Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Rida 3-åringar på hackamore:confused: Det här blir snurrigare o snurrigare! Är det inte meningen att man ska sitta in sin häst, lära den svara för hjälperna, lära in en stadig kontakt mellan hästens mun och ryttarens hand etc i denna ålder?

Av vilken anledning skulle man rida en 3-åring på hackamore? Är det tänder som spökar så varför inte passa på att lägga in en paus under tiden som de fäller tänderna eller om det är annat som måste åtgärdas på tänderna?

Tycker ärligt talat att många verkar ha alldeles för bråttom:(
Varför följa Flyingemodellen som hobbyryttare, såvida man inte har tänkt visa på 3-års test? Är inte denna modell tänkt just med sikte på 3-års test och vidare?

När man läser här om 3-åringar som rids ut, tränas 45 minuters pass, hopptränas så blir jag fundersam - det verkar så forcerat. Är jag ensam om att tycka så?

Funderar på att sko min lillfisa nu när hovis kommer denna gången. Hur många av er har skott era 3-åringar? Har ni då skott runtom?( Hovis tyckte såfall att det räckte fram men jag tror jag vill sko runt om iallafall)

Nej, jag håller med dig till viss del. Jag tror dels det beror på stressen i övriga livet- allt ska gå fort och se bra ut för andra. Dels tror jag det är lätt att "överaktivera" eller forcera utbildningen om man endast har en 3-åring, så skulle nog jag känt. då hade jag haft så mycket tid till just den hästen, och så mycket ambition att det kanske är svårt att ta sig tid? Vet inte om du förstår hur jag menar?

Å andra sidan har jag en liten arbetsnarkoman till 3-åring, som tycker det bästa som finns är att jobba. Hon blir helt klart missnöjd när hon inte får följa med på äventyr. Dock vilade hon hela våren, 5 månader. Henne jobbar jag ofta nu (4-5 dagar/vecka), men å andra sidan korta pass (runt 20 min). Då har jag kört in henne, vilket är jobbigt för huvudet men inte direkt för kroppen. Jag har galopperat henne två gånger, och då är det hon som börjat galoppera, annars hade jag inte bett om det.

Vilken tur att alla fick veta hur jag tränar;):rofl: Ville med det säga att jag ser det från båda håll- jag tycker man kan hålla på, men med enkla övningar och korta pass så huvud och kropp hänger med.

Min skos imorgon, eftersom hon är så grymt ömfotad på gruväg, och vi i princip bara har grusvägar där jag kan köra med rockard. Hovis ville nog som din sko fram, men vi skulle diskutera det imorgon. Jag vill att hon ska bli fri från ömfotheten, men det kanske räcker med fram till att börja med...:confused:

Usch det låter jobbigt!! Varför flyttade du honom från början? Vilken sambo du måste ha som ställer upp på detta ;)

Det verkar inte som du ska träna för tränare..... vilken otur du har hela tiden, men du får se det som så att det kan inte bli värre utan bara bättre!!! :bump:

Funderar på att sko min lillfisa nu när hovis kommer denna gången. Hur många av er har skott era 3-åringar? Har ni då skott runtom?( Hovis tyckte såfall att det räckte fram men jag tror jag vill sko runt om iallafall)

Min är skodd fram pga att hon sliter ner tån så himla mycket om hon går utan, bak är hon oskodd. Har haft skor 1 gång bak och det va till 3 års testet men det vart ju inget test så de åkte av igen. Jag tycker hon fick ett helt annat steg när hon va skodd runt om, hon vågade liksom stega på. Är nog både positivt och negativt med dessa skor......

Alltså jag kan känna att jag tränar min 3-åring litegrann i närheten som en äldre häst.
Men, det är ju så individuellt hur de bör tränas! Jag upplever nog att många stora halvblod mognar så sent framförallt i huvudet, de hänger inte med psykiskt när kroppen sticker iväg massa centimetrar åt alla håll. Men mitt lilla russ har dels varit rätt färdigväxt på höjden i säkert ett år, och dels mognat psykiskt tidigt. Mognaden psykiskt tror jag hänger ihop med att han har haft en utvecklande tillvaro med stora hagar, bra flock, mycket rörelse och bus i hagen, plus att han jobbats en hel del med med LÄTT arbete, regelbundet sedan han var 1 år....(tömkörning, löshästande osv, plus inkörningen förra året)
Han är till exempel mer mogen och med i arbetet än vad min inackordering/utbildningshäst, 5-årigt halvblod, är. Den blir slut i huvudet efter 15 min arbete, medan russet bara tigger om mer och mer fortfarande då.
Som jämförelse så jobbas den fortfarande lugna pass då den behöver mogna in i sin kropp och knopp mycket mer innan man kan börja "träna" den.

Min 3-åring är verkligen mogen både i kropp och knopp och vill ha och behöver stimulans både fysiskt och psykiskt. Jag går väldigt mycket på känsla och min känsla säger mej att jag inte går över gränsen trots att han går rätt "långa" pass i vagn (45 min-1 h) och både galopperar och travar i vagnen. Men så har han varit väldigt klar i kroppen och välmusklad.

Enda är väl att när jag tömkör så är det väldigt lätt att be om mer samling än jag tänkt mej, mest för att han bjuder till så mycket, där kan jag känna att det är svårt att hitta balansen, jag går gärna in och hjälper till med takten och jobbar med *samling* i tempoväxlingarna, även fast jag inte tänkt mej det och kommer på mej själv EFTERÅT att "Oj oj han är ju bara 3!"...

Men har dock inget dåligt samvete eller känner att jag går för fort fram trots att jag faktiskt jobbar med sidvärts i tömmarna. Alltid rakt ut i skogen nuförtiden dock, så nöter ju ingenting "på bana".

Hursomhelst, hur fort man går fram med unghästen måste ändå hänga på tränarens lyhördhet och individen, känner jag. Men absolut måste man ju ha en tanke på att inte forcera något eller gå för fort fram i någon sorts hets att passa in i en träningsmodell, eller bara för att man inte har tålamod.
Att hoppträna på låga höjder ser jag dock inget direkt problem med om hästen är redo för det - och TRÄNAD så den klarar av belastningen (dvs inte vilat sej igenom sina 3 första år och sedan helt plötsligt sätts in i ridträning...)...
Ang hackamore tycker jag dock det finns bättre bettlösa alternativ för en unghäst. Hackamore är ju att jämföra med ett stångbett i funktion. Sidepull är nog det bästa alternativet om den växlar tänder... Eller grimma :p
Min plutt körs i grimma, inte någon mening att ha något annat på honom för han har alltjämt tänder på G att fällas och avskyr bett ;)...

nu ska jag skryta!!!!!!!!!!

Pselmas halvsyster Jumilla deltog denna helg på european championship!!

det är alltså utställning där de bästa hästarna i europa är med, först vann hon sin klass, sedan idag så kom hon 2 a, och blev alltså reserv european champion mare!

de är som sagt halvsystrar, och pappan till jumilla är även pappa till pselmas föl :love:

omg jag är så glad!!!

:banana:

bara på amatör utställningar, men där har hon gått bra iaf... men nån gång ska hon nog ställas ut, hennes föl ska iaf ställas ut! :love:

Mmm han är rätt tålig min man ;) Nu har jag ställt Avalon i kö till sitt födelsehem, jag måste samla ihop kusarna på ett ställe innan jag går in i väggen. Där finns underbar natur och terräng med Revingeheds övningsfält på flera flera kvadratmil. De är inte lika piffigt som där han står nu men man får väl inte ha så höga krav. Jag hoppas på en plats så snart som möjligt! Sedan ska vi nog köpa trailer! Min kompis har en lite äldre Ume-vagn med nytt golv, nya däck och nya fälgar. De ska ha 25.000:- för den och iom att jag kört den flera gånger innan så vet jag att Avalon åker superbra i den. Ska bara se över finanserna lite så!

Nu vilar han några dagar för jag har supermycket i skolan. Examinationer tisdag, onsdag och operationspraktik hela nästa vecka. Nu är klockan omställd också så det kommer inte bli kul att ta sig ut efter skolan är slut för dagen, hu!

Usch så tragiskt att behöva ta bort sin unga fina häst:cry:.. Tänker på er och kommer tända ett ljus för den vackra springaren imorgon.

*kl*
Idag har vi haft nationella dressyrtävlingar på klubben och Thinis halvbror var med. Han gick Intermediaire I för första gången. Var superläcker och kammade hem en placering. Tänk om Thinis bara kunde vara hälften så trevlig när hon är lika gammal då kommer jag se ut såhär:bump::banana::love:.

Thinis har fått vila sen i onsdags dock då sambon varit på mässa i tyskland hela helgen och dottern legat med 40 graders feber:(. Så blir det ibland, men förhoppningsvis så ska jag kunna ta mig till ridhuset någon dag i veckan å börja att skutta något litet hinder som omväxling:idea:.

varför tycker du inte att hackamore är lämpligt? jag skulle nog också föredra sidepull om jag behövde rida bettlöst, men det är ju superbra att kunna rida sin häst utan bett! jag ska införskaffa mig ett sidepull på Dacke, eftersom han lyssnar super bra på "tryck"
En kompis till mej tycker inte att jag e riktigt klok som leder min 3 åring i grimma å grimskaft, men han lyssnar verkligen bra på den! :laugh:
hon leder inte sin 8 åringa varmblodstravare utan träns, vilket jag tycker är konstigt eftersom då lyssnar ju hästen dålig på henne.. :crazy:
men men alla är vi olika..
Dacke ska skos på Tisdag, 2 gången han skos, och han är enbart skodd fram, och han fick mycket bättre steg när han fick skor, beror väl en del på tyngden, men också på att han var lite ömfotad innan han fick dojor..

Nä hackamore skulle jag aldrig sätta på en ung häst... Min tjej gick med sidepull ett tag mest för att jag vill kunna rida på det sen. Men hon reds in med bett och rids nu med bett. Brukar mest byta i mellan åt för att kolla så allt står rätt till. Brukar rida i grimma och grimskaft med när vi bara ska mys rida =).

Min tjej är ej skodd. hovis tycker hon har så bra hovar å hon e inte ett dugg ömfotad så jag tänkte att jag ska vänta till våren å sko henne. hon rids kankse 1-2 dagar/vecka som de e nu så de e inte så mkt heller.

Jag tänkte betäcka henne i april/maj sen får hon stå 1 månad efter de. sen ska hon igång lite smått tänkte jag. Vill ej gå för fort fram med henne. Har ingen direkt brådska med henne. Vi tar dagen som den kommer.

varför skulle man inte kunna leda sin 3-åring i grimma &grimskaft :P?
herregud... inte menat till dig alltså, men jag förstår mig inte på "daltandet" ibland. i detta fall är det väl inget daltande men folk kan inte hantera sina hästar ordentligt.

som en tidigare tråd där en tjej skyllde på att hennes storhäst var tvungen att ledas till och från hagen i stigbett på att "den var unghäst". och hästen var 6 år.
man blir ju förtvivlad över att höra sånt :(

Tja i mina ögon är hackamore ett kraftfullt bett som inte har på unghästar att göra ö h t.

I grundutbildningen tycker jag ingår att man rider in hästen med tränsbett och lär in grundläggande hjälper samt arbetar för en stadig kontakt mellan hästens mun och ryttarens händer.

Var hackamore kommer in i detta har jag väldigt svårt att förstå.

jag skulle gärna använda hackamore som alternativ - man ska ju gärna byta bett varannan dag så varför inte rida på hackamore ibland? Vilken skada kan det göra om hästen redan går fint med bett? ang skärpa så är det ALLTID HANDEN som avgör om ett bett är skarpt eller inte. Så om du tycker att hackamore är kraftfullt bett så kanske den du sett rida med ett sådant inte är kapabel att använda hackamore. Jag tränade en fälttävlanshäst för några år sen, henne red vi dressyr med tredelad, hoppade och red ut med pelham och ibland varvade vi med hackamore just för variationens skull. Gick hur bra som helst. Som sagt, handen bestämmer hur skarpt bettet blir.

ang flyingemodellen så verkar den vettig oavsett om man satsar på championat eller inte

Syfte och Vision
- Skapa/återskapa ett tydligt system för unghästutbildning med syfte att ta fram
godkända hingstar, framstående sporthästar och skolhästar av god kvalitet.

- Som Riksanläggning tillgodose det nationella behovet av en enkel och tydlig modell för utbildning av unga ridhästar.

- Skapa en utbildningsmodell som är internationellt erkänd.

Målsättning
Skapa en tydlig modell där den unga hästens utveckling och utbildning sätts i centrum. Utbildningsgången måste självfallet alltid anpassas efter respektive hästs förmåga och ryttares ridskicklighet.

Det är viktigt att under den unga hästens utbildning ta hjälp av en dokumenterat erfaren unghästutbildare då hästens grundutbildning är avgörande för hästens framtida användning.[/
QUOTE]

Jag tycker inte att ett 45 minuters pass per vecka är för långt för min häst. Men för någon annan treåring kan det vara för långt.
Sen är det skillnad att rida 45 min på en tävlingshäst i full kondis eller en treåring på väg framåt, man rider ju inte likadant och den som gör det ska nog inte sitta på en unghäst.

Marwin - min är skodd fram under sommarhalvåret. Skoddes runt om med brodd redan i jan 2008. Ska snart skos runt om med brodd och sula igen.

Frogeyes - otroligt sorgligt... finner inga ord.... Skickar en *KRAM* så här över cyberspace och hoppas den ger liiite värme iaf:(

AthenaAvalon - Låter som ett bra beslut att flytta honom, man kan inte offra allt för sina hästar, så är det bara. Att köpa en egen transport är det bästa köp jag gjort (näst efter hästen;) ) Det underlättar SÅ mycket! här uppe är det omöjligt att ha häst i träning utan transport... (6 mil enkel resa till tränare...)

Jag tycker INTE att du överreagerar. Som 12 åring ska man kunna visa respekt för de regler som gäller, annars får man som du säger, leta sig någon annanstans.
Och hur kunde hästen bli så svettig och lerig av att "bara" ledas på en åker? Blir den lätt stressad så det var därför eller har hon kanske inte "bara" ledit hästen runt åkern?
Det kunde ha hänt vad som helst och även om det nu gick bra så kan ju den unga hästen ta "skada" av att någon okunnig rycker den i munnen, sparkar med skänklar, busrider eller låter den slängtrava runt runt runt i en longerlina etc.
Nä. Kan man inte lita på sina skötare så ska man inte ha dem kvar. Hästarna går i första hand inte 12åringens brustna hjärta. hon visste ju exakt vad hon fick och inte fick göra...

*KL*
Hej på er, följer tråden men har inte varit så aktiv m inlägg själv. Nu har jag i alla fall fått en första film på min bäbis. Han är riden 20-25 ggr så vi har väl inte kommit igång riktigt. kommentera gärna!

Jag tycker att 45 min pass är på tok för långt för en treåring - bättre med fler pass i veckan och hälften så långa.

Ang hackamoreanvändning har vi också helt olika åsikter, hästarna är 3 år gamla! Hur "stadiga" i handen kan de ha hunnit bli:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 971
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama