nästan enbart på kvällar/eftermiddagar så han kan gå in om han blir svettig)
Han har inte satt så mkt päls än... så får se var det slutar, om han kommer behöva täcke ändå i vinter. Har fått sån där sammetspäls liksom men inte speciellt tjock. Hoppas det blir lite mer päls så man slipper stöka med täcken så ofta. En del hästar har ju tunnare hårrem än andra så han tillhör kanske den kategorien.
Ponnyn däremot ser ut som en hel björn så han går det ingen nöd på! :D

*KL*
Min ena 3 åring är helklippt bortsett från huvud, ben och en ruta på ryggen. Detta pga. att hon hade VÄRLDENS björnpäls, stackaren blev svettig bara att stå i stallgången. Jag hade beslutsångest och visste inte hur jag skulle göra men nu är jag nöjd. Jag rider ju henne ca. 3 dagar i veckan, mycket ut i skogen och vi tar det väldigt lugnt och hon är inte stressad eller uppjagad. Trots detta blev hon helt dyblöt och det tog henne flera timmar att torka. Det märks att hon nu efteråt tycker att det är toppen att vara "naken", för hon besvärades väldigt av sin JÄTTE päls.

Den andra 3-åringen är dock inte klippt och jag kommer inte klippa honom heller. Visst även han har satt mycket päls men han har inte alls lika ont av den som stoet hade och blir knappt varm av de pass som vi rider. Han går i regel utan täcke i hagen medan stoet nu får ha ett ganska tunt regntäcke, båda är helt nakna på natten än så länge. Stoet kommer få ha ett innetäcke och ett tjockare utetäcke när det blir lite kallare.

Generellt tycker jag nog att de små ska få lov att vara lurviga under vintern det gör att de kan "härdas" lite grann och förhoppningsvis blir de inte så frusna av sig. De rids ju inte heller så mycket och de flesta kommer väl få lite väl förtjänt vintervila. I mitt stos fall var jag dock rädd att hon skulle dra på sig någon förkylning pga. att hon blev så svettig, och nu i efterhand känns det som om jag har gjort helt rätt.

Kul med lite nya hästar i tråden :laugh:

Dörren och jag var med på "hoppträningen" igår. Och det gick galant! Hade en riktigt bra bjudning och skötte sig finfint. Vi hoppade lite kryss på max 30 cm, varav en med ett vågplank i och en med en plastmatta på en av bommarna (en sån med en sol på).
Jag är så stolt!

Sen har han utvecklats lite mer på ridfronten, innan har han haft en relativt svag galopp, han har inte orkat hålla den inne i ridhuset (är 20x60) mer än långsidorna osv.
MEN nu har det lossnat och helt plötsligt bär han sig som aldrig förr i galoppen, han rundar ryggen och får en fin luftig galopp och orkar hålla ihop den igenom hörnpasseringar och kortsidor. Jag svävar på moln! :love:

Dörren är klippt, helklipptes i september och är nu "halvklippt" alltså halsen och halva magen är klippt, det går en linje från manken ner till virveln. har klippt halva huvudet med.
han sätter otroligt mycket päls och blir svettig, denna klippning är väldigt bra som andningshål för honom nu. han är piggare utav det och slipper svettas :)

här är en bild från förra vintern
DSC00304.jpg

så era halvblodsvinterpälsar går inte att jämföra med denna ponnypäls ;)...

nä jag märker ju på ponnyn hemma vilken björnpäls han får jämfört med halvblodets ynka fjuniga päls :p

(väldigt vad dörren växt på ett år! Kul att se sån skillnad!)

Jag kanske skall presentera min -05'a lite närmare.
Han är e. Florencio ue. Martini och tanken är att han skall gå främst dressyr och körning. (matte är hoppnings-feg)
han mäter 168cm inkl skor just nu och jag hoppas inte att han drar iväg så väldigt mycket över 170, men vi får väl se..

Jag har haft honom hemma i 2½ vecka och har bara hunnit sitta på honom 3 gånger än så länge (Han var inriden när jag köpte honom och går stadigt i alla gångarter).
Vi har fokuserat på att introducera honom för tömkörning (skall alltså köras in) och i går kväll testade vi löshoppning för första gången i hans liv. Allt har gått okomlicerat och lugnt till väga. Till och med giggen (vagnen) blev bara utsatt för en nyfiket, sniffande häst, sedan var det bara att ignorera den och alla läten runt omkring den.. =)

Han går i en riktigt stor hage tillsammans med 3 andra vallacker varav 2 äldre herrar och en 8-åring som gärna busar omkring med 'ungen' ibland.
Han är otroligt bärig och stabil för sin ålder, har ett fantastiskt trevligt psyke, helt orädd och nyfiken på allt.

Den enda nackdelen med honom är att han redan är ökänd som stallets värsta dyngspridare. Det tar evigheter att mocka efter honom.
Hur ser det ut hos er? Lägger de små liven prydliga högar i två hörn eller ser boxen ut som om gödselstacken har flyttat ihomhus?
:crazy:

Det kanske är något som går i släkten? Min tjej e. Florencio I, använder förmodligen en elvisp på natten i boxen.. det tar x antal skottkärror och alldeles för lång tid att mocka (iaf. när man har några till att ta hand om!).. jag har dock skyllt på att det är för att hon är sto..(är mest van vid valacker och hingstar)..men kanske är det något som går i generna? :confused:

ingen florencio-häst men väl en elvisp *djup suck*
Jag har dock märkt att han är mkt renligare om jag fyller på med MYCKET spån. Unghästsyndrom? Lite rastlös och uttråkad blandat med nyfikenhet gör att han kanske rör sig mkt. Och så är han som en hund innan han ska lägga sig, vandrar i 100 cirklar innan han lägger sig så det är nog största anledningen.

B-ponnyn däremot lägger prydliga orörda högar som bara är att plocka ut och kissar på exakt samma ställe varje natt ;) Tur man har en superrenlig när man har en lortgris oxå! :D

Svarar båda,

Jag betalar för mockning på vardagar. Jag hade det för min 'gammelhäst' också, han var dock väldigt renlig av sig och avskydde att trampa i bajs. *s*
Min stallägare (tillika mockare) får något desperat i blicken när jag ber om en extra mockning nu för tiden.
:-D

Hoppas det är unghästsyndrom och att det 'reder' sig, så som det är nu är det nästan omöjligt att hålla det rent och fräsch, för att inte tala om hur mycket strö som går åt. puh..

Min är en stor häst på 174 vid treårs förra sommaren, nu är han nog åtminstone ett par centimeter till, men vi har börjat trava över bommar och små kryss. Bättre att börja i tid och ge hästarna tid till förståelse och tid att smälta. Man kan ju sedan ge dom vila igen och fortsätta med inhoppningen. Min löshoppas fortfarande, igentligen mest för att han tycker att det är roligt får se olika hindertyper och lära sig att taxera bättre.
Ska också nämna att han inte är särskilt stark i galoppen ännu, eftersom han har mycket aktion och är stor, men jag travhoppar endast över små skutt(knappt över marken) bara för att börja introducera. Samt att han ska lära sig att ta sig an de små sprången på ett bra sätt utan att jäkta eller bli stressad över situationen. Samt att jag vill ha honom lätt i handen med en jämn rytm. Blir så mycket lättare sedan om man skolar in med omsorg.
Känns helt rätt för mig och kan inte förstå något negativt med det?

Kanon stam och såg väldigt trevlig ut....:d

Peia är klippt, allt utom huvud och ben. Hon blir så väldigt svettig annars och då vill jag inte släppa ut henne i hagen.
Hon orkar mer och ser dessutom mycket trevligare ut när hon är klippt ;)

kl

Angående renlighet i boxen så är Ninja väldigt renlig, kissar o bajsar på exakt samma ställe alltid så hennes box tar 3 min att mocka. Annars har jag hört att unghästar kan vara lite röriga av sig i boxen så det kanske ändrar sig för er som har elvispar ..

Ninja är inte klippt då hon har ganska tunn päls så jag hoppas kunna slippa klippningen även i framtiden :p

*kl*

Nu har det ÄNTLIGEN hänt!! :D
Red i ridhuset idag, andra gången på ryggen sedan två veckor tillbaka då jag haft massor i skolan. Red ut i förrgår på stubben och skrittade/travade/galopperade enbart raka sträckor på sådär 200m fram och tillbaka över åkern. Han var jätteduktig och stabil, inte alls så laddad som jag förväntat.

Så idag... stabil hand med kontakt men inget sågande, höll om med benen och försökte ha en god och frisk trav framåt. Svängde in på en volt vid A och gav lite stöd på yttertygeln, vad händer; HAN BÖRJADE GÅ I FORM! :love: Första gången blev jag så paff att jag tappade honom igen men gjorde ett nytt försök och då var hjärnan med också, vilken känsla! Ikväll är han så dyr så dyr och tanken på att vi snart kommer till ett stoooort ridhus och superbra terräng gör det SÅ himla kul att vara hästägare nu :)

Nu har jag verkligen lärt mig att allting har sin tid och det är värt allt tålamod när man väl nått sitt mål.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 017
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama