Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Oj! Vilken tuff tjej du har! Min är livrädd för forsande vatten så han går som en ostkrok och typ blundar och håller för öronen när han väl passerar (efter mkt övertalning om att det INTE finns krokodiler i vattnet som kommer äta upp honom)

Det här med sadlar kräks jag bara över. Hubertussadeln som jag fick hem var för SMAL! Han har alltid haft normal bomvidd... tills nu... mätte honom enligt Hööks "thorowgoodmodell" och nu ska jag nog köpa en Robert Whitaker Showjumper den ska tydligen passa min lågmankade och platt/breda häst.

Beauspirit - vad roligt!! Jag älskar när det är lite fart och fläkt i hästarna och de blir lite prilliga! ( så länge det inte går överstyr... hrrmm)
Här snöar det oxå... (Hälsingland) Men det är rätt mysigt. När löven ramlat av träden så vill jag gärna ha snö för det är så trist när allt är bara grått och brunt överallt. Nu blir det ljust och fint! (ett tag för det ska väl smälta och bli slask istället..)

verkar hon ha bra skalle och vara klok så är det ju ingen fara att hon är felhanterad :)
det går att jobba bort och jobba fram ett mer "korrekt" beteende tror jag! Har ju haft en del "Problemhästar" och dessa har ju varit äldre än fem år och med diverse respekt-problem / rädsla / stress men med tid och tålamod så kan man nog förvandla de flesta hästar till trevliga individer!
Se det som en utmaning!

att jag skulle fixa det tvivlar jag inte en sekund på! som 13 åring fick jag en valack som förra ägarna hade försökt rida in i 1,5 år, hästen var 6 år... och det löste jag ju och förhoppningsvis är jag en dos duktigare än då, men jag vill inte lägga ner så långt tid på denna häst som jag gjorde med den...

det är liksom det... jag vill ha det relativt smidigt... några månader kan jag tänka mig att kanske kämpa med finliret på hästen (de grova sakerna förväntar jag mig att de bara tar ca 1 vecka om man verkligen tränar dem med hästen)

men det är ju svårt att veta hur hon reagerar när man ställer krav på henne och talar om för henne att här är det faktiskt jag som bestämmer!! känns som att det antingen blir 2 reaktioner, antingen OJ ja det är bäst jag lyder eller din lille jävel, du ska inte komma här o tro att du e nåt... typ...

blir det den senare reaktionen så kommer jag sannolikt att tacka nej till hästen... men vi får se... imorgon ska jag ju dit med tränaren och se hur hon svarar på lite press ifrån en ledare!

*kl*

Hinner knappt läsa här nuförtiden, massor med skolan just nu! Iaf. jag hoppas att tråden kan gå tillbaka till den trevliga tråd den alltid varit. Det verkar som var gång vi startar en ny med samma ämne så blir det stormigt, tills det landar i att alla "stammisar" blir ensamma igen och vi pratar på som vanligt. Därmed inte sagt att nytillskott inte är trevligt, jag råkar bara se ett mönster.

Vem är det som är stammis då? Jag som varit med sen första men som i perioder inte skrivit något, eller bara de som skriver massor var dag?

Jag är ju ingen "stammis" här, eller inte skrivandes iallafall, läser dock tråden flera gånger om dagen... Tycker det är intressant när alla berättar om sina erfarenheter, äventyr, vardagshändelser och idéer. Däremot är det inte kul att läsa om alla "du-gör-fel" inlägg eller folk som inte respekterar varandra och deras åsikter. Vi vet att alla varianter av allt som finns i världen, vare sig vi tycker det är rätt eller fel, har utövare och du kommer aldrig att köpa allas argument. så är det bara.
nog om det

Häromdagen anmälde jag mig, min medägare och Challe till en tömkörningskurs för/med Anders Eriksson. Ska bli såååååå kul och intressant. Blir ett bra mål att sträva mot, man vill ju ha henne rätt samspelt när man åker dit.
Men fasiken, igår när vi kom till stallet hade hon gjort illa sig, på vaddå undrar vi alla!?!?! har fyra sår i direkt linje under varandra (tot ca 30cm långt) på smalbenet v.b. + ett precis likadant sår på ut/framsidan av hasen samma ben. Nu är hon varm å tjock i benet så det blir till att ta det lugnt. Stackars liten...

KL Jag bir snart tokig på min tjockis. Hon blir bara fetare och fetare. Nu när hon ändå varit igång kan man ju tro att hon ska bli smal, man nädå! Hur ska det gå nu när ingen rider henne??:cry:

Har inte skrivit på ett tag, då jag varit inne i Gävle och pluggat förra veckan så då fick Grotte vila. Vi har nu ridit honom 2 gånger den här veckan och jag tycker det går jättebra. Traven blir bättre för varje gång och han är inte lika tittig ute.
I morgon ska vi åka in till Bollnäs och rida i paddock och lära in galoppen. (Jag ska få hjälp, inte jag som ska rida).
Jag ska försöka filma också och lägga in så ni får se.
OM det inte skulle bli av med galoppen så kanske vi åker in i alla fall och rider honom lite i paddocken och leder runt honom inne i ridhuset så han vänjer sig.

Neeeej va tråkigt! Usch!! hoppas det ger med sig snabbt...

Min valack är mest surig nu. Fäller massa päls och är allmänt less på att bara gå i hagen tror jag. är dessutom 10 minusgrader så man känner sig inte så laddad att gå på kvällspromenad heller i grimma med en häst som är mer vild än tam ;) Men får jobba lite i repgrimman med övningar och då ser hjärnspökena ut att flyga iväg.
Om en timme kommer massören!! Jippie!!

oj har ni 10 minus redan? hur långt upp bor du? ;)

hur gick det med massören?

sista dagen kvar i västerås idag då... har handlat upp lite födelsedagspengar idag ^^
Dörren har fått två nya täcken, ett Bucas Irish Stable fyndat i begagnathörnan i jättefint skick. marinblått med gul pp. gosigt!
och ett nytt Bucas Smartex Rain, det beige/bruna.. på rea. det är ju i rejält bra yttertyg och hoppas det ska hålla bra, hans hagkompis gillar att ta tag lite i täcket.
än så länge har hans tunna Amigo regntäcke 600D hållt bra och detta är ju mkt starkare i yttertyget så hoppas det håller sig många säsonger :)

Sen har jag shoppat lite grejer till mig själv också. jag har lätt för att bara köpa grejer itll hästen och man glömmer bort sig själv.
Har även shoppat reflexer! Ben, ridtäcke och en reflexfleecetröja :)
och en fråga till det då;

Rider ni i mörket med era hästar? Hur länge har ni gjort det isf och har dom reagerat något på att ridas i mörkret? ser dom kanske fler "spöken" osv eller går det lika bra som i dagsljus?

jag själv ogillar att rida i mörket, iaf när det inte är snö. men ibland måste man ju göra det... Dörren verkar inte bry sig iallafall men vi har inte varit ute så mkt i mörket än, men nu börjas det den hemska årstiden :(

*kl*

Tänkte bara hur era 3-åringar är efter vila?
Blir era sådär superprilliga och pigga eller håller dom sig på mattan?
Min numera 7-åring har tidigare varit svinjobbig under vila i mer än 3 dagar men nu har han börjat coola ner sig.
3-åringen han är lixom alltid samma goding, med eller utan vila. Hur är det mer era busar? :laugh: Ändå är han "högre i blod" än "MrOldie" :)

Kram Magda!

Tycker ofta att mina är lugnare när det är mörkt... fast jag är dödsmörkrädd så jag föredrar ljuset! :)

*kl*

Tänkte bara hur era 3-åringar är efter vila?
Blir era sådär superprilliga och pigga eller håller dom sig på mattan?
Min numera 7-åring har tidigare varit svinjobbig under vila i mer än 3 dagar men nu har han börjat coola ner sig.
3-åringen han är lixom alltid samma goding, med eller utan vila. Hur är det mer era busar? :laugh: Ändå är han "högre i blod" än "MrOldie" :)

Kram Magda!

Min tjej e lika lugn varisej hon stått eller blivit riden mkt. som hon fick "mamma" ledigt (hon fick adopera sin lillebror) i juni då han var 1 månad. Då ställde jag av henne helt så hon fick vana mamma å han fick ha tryggheten kvar efter allt han vatt med om. Sen började jag rida henne i slutet av augusti första gången i hagen. Å då var hon supe rlugn å go å så e hon alltid. visst blir hon lite piggare när hon e riden regelbundet men de e ju tack vare hon orkar mer med bättre kondis =)

Min treåring är alltid pigg känns det som! Nu har hon minisemester på 2 veckor och sen får medryttaren ta tag i henne :)

Men det reder hon ut, inga problem!

Min blir väldigt pigg och tycker inte alls att matte bara ska titta till henne. Men hon håller sig på mattan. :)

Nu är vi hemma från Grottes första galopp.
Det gick jättebra!! :love:
Jag tyckte i alla fall att både skritten, traven, halterna och galoppen gick jättebra. Han fick prova på galopp i båda varven.
Nu ska han få vila till på torsdag så ska vi jobba på traven och kanske ta en liten galopp på sluttampen om jag känner att han har orken för det, annars får galoppen vänta till i helgen.
Men han var verkligen jätteduktig.
Var i ridhus för första gången och brydde sig inte om någonting, vare sig andra hästar eller oss på läktaren....
Och ett SUPERTACK till ryttaren (du vet vem du är... :D )
:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Vad kul att det gick bra! Jag kommer ihåg hur lycklig jag var efter första galoppen på min stjärna!

Jag har mätt damen idag, skulle ändå mäta fölet så då fick Ninja också prova måttstocken. Hon har växt 1 cm sen sist och är nu 172. Nu tycker jag hon är lagom :p

ja det var tur det :p

Beauspirit
Massagen gick fint. Han bökade runt lite och blev såklart lite irriterad på de ställen där han var mer stel. blev jättetrött efter halva kroppen så hon kommer tillbaka på onsdag och tar bakdelen och ryggen. Nu är iaf framdelen uppmjukad och stretchad och visst var högersidan mer besvärad än vänster men jag tror inte han hade ont någonstans. Han var väldigt nöjd senare på kvällen!
Apropå vila så blir min mest bara sur och grinig när han inte får göra något.
Men till helgen ska vi rida igen!! *jippie!!*

(ps. Jag bor i Hälsingland :D )

:D
Grotte var en jättefin ponny som kommer bli kanontrevlig! Ni har verkligen hittat rätt ponny för er! Kanonpsyke, jättemkt framåtbjudning, trevliga gångarter - tja - han har allt ni kan önska!

åh vad kul att det gick så bra! längtar tills min första galopp på Z!:love:

Ska "träna" för min dressyrtränare idag, dvs rida i 10 minuter och hon får instruera mig om jag är på rätt väg, vad jag ska kräva av henne osv. känns som om jag behöver det :) Det är ju trots allt min första unghäst.

förresten har hon vart sin första gång i ridhus också här i dagarna. Tror det var i torsdags! Tyvärr vart de ganska kaosartat i ridhuset, hinder och hästar och en läskig port. Men det hon brydde sig mest om var hennes egen skugga! haha, lilla snuttan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 993
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama