Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

ja jag brukar ju oxå träna för tränare en dag i veckan med en vuxen häst; för dem har man ju ändå ca fem tillfällen fram till nästa träning att öva på hemläxan medan en treåring bara ger två tillfällen per vecka från pass till pass, och knappt det.

Sjuåringen kanske man rider på bana varannan dag och varannan dag uteritt hela veckan, då ger det ju flera tillfällen att teknikträna på egen hand. Dessutom är det ju mer finlir och man behöver ha ögonen på sig för att det ska bli perfekt; att harva hemma, ensam, en månad på en sjuårig dressyrhäst och sen komma tillbaka till tränaren är nog nästan förkastligt, då har man hunnit lägga på sig olater eller slarvfel.

Idag har veterinären varit här!

vi gav Pselma en abortvirus spruta och så tog vi blodprov på henne och kollar så hon verkligen är dräktigt (för så mkt som hon äter så kan det lika gärna bara vara fett på magen).

fick mkt positiva komentarer för Pselma att hon var så fin och verkade vara en sån mysig och lugn häst, reagerade inte mer än att hon fick stora ögon när vi tog fram nålarna :p förra gången tyckte hon det var mkt äckligt!

till er som undrar så kommer jag nog tacka nej till 5 åringen som jag var o tittade på... ska ner till ett stuteri nedanför göteborg och titta på hästar tänkte jag med innan jag ger upp...

*kl*

Får skriva (skryta) lite om min 05 (som ser ut som en 06:angel:). Hon har varit hos mig 2 veckor idag, och har börjat att lägga på lite hull. Så på rätt väg är vi i alla fall! Förra veckan lastade jag henne själv (ingen som kunde vara med) och körde iväg till klinik för en koll (vet bes efter köp). Det blev ett litet missöde när hon trodde att den lilla skötardörren var vägen ut, men det redde vi ut snabbt. Sen var det bara flyt! Hon som varit så rädd om sina ben lyckades vi böja runtom utan sprattel. Två stora vargtänder togs bort och hon skötte sig exemplariskt även om det gjorde ont. Hon blev ua på allt.

Hon var så trött så trött på vägen hem, men väl hemma verkade hon glad över att få komma hem igen!

Så långt har vi kommit, nästa vecka ska vi sätta på tränset och promenera lite.

*kl*
Idag löstränade jag Tibbe lite, hada tänkt att han skulle få en månads vila utan att arbeta honom alls, men nu efter bara en vecka har han börjat vandra i hagen om han inte får hitta på något, och när jag släppte honom i paddocken så galopperade han runt i full fart och bockade som en dåre i säkert 15 minuter så har märkt att han inte klarar av att stå helt. Men efter han sprungit av sig skötte han sig helt super när vi tränade, backa fram & bakdelvändningar sedan stanna och komma på kommando fixar han klockrent, sidepassen har han lite problem med när vi kör utan grimma men det kommer snart :) Dock blev han åter lite väl pigg och busig när vi skulle oss på traven så då hoppade han när vi tränade halt från trav :p Måste ta bild på honom sedan och visa hur affig han blivit :d

åh ja upp med bilder... han är ju så läcker:love:...

*kl*

Var på träning igår. Hon är helt underbar min lilla docka. Så snäll och helt ljuvlig att rida, trots att hon är högbrunstig och lite grinig emellanåt. Dock är hon så :devil: vidrigt äcklig när hon brunstar. Satans pissmärr:eek: men jag älskar henne iaf:love:. När vi skulle åka hem så hade jag inte någon lasthjälp heller men vi löste det själva. Duktiga lilla tjejen. Hon växer i mina ögon för varje dag som går.
Dock fick jag en rak höger idag. Vi förlikade i tvisten jag har varit i sen i våras och jag ska köpa tillbaka hästen inom två veckor och hosta upp köpeskilling PLUS 18500 kr. Helt vansinnigt, vat inte vart jag ska trolla fram de pengarna riktigt:cry:. Så vi får väl se om det slutar med att jag måste sälja min älskade lilla goding, men jag hoppas verkligen inte det ska gå så långt.

vad härligt! Hon trivs nog alldeles ypperligt hos dig eftersom hon landat så väl och redan börjat lägga på sig och inte är så rädd längre och det har bara gått två veckor! Grattis! :)

Kimmis- håller tummarna att du hittar någon fin på stuteriet!

Urkella - tjosanhejsan! Vilken liten vilding du har ;) Min blir bara sur när han står :( så där grinig, när man ska flytta på honom så lägger han öronen bakåt å piskar med svansen. suck.

Fullblod - men fy.... :( vad tungt...Det finns ingen möjlighet till att låna pengar och sen försöka sälja den "gamla" hästen igen och på så vis betala tillbaka lånet? Håller verkligen tummarna att det löser sig för dig och att du inte behöver sälja din lilltjej.

jag hoppas verkligen jag hittar nåt där.... annars ger jag nog upp alltså... marknaden är helt död och jag hittar inget som är intressant bland annonserna :o

men så är det ju fel årstid att köpa häst oxå.

Ska man köpa unghäst så ska man göra det på hösten (i september typ). Det är då uppfödarna rear ut det de inte har plats för i stallet över vintern. ;)

Har du sett att en av CK:s uppfödningar är till salu förresten? Om du nu är ute efter distansstammat.

ja det är väl inte så många som längtar efter häst när kylan och mörkret kommer krypande så säljarna bidar sin tid fram till våren och nästa tävlingssäsong.... men som sagt, rätt var det är så dyker ett tillfälle upp!
Hur mår gammelmannen då?

(skulle nu kika lite på din profil och din hemsida och blev ju livrädd ju!! Fy....! :D)

nej det har jag inte sett!? vart?! hur kan jag ha missat detta? :o

jag vill ju helst ha en riden och redo att tävla häst om jag får välja, men... ja... de hästarna är ju inte många för den pengen jag har.

gammelmannen är lite allmänt deprimerad... jag o vetten kom fram till en skrämmande sak när hon var här och vaccinerade pselma...

när han var behandlad och blev bättre så använde han nackmuskeln och det syndes skillnad från dag till dag... samma stund som han blev sämre så såg man att han bar upp huvudet med underhalsen... och han har från o till alltid gjort det... summa sumarum, hästen har haft ont någonstans under alla 8 år som jag har haft honom och bara inte sagt nåt :cry: och tillslut gick det bara inte längre... lite sorgligt är det! (ok mkt)

mouhahaha :devil: min hemsida är kul! men jag funderade på att faktiskt skaffa en hemsida... men hittade ingen gratis och orkade inte leta heller :angel:

jag hoppas ju kunna hitta en häst som jag kan tävla lite smått med 2009, några 5 milare och några 8 milare, självklart mkt lugna ritter då...

stackars hästen :( usch. Måste kännas fruktansvärt som ägare oxå att komma till insikt att ens älskling haft ont många gånger förr utan att man vetat om det :( Men det är väl så med en del djur, de gör allt fast än de har ont och vill så gärna vara till lags... *krama om dej*

Jag fick ju tom ont i magen av att min treåring helt plötsligt blev helt stum i högersidan DÅ kom jag på att han ofta vilar vänster bak, att han alltid haft svårare för den sidan men att jag trott att det varit en naturlig svaghet osv osv. (Tankarna rusar ju)
Nu visade det sig ju vara tänder och antagligen för att jag varit lite sned och belastat honom snett men han har alltid varit superglad och positiv... Ikväll kommer massören och tar bakdelen på honom, hon gissade att han kommer vara rätt stum i just vänster bak eftersom han varit lite spänd i höger framvagn.
Håll tummarna att hon inte hittar något galet!

jo det är ju jätte hemskt verkligen!
och han som har gått så hårt... placeringar i msv distans, övat piruetter, passage, piaff osv osv... han har ju verkligen fått kämpa...

men det är ju det som är problemet... det heter ju tänka efter av en anledning... och det beror ju på att man helt enkelt inte kan veta innan...

helt otroligt att hästen har härdat ut i 8 år på den nivån :crazy: och att hästen har hållt i övrigt! helt otroligt igentligen... kanske därför han har varit så instängd i sig själv :(

nej ursch nu måste vi fokusera på något roligare!!

pselma o jag ska iväg på lördag till en distanstränare där han bedömmer hennes exteriör som distanshäst, hoppas han tycker om henn!

*kl*
Här kommer bilderna på Tibbe bus :love: Men han har fått världens tråkigaste färg nu >____< Ser ut som vilken fux som helst :p Får väl vara glad att han börjat färga ur lite mer :d Men blir galen på min hovslagare har försökt få tag på honom sedan fredags utan att lyckas, då Tibbes fötter ser inge roliga ut :mad: Sedan ska vi även ha ut vet för att vaccinera och dra vargtänder... så detta är ingen rolig månad för mig *suck*

24557831.jpg

24557833.jpg

24557830.jpg

Dock fick jag en rak höger idag. Vi förlikade i tvisten jag har varit i sen i våras och jag ska köpa tillbaka hästen inom två veckor och hosta upp köpeskilling PLUS 18500 kr. Helt vansinnigt, vat inte vart jag ska trolla fram de pengarna riktigt:cry:. Så vi får väl se om det slutar med att jag måste sälja min älskade lilla goding, men jag hoppas verkligen inte det ska gå så långt.

Oj, vad jobbigt! Hoppas det löser sig! Vad hade hänt, har du lust att berätta?
Du får gärna PM:a om du inte vill berätta här. Vill du inte svara så respekterar jag självklart det :)
Jag ligger själv i en tvist med säljaren till min häst och känner att det kunde vara bra att få utbyta erfarenhet med någon som varit i liknande situation.

Här kommer en länk till ett filmklipp på min treåring, när min duktiga medryttare rider. Hon har tagit över nu eftersom jag ju ska ha barn i februari.

Hoppas länken fungerar, första gången jag gör det här..

Den är något dryg att titta på märkte jag, hackar en del, men om någon orkar titta så :angel:

http://se.youtube.com/watch?v=OEn9Iw7V_fQ

Och här är en liten länk till, när de hoppar. Försök glömma filmarens korkade kommentarer..
http://se.youtube.com/watch?v=-T4Zi9TFKMk

Senast ändrad:

va fint h*n rör sig!:love:

(fast ryttaren verkar sitta i väldig stolsits?)

*kl*
Igår fick Brosus en till genomkörare av massören. Hittade inga fel på honom! :bump: Han blev lite grinig när hon masserade vänstersidan av länden men det var ju även väntat eftersom jag suttit snett på honom så han har fått kompensera mig :cry: men när hon mjukat upp honom så "sov" han och tryckte emot, och när hon masserade baken på honom då satte han sig nästan för han tyckte det var så skönt :p
Hon hade även med sig en sadel, en Wintec Cair (mot hopp) och den låg faktiskt bra tror jag... :D Men jisses vad han breddat sig!!! Han hade normal bomvidd i somras och i wintecen satt nu det x-vida koppjärnet och då var sadeln alldeles preciiis så han kommer inte kunna ha den speciellt länge :eek:
Men i helgen ska jag provrida wintecen så får vi se om jag ska leta efter en sådan hädanefter :idea:

Jättefin modell på hästen! Helt i min smak:love:

Vilken klippa. Helt cool med alla andra hästar runtomkring, gör sitt liksom :) Ser jätte trevlig ut!

ser trevlig ut!

har inte skrivit här på ett tag, har det jättejobbig nu.. :(

Dacke han har mest skrotat i hagen då jag inte har haft ork till att göra något. Men ska ut å rida en sväng idag.
Men oj vad alla skriver i tråden :) Har man inte kollat buke på ett par dagar ja då får man lusläsa 05 ornas tråd i nästa över 1 timme!! :eek: Vill ju inte missa något.. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 007
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17