Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ja, visst är han söt? Jag är iofs väldigt partisk! :love:

Hans far är Ragazzo och morfar är Bernstein. Är en stor kille på 173cm, men är inte tung på något sätt. Hoppas dock att han inte ska bli så mycket större... Fick 9 på typen och som sagt klass 1 med 7-8-8 på gångarter och även klass ett på hoppningen. Men det är dressyrhäst han kommer att bli om matte för bestämma. Hoppas på 4-års championatet om han känns redo och det går absolut åt rätt håll just nu! *tar i trä* :)

Ja, visst är det lite knepigt det där med vad de visar talang för och vad man kanske har tänkt sig. Men huvudsaken är väl egentligen att både häst och ryttare har kul tillsammans och att man lägger det på en lagom nivå för hästen och inte förväntar sig mer än vad den kan ge.
Vilken fin dam du har (kikade på bilder i tidigare tråd)!

Tänkte direkt Bernstein när jag såg honom. Många efterlyser ju "gulanlaget" och det slår ju alltid igenom rejält med honom med i stamtavlan. Jag är dålig på stamtavlor osv men det har inte passerat obemärkt.
helt off tråden e vad ni säjer; men vilken annan hingst har så genomslagskraftigt gulanlag?

Sommar halvåret går mina hästar på lite större område, 4 ha och i somras med en tvååring och de lekte en del tillsammans. Nu ska tvååringen (inackorderad) åka hem idag så kvar blir treåringen, ett 6 mån föl och en shettis.

Jag är rädd att det blir för lite bus och stoj för mitt föl istället så jag funderar på att skaffa en jämnåring lekkamrat till henne, har inte bestämt än hur jag ska göra. Treåringen är hyffsat lugn. Vet inte hur stor vinterhagen är, inte jättestor men det är inga problem för dem att rasa av sig om de vill det :p

Ja, han har ärvt mycket gott från sin morfar och det är jag väldigt glad över! Vad gäller färgen så börjar han bli mer och mer appelkastad och jag ser fram emot när sommarpälsen träder fram igen. :d
Kan inte komma på någon annan hingst som nedärver det gula så markant som Bernstein.

sassiball : Det hjälper ju en del att hagen är stor. När han kom hit var han duktig på att leka själv och kunde fara runt som om han var besatt av en gummiboll. Nu har han dock börjat trakassera gammelman mer och mer...som visserligen säger ifrån, men det verkar Kosmos bara tycka är kul! :crazy:
Funderar också på att skaffa ett yngre sällskap till busen.

Min tös går i en hage som e ca 3 ha nu på vintern ihop med sin lillebror (som hon även e foster mamma till) sen har vi gammel tanten "alias mormor" å sedan en 8 årig valack. Dom har gott om plats att springa å busa å ha sej sen har dom en hösilage bal i hagen med fri tillgång sne har dom ju ligg hall med.

min 05 a går med sin mamma.. tyvärr.. men han gick i somras själv för att dela på dem, han gick själv i ca 1 månad..
men som sagt han är ju rätt så på sin mamma, springer å biter henne i haserna, mamma är ju inte purung heller :o fyller 23 nu i Januari..
men som sagt så har jag också funderat på att skaffa en unghäst till ev en 06. men har inte riktigt hittat vad jag vill ha än.. Men visst önskar man att han skulle få en lekkamrat som är på samma nivå som honom.. :devil:

Funderar på att ge Grotte vila nu fram till efter nyår, dels pga mycket att göra , dels pga vi väntar på att ridhus ska bli klart som ligger närmre. Förhoppningsvis blir allt klart efter nyår och vi kan köpa ridhuskort.
Det är så halt och sumpigt här också, inbjuder inte till ridning. Då är det nog bättre att han får vila nu och så kör vi igång efter nyår med ridning i ridhus för att jobba mer på både traven och galoppen, samt longering och tömkörning. Sen i mars-april kan vi köra igång med rida för tränare. Han verkar ha en liten växt-period nu också, jag märkte att han var högre bak än fram....
Vi ska också sälja av lite hästar så vi kan fokusera på Grotte och hans utbildning i vår. Det ska ju bli en gedigen och varierad utbildning, både hopp och dressyr och terräng. Vi hinner inte med alla hästarna+ plugg+ barn.
Men det känns faktiskt skönt att ha fattat det beslutet. Det är ju onödigt att det går fullt friska och pigga hästar under 10 år i hagen och skrotar....
:grin:

