Sv: Hur går det för era 05r edition 4
Jag tycker tvärtom, hellre fler dagars HEL-vila där de verkligen hinner återhämta kroppen totalt och får vila huvudet än att hatta runt på småturer och aldrig få vila HELT. Men det är jag det
De måste ju få chans att bygga muskler och kondition och det kan man inte göra utan att anstränga dem. Min treåring, som många andra, är inte ett dugg trött efter 45 min uteritt med mkt skritt, trav och frisk galopp. Dagen efter märks det inte alls att han blivit riden så pass "hårt" dagen innan.
Men ser man då en annan häst, ex Avalon (athenas...) så kanske han blir helt genomtrött efter 15 min jobb på stubben eftersom han är mkt större och är inte lika klar i kroppen som min är.
När tycker du att man ska börja träna hästarna inför deras kommande uppgifter? *nyfiken*
Med tanke på att målet är att min häst ska fixa att gå LC/LB dressyr med godkända procent eller hoppa en bana felfritt på en meters höjd under första halvåret som fyraåring så anser jag att det är bra att börja träna hästen redan nu på hästens villkor, än att börja hårdträna när den blivit fyra bara för att hinna till championaten. (nu är det ju inte säkert att han klarar av det men som det ser ut idag så jobbar vi mot de förutsättningarna)
Återigen - man måste se till den häst man har! En del fixar det, andra inte. Sen får vi se, min kanske inte alls är klar för några championat nästa höst men det kanske Avalon är! Men jag vill inte komma på nästa sommar att jag sitter på en riktigt fin häst och vill vara med på kvalitets å så har min häst inga muskler eller kondis för detta. Vi tränar som om att vi ska vara med på championaten eftersom jag tycker det är en bra målsättning, sen vet jag inte om teknik etc duger för att vara med, men jag behöver konkrekta mål med min träning annars kan jag lika gärna sluta träna.
Målen har jag inte hittat på själv utan jag följer min tränares upplägg för min och min häst.
Jag rider tre dagar i veckan varav ett hårdare pass där han får upp flåset och blir svettig. Det andra passet innehåller alla gångarter men utan flås och svett och sista passet är bara skritt.
Rider torsdag, lördag, söndag
Ang hackamore kan jag återigen bara tala för min egen treåring (3,5) som går stadigt i form "på tygeln" i alla gångarter, lite jobbigare i galoppen såklart. Han accepterar bettet till 100% (utom just nu då när han får/tappar tänder..) Han är stadig och självbärig med god takt och god framåtbjudning "som passar en treåring".