Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Det är förresten ingen som har planer att kvala till 4-års championaten nästa år? Eller någon som har bra koll på hur det hela går till? Har varit inne på hemsidan, men orkar inte lusläsa allt..så jag har lite frågor... :)

misen: jaså rider du oxå distans? jo jag har sett rätt rejäla skador på hästarna när de har haft skydd, både stora sår och rejäla senskador (har då fått in 1 sten som har legat på senan och skaft i några mil) och det jobbigaste är ju om man har en häst som inte säger till när nåt är fel... min valack är ett typ ex på en sådan häst, han skulle lätt galoppera tills han dog om jag bara bad honom (jag är helt säker på att jag bara skulle behöva be, om ens det...) jag tror dock att Pselma verkar ha lite mer egen vilja än honom, så jag hoppas att hon säger till mer!

Ja eller rider distans gör jag ju inte nu. red på min gamla men hon e 23 år gammal nu så hon e pensionerad. Min 05:a ska bli min nästa stjärna =)
Min tjej e inte heller speciellt gnällig av sej så hon skulle säkert inte "sagt till" mig om de va nått som satt under skydden eller liknande. Hon går dit jag ber henne å håller inte på å pjåka sej.. De e en relaivt robust tjej =9 för att vara arab/travare =) Hon har stått på näsan jag vet inte hur många gånger när hon springe rå showar i hagen. vissa gånger så har man bara hört en smäll å tänkt nu bröt hon benen elle rnått. men hon reser sej bara upp å springer vidare =/ puckade häst. hon har aldrig blivit halt eller liknande inte ens av tagg tråden å de.. Hade de vatt min gamla häst som fastnat så hade de vatt kört för hon dör för minsta lilla sår hon får. han hon skrapat sej å pälsen e borta beer hon sej som att de e ett djupt kött sår å gör jätte ont sen e hon halt i någon vecka =) puckade häst. vanna (05:an) därimot har fått en del sår då hon varit för ettrig mot bossen i hagen men aldrig varit halt eller liknande. De e skönt att veta att hon e tålig =)

Min pålle har ganska bra distans stam på pappas sida så hoppas hon fått de eftre honom =)

e: Majestic Prince ox
u: Travare (Sandra)

Hennes adpotiv bebbe är

e: Haydn 977
u: Travare (Sandra)

Här e hon med sin bebbe =) eller sin adoptiv bebis som hon tar så väl hand om så de e inte sannt =)
24316522.jpg

Mina 2 mat vrak. Syns det att dom e syskon eller vad =)
24316521.jpg

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_108/ImageVaultHandler.aspx
sid 14 står det om hästens utrustning och där finns även bilden.
Bilden som jag visade här i forumet var godkänd.

Myggan_ox - Fy fan säger jag bara...!! gud så tråkigt! du som har sån fin och välriden häst! tror inte att det är många treåringar som går så fint och bärigt som din! Jag som har hoppats på att få se fler fina filmer på er - det var verkligen inspirerande att se!

Lilla-busan - vad roligt! det är så härligt när de gör sådana framsteg!

Katarina_dacke - jag känner igen det där... min har minst två veckors ofrivillig vila nu pga tänder "eller vad det nu är". :( Piss rent ut sagt! På onsdag kommer veterinären iaf. Och vi som börjat hoppa å allt gick så fint... jaja. Vi har många år kvar så vad gör tre veckors vila egentligen !? Men det ÄR tråkigt när man är SÅ ridsugen :D

jag har nog bara lite koll.
Du kan ju endera kvala via tävling - hoppning så är det tre felfria 1-meters rundor, då blir man kvalad till semifinal som går på lite olika ställen i landet, har en kompis som gjorde så och red semin i strömsholm. På strömsholm dag 1 hoppar alla en bana på 1 meter och får bedömning, om de är tillräckligt bra går de vidare till dag två . De bästa från dag 2 går vidare till championaten.

Hur man kvalar till dressyrchampionat via tävling vet jag inte... tyvärr... Men det handlar väl kanske om visst antal procent på ett antal genomförda starter?? kanske :p

Annars kan man ju kvala via kvalitetstävlan som går av stapeln på förhösten. Då visar man gångarter uppsuttet två och två inne på banan, sen tar man av sadel - visar exteriört får en bedömning och sen är det banhoppning 1meter, även där får man bedömning direkt.
De som går vidare (som gångartshäst eller som hopphäst) kommer ned till flyinge och championaten, då rider man först en kvalomgång en av dagarna och de 10 bästa går vidare till final.

jag har inte bestämt att kvala, men om det känns bra under våren så kanske ;) Men eftersom jag inte har så jättegott om tid att tävla (pga småbarn och stor gård) så får jag kanske satsa på kvalitén som kvalställe.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också lite halvkoll.

Precis som Anni sa så kan man endera kvala till semifinalen genom, i hoppningen , 3 felfria rundor på 1 m. eller genom kvalitetsbedömning. Deltagarbevis ska lösas före första start för att kunna kvala in till Svenskt Avel och Sportchampionat med Breeders Trophy. Kvalificeringen sker under en period med start 1 mars.

Dressyren kan man kvala till genom att rida de regionala dressyruttagningarna eller genom kvaliten.

Fälttävlan kvalar man till antingen genom ett godkänt resultat i Fälttävlan 0.90 m med lägst 50 % i dressyr, högst 4 hinderfel (= 1 nedslag) i hoppning, högst en olydnad i terrängen, tidsfel ej inräknade eller 2 Dressyr LC med 60 % och felfri 1.00 m hoppning.

Ungefär så...lite kortfattat

hmm efter att ha läst kraven på kvaliten så sitter jag å kollar på :p
Hovis kommer iallafall på tisdag, så då kan jag rida igen! men som annie skriver, vi har ju många år på oss (förhoppningsvis) så vad gör en veckas vila?
hur många är det som har hoppat med sin 05 a? hur högt osv..? skulle vara kul att veta hur ni har lagt upp det.

Hmm, är det bara jag som tycker att det är på tok för tidigt att hoppa med en 3-åring:confused: Tycker att många här verkar gå väldigt fort framåt.

Tänkte att någon i den här tråden kanske kan hjälpa mig, eftersom jag precis har köpt just en liten 05:a.
Har haft hemma min Astra i snart en vecka, så än så länge har vi inte gjort så mycket. Hon är sedan innan sutten på och skrittat/travad i lina någon/några gånger, löshoppad, longerad och tömkörd.

Hur ofta tycker ni det är lagom att jobba henne, och hur länge?! Har tänkt ta det lugnt med ridningen och mest longera/tömköra m.m nu i början. Vill lixom skapa ett förhållande innan vi börjar med själva ridningen. Kanske bara sitta på henne ibland för att hålla det uppe (eftersom dom har suttit på henne innan..). Vad tror ni om det?!
Om ni inte vill disskutera det här får ni gärna pm:a mig..
Slänger in en bild oxå:love:
6848678.jpg

jo jag tycker att det är för tidigt att hoppa med en 3 1/2 åring, men som sagt några i tråden har börjat med det, jag kommer inte att hoppa förrens nästa höst tidigast! vi håller just nu på att lära in galopp skänkeln.. men för de som siktar på kvaliten så ska man nog inte börja för sent heller. Det är ju inte bra att hårdträna precis innan.. men som sagt jag tror inte någon hoppar över 50 cm eller? :confused:
men som sagt jag ska inte hoppa Dacke än..

Jag travar och galopperar över bommar på backen och har hittills skuttat 4-5 språng på ca 60 cm i trav och galopp. tyckte först oxå att det kanske var lite häftigt men jag litar på min tränare! Och vi har ju inga krav på honom i hoppningen.
Enligt flyingemodellen så ska treåringar hoppas in på hösten efter betet och med tanke på den gedigna erfarenhet som finns där så har jag ändrat uppfattning.
Sen är det ju olika för olika hästar. Om man knappt suttit på sin 3,5 åring så är det ju inte på tapeten att börja inhoppning heller :) Har man inte börjat galoppera sin treåring så kan man ju inte börja hoppa heller.

malejna - jag har bara erfarenhet av min egen, första, treåring. Min var bara sutten på 2 ggr när jag köpte honom i jan 08.
Jag red tre dagar i veckan, men bara 10-20 min per gång. mest skritt och liiite trav, och tränade på att sväng, gas och broms. Första två veckorna red jag bara hemma på stallbacken tills grunderna satt hyffsat sen red vi ut på byvägarna för framåtbjudningen.
Kollade av med tränare att vi var på rätt väg.
Innan betet så red jag pass på ca 30 min med mkt skritt men även en hel del trav och en del galopp osv.
sen vilade han 8 veckor och bara åt gräs.
Nu rider jag för tränare varannan vecka och direkt efter betet så ökade kraven på form etc. och nu går han hyfsat stadigt i alla gångarter och har även påbörjat inhoppning. rider ett dressyrpass, ett hårdare konditionspass och ett skrittpass per vecka. bara utomhus.

Senast ändrad av en moderator:

En fråga, inte otrevlig, bara en undran: Hur vågar du ställa balen i hagen utan att ta bort plast och nät?

Det beror väl också på vad man har för ras, och hur välbyggd ens häst/ponny är. Min tjej är väldigt "färdig" och skulle säkert orka med att börja tränas redan nu på kavaletti och inte så ofta för att sedan hoppas till våren, men eftersom jag själv inte har bråttom så väntar jag hellre. Det är ju skillnad på att börja hoppa ett halvblod, en welsh eller en fjording. Fjordingen är ju så långsam i tillväxten.

KL. Nu kommer min flicka att få vila, eftersom hennes ryttare inte längre hinner med henne. Det känns lite tråkigt eftersom vi just kommit igång, men jag hoppas att jag snart är frisk nog att ta henne själv. Vad hopplöst det känns när man själv inte kan ta över!:cry: Vädret är skit också, så det gör ju inte saken bättre.

vad tråkigt... :( Även om man säger att "ja men vi har så många år framför oss" så känns det så trist att göra avbrott mitt i ett "flow"...

Ja, och nu så har det gått så bra också. Både tränaren och ryttaren är jätteduktiga och kör precis den typen av ridning som jag anser passa mig och hästen bäst, men tjejen som rider går i skolan och det är för mycket för henne just nu. Jag vet inte hur jag ska kunna hitta någon som kan rida istället, man låter ju inte vem som helst rida en treåring.:(

Hmm, som motvikt kan jag ansluta mig till tråden med min 05a! Vi har inte kommmit längre än till det mest basala, och inridning är nog inte aktuellt denna vinter heller då hon är tunn och verkar växa. Vet inte hur vanligt det är med sent utvecklade hästar, men hon ser mer ut som en tvååring i kroppen än 3.

Hon är ett litet fuxsto, tysk import, f 2005. 156 cm enligt säljaren, men jag ska ut och mäta själv också, hon är liten. Men otroligt snäll och vänlig till sinnet och lugnet själv! Hon kom i tisdags natt, så jag har i princip bara borstat henne och kratsat hovar...på söndag ska vi på promenad, om hon verkar lugn.(Med sällskap ska tilläggas!). Bilder kommer, har inte tagit egna än, har bara säljarens bilder.

usch... nä jag tror jag bara har några få personer som skulle få sitta upp på min treåring! Hoppas det löser sig snart, att du hittar någon som kan rida... annars får hästen vila tills du själv har möjlighet att rida den. tråkigt men sant. hellre vila än att någon halvdan ska rida kanske...

Werze - O en till liten häst :p Fast min är "färdig" som man brukar kalla unghästar tydligen ;) Hur har du fått tag i henne? vad är framtidsplanerna? stam?

usch... nä jag tror jag bara har några få personer som skulle få sitta upp på min treåring! Hoppas det löser sig snart, att du hittar någon som kan rida... annars får hästen vila tills du själv har möjlighet att rida den. tråkigt men sant. hellre vila än att någon halvdan ska rida kanske...

Werze - O en till liten häst :p Fast min är "färdig" som man brukar kalla unghästar tydligen ;) Hur har du fått tag i henne? vad är framtidsplanerna? stam?

Har du också en liten? Min är inte färdig, men jag tror hon blir fin när hon är det! (Ser ut som en målning av Picasso just nu, delar av häst ihopklippta typ...) Hon är e.Wolkentanz (vet inte om det är I el II) u Werena ue Wanderbursch II. Planen med henne är dressyrträning i första hand, men kommer att hoppas in och prova på terrängbana för mångsidighetens skull. Så, ambitioner finns det, få se sen hur det går!:p

hm... har funderat på en sak nu.. Jag har ju en arabtjej på 3 år, som jag skrev om i tidigare i tråden.

ska sitta upp på henne på söndag, hon är inriden och riden i alla gångarter, har inte ridit henne själv än - hon kkom i lördags.

hur gjorde ni för att få hästarna att svara på skänkeln?
hur gör ni för att få den känslig?

Ta inte åt dig!!! Jag tycker det ser jätte trevligt ut på din film!! Är väl bara någon som är avundsjuk på dina fina hästar :)

hackamore är ett jättebra alternativ istället för bett, men testa hur han reagerar först innan du ger dej i väg ut.. Ta ett hackamore som inte ärt så skarpt bara utan ett rätt så milt! Lycka Till!! :bump:

vad finns det för hack som inte är så skarpt? vill gärna ha det på min men han gillade det inte , gick me huvet långt nere mellan frambenen... hade då ett såntdär "vanligt" som finns på ex h**ks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 962
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?