Min pålle gick i sommras med 3 valacker vilket funkade helt super de va 6, 19 & 21 år. Nu går han själv i en liten hage då han fick sig en sparkskada på hasen idag när vi testade släppa ihop honom med en annan häst :(

KL

Tänkte berätta lite om min 05:a som jag har haft i 10 veckor snart!
Trivs fortfarande otroligt bra med honom! Han är väldigt trevlig att pyssla med och att rida. Känslig, lätt och härligt balanserad för sin ålder och storlek. :d
Vi har precis börjat sätta igång efter fyra veckors vila med promenader. Han gick så fantastiskt bra i början att jag tyckte han förtjänade en kortare vila.
Löshoppade för första gången för några dagar sedan och det gick fint. Han tyckte att det var SÅ kul! Det var pip, bock och skutt en halvmeter över hindren (som visserligen bara låg på 50cm)!
Han blev första klass både i dressyr och hoppning, så det finns ju kapacitet att hämta även i hoppningen. Synd att matte är en feg dressyrtant... :o
Ska börja med lite bomarbete från ryggen och se hur det går. Är han också feg får jag väl skaffa mig en medryttare om något år som är duktig på hoppning... :D

Hur gör ni andra som är inriktade i en diciplin? När hästen har kapacitet även inom en annan gren, lägger ni ner lika mycket energi där?

Själv tycker jag väl att man skapar sin häst själv genom träningen, men eftersom han tycker hoppning är kul vill jag ju gärna att han ska få den biten också även om det inte kommer att komma i första hand.

Kul att följa andra 05or och läsa om era erfarenheter och synpunkter! :)

3010200889_7fb8c4b892.jpg

Åhhh en "guling" till!
Jag har oxå en:
juni08031-1.jpg
[/IMG]

Min 3-åring går med en av mina vuxna hästar. Dock är nog damen mer lekfull än den lilla ;)
De trivs bra ihop även om det inte alltid ser så ut :laugh: Ingen av dem är den typen som gärna umgås med andra hästar men av någon anledning har de blivit kompisar. Kul för båda två :laugh:

Ja, det är samma hasnaggande här i hagen. Och när gammelman till slut säger ifrån med en kick eller bakåtslickade öron KASTAR sig Kosmos iväg och tycker att det är helkul... :bump: :crazy:
Har också kikat runt på en 06:a, men inte heller hittat något intressant för rätt penning än. Funderar också på att låna en häst en period för att se hur det funkar. Jag är helt klart kluven!

urkella : Åh, vad tråkigt att han gjorde illa sig! Hoppas att han piggar på sig snart.
Jo, känns som att fler hästar i hagen skulle kunna ge min äldre häst lite lugn och ro, så funderar lite smått på en till kamrat av det livligare slaget.

cela : Vilken snygging du har! Gulingar är riktiga blickfångare. Enligt min smak.. :d

LadyCovegirl : Det där är så svårt att veta om man nu skulle utöka gemenskapen med en till lekkamrat till Kosmos. Unga hästar kan ju faktiskt vara lika lugna som en äldre häst kan vara piggelin. Optimalt vore att få låna hem en häst på prov innan man köper den, men det är sällan ägaren är villig till det vilket jag naturligtvis kan förstå.
Klurigt helt enkelt!

Senast ändrad av en moderator:

Dörren är ungefär 145 cm enligt min måttstock :) känns bra. hoppas han stannar under 148.
har åter igen en tappsko på grund av den hemska leran i hagen :(

han går i en hage som är helt okej i storlek för att vara ett kollektivstall ganska centralt i göteborg. ett hästtätt område med lite mark till gårdarna oftast.
hagen är kanske ½-1 ha med ett "berg", en stor kulle med sten och träd och han och hans hagkompis har gott om plats att busa runt i.
han går tillsammans med ett 10-årigt halvblod som har mycket bus i skallen han med så dom har väldigt kul ihop!

när jag hade honom hemma hos mina föräldrar gick han i hagar om 2-4 hektar stora med skog och kuperad mark. superhärliga! då tillsammans med 3 andra vuxna hästar. han har nu stått i kollektivstallet sen augusti.

Pyrusan: Min lilla 05 går än så länge själv i sin hage. Hon har iofs bara varit här i 2 1/2 vecka. Tyvärr har hon lite för bra självförtroende och visade sig vara rätt kaxig, så min stallägare vill inte gärna släppa ihop henne med någon heller.:(

Har i alla fall mätt damen idag. Hon visade sig vara 154 cm. Hoppas hon blir lite högre, men 160 är nog inte realistiskt att önska sig...:grin:

Vad är det för häst, har för mig att jag frågat det innan :)?

Tycker det är intressant med stammar, antingen det är korsningar eller renrasiga.

Här är min nya häst. Det är en 3 årig valack e: Camaro M - Cortez - Maximus :)

Skulle rida honom idag för första gången (bortsett från provridningen) men han körde rodeo, och jag flög som en vante på 2 sekunder. Det var så fort jag skulle sätta mej i sadeln, så sköt han rygg, sparkade bakut, med huvudet mellan frambenen och bockade iväg, han testar mej som fasen nu, så just nu måste jag få bort det här illa kvikt, så att han inte kommer på att han får göra så :grin:

24604636.jpg

24604631.jpg

24604632.jpg

24608598.jpg

Red min för första gången idag efter hans vila pga skada/sjukdom.
Var faktiskt lite nervös men hade honom lös i ridhuset i för middags och gjorde övningar så i eftermiddags tog jag dit honom och satt upp och tryckte bort fjärilarna som fladdrade i magen.

Måste ha lyckats få bort fjärilarna för han är en fena på att märka sådant för han skötte sig fint...sysselsatte honom med svängar, ryggningar....märkte att så fort jag "slöade till" så började små araböronen röras (tecken på att han funderar på bus) och det började rassla bustankar i hjärnkontoret så det var till att roa honom med hjärngympa....lillkillen skötte sig fint...är imponerad och nöjd....
Red bara 10 min denna gång.

Fin häst. Hur länge har du haft honom? Vad är planerna nu inför vintern våren med honom?

Vi hämtade honom i torsdags.

Planen nu är bara att sätta honom på plats så fort som möjligt, för förmodligen har han sedan tidigare hållt på såhär, och kommit på att det fungerar, han är inte det minsta rädd, utan försöker bara få övertaget nu.

Tänkte få det här att fungera nu, och sedan får han vila över julen och får fundera lite.

Vad är det för häst, har för mig att jag frågat det innan :)?

Tycker det är intressant med stammar, antingen det är korsningar eller renrasiga.

Det är Ok, gillar oxå stammar!:D

Min lilla "ponny" är e. Wolkentanz u. Werena ue. Wanderbursch II. Men några generationer bakåt är mödernet okänt, så jag undrar ibland om det kan finnas lite ponnygener i henne med tanke på att hon är sent utvecklad och minst sagt, liten. Idag skötte hon sig ypperligt med hovslagaren! Inga problem alls, har varit rädd om sina ben innan. Han konstaterade att hon är lite inåttåad fram, men inte något extremt, tack och lov. Försöker få in en bild (har bara en än så länge)

DSC02719.jpg

Hej har också en liten 05a ;)
Blev glad över denna tråden!
alltid lika kul att läsa om "likasinnade" haha ;)

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 017
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama