Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

jo det var jag som red förbi dessa ungdjur :D och det var även då jag blev fruktansvärt upprörd över alla dessa låga staket eftersom det var även under den ridturen han kom på att han kunde backa SNABBT !
Jag har ridit den vägen två gånger, just för miljöträningen, men det tar mig 45 min att passera en sträcka på 200 meter och pga dessa låga staket och min hästs räserbackande så känns det inte längre så lockande även om jag gärna skulle träna honom tillsammans med kossorna. Så nu rider jag inte där längre... det blir lite väl häftig miljöträning med för stora skaderisker.

Men det spelar ingen roll - var man än rider här hemma så sitter dessa låga staket vid vägarna, men då är man inte omgärdad av halvgalna ungdjur på båda sidor iaf...

Lika folk som parkerar sina hövagnar, släpvagnar, traktorer etc. preciiiiiis vid vägkanten! Det är så obehagligt.

Kimmis - ja taggtråd är fruktansvärt! Du får kontakta kommunen så att de kan ta upp det med markägarna...
Även om en häst stannar när den fastnat så kan ju skadad redan vara skedd. För ingen häst fixar nog att komma i galopp, fastna med hoven och stanna i samma språng. Att den stannar är ju bra så att skadan inte blir värre, men om man har otur så är ju skadad redan stor.
Så jag undviker helst situationer där skaderisken är uppenbar. Som detta med kossorna och alldeles för låga stängsel. (vi ska träna där men då tillsammans med en äldre orädd häst som draghäst så han kanske inte backar så hysteriskt)
Eller stolar bland bommar :p

allt kan man inte undvika, som att det dyker upp taggtråd mitt i en väg. eller att alla staket runt om mig är låga och slacka - jag måste ju rida någonstans men kan ju undvika de vägar där jag vet att vi kommer fajtas rätt rejält om vi ska gå framåt eller bakåt. Han har backat in i eltråd två gånger och antagligen fått stöt eftersom han kastat sig därifrån men likförbannad fortsätter han backa mot samma staket. Dum eller dummare??! ;)

KL

har lånat hem en sadel nu (eller ja köpt men öppet köp) en begagnad relativt sliten Knights Robin Hood (i läder ej syntet) ponnysadel 16". ser relativt rak ut och väldigt vid. Får hoppas att den passar nu! Tur att jag är rätt liten och till och med sitter bäst i 16" (ev 16,5").
Det är ingen sadel jag skulle vilja ha i all evighet men passar den vore jag jätteglad och den duger så länge. att den är sliten, menar då lite repor och färgförändringar efter stiglädrerna (sadeln är tabacco/rödbrun) gör mig inget just nu. bara jag hittar en sadel som passar.
han är ju som nämnt tidigare i tråden väldigt vid över ryggen och rak. typisk ponnyrygg. han har blivit mkt vidare och grövre i allmänhet sen uppstallningen efter betet och även rakare i ryggen.
har ju en wintec hopp just nu och bytte nyss till vitt järn = extra vid 105 grader. Men sadeln har blivit för svängd nu...

Lite långt inlägg men summan av det hela är att jag håller tummarna att den passar ;) :D

låter som den typ av sadel jag besällt... på öppet köp :p fast min är en hubertus lausanne, brun. Oxå med många år på nacken och så där allmänt (normalt) sliten. Hoppas den passar bara, som sagt. Så får man väl investera i den där Perfekta Sadeln när våra små liv behagat växa klart.
vet inte ens om jag kommer orka byta ut stiglädren :P (har svarta idag) men jo.. det måste jag nog... har ju även en brunt hubertusträns på ingående i strl cob. Hmmm min pålle som ser så grov ut ljuger nog. Normal bomvidd och cob i tränsstrl låter inte som något speciellt maffig häst :D

Håller tummarna för dej!!

Ja det va dig jag menade :angel: Ja visst är det svårt att sitta bra, håller helt och hållet med dig. Men eftersom jag har varit på kurs i sadelprovning nu så stirrar jag mig blind på det :p . Tänkte om det va din sadel som ligger i baklut då hamnar man lätt i stolsits. Såg bara ut som du gjorde det på 7 åringen tyckte jag.

Intressant detta med sadelanpassning - många pratar ju om att man får byta sadel 100 ggr under deras uppväxt...
Men om jag då kontaktat en sadelutprovare och verkligen ansträngt mig att hitta den perfekta sadeln så hade jag inte behövt byta nu?
För då vore det ju verkligen värt pengarna att åka till en utprovare och lägga ned lite slantar i en bra sadel som han kan ha länge än att hålla på å rodda runt i denna sadeldjungel 3 ggr per år och slösa pengar på "skitsadlar".

Ja enligt dessa experter på kursen så är det så. Sen finns det väl säkert undantag.

intressant.
Skulle gärna gå en sådan kurs! och skulle gärna få en sadel utprovad men så är det detta med seriösa utprovare eller bara sådana som tror sig kunna... Hittade en kvinna i Sthlm som läst i London i tre år... och någon som gått en helgkurs.. båda kallar sig "Seriös sadelutprovare" etc. :smirk:

Den här kursen som jag gick var på Ulltuna och det va Svenska blå stjärnan som anordnade den. Det va verkligen intressant och man fick fråga och fråga percis hur mycket och hur "dumma" frågor som helst. Det va kanon.

Jag har ju haft problem med uppsittningen på Brixie så det frågade jag om och de va så gott som säker på att det beror på sadeln. Jag har ju bestämt mig sen tidigare att byta men hon är ju dräktig och tänkte jag skulle vänta tills det är klart. Sadeln jag har nu ligger inte som nån katastrof men eftersom hon reagerar så tyckte de inte att jag ska rida mer i den. Och det tar ca 3 månader för hästen att glömma smärtan, om det inte gått för långt så den har riktiga skador av sadeln då kan det ta ännu längre tid eller aldrig försvinna.
Så jag får väl gå promenader och tömköra.....jag som precis börjat få stöd och det va så kul med ridningen..... ja ja allt för hästen :love:

Men ibland känns det lite väl överdrivet... eller?
för en treåring kan ju ha problem att stå stilla vid uppsittning även om den har en perfekt sadel? Om hästen går bra när den rids, dvs söker stöd osv så kan ju inte sadeln vara katastrofdålig och orsaka smärta eller skador?? då skulle hon nog reagera mer om den var SÅ dålig. Men det är ju bara vad jag tror.
Självklart ska man göra allt man kan för en bra sadel - men jag är rätt övertygad om att du kan fortsätta rida Brixie i denna sadel. Om den nu inte ligger helt katastrof men hon verkade ju gå fint?
Tror inte ens att proffsryttare har perfekt utprovade sadlar till sina topphästar.

Nyttiga kunskaper men ibland tror jag att man måste använda sunt förnuft oxå.
Som detta med att en väl utprovad sadel inköpt i treårsålder skulle ligga bra resten av livet ( i princip ) vilket innbär att dessa föreläsare går lite emot sig själva.
För en sadel som ligger bra "jämt" ligger inte perfekt i mina ögon. Hästen breddar sig, blir överbyggd i perioder, tappar hull etc etc. vilket innebär att en och samma sadel inte kan ligga helt perfekt. Summa summarum - din sadel ligger säkert bra, men inte perfekt. Men enligt deras resonmang så ska det ju vara ok?? Fast de säger till dig att den kan orsaka skador... Då borde de heller inte kunna säga att man kan köpa en sadel vid treårs ålder som ska följa hästen sen??

Det där med sadlar är ju en hel vetenskap!

efter att jag hade köpt 3 st sprillans nya sadlar till min förra valack så gav jag upp (varenda en specialbeställs till hans rygg, varenda en passade som mest 3 veckor)

efter det bestämde jag mig... jag skulle ha bomlöst! och jajjamen, bomlöst blev det! det enda negativa är att både mitt arsle och hästarnas ryggar blir så bortskämda att man aldrig kan ha bom sadlar igen, hästen får skitont och man själv kan inte sitta på flera dagar pga blåmärkena :crazy:

Jag är nöjd med mitt val och har nu inte behövt byta sadel på 3 år, trots byte av hästar och trots att de har väldigt olika ryggar!

i övrigt tycker jag att stilla vid uppsittning har med uppfostran att göra, och det är många soom tycker att det inte gör så mkt om hästen tar ett steg eller 2... men hästen vet ju inte skillnad på 2 steg och "bara bort till den grästuvan" och där får vi då problemet... jag själv skulle behöva ta mig i kragen ang det oxå :angel:

Min pålla står just nu i vila pga att han har haft kolik.
Men när hon reds så red jag henne 4-5 dagar i veckan och ibland även 6 dagar. Men jag rider oftast ut! Kan hända någon dag att man tar en sväng i paddocken efter en uppvärmning ute.
Men alla dagar har jag ju självklart varierat allt från tömkörning, barbacka, löshoppning, busritt, långritt, endast skritt och trav och kortis.. Ja allt möjligt! Hon har utvecklats och lärt sig så mycket på kort tid och jag tror att det är tackvare att jag har varierat motionen så mycket som jag har gjort.

Hon mår jättebra när hon får ridas i sällskap med sina kompisar så jag ser inget behov att hon endast ska ridas till exempel MAX 3 dagar i veckan osv.

/Hanna :D

*kl*

Nu har jag plöjt igenom 5 sidor i forumet med stora ögon, vad mycket ni hunnit bråka om när jag skrivit inlämningsuppgift ;) Nåväl, det verkar som tråden återgått till sitt normala trevliga jag. I förrgår tömkörde jag Avalon "inspänd", alltså med töm genom översta, stående ring, genom bettring och bak till lägsta ringen vid sidan av jorden. Tidigare innan sommarbetet testade vi detta och då protesterade han ju oerhört genom höga resningar. Nu gick det kanoners! Vi var i ridhuset och han fick gå över bommar på volten. Han har fortf. lite svårare att bära sig i högervarv men han sätter inte emot med vilda protester. Och riktigt snygg är han när han kröker lite på nacken ;)
Tänkte tömköra en gång/veckan nu så vi får in rutinen lite mer. Dock ska jag sätta dressyrjord med gummiband i knäppena på jorden istället för den "stumma" som är där nu, för ibland får jag för mig att han irriteras av stumheten i jorden när jag spänner åt. Behöver ändå en ny jord till min dressyrsadel inför framtiden.

I övrigr är han en himla go' kille just nu. Sover när han blir pysslad med i gången, går jättefint o stabilt i ridningen så när som på att vi ska hitta formen, positiv och arbetsvillig som bara den och så väldigt gosig. Han ska aldrig lämna min sida, det är ett som är säkert.

vad härligt det låter :)!

svarar mig själv till inlägg lite längre upp, sadeln passade! :jump: fy vad härligt :) till och med aningens lite vid så han får gå med fårskinnspaden (givetvis med kanal) i ett tag. men förövrigt satt den som en smäck.
:)

just nu övar vi väldigt mkt på att spola benen, det vill säga varje dag i princip. väldigt lerig mark här ute på hisingen i göteborg och det regnar mkt och det är bara oktober än och hagarna är inte kul :(.
som tur är har han ju en bergsdel i sin hage (ca hälften av hagen, en stor del) så där är det bra eftersom där är det alltid relativt torrt.
men han är LERIG när han kommer in sen ;)
så det blir spol varje dag och det går bättre och bättre, det är skönt.

Den här veckan ser ut så här för oss:
Måndag: Kortis ridtur i alla gångarter i ridhuset mest för att känna hur han kändes efter vilan.
Tisdag: vila/skrittmaskin 50 min
Onsdag: vila/skrittmaskin 20 min
Torsdag: vila (prov av sadel ganska kort)
Fredag: ridning, ska rida ett normalt pass med sadeln så att den verkligen sitter så bra som den kändes idag.
Lördag: vila/skrittmaskin
Söndag: träning med bommar och cavaletti för min tränare/stallägare.

skriv gärna hur eran vecka ser ut :)

Vi tränar oftast 2-3 söndagar/mån för min tränare tillsammans med en liten b-ponny och en ung tjej och en c-ponny även den unghäst fast 6 år (haft föl).
De andra två hoppar och jag är med på uppvärmning samt cavaletti/bomövningar. nån gång hoppar vi även, fast vi håller oss på enkla hinder på max 40 cm.

Dressyr rider jag utan tränare än så länge kommer söka hjälp till våren hade jag tänkt.

Efter att ha läst denna tråd i tysthet ett tag så tänkte jag passa på att presentera mig och mina två -05or! De kommer båda två från Tyskland och kom till Sverige i början av oktober. Den ena är ett sto e. Florencio I - Florestan ue. Pik Laboinics - Pik Bube och den andra äger jag tillsammans med en kompis och är en valack e.Rolls Royce - Hill Hawk.
Valacken är enligt uppgift riden i 3 månader och han fungerar riktigt bra, "hugger" lite grann i bettet ibland men bär sig för övrigt i en ganska trevlig form i alla gångarter och rör sig lätt och luftigt.
Stoet var bara insutten och riden i skritt och trav när hon kom till Sverige men nu har jag ridit henne i alla gångarter och det har fungerat kanon. Hon är en vaken tjej som gärna busar med matte genom att bocka. Dock är det än så länge inga stora grejjer, men jag väntar bara på att hon ska bli lite starkare..för då lär jag få markkänning! :o Hon verkar iaf. vara en trevlig tjej att arbeta med och är än så länge med på noterna och går fram överallt och bär sig även hon i en trevlig unghästform.

Vi rider mycket ut och låter dem rulla på i det tempo som passar dem bäst, faller de in i galopp får de galoppera och behöver de titta lite extra på något så får de göra det. Jag tror det är viktigt att hålla dem motiverade och man får "leka" fram mycket. Än så länge rider vi ca. 3 ggr per vecka och planerar att de ska få vila någon månad i vinter.
De båda är även löshoppade lite grann och valacken var lite seg men hoppade faktiskt med mycket bra teknik trots att vi endast höll oss på gräsrotsnivå. Stoet däremot lattjade runt i ridhuset i 190km/h, och hann inte riktigt tänka på att hoppa ordentligt, men över kom hon iaf! :p

Visst är det roligt med de små, framstegen kommer ju så fort!! Det gäller bara att passa sig så att man inte pressar dem för mycket, det måste ju vara roligt!

vi måste ju ha lite heta diskussioner ibland oxå så inte tråden somnar och blir seg :p :D Nä skämt åsido - men lite diskussioner gillar jag, nu blev det lite väl långt bara hahaha

Hanna - där håller jag inte med dig - jag anser inte att en treåring ska gå så mkt som upp till fem-sex dagar i veckan. Oavsett vilken träning det är, men det är jag det. Jag vill att de ska få stå i hagen några dagar och få chans att verkligen vila sin växande kropp och att få tid att tänka igenom och smälta allt. Jag skulle lätt kunna rida min treåring mkt mkt mer eftersom han är pigg och positiv, men jag vill ha en positiv och hel häst när han blir gammal oxå så därför tar jag det lugnt nu, vår tid kommer när det är dags att rida oftare.

beauspirit - åå vilken lycka att sadeln passade! :D

Min normala vecka ser ut så här (just nu vilar han ju helt)
Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: Vila
Torsdag: Träning för tränare eller dressyr för mig själv
Fredag: Vila
Lördag: Tuffare uteritt eller galoppintervaller
Söndag: Skritt och lite jogging för att mjuka upp honom om han är lite stel efter lördagen

Jag har också ett tyskt sto som jag köpte på Kempke-hof när hon bara var 6 mån. Hon är e Royal Olymp - Davignon och är svart 171 cm hög just nu. Underbar pålla, förutom att hon är så himla pigg att rida, har startat en annan tråd om det.

kl

Vårt tränings schema ser ut så här :

Måndag : vila
Tisdag : åker till ridhus och rider ett dressyrpass, hoppas kunna få hjälp av tränare där i fortsättningen.
Onsdag: vila
Torsdag: rider ut, mest på grusvägarna som är fina nu, ibland något fält om underlaget känns bra. avslutar ev med ca 5 språng över småhinder i paddocken.
Fredag: vila
Lördag: samma som torsdagen.
Söndag: vila

Både när jag rider ut och rider i ridhus så rider ca 40 min åt gången, och jag har börjat böja henne lite runt skänkeln när jag rider rakt fram och att flytta henne ett par steg sidvärts.

Denna övningen har fått henne att lyssna otroligt mycket mer på skänkeln och hon slappnar av och jobbar lite istället för att bara ligga på framåt och stressa iväg som jag upplever att hon gör (har lite problem med det).

Det där med sadlar är ju en hel vetenskap!

efter att jag hade köpt 3 st sprillans nya sadlar till min förra valack så gav jag upp (varenda en specialbeställs till hans rygg, varenda en passade som mest 3 veckor)

efter det bestämde jag mig... jag skulle ha bomlöst! och jajjamen, bomlöst blev det! det enda negativa är att både mitt arsle och hästarnas ryggar blir så bortskämda att man aldrig kan ha bom sadlar igen, hästen får skitont och man själv kan inte sitta på flera dagar pga blåmärkena :crazy:

Jag är nöjd med mitt val och har nu inte behövt byta sadel på 3 år, trots byte av hästar och trots att de har väldigt olika ryggar!

i övrigt tycker jag att stilla vid uppsittning har med uppfostran att göra, och det är många soom tycker att det inte gör så mkt om hästen tar ett steg eller 2... men hästen vet ju inte skillnad på 2 steg och "bara bort till den grästuvan" och där får vi då problemet... jag själv skulle behöva ta mig i kragen ang det oxå :angel:

Jag sneglar och dreglar åt bomlöst eftersom jag har en omöjligsadelhäst. Men man får väl inte tävla i bomlöst? eller har det ändrats? (trög regel iofs)

man får inte tävla western i bomlöst, men de andra grenarna får man tävla bomlöst i!

i distans har nästan alla bomlöst nu för det funkar helt enkelt inte med bom...
i dressyren måste ju sadeln vara av "engelsk typ" vad som menas med det har inte ens ridsportsförbundet kunna klargöra... detta var nu flera år sedan, det är möjligt att det är ändrat nu, och det hoppas jag att det är, eller att de iaf kan precisera vad som menas med engelsk typ... men troligtvis så får man helt enkelt fråga dommaren på plats och förklara läget.. det tänker jag göra iaf!

om jag nu ens frågar eller bara hoppas att han inte ser någon skillnad :angel: sadeln jag har beställt är ganska lik en vanlig engelsk sadel.

så jag säger att jo klart du får tävla i bomlöst! men ska du hoppa så kräver det ju sin sadel, och alla bomlösa passar inte alla ryggar heller, tyvärr! hoppa småskutt kan du ju göra med vilken bomlös som helst om det är en bra sådan, men när det börjar bli över 1 meter så vill man ju gärna ha lite mer för att skydda hästens ryggrad vid nedslaget, iofs kan man ha dubbla paddar, den metoden har jag oxå provat :rofl: och det gick.

Med engelsk typ menas kanske att den bomlösa sadeln ska se ut som en "vanlig" sadel och inte som de bomlösa "fåtöljerna" ?? gissar jag... men vet inte...
Finns ju bomlösa som ser ut precis som en helt vanlig dressyrsadel (som en engelsk sadel) - det är nog en sådan man måste ha på tävling.

Men om man får tävla i dem kan jag ej svara på. Har bara hört att man INTE får tävla i bomfria sadlar men det kan mkt väl ha ändrats! har inte så bra koll på det där ;)

det står inget om bommen i TR överhuvudtaget så det är valfritt, just det där med engelsk typ som man hakar upp sig på, jag tycker absolut att sadeln jag ska beställa är av engelsk typ, men alla håller nog inte med mig...

Vad tycker ni? bilderna är tagna direkt från tillverkarens hemsida, igentligen är väl bilden med ryttare mest intressant då det är så dommaren kommer se sadeln.

du gissar ja... men inte ens ridsportsförbundet kunde förklara vad de menar med engelsk typ, och hur en sadel ska se ut för att vara av engelsktyp....

sdressage.jpg

dressage.jpg

Jag måste hålla med Anni och Connemaran här om att miljöträningen ju ska vara just träning på sådant som kan vara faror i miljön när man sen är ute i "verkligheten". Just för att få en framgångsrik miljöträning och en häst som på sikt är stabil i olika miljöer, bör miljöträningen ordnas så säkert som bara är möjligt. Blir hästen skrämd, får ont eller blir skadad under miljöträningen förfelar den ju sitt syfte.

Kimmis: Jag tycker tyvärr att en hel del av det du skriver är lite nonchigt mot hästen. Den får lära sig, får skylla sig själv, får hålla ordning på fötterna.

Din uppgift, som jag ser det, är att hjälpa hästen fram till de kompetenserna på ett hållbart sätt, inte att vifta bort de risker som finns på vägen dit.

Det är inte så ovanligt att hästar är rätt stabila och okomplicerade som unga - liksom barnsligt välvilliga till saker och ting (som bebisar och hundvalpar som älskar hela världen) - men senare betydligt mer nervösa. Med ett mer sansat risktänkande både vad gäller skaderisker och vad gäller risken att du kräver lite mer av din häst än den egentligen är mogen för, tror jag att dina förutsättningar till en lång och lycklig relation med din häst ökar betydligt.

Mycket tyder ändå på att din häst visar dig en hel del förtroende, och jag tycker att det är lite sorgligt att du inte verkar vara riktigt rädd om det förtroendet. Se det som en gåva, inte som en rättighet. Det är mitt tips.

Måste bara:bow:, bra inlägg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 944
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?