Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ser ju jättetrevlig ut ju:d. Det jag tänkte på såhär på rak arm är att tänk på att inte nöta för mycket med skänkeln. Låt honom hellre sakta ner lite och då gå på ett par gånger tills han går fram då släpper du direkt och låter honom återigen sakta ner och på igen. Ja du förstår säkert. Tänkte på detta eftersom det är det jag jobbar på just nu. Såååå lätt att råka ligga på hela tiden när de inte går fram själva, vilket kanske inte är så vanligt hos 3-åringar.

jag leder min 3 åring i grimma å grimsaft inte det minst problem. Men håller inte med dej att man daltar för att man inte leder i grimma å grimskaft, snarare är man ju inte ledare över hästen..
nä som sagt jag tycker att man ska kunna leda sin häst i grimma å grimsaft överallt!! å då menar jag överallt ;)
det var en kompis till mej som inte vågar leda sin 8 åring i grimma å grimskaft, inte jag ;)

jag skulle gärna använda hackamore som alternativ - man ska ju gärna byta bett varannan dag så varför inte rida på hackamore ibland? Vilken skada kan det göra om hästen redan går fint med bett? ang skärpa så är det ALLTID HANDEN som avgör om ett bett är skarpt eller inte. Så om du tycker att hackamore är kraftfullt bett så kanske den du sett rida med ett sådant inte är kapabel att använda hackamore. Jag tränade en fälttävlanshäst för några år sen, henne red vi dressyr med tredelad, hoppade och red ut med pelham och ibland varvade vi med hackamore just för variationens skull. Gick hur bra som helst. Som sagt, handen bestämmer hur skarpt bettet blir.

:bow: någon som förstår mej! man ska ju naturligtvis inte rida på hackamore jämt, men som variation! man ska ju gärna byta bett flera gånger i veckan ( :o)

Ser ju jättetrevlig ut ju:d. Det jag tänkte på såhär på rak arm är att tänk på att inte nöta för mycket med skänkeln. Låt honom hellre sakta ner lite och då gå på ett par gånger tills han går fram då släpper du direkt och låter honom återigen sakta ner och på igen. Ja du förstår säkert. Tänkte på detta eftersom det är det jag jobbar på just nu. Såååå lätt att råka ligga på hela tiden när de inte går fram själva, vilket kanske inte är så vanligt hos 3-åringar.

Tack :)
Du har helt rätt i mina skänklar, det ser för bedrövligt ut :o vissa dagar är han bara såååå trött....
Försöker mest att rida ut för att hitta framåtbjudningen (mkt bättre ute)

Såg trevligt ut! jag har sett mig själv på film och upptäckte att jag nöter med med skänkeln:crazy: Men säjer samma- ute är bjudningen ngt annat såklart...Fin häst!:)

Tack för alla svar ang. skoning! Hovis kommer idag och jag har bestämt mig för att sko runtom. Men då det inte var inbokat skoning på Billie så får vi se om han hinner med det idag. Men jag såg att hon slitit ner en del så jag hoppas han hinner med det:crazy:

Jag tycker tvärtom, hellre fler dagars HEL-vila där de verkligen hinner återhämta kroppen totalt och får vila huvudet än att hatta runt på småturer och aldrig få vila HELT. Men det är jag det :)

De måste ju få chans att bygga muskler och kondition och det kan man inte göra utan att anstränga dem. Min treåring, som många andra, är inte ett dugg trött efter 45 min uteritt med mkt skritt, trav och frisk galopp. Dagen efter märks det inte alls att han blivit riden så pass "hårt" dagen innan.
Men ser man då en annan häst, ex Avalon (athenas...) så kanske han blir helt genomtrött efter 15 min jobb på stubben eftersom han är mkt större och är inte lika klar i kroppen som min är.

När tycker du att man ska börja träna hästarna inför deras kommande uppgifter? *nyfiken*

Med tanke på att målet är att min häst ska fixa att gå LC/LB dressyr med godkända procent eller hoppa en bana felfritt på en meters höjd under första halvåret som fyraåring så anser jag att det är bra att börja träna hästen redan nu på hästens villkor, än att börja hårdträna när den blivit fyra bara för att hinna till championaten. (nu är det ju inte säkert att han klarar av det men som det ser ut idag så jobbar vi mot de förutsättningarna)
Återigen - man måste se till den häst man har! En del fixar det, andra inte. Sen får vi se, min kanske inte alls är klar för några championat nästa höst men det kanske Avalon är! Men jag vill inte komma på nästa sommar att jag sitter på en riktigt fin häst och vill vara med på kvalitets å så har min häst inga muskler eller kondis för detta. Vi tränar som om att vi ska vara med på championaten eftersom jag tycker det är en bra målsättning, sen vet jag inte om teknik etc duger för att vara med, men jag behöver konkrekta mål med min träning annars kan jag lika gärna sluta träna.
Målen har jag inte hittat på själv utan jag följer min tränares upplägg för min och min häst.

Jag rider tre dagar i veckan varav ett hårdare pass där han får upp flåset och blir svettig. Det andra passet innehåller alla gångarter men utan flås och svett och sista passet är bara skritt.
Rider torsdag, lördag, söndag

Ang hackamore kan jag återigen bara tala för min egen treåring (3,5) som går stadigt i form "på tygeln" i alla gångarter, lite jobbigare i galoppen såklart. Han accepterar bettet till 100% (utom just nu då när han får/tappar tänder..) Han är stadig och självbärig med god takt och god framåtbjudning "som passar en treåring".

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte att man ska rida en 3-åring trött - då har man ridit för länge enligt min mening.

Korta pass, 3-4 ggr/vecka max. Däremellan daglig hagvistelse i rejäla hagar.

När hästen är 4 år länger jag passen successivt. 45 minuters pass det red jag på min 5-åring.

Så tänker jag, så gör jag. Säger inte att jag har mera rätt än någon annan, alla gör vi olika och har olika åsikter säkerligen. Jag har ridit i många år och haft ett antal unghästar så en del erfarenhet har jag men aldrig fullärd.

Precis alla är vi olika! :) Jag var oxå mer försiktig innan jag träffade min tränare, men jag litar på henne och märker ju själv att hästen mår finfint och har bra kondis och fina muskler. Jag rider honom aldrig trött som är lika med slut, men han ska ju anstränga sig om ridningen ska ge resultat. Avslutar alltid innan han blir trött för att kunna rida hem med en fräsch och glad häst men som ändå fått jobba igenom sin kropp rejält.
Well. Jag litar på Flyinges modeller och min erfarna unghästtränare :)

Otroligt fina hästar med, till synes, väldigt duktig ryttare.

*kl*
Jag tänker inte heller ge mig in diskussionen kring säkerhet... För mig går allt ut på att sätta säkerheten i absolut första hand, för mig, hästen och givetvis omgivningen.

Iaf. Min lill-kille (Ove) har fått tränat för första gången nu och han var sååååå duktig! :love: Han tog allt jättebra och orkade faktiskt lite mer än jag trodde.

Här är en liten film, först är 7-åringen sen kommer lillen. :-)

Kramar Magda!

Har oxå en 3-åring som ser ut som 2:crazy:, hón har växt bak hela tiden så hon har legat på ca 10 cm högre bak hela tiden , så hon är inte inriden:cry:, hoppas kanske att i vinter fixa detta

Åhh, en till liten outvecklad en! Ja, jag kan inte tänka mig att börja rida in henne förrän hon börjar likna en häst. Jag ska försöka lägga in bild, men jag har tagit den framifrån så att man slipper se eländet..

DSC02719.jpg
[/IMG]

En sån näpen liten häst! Vad är det för häst? Har du börjat sitta in den? Det är ju skillnad att bara lära den ha en ryttare på ryggen och att rida den flera gånger i veckan.

kl

Angående det här med hur mycket man rider, när jag läste Jeeves inlägg så fick jag nästan lite dåligt samvete, rider jag för mycket? Men samtidigt så har jag också försökt följa Flyingemodellen och jag tycker min häst är mogen och framme för sin ålder.

Jag rider ofta 35-45 min på min häst, tre gånger i veckan. Hon är aldrig trött utan alltid pigg när jag avslutar. Jag har haft lite problem (finns en annan tråd om det) med att min häst är så himla pigg och därav blir lite trippig, springig och vill takta.

Men jag gör så nu att jag rider enbart ute med henne, för då är hon lugnare än när man rider markarbete på bana. Och sen tror jag att underlaget ute (regnmjuka grusvägar) är bättre och att rida rakt fram än att gå för mycket på volter, speciellt nu när min häst fungerar bättre ute.

Så under de där 45 min så ingår även en hel del skritt och kanske lite halt och så, lära sig att slappna av och att man inte måste springa hem utan faktiskt kan gå...

Imorgon ska vi åka till ridhuset igen och då ska min tränare rida henne, det ska bli jättekul :)

angående 12 åringen som motionerade min treåring utan lov så är jag glad att jag sa åt henne att leta upp en annan sköthäst, slappnar av mer nu när jag vet att ingen är och rumsterar om i stallet när jag jobbar... hon tycker nog att jag är värsta satkärringen :p

oj... vad hon såg ledsen ut...förstår att du inte vill sitta på den. Liten då... Har hon alltid varit så mager och "sen" i utvecklingen eller är det någon period just nu när hon är i ofas? Kommer bli jättefin när hon växt på sig lite damen!

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker inte du behöver ha dåligt samvete om du känner att du är säker på att detta funkar för din häst och han är pigg, glad och sund så spelar nog ridtiden inte så stor roll så länge man vet vad man gör. Jag tror inte du är ute och vrålgalopperar i 30 min och sen skrittar övriga 15 utan att det är sund unghästridning anpassad efter formen på just DIN häst. För jag tror det är viktigast, att man lyssnar till sin häst och använder sunt förnuft. en häst som blir trött av att ridas i 15 min rider man självklart bara 10-15 minuter på, medan en häst som är mer "klar" kan man rida lite mer så länge man inte kräver samma som på en vuxen vältränad häst.
Sen ska man ju inte överdriva i alla fall, om man har en ridbar och samarbetsvillig treåring så får man ju inte låta sig luras av temperamentet, de ska ju få tid att vila och återhämta sig pga växandet och psyket. Jag skulle säkert kunna rida min mkt mkt mer och ställa högre krav än jag gör men vi håller oss enligt Flyingemodellen så länge den passar min häst! :)

jag leder min 3 åring i grimma å grimsaft inte det minst problem. Men håller inte med dej att man daltar för att man inte leder i grimma å grimskaft, snarare är man ju inte ledare över hästen..
nä som sagt jag tycker att man ska kunna leda sin häst i grimma å grimsaft överallt!! å då menar jag överallt ;)
det var en kompis till mej som inte vågar leda sin 8 åring i grimma å grimskaft, inte jag ;)

har för mig att jag skrev "daltande" men det är såklart inte rätt ord. men det är vissa som struntar i att ta tag i själva problemet med att hästen kör över dom, och sätter enbart på en kedja.. :(

vet att det var din kompis som sa så :)

själv leder jag Dörren i endast grimma överallt och jämt. det är en självklarhet för mig att kunna det.

Leder också min i grimma utan några som helst problem. Däremot har jag repgrimma när vi går på promenad, för att ha lite mer kontroll, framförallt med det mycket långa grimskaftet som sitter på den.

Annie: Såg att du tog upp min häst ang. längd på träningspassen. Du har helt rätt i att en ofärdig häst orkar mindre. Dock är jag förvånad för min orkar absolut 30-40 minuter, men han går ju då inte i form som din gör. Om han gått i form hade han nog orkat 15 kanske. Men jag ser som så, har hästen ork att bocka i longeringen för att sedan få av mej på stubben o dundra iväg några vändor innan han kommer till mig igen och undrar vart jag blev av så orkar han nog rida lite hårdare än bara 15 minuter ;) Jag rider min häst svettig, men aldrig manar jag på honom när jag märker att han inte orkar mer. Då hoppar jag av och leder honom hem. Och oftast slutar vi långt innan vi kommer till det stadiet.

Jag hade sån ångest igår över min stallplatssituation. I morse ringde stallägaren och sa att jag har en plats! :bow: En annan dam i stallet ska flytta sina 3 hästar om 1 månad, vilket är lika lång uppsägningstid som jag har. Så snart är alla tre pållarna samlade på samma ställe och jag får lite mer struktur på mitt liv (och lägre bensinräkning). Då får vi superfin natur att rida i (Marwin vet vad jag pratar om), stort ridhus alldeles nära och mååånga ridkompisar.

Avalon vilar nu när jag e bissi i skolan, ska försöka ta en tur på torsdag om vi hinner.

*kl*

Hej alla.

NU har jag (inte min men bara jag som tar hand om henne typ fodervärd men utan kostnader!!) en 04 och ingen 05:a men eftersom hon fått föl så har vi ju kommit lika (eller ngt mindre) än er om 05 så jag tycker att vi passar bätre här.

Jag har aldrig haft/ridit unghäst innan så jag undrar lite om hur ni tycler och tänker??

Idags läget rider jag henne stort sett varannandag. Skritt och en del trav endast på ridbanan hemma. Begär inget annat av henne än att hon ska lyssna på framåt och förhållningar, svänga när jag ber om det etc. Har testat att galoppera en gång men hon är inte färdig för det ännu. (blev allt galopp i båda varven)
Är nog ute i max 20 min. Varför varannandag är för miljöträning för bebis som inte vill vara själv och att jag tycker att det är dags att komma igång med henne då hon faktist snart blir 5.

Nu till lite frågor:
Vad kan jag kräva av henne?
Bör hon kunna gå iform eller kräver jag alldeles lagom?
Att rida ut, är det bra eller ej att rida ut själv? (finns inget sällskap att tillgå men ut måste hon ju)
När bör man börja ge sig ut?

Ja hjälp mig gärna :-)

varannandags träning tycker jag själv är jättebra då hästen får en chans att återhämta sig även smälta lite. Sen tycker jag nog att du bör sikta på att få hästen i form inom ett par månader, det är bättre för dem att jobba rätt och din häst är ju snart 5.

Jag hade satsat mer på start, stop, gå undan ett par steg för skänkeln, lite tempoväxlingar. Just de här grejerna får hästen lättare mellan skänkel och hand och då kommer formen automatiskt.

Jag rider alltid ut själv med min unghäst, hon har provat att slippa gå där det är läskigt (hundar, får mm) men jag kräver att hon går fram och berömmer jättemycket när hon gör rätt. Så rida ut tror jag du kan börja med direkt. Håll dig till skritt och trav i början om du är osäker.

Men när du rider ut första gången rider du bara ut då som om ni alltid gjort det utan att tänka på ngt speciellt?

Vi har en liten runda som tar ca 45 minuter mest skritt men ganska mkt backar, bara skog=perfekt utn bilar etc men kan finnas vilt. Har testat att skritta henne längs en grusväg och vänt efter en liten bit och det var inga problem men då vi inte har ngt annat än skog i närheten så blir det ju skog som gäller.

Kan ju erkänna att det pirrar i en lite då jag tänker på att ge mig ut i skogen på en knappt riden häst men men det är bra träning för bpde mig och hästen.

Om du vill kan du leda hästen först ´den rundan du tänkt rida, då vet du att hästen gått där förut. Sen kanske jag skulle rida den lite mer på ridbanan. Den måste vara helt på det klara med start och stopp och sväng. Fast det brukar de förstå bara efter några få ridpass.

Vad händer om du kommer lite på sned i sadeln? jag menar om du lutar dig lite framåt, bakåt etc.? Om du testar detta lite på ridbanan så vet du lite hur hästen reagerar om den plötsligt skyggar för något ute, det är bra om den inte blir osäker bara för att du kommer lite ur balans.

Jag kan flaxa med armarna (testade utan att tänka på det idag då jag skulle skaka av lite vatten på ärmarna, kom på efetråt att hon inte vart med om det innan)
Jag böjer mig ner och känner på gjorden när jag sitter på. Lutar mig lite åt alla håll, sitter upp/av själv (med pall iofs) så sånt är hon van vid.

Kan bättre gas än stopp fast hon vet vad jag menar men lyder inte alltid till 100%.

Hur mkt backar kan hon gå i som första gången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 970
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama