Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Jag har en 05 där första stora målet är 4års testet, men visst kan man anmäla sig dit på liknande sätt som inför 3-års testet?
Hästen visas uppsuttet i dressyr, alla gångarter i båda varv, visas för hand och valfri uppsuttet el. löshoppning. Ska inte hoppa in min, utan hon ska få ta det lugnare än så.

Som det är nu rids hon ca 3 dagar i veckan, om ca 45 min. Mest eller bara ut i skogen (hon är lugnare där) Annars är hon av varianten stjärnkikare och mkt högrest, så funderar lite på hur jag ska få henne att slappna av å komma ner mer utan att för den delen gå i nån sorts form... Hon lyssnar otroligt bra på rösten, tar förhållande men har inte kopplat skänklarna än.

Här är min 3 åring.

23377916.jpg
[/url][/IMG]

Vi skrittar då och då och arbeter akademisk från marken samt tränar trick och nh.Rider ut mest men tar en tripp på banan ibland och har gått över lite bommar och så.
Hon är otroligt tuff och har en vilja av stål.
Rider henne enbart på sidepull och gärna barbacka.

23876908.jpg
[/url][/IMG]

22996880.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

Det går super bra med min lilla Harmonie:);)
Jag tar det som sagt lugnt me min lilla:o
Just nu skrittar vi bara på henne, men tömkör i alla gångarter,longerar i alla gångarter, mycket miljöträning.
Bomträning, upphöjda bommar.. jag satte upp ett litet hinder och släppte henne, hon tyckte det var så kul så man knappt fick stop på henne tills hon visade upp sig ur mallig för att komma över de där lilla hindret:)

Hon hoppade då jämfota över, så det såg väldigt komiskt ut :D:rofl:

Så denna forcerade ridning i denna tråd handlar alltså om urkella?

min häst vilar i två veckor nu pga tänder som irriterar.

Ang tränarhjälp så är hon inte ett dugg forcerande på oss, hon är supernoga att ta allt på individens nivå. Nu råkar min treåring ha väldigt mkt framåtbjudning av sig själv, en mkt god takt i sina rörelser, går stadigt i unghästform och svarar för små hjälper. Så det är alltså väldigt naturligt att ta honom vidare ett steg i utbildningen. Enligt mig själv och tränaren så har han väldigt lätt för sig och gör ingenting mer komplicerat än det är.
Ville bara säga detta så du inte får någon konstig uppfattning om att min tränare drar alla över samma kam. Hon är mkt noggrann med individanpassade mål och träningar.
Cavaletti red jag över redan på våren som treåring som miljöträning.

Att lära grunderna i hoppning samma veva som man ska plocka upp dem att hoppa en metersbanor tycker jag däremot en väldigt häftig inlärning och träning. Från noll till en meter på bara någon månad kan inte vara nyttigt (om man som några av oss nu satsar på kvalitets) Så stor skillnad är det inte från 3,5 till 4 år.

Slut på diskussionen :p

ja man kan anmäla till kvalitetstävlan liknande som till treårs. Men vet inte om man får välja mellan löshopp eller uppsuttet... trodde det bara var uppsutten hoppning på kvalitets för 4åriga hästar. Ponnier löshoppas som 4 åringar.

På championatet (som jag gissar att man siktar mot om man går kvaliten) så är det bara uppsutten hoppning om man gått dit som hopphäst. Men om du siktar mot gångartshästar så behövs ju inte det :)

Varför skulle man behöva ta dem från 0 till 1 meter på en gång i utbildningen - vet inte om jag missat något här men finns det ett TVÅNG att starta dem direkt som 4-åringar? Jag har redan klargjort som sagt att jag har förståelse för de som ska förbereda inför tester, det blir i viss mån forcerat anser jag men då finns det åtminstone en anledning till detta. Resterande hobbyryttare har ju förmånen att faktiskt kunna ta utbildningen i en vettigare takt. Har inte din tränare tagit upp faran med att gå för snabbt fram med individer som är "lätta", lättlärda? Klassiskt fel tycker jag.

Och nej, tråden handlar inte om Urkella - var har du fått det ifrån? Du får läsa lite bättre.

Slut på diskussionen från min sida också, det leder ingen vart känns det som.

Av vilken anledning rider du barbacka och på sidepull?

Varför barbacka?

För att jag inte hittar någon riktigt bra sadel tycker jag och sen är jag nog en barbacka ryttare.Har ridit min gammel) arab barbacka i 2 år nu....trivs kanon med det och gör samma saker som med sadel så.

För att min häst aldrig har tyckt om bett oavsett och ja hon är kollad i mun osv....hon trivs bättre på sidepull och mig gör det inget.

Jag är ju en ryttare som vill ha så lite saker som möjligt på mina hästar och det fungerar strålande.
Rider alla mina hästar(3 st) utan nosgrimma,gärna bettlöst och ofta barbacka.

Då jag själv har skador i min kropp så har den stabiliserats massor sen jag tog bort sadlarna.
Självklart rider jag med sadel också men jag tycker det är svårt att hitta rätt sadlar.

Kan ju bolla tillbala frågan...varfär rider du med bett och sadel??

Tja, jag ser det väl som det "normala" i sammanhanget faktiskt. Har svårt att tro att jag skulle kunna komma till dressyrträningen och bli tagen på allvar/få ngt vettigt gjort om jag kom dit med bettlös och sadellös häst.

Rida barbacka det gjorde jag mycket som barn, på somrarna när vi bara red ut en sväng i skogen eller skulle ner och bada med hästarna. Det var enklare och rätt skönt, slappigt. Skönt på vintrarna också när det var kallt.

Ngt positivt för ryttaren är ju att man får en jädra bra balans av att rida barbacka så du måste ha en bra sån kan jag tro:)

Sen är jag väl envis med det att i grundutbildningen ingår att hästen ska vänjas in med sadel och tränsbett i munnen vid engelsk ridning. Jag skulle inte kalla hästen inriden om den inte är invand vid denna utrustning faktiskt.

sällskap har jag redan, flera bekanta som har hört av sig redan och sagt att de kan lämna ett sällskap här, så det är främst en ridhäst jag är ute efter, jag vill ju rida liksom, och pselma börjar tycka att sadelgjorden är så där, men min målsättning är att hålla igång henne tills jul iaf.

problemet är att kön är så himla lång till avlivning oxå... så det är verkligen inte optimalt just nu... men men, det är det väl aldrig?

Observera att min häst ÄR van vid all utrustning, jag började vänja henne med saker redan som mkt liten.
Hon är nog van vid det mesta tror jag.

Jag som rider akademiskt och är western intresserad,håller på med tricks och så har ju en helt anna syn på saker och ting men jag har ridit engelsk ridning upp till LA förut plus tävlat fälttävlan så jag har kört den biten också.

Min gammel arab och jag kom upp till piaff utan sadel så jag anser ju att mina hästar är välridna trots att jag ofta rider barbacka eller så.
Jag kan ju slänga på sadel och bett om jag vill men dom gör ju samma saker om inte ännu bättre utan så varför.

Detta är nog en fråga om vad man är van vid och vad man vill göra med sina hästar.
Jag vill inte tävla, ev bara nån enklare på skojs skull.

Det är ingen som har sagt att dina hästar är sämre utbildade, är de inridna med utrustning först och sedan väljer du att inte använda utrustningen vid olika tillfällen så är det ju lite skillnad.

Jag blir bara lite konfunderad på en del som säger sig ha ridit in sin häst, utbildat den och sen visar det sig att den vare sig accepterar sadel eller bett. Det blir lite märkligt tycker jag. Jag hade ju exempelvis aldrig köpt en häst som är inriden men inte klarar att ha bett i munnen eller sadel på ryggen, för mig skulle detta vara en "defekt", eller hur jag nu ska uttrycka det, på hästen.

Nu var ju inte frågan riktad direkt till mig men eftersom även jag frågade varför du rider barbacka så tar jag mig friheten att svara :)

Framförallt rider jag inte barbacka på min treåring pga att jag tycker att det innebär onödig tryckbelastning, två sittben rakt ned i ryggen lixom.

Bettlöst har jag väl iofs inget emot att prova /växla till.

Med risk för påhopp känns det dock som att det går lite mode i att helt plötsligt ska hästarna ridas utan någonting på sig, vara barfota, helst gå på lösdrift och slippa allt vad täcken heter. (detta är bara en allmän fundering, ej riktat till Charmant :))

Jag antar att det var KL på ditt inlägg, jag brukar inte rida barbacka så ofta precis och def inte på 3-åringen;)

Annars håller jag med om att det går mycket mode i saker o ting o hästvärlden, däribland detta att helst rida på "naken" häst.

Jag antar att det var KL på ditt inlägg, jag brukar inte rida barbacka så ofta precis och def inte på 3-åringen;)

Annars håller jag med om att det går mycket mode i saker o ting o hästvärlden, däribland detta att helst rida på "naken" häst.

J precis, :o sorry. Charmant var ju inlägget riktat till.

Nu känner jag att jag måste ge mig in i diskussionen om det här med forcerad utbildning, eller hur det nu uttrycktes.

Självklart är det väl ingen som vill forcera utbildningen på sin unghäst, alla gör väl det som de tror är bäst? Och har man regelbunden kontakt med en tränare får man väl tro att man har stöd och hjälp i sina val?

Många forskningar (orkar inte leta upp källor nu) visar på att unghästen som i god tid arbetas "lagom" håller bättre än den unghästen som går och skrotar i en hage till den är 4 1/2 år.

Sen är det ju jättesvårt att veta vad som är lagom givetvis. Själv skulle jag få otroligt dåligt samvete om jag red in min häst först som 4 åring, och den blev svettig första gången i sitt liv då istället för att succesivt varva lättare träning med längre viloperioder.

Alla har ju sin syn på saken och för min del handlar det absolut inte om att jag inte kan ge mig till tåls, i mitt fall handlar det om att jag vill ge min häst den bästa starten. Och det är inte att "göra ingenting" de första 4 levnadsåren.

Jag försöker lyssna på min häst och ge henne vila när hon behöver det, jag hoppas verkligen att jag gör rätt, men jag vet ju inte, det får framtiden utvisa.:)

Tja, vem har sagt "göra ingenting"? Finns det inget mellanläge? Jag hanterar mina unghästar under hela uppväxten, åker transport med dem varje vecka i träningssyfte, tömkör, promenerar, löshoppar - allt i syfte att stärka dem inför framtida arbete under ryttare.

Sitter in treåringar tidig vår efter att på hösten ha sadelvant dem + tömkört. Sommarvila därefter och på hösten ska de innan året är slut vara styrbara i alla gångarter, svara för hjälperna och acceptera kontakt i mun. Vintervila därefter ca 1-2 månader och sen igångsättning, uteritter samt påbörja grunderna för hoppning våren de fyller fyra år. Ungefär så ser det ut för mina unghästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 977
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama