Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Knapplån.

Tack för info, det mesta av det hade jag ganska bra koll på. Men hur är reglerna när det gäller att kvala i flera dicipliner? Får man lov att göra det eller måste man välja? (har absolut inte tänkt att tävla ihjäl mig för att kvala till samtliga dicipliner utan jag är bara nyfiken på vad som gäller) Mina förhoppningar är ju att hon ska bli dressyrhäst men hon kanske visar sig vara en bra hopphäst istället, vem vet!? Har för mig att jag läst någonstans att man får lov att starta fälttävlan + hopp eller dressyr, men inte hopp och dressyr, kan det stämma? Då jag har en tysk import kan väl inte jag kvala via kvalitén va?

Angående hoppning, så kan väl jag tycka att en 3-åring som är relativt "färdig" och bra framme i markarbetet inte skadar av att ta något skutt över ett hinder på gräsrotsnivå. Även jag arbetar efter flyingemodellen och för att vara väl förberedd inför vårsäsongen så kan det ju vara bra att ha "hoppat" lite grann uppsuttet. Mina små ska dock bara få löshoppa till årets slut, och därefter om de känns mogna ta några skutt med mig i sadeln. Men jag vill inte "bestämma" något i förväg utan med unghästar gäller det att anpassa sig efter hästen och kunna ändra sin planering.

Clover: När jag ska "lära" mina små vad skänkelhjälperna betyder så kopplar jag samman skänkeln med rösten. Jag använder samma kommando som jag tidigare gjort vid longering och använder man ledare så går denne personen framåt i samma stund som jag driver och ger röstkomandot. Därefter är det bara att träna, träna och träna..bra kan vara att rida ut tillsammans med någon annan mer erfaren häst och låta den gå först. När den börjar skritta så driver du osv. Det gäller dock att ta bort skänkelhjälpen så fort hästen går eller tänker framåt. På så sätt kopplar hästen efter ett tag ihop hjälperna.
Unghästar är ju gärna lite tröga i början innan de riktigt förstått vad allt nytt betyder så jag tycker att man ska ha överseende och inte ha allt för stora krav på känslighet i början. När hästen senare har förstått grunderna kan man ställa lite högre krav på att hästen ska vara uppmärksam på hjälperna. Att använda små hjälper och vara noga med att inte "gnaga/nöta" med skänkeln är viktigt, och att vara konsekvent och tydlig så att hästen inte missförstår.

Lycka till och vi förväntar oss bilder och rapporter här framöver! :bump:

En fråga, inte otrevlig, bara en undran: Hur vågar du ställa balen i hagen utan att ta bort plast och nät?

Har gjort det i alla år utan minsta problem.. har vi ej kvar de så sprider dom ut balen i hela hagen. Dock så tar vi väck lite varje dag av nätet så dom ej kan fastna i det när det sedan är såpas lite kvar att de e på marken. De har funkat i alla år hittills. De funkar super för oss. Alla 4 står runt den å äter ihop.

*knapplån*

Jag får härmed lämna 05-ornas tråd. Då min underbara häst Romance (BH Romancier-Atlantic Boy **) inte blir frisk från sin sparkada han fick på 2007 års sommarbete. I samband med sparken sprack en led och han opererades akut. Konvalecent hela hösten 2007, vid den lätta igångsättningen med tömkörning + promenader blev han åter halt. Han opererades igen i mars 2008, då man åter gick in i leden och rensade upp samt jämnade till skadat brosk. I juni såg han ok ut och vi trodde att vi klarat det att han skulle förbli frisk.

Efter sommarbete sattes han igång lätt och reds in i samspråk med veterinär. På återbesöket i måndags var han återigen halt, samt hade nya inflammationer i knälederna. Veterinärerna säger att lederna inte klarar av att återhämta sig, därav de kroniska inflammationerna och återkommande hältan. Jag har gått miltals med denna häst, jag tror jag umgicks mer med honom än min familj under konvalecenttiden. Jag älskar honom så mycket och nu är det bestämt att han inte ska behöva ha ont mer. På måndag far han vidare till de evigt gröna ängarna.

Jag är förkrossad :(:cry:

Min älskling och jag Oktober 2008 1 år och 3 månader efter olyckan.

avin.jpg

Tack för oss!

Nu fick jag en liten tår. Vad sorgligt att din fina häst aldrig blev frisk. :cry: Förstår om är förkrossad. Tänker på er!

Jag beklagar verkligen :cry:
All heder till dig som kämpat på så med din fina äst.

Vi har också balarna så i hagen och det fungerar bra. :)

Idag har jag ridit min tös som haft vila i hela 4 dagar efter körkursen förra helgen. Hon blir smått störig mot den andra hästarna och kommer rusande mot mig varje gång jag syns till när hon har "vila", så det är inte lätt att låta henne vara. Idag har vi galopperat på stubb, och försökt hitta säteshjälperna istället för att förlita sig på tygelhjälper/rösthjälper som hon är van vid från körningen. Det gick bra efter en stund, och jag märker att hon hittar balansen bättre och bättre. :banana:

Vad tråkigt! Beklagar verkligen. Låter som en trevlig stam på hästen.

kl

Idag hände något jag verkligