Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Jag menade inte att du skulle sluta rida förbi, jag gör det själv och ser inget konstigt med det. Men du fick det att framstå som att ALLT var okej och tillslut blev jag osäker och ville få det bekräftat att du inte är helt galen :angel:

helt galen är jag nog inte... men lite, ja det kan jag gå med på ;)

däremot vore det väl rätt häftigt att som tex polishästen utter (hette han så?) hoppa igenom en pappskiva! jag skulle dock aldrig våga lära min häst det... vad händer när man är ute i skogen och slutar styra? hästen brakar in i första bästa träd :rofl:

nä jag tror inte det blir nåt bra, men häftigt vore det!

Hej hopp alla glada!! Kors vad ni är duktiga och flitiga med era små telningar!!:bow:
Själv har jag ju inte helt otippat också en treåring. Har precis börjat trava litegrann, men det blir mest stopp hela tiden för hon är så hög (185 i mkh) och vinglig så hon blir lite osäker ännu. Rider henne ca 2 dagar i veckan och då max 20 minuter. Vågar inte belasta henne oftare eftersom hon växer så mycket ännu!!

Här testas utsikten uppifrån ryggen då hon var en liten tjej på bara 2 år. Sedan har hon mestadels fått vila fram tills augusti i år, bortsett från markövningar då förstås. Får väl försöka ta några nya kort nu när hon har växt till sig också!:banana:
24273771.jpg

Det va en bamsing det :D. Hon kan ju med gott samvete skänka några centimetrar till min lillskrutt!

KL
Idag var det dressyrträning. Känns iallafall som att det går framåt. Vi övade på att svänga och böja åt höger. Rider henne rak i vänster varv och försöker på lite ställning åt höger. Grejen är ju att hon inte riktigt har fattat skänkelns betydelse i alla bemärkelser. Känns som att vi är på rätt väg iallafall. Hon har inte heller insett hur kul det är att galoppera så det blir rätt mycket drivning i galoppen. Måste ge mig ut och galoppera över ängarna här runt omkring, har tänkt det länge men har inte blivit av. Anledningen till det är delvis att kommunen har gjort det riktigt svårt för oss. De har satt vägbommar ta mig fan överallt. Inte nog med det (vägbommar får man räkna med när det är motortrafik förbjuden) så har de antingen satt fast bommen i tunnlarna eller fyllt med stora stenar på alla håll och kanter så det är omöjligt att ta sig förbi. På ett ställe går det att ta sig över, de har missat att fylla igen diket på ett ställe men det är lite vanskligt så här års att ta sig över. Stort, ganska brett dike med hyfsat sluttning innan och geggigt på ena sidan och plöjd (ler)åker på andra. Jag är harig, jag vill inte ha en skadad häst och utsätter inte mina djur för onödig fara....jag erkänner det! Min häst går tillexempel nästan alltid med skydd, varför inte? De stör ju inte och de kan faktiskt förhindra en skada. Sen är min häst en enorm skillnad nu mot den hariga lilla "ponnyhästen" som stod på stallplan för ett år sedan, går fram överallt, är tryggheten själv. Så så stor skada kan inte mitt överbeskyddande ha gjort.

Oj vad jag svamlar nu men det diskuterades ju om plaststolar hit och dit och taggtrådar, presseningar och traktorer. Min häst går förbi allt det där men jag, personligen skulle inte heller använt plaststolar just pga skaderisken, små sår eller stora sår, allt kan leda till komplikationer. Om det är hästens val att hoppa in i stolen eller inte spelar föga roll, jag vill iallafall försöka reducera risken.

Sen är min hästhantering kanske inte alltid så säker ;) men det skadar bara mig och inte hästen...

Senast ändrad av en moderator:

nu när ändå ämnet säkerhet är uppe så ska jag bara säga det att jag tar hellre det säkra framför det osäkra, jag skulle aldrig tycka det var ok att ställa fram plaststolar!! som jag ser det är ju skaderisken rätt så hög!
jag är väl också en hönsmamma då enligt kimmis! men som sagt jag vill inte utsätta min häst för onödiga risker! sen gillar jag inte din attityd att hästen får skylla sig själv om den skadar sig :crazy:. Fattar inte hur man kan tänka så! så om nu pselma hade fastnat med benet mitt i sitsen och skurit av en sena eller slitit sönder en muskel, hade hon då fått skylla sig själv :confused: :mad:.

nä som sagt alla tycker och tänker vi olika, och jag tycker det är viktigt att tänka på säkerheten i alla lägen!! Min häst är miljötränad och han går fram där jag ber honom! red förbi en fladdrande pressening häromdagen, och visst den var ju otäck men när jag gav honom skänkeln så gick han :love:

ska försöka få lite ridbilder på oss en dag, se om sambon kan följa med ut och fota! måste bli en dag nu i veckan för i helgen jobbar man ju... (suck)

Va roligt att det gick bra! Det såg ut som att hästen har väldigt lätt för sig och att det skulle krävas ytterst lite för att få upp den lite från backen.. :D

Och apropå sitsen så är du inte ensam... hehe... Jag hatar att se bilder på mig själv uppe på en häst fast å andra sidan är det sjukt nyttigt eftersom man då tänker till en gång extra nästa gång man rider. Men det är så sällan jag har med mig någon som kan fota eller filma. Skulle gärna bli filmad nu när han är tre så man minns hur han gick och hur han såg ut då! Kanske kan flirta med tränaren och få henne att filma en snutt någongång.

oooo hjälp så hööög! Jisses! Hur hög tänker hon bli innan det är klart? var ligger genomsnittet? förstår att det blir lite vingligt :)

Jag tror vi har olika definition för vad diken är. För mig är det en realtivt djup svacka där det rinner vatten, och där man absolut inte vill vara nära med vagn. Det du beskriver låter mer som vägren/ sida av vägen, och där traskar man naturligtvis med hästen.

ohhh vilken bjässe, är du inte höjd rädd ;)
Jo det är jag!! Jag ser längre än Emils Ida när hon hängde i flaggstången!!:idea:

Sedan det där med säkerhet.....:angel::angel: Tur ingen sett alla grejer jag staplar för att komma upp över huvud taget:angel: Alternativet vore att köpa en skylift..............:idea:

oooo hjälp så hööög! Jisses! Hur hög tänker hon bli innan det är klart? var ligger genomsnittet? förstår att det blir lite vingligt :)

Jag hade ju inte räknat med en sån bjässe när jag köpte henne som 1 åring. Hon är redan större än en medelshire. Jag tippar på att hon stannar på 1-2 cm under 190. Då ska jag börja rida med fallskärm!!:banana::banana:

Ojda, det syntes inte ;) Vad har ni haft problem med?

Jadu hon har varit en sån där kul tjej som tvärnitar när som helst i vilken gångart som helst och bara reser sig. Blev skitförbannad om jag la på spöet när hon blev istadig och sparkade och reste sig. Helt plötsligt har allt bara börjat funka. Galoppen har inte fungerat alls inomhus hon har bara tvärnitat när jag har bett henne. Å nu svarar hon på minsta hjälp. Helt ofattbart att det gick så på en gång bara:love:

anni0301: Va roligt att det gick bra! Det såg ut som att hästen har väldigt lätt för sig och att det skulle krävas ytterst lite för att få upp den lite från backen..

Och apropå sitsen så är du inte ensam... hehe... Jag hatar att se bilder på mig själv uppe på en häst fast å andra sidan är det sjukt nyttigt eftersom man då tänker till en gång extra nästa gång man rider. Men det är så sällan jag har med mig någon som kan fota eller filma. Skulle gärna bli filmad nu när han är tre så man minns hur han gick och hur han såg ut då! Kanske kan flirta med tränaren och få henne att filma en snutt någongång.

Ja hon har oerhört lätt för sig om hon bara vill:angel:. Nu verkar det ju dock som om hon har förstått att livet är kul och att ställa upp för matte betyder att saker blir så mysiga:D.
Japp foton och filmer är super för det ändamålet, finns inget som visar så bra vad man gör:D.

Jisses amalia vilken bjässe. Jag som tyckte min förra var stor men hon var ju bara en shettis i jämförelse. Hade faktiskt varit kul att se hur du gör när du tar dig upp:D. Trappstege?? eller kanske repstege??

Jisses amalia vilken bjässe. Jag som tyckte min förra var stor men hon var ju bara en shettis i jämförelse. Hade faktiskt varit kul att se hur du gör när du tar dig upp:D. Trappstege?? eller kanske repstege??

Hrmmmmmmmmmmm:o Jo, jag har faktiskt stege....En sån där man lixom fäller ut så den står själv. Fast Luna är så snäll (rastypiskt) så jag hade nog kunnat luta en stege mot henne utan att hon hade sagt ett pip eller flyttat sig en millimeter.....

Hoppa upp barbacka så här:bump: det kan jag glömma......:rofl:

hon hade inte slitit sönder en sena eller muskel på den stolen, den hade gått sönder så den diskussionen behöver vi inte ens ta. :D

*kl*

Glömde skriva nyss att nu har vargarna kommit ned i byn!! :eek::eek: Man har sett dem nere på täkterna mitt inne i byn ca 1 km från min hästhage! De har även gått mellan gårdarna i grannbyn.

Och igår traskade en varg in i hästhagen hos några bekanta till oss som bor 4 km från oss :eek: Hästarna stod inte där just då som tur var (Inte för att jag tror att vargen ätit upp dem utanför att de hade nog blivit rädda)

Och en granne som alltid springer en runda runt byn på kvällarna vågar knappt springa för 200 meter från vår gård har han mött björn två gånger nu på kort tid.

Jag har kalla kårar. Mina hästar!!

*kl*

Glömde skriva nyss att nu har vargarna kommit ned i byn!! :eek::eek: Man har sett dem nere på täkterna mitt inne i byn ca 1 km från min hästhage! De har även gått mellan gårdarna i grannbyn.

Och igår traskade en varg in i hästhagen hos några bekanta till oss som bor 4 km från oss :eek: Hästarna stod inte där just då som tur var (Inte för att jag tror att vargen ätit upp dem utanför att de hade nog blivit rädda)

Och en granne som alltid springer en runda runt byn på kvällarna vågar knappt springa för 200 meter från vår gård har han mött björn två gånger nu på kort tid.

Jag har kalla kårar. Mina hästar!!

I förrgår rapporterades det om att vargen nu härjar i Stockholmsregionen för första gången på nästan 100 år. Undrar just om det kanske kan få våra politiker att få större förståelse för oss ute i landet....:crazy:

mmmm man hoppas det.... jag tror det är svårt att förstå hur man mår när man INTE bor bland rovdjuren. Man får vara rädd mest hela tiden, inte för att djuren ska bli uppätna direkt pang tjong utanför att ramla av mitt i skogen när de blir rädda för en björn eller varg (jovisst de kan bli rädda för älgar oxå men det känns liiiite läskigare att bli ensam lämnad kvar med ett rovdjur än en gräsätare...) Panikslagna hästar som spränger staket i hagen å springer ut i vägen osv.
Ang viltstängsel så hoppar en varg lätt över dem, kanske ska bygga en borg eller nått runt hagarna...? :p

:eek: fy vad läskigt!!! jag är glad att vi här neråt inte har (har inte sett iallafall) varg eller björn!! Hua!

hur kan du veta det? plast får sylvassa kanter om de går av, men hävdar du att det är omöjlig får ju det stå för dej :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 927
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama