Sv: Hur går det för era 05r edition 4
fast det stämmer inte, det är bara att låna en sån där tryckpadd och kolla, en bomlös sadel fördelar trycket från ryttaren bra mkt bättre än vad en vanlig sadel gör, och det beror på att den är rörlig.
arbetar du tex hästen på volt så passar inte bomsadeln längre, om hästen höjer ryggen mer än vad den gjorde på utprovningen så passar den inte längre, eller om hästen sänker ryggen så passar den inte längre, dessa saker spelar ingen roll för en bomlös, för den följer med oavsett hur ryggen formas.
sen får man tänka på vem man pratar med, självklart förkastas sadlar som gör att de skulle bli arbetslösa, det kan ju vem som helst förstå
bara en sådan sak som att de används så mkt inom distans säger ju en hel del, om en sadel klarar av att vara på ryggen på hästen i 16 mil så är det klart att det inte kan bli något punkttryck någonstans, för vad tror ni att punkttryck gör med en hästs rygg efter 16 mil?
jag vill inte ens veta... jag har ridit en 5 milare med en sadel som skulle passa (special utrprovad bomsadel) och kommer aldrig göra om det misstaget, hästen hade skit ont i ryggen efteråt, nu har jag bomlöst och även efter 12 mil så har hästen aldrig reagerat.
sen kan jag ju tillägga att jag aldrig skulle köpa tex h**ks bomlösa eller liknande sadlar... man får ju faktiskt vad man betalar för, tyvärr! padden är det vikigaste, beställer alltid den från skito som är ledande och används till alla märken.
Anni: jo det fattar ju jag med, men vad är det som gör att den sadeln jag visade inte skulle räknas som "engelsk typ"? En sådan sadel skulle inte jag köpa då jag vill ha en bekväm sadel att rida x antal mil i, vi prioriterar alla olika