Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ok, men det låter ju inte helt olikt så som flera av oss gör härinne?! :)

Fast jag har redan hoppat min treåring 2 ggr uppsutten, eftersom jag ev kommer att tävla henne sommaren som fyraåring och jag vill att hon ska veta vad ett hinder betyder (bjuda och ha kul) innan vintervilan. Det rör sig om ca 6 språng per tillfälle och sedan har vi varit nöjda.

kl

Idag har vi varit i ridhuset, Ninja o jag, hon gick jättebra! Väntade på mina hjälper utan att rusa iväg och kändes mjuk och fin, ryggen kom upp ordentligt i alla gångarter. Jag lastade och åkte iväg alldeles själv, känns jättekul. Lugn o fin att sadla, lägga på täcke efteråt mm.

Nu i höst är hon riden drygt 2 mån, jag hade egentligen tänkt rida henne hela november och december också innan vintervilan, men jag har funderingar på att ställa av henne en kortare vila nu, ca 2-3 veckor.

Känns som att det har vänt lite, hon fungerar jättebra att rida ut, har hoppat under ryttare ett par gånger och nu har hon lugnat ner sig i dressyr/markarbete också. Läge för lite minisemester kanske?

Senare kommer hon att stå hela januari och februari eftersom jag inte kan rida alls då, dessutom brukar det vara antingen fruset eller snöslask då :p

Hur lägger ni andra upp vintervilan?

Tibbe har en månads vila nu sedan kommer han ridas till mitten av januari om vädret tillåter :p Vintern kommer sent där jag bor, om den nu kommer alls ;) sen ska han åter få vila då halva jan, sen iaf februari ut. Sedan lugnt sättar igång någon gång i mars igen.

Ja det låter ju som en ganska lagom plan.

Först hade jag tänkt att min häst skulle ridas hela 4 månader innan hon fick sin vila, men jag har kommit på att hon nog behöver ett avbrott nu, för att sen ridas till det fryser på ordentligt, det brukar ju bli i januari någongång här där jag bor.

Alltid kul att höra hur andra tänker.

Med risk för påhopp känns det dock som att det går lite mode i att helt plötsligt ska hästarna ridas utan någonting på sig, vara barfota, helst gå på lösdrift och slippa allt vad täcken heter. (detta är bara en allmän fundering, ej riktat till Charmant

Om det fungerar för ens häst så förstår jag inte varför det ska vara ett problem. Tack gud för modet att hästar ska få vara ute i friska luften och slippa svettas under täcken när solen skiner, för oavsett vad man vill tro så är det många hästar som under årens lopp mått dåligt, och faktiskt blivit avlivade pga modet att inte kyla ner dem. Jag har under mina 25 "hästår" sett åtskilliga trender inom hästvärlden vad gäller utevistelse, täcken och foder. Det har många gånger kliat i fingrarna på mig när jag sett någon sätta på täcke på en häst bara för att det regnar, och för bara 15 år sedan var man rikspucko om man protesterade mot det.

fast ibland går det ju till rena rama överdriften. Man ser ju många diskussioner om att ALLA hästar kan gå barfota, ALLA hästar kan gå på lösdrift, ALLA hästar kan stå utan täcke i snålblåst och regn. För det är sååå naturligt.
vad folk sen inte begriper är att det mest onaturliga av allt detta är att vi sitter på deras ryggar och kräver lydnad av något så litet och obetydligt som människan.

Sassiball - jag håller med dig, Jag förstår fortfarande inte vem Jeeves menar som forcerar sin treåring i onödan. Hon tycker ju att det ÄR befogat att matcha hästen fram till championat (vilket några av oss gör i samråd med proffesionella tränare) och hon tycker ju även att de hästar som INTE ska matchas lika gärna kan ta det lugnare, vilket så även sker i denna tråd :)
Vi som matchar för kvalitets har hoppat våra 3,5 åringar (inte alla eftersom alla inte varit redo än, men de som varit redo har hoppat några få pluttsprång) och de som INTE satsar på några tävlingar nästa sommar tar det ju lugnare :) Plätt lätt!
Vad härligt att höra att Ninja gick fint igår! visst är det underbart att kunna åka iväg helt själv och slippa vara beroende av lasthjälp, någon som håller när man ska göra i ordning osv?

*kl*
Idag kommer veterinären och kollar brosus tänder. Äntligen... Sen får vi se hur det går, om det gör någon skillnad :)

Om det fungerar för ens häst så förstår jag inte varför det ska vara ett problem. Tack gud för modet att hästar ska få vara ute i friska luften och slippa svettas under täcken när solen skiner, för oavsett vad man vill tro så är det många hästar som under årens lopp mått dåligt, och faktiskt blivit avlivade pga modet att inte kyla ner dem.

Nä, det är inga problem om det fungerar för hästen och den ridning man avser använda den till. Det jag främst reagerar på är att det känns lite som en modenyck och att vi som täckar hästarna (och har skor, träns, skydd etc) nästan i vissas ögon borde skämmas för allt vi plockar på hästarna.

Avlivade hästar pga mode att inte kyla ned får du gärna utveckla, vad menar du då?

Jag har täcke på min häst (avpassat för väderlek och temperatur) han går ute från ca 8.30-18. Är det väldigt dåligt väder (storm, ihållande regn i flera timmar) får han faktiskt komma in (hemska tanke) Ser ingen mening till att överdriva vare sig åt ena eller andra hållet.

:bow::bow:
För de hästar som lösdrift, väta och kyla, barfotagång etc funkar för så visst, då är det säkert bra.
Men som du säger, bara för att man har skor på deras hovar, stallar in på vintern och lägger på ett täcke när det är busväder så skriker många rakt ut.

MEN jag tror att scarlettlady menar extrema fall. Lika som vi menar på att det har gått till överdrift att allt ska vara SÅÅÅ naturligt så finns ju motparten oxå, som har benskydd, flera täcken trots klart väder, som täckar i stallet jämt, och vars hästar som behandlas som små bebisar istället för djur.

En balansgång mellan dessa är ju mest lagom :laugh:

Det här med "allt ska vara så naturligt" är garanterat en motreaktion på ett mode där det snarare handlar om att stänga av allt naturligt liv och alla naturliga behov för sina hästar. Extrema modenycker får alltid motreaktioner, och det här extrema förmänskligandet av hästars behov, är en extrem modenyck! Har varit ett "bra tag".

Här runt Umeå är det katastrof anser jag, här runtikring är det mer standard än undantag att hästar (även unghästar) står i små rutor till hagar och har tjocka vintertäcken på sej trots att solen skiner rätt på dem (utan några möjligheter till skugga förutom möjligtvis ett plåtvindskydd).
Det ÄR förkastligt att täcka hästar varmt när det är varmt ute, hästar har en fantastiskt värmereglering om de får möjlighet till det - de klarar både värme och kyla otroligt bra, men med tjocka täcken på stänger man av den funktionen, inte blir det bättre för att hästarna står helt utan chans till skugga och alltför ofta utan vatten i hagen dessutom.

Angående avlivade hästar på grund av det, så vet jag inte, men självklart påfrestar det hästarnas kroppar att bli överhettade! Bra mycket mer än om de blir lite nerkylda emellanåt. Då har de i alla fall en chans att förbättra situationen. Hästarna med tjocka täcken i värme, utan skugga eller vatten har ingen chans att göra något åt situationen.

Särskilt stort är ju det här problemet på våren, då de allra soligaste och varmaste dagarna är som kallast på morgnarna! Lite samma här på hösten (men det verkar vanligare att vintertäckena hänger med långt in på våren, än att de plockas fram tidigt på hösten).
Och det är ju på morgnarna dessa hästar släpps ut, för man tror att man är så snäll och låter dem gå ute långa dagar (i sin hagrutor..). Och den som släpper ut kollar på termometern som visar på minus och hästarna måste förstås ha sina tjocka vintertäcken då!
Att de sedan ligger ner halvt utslagna mitt på dagen då solen ligger rakt på dem och värmer upp emot 20-25 grader, och temperaturen innanför täcket är betydligt högre, det är det kanske ingen som "ser"?

Därmed inte sagt att jag någonsin skulle reagera om dessa hästar hade täcken när det var nederbörd, eller kallt. Problemet är ju att rädslan för att det ska råka regna en droppe på hästarna, gör att man hellre låter dem blir överhettade. JAG anser att det beror på okunskap. Men själva MODET har ju gjort att folk blir anklagade för att inte "ta hand om sina hästar" om de inte följer med i nycken.

Det här är ju svårt för människor att förstå för vi har en annan sorts temperatur-reglering och framförallt har vi verkligen lätt för att frysa.
I många ridstall hålls ju temperaturen runt 8-10 grader också, men med kunskap om hästars luftvägar så förstår man att de flesta hästar i dessa stall går med små infektioner på grund av värmen. Men människorna fryser ju när temperaturen ligger runt nollan i stallet...

Men visst kan det bli extremt åt andra hållet med, alla hästar funkar inte på lösdrift, alla hästar funkar inte med att gå barfota. Täcken är av godo på en hel del hästar, men då med någon sorts hänsyn till hur djurets värmereglering ser ut och väderlek.
Jag kan känna att det värsta med motreaktionen, när den blir extrem, är att man förbiser kunskap om foder som finns forskning på, och undviker vissa fodersorter in absurdum medan man gärna fodrar med annat, som kan bli direkt farligt (tänker på tex alger)....Det är lika mycket okunskap där.

Angående det övriga så måste jag säga att anledningen till att ex min ponny körs på grimma inte är någon sorts ideal att det bästa är att ha "så lite som möjligt på hästen", det är mer bara så att han trivs allra bäst på den och är mycket lyhörd för alla tömsignaler, så varför "skrika" om jag kan "viska"? (från hans synvinkel alltså)
Bett ska han vänjas på, för det måste han i dagens hästvärld för att vi ska kunna vara med och göra roliga saker :), men jag kommer vänta så långt jag kan och allra helst tills han är helt klar med sin mun - det vill säga i alla fall 5 års ålder.
Det behöver man inte göra med alla hästar, jag har haft unghästar som accepterar bettet och tycker det är helt ok redan när de är 1 och sedan går bra på det. Ponnyn är inte av den kategorin, kanske för att han ÄR så extremt känslig på sitt huvud (som sagt, det är verkligen NADA problem att köra på grimman, han är mycket lyhörd på tömsignaler, och rösten).

Förstår inte riktigt varför du tycker att det är viktigt att enskilt peka ut någon? Jag är inte intresserad av att syssla med ngn form av mobbing här utan jag redovisade det samlade intryck jag fick av att läsa alla inlägg i 05-tråden, gammal som ny. Jag vill lyfta fram ämnet, frågan, inte peka ut enskilda. Frågan handlade alltså inte endast om din kompis om det var det du försökte insinuera. Jag har dessutom fått svar av henne och hon är antagligen helt kapabel att svara för sig själv.

Hoppas att vi kan återgå till ämnet nu, om det finns vidare intresse av att diskutera det. Jag tycker att det kommer intressanta inlägg hela tiden.

jag åker idag från göteborg hem till västerås för att fira min födelsedag och hälsa på familjen. Har lyckats fixa hästvakt tors, fre, lör så att jag kan åka iväg :)
känns konstigt att åka 40 mil bort från pållen! men jag vet att de tar väl om honom iaf :)
kommer hem på söndag och då ska vi "träna" i den lilla ponnygruppen ;). har längtat!
blir lite cavaletti och sådant..

iaf det här med vintervila. jag kommer ev göra så att han rids till 1 dec eller eventuellt till jul sedan vintervila. här i gbg är det tydligen värst väder i jan-feb med mkt isgata och nederbörd i form av regn som sen fryser på :/
så då får han sin vintervila då. ev att den blir 1 dec-1 feb.

målet är att han i mars ska gå en klubbtävling på 40 cm som mitt stall anordnar och att vi sedan ska komma igång på våren med lite tävlingar.
vårt stora mål är att ta oss till Kraffts Ungponnychampionat för 5-åringar, där även korsningar får delta :bow: !
eftersom vi inte har några "riktiga" treårstest, ungponnychampionat att kunna sikta mot eftersom han är korsning...

hej så länge!
nu ska jag hem på semester, ska passa på att rida min gamla trotjänare till häst som bor hemma på gården :).

Jag menade inte att du skulle peka ut någon, men jag visste inte var du fått det intrycket av att många här inne forcerar sina hästar för mkt, för så upplever inte jag det. Men nu har du ju sagt att du fått det intrycket av allas inlägg så då vet jag :) Fick känslan av att du tyckte att det var några stycken, det vill säga vi som hoppat våra treåringar, som hade för bråttom. Jag har aldrig insinuerat ett enda dugg om vem eller vilka du skriver om och jag är medveten om att alla kan svara för sig själva men att det är ett fritt forum så även jag kan ju skriva till någon att jag håller med eller inte håller med om någon tredje parts åsikter... blablalblabla bla

Nu struntar vi i det här - igen :D Over and out :p

Till er andra i tråden
Förlåt att jag alltid är en av dem som går i diskussion här i tråden men sån är jag som person, gillar att diskutera ... sorry :(

Preciiiiiis :bow:
Det är inte bra när det blir överdrivet åt något av hållen! Allt handlar om individanpassning och sunt förnuft och att hålla i minnet att hästen är ett stort djur men som kanske inte tål samma förhållanden som de vilda mustangerna i XX - land där klimatet är helt annat.

Själv får jag dåligt samvete när mina står med täcke på sig och solen kommer fram :cry: VAAAARMT!!
I morse lade jag på täcke (det SNÖADE igår!:eek: då hade inga täcken och var våta och kalla..) och i morse var det minusgrader och tjockt sånt där snömolntäcke på himlen, trodde det skulle regna eller snöa så de fick gå ut med fodrat regntäcke... men se det blev ingen snö utan nu är det lite växlande med sol och moln. Som tur var skulle veterinären komma så jag fick åka från jobbet och kunde då även passa på att klä av dem :D

Gick iaf finfin att ta bort varggaddarna! :bump: Hade lite vassa kanter oxå och hade bytt en kindtand nyligen så veterinär var rätt övertygad om att tänderna var orsak till hans stumma högersida:idea::banana:
Är så glad åt min veterinär! hon är så noggrann och duktig! Nu ska pållen vila från bett ytterligare en vecka men sen så...

Håll tummarna att han går bra sen!!

Vad roligt med lite planer och mål!! Superskoj! Dörren verkar ju väldigt positiv och stabil han med så det kommer nog gå superfint :)

och ett STORT GRATTIS till dig från Buke!!

Grattis på födelsedan först o främst! Det där med vintervila är ju egentligen underskattat, det är ju då vädret är eländigt, pälsarna långa och vi e trötta:)

Jag ger också vintervila till mina, lite längre på vintern och kortare på sommaren. Särskilt körponnyn funkar ju inte att halka omkring på våra skånska aphala vintervägar så han får vila så länge det råder halka o snö, i a f från körningen.

*delvis kl*

Hur länge ska era vintervila?
Min vilade 8 veckor i somras och funderar på vintervila i 6-8 veckor men har inte bestämt period än, det får vädret avgöra litegrann.

Körponnyn, också 05:a, ska vila ca 10 veckor - det är också lite beroende på väder.

Andra 05:an har haft en skada som gör att vi är lite sådär lagom i otakt, han är under återuppbyggnad så en väldigt lång vila skulle inte vara helt gynnsam tror jag. Det blir nog 4 veckors helvila och sen 4 veckor med icke uppsutten träning, tömkörning o promenader, ev löshoppning.

Jag hade först tänkt att min skulle vila januari och februari, men har kommit på att hon förtjänar en vila redan nu, så det blir först 3 veckor nu, sen kommer hon att ridas lite igen i slutet av november och hela december, för att sen få sin ordentliga vintervila hela januari och februari.

Egentligen flyter ju allt på så bra just nu så man kanske skulle fortsätta rida hela nov och dec men då blir det så jättelång ridperiod, över 4 mån sammanhängande. Så det får bli en kortare vila sen en lång vila. Jag ska ju ha barn i mitten av februari så jag hoppas jag är redo att börja rida i början av mars :)

Skööönt att det bara var tänderna som ställde till besvär. Men det är ju inte så ovanligt i den här åldern.

Brixie är alldeles super pigg nu!! Dessutom fäller hon päls som bara den. Igår när vi va ute på promenad (eftersom jag inte har nån sadel att rida i :( ) så försökte hon trycka ner min sambo i diket med sin rumpa :mad: snacka om kaxig. I morgon ska jag tömköra - hoppas hon sköter sig då!!

Min 05a har precis kommit igång, har haft henne i ca 2månader å har tagit det himla lugnt. Satte igång lite mer för nån vecka sen, så hon får gå till jul ca, sen får hon ca 8-10 veckors vila. Är ju ändå inge kul att halka omkring ute å ridhus på 05a hela vintern är inte aktuellt för oss.

Idag var hovslagaren här för första gången i min ägo. Hon skötte sig exemplariskt och fick jättemycket beröm av hovis. Det var kul.
Dessutom gick hon super när ja longerade henne en stund innan. Kom verkligen ner med nacken, upp med ryggen och var så avslappnad å fin. Vi har haft en bra dag idag! :D

Min lille hade nu äntligen börjat komma igång igen efter sparkskadan, körd några gånger, tömkörd och linad (har inte linat honom mycket förut men nu påbörjat galopparbetet, dvs inlärning av kommandot samt stärka fattningarna, på lina) men nu har jag tenta nästa vecka och måste trappa ner hästarnas träning.

Jag tänker inte något speciellt om vintervilan, man vet aldrig hur det blir här, hur underlaget ser ut och vad vi kan tänkas hitta på beroende på väder och underlag så att säga. När man kör är man så mycket mer beroende av att de få vägar man har, håller sej bra. Förra vintern fick jag köra fram och tillbaka på byavägen, för den var den enda som var okej i underlaget när snön väl landat. Men under hösten, alltså november och även december, brukar det vara väldigt nyckfullt och ofta svårt att hålla igång dem på grund av att underlaget skiftar från slöslask, is, sörja, hårdfrusen grusväg och så vidare.
Att ge någon väldigt lång vila är jag inte inne på, han ogillar långa vilor och blir dels distanserad och dels väldigt överladdad (extremt mycket arbetslusta i den lille) speciellt nu när hagen är mindre (nåväl, några hektar ;) ) och han bara har en enda hagkompis (busig sådan, men ändå - märks tydligt på honom).

Men vi passar nog på att jobba med sådant som inte kräver så stora ytor eller någon fart under de perioder då underlaget är sämre, dels arbete vid hand men också lite mer tricks/klicker möjligtvis. Vi får se helt enkelt, jag har ingen direkt klar plan just nu.

Det jag vet att vi får sikta på är bruksprovet i maj, då han måste tillbaka och visa upp sej igen för fortsatt godkännande.
Sedan skulle det förstås vara kul att visa på kvalitets nästa höst, men dit är det LÅNG tid och mycket kan hända. Det bästa vore om han visades under ryttare på kvalitets om han skulle visas, det är lättare att ta fram gångarterna under ryttare än i vagn (vagn drar i regel ner gångarterna 1 poäng typ), men isåfall vill jag hitta en duktig liten ryttare NU som kan rida in.

Ett hägrande mål som jag ser fram emot superdupermycket, är att kunna åka på maratonträningar nästa sommar - MEN det är också avhängigt att han börjar funka på bett tills dess (eller tränarna av någon anledning accepterar att jag är med men bettlöst), annars får det vänta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 988
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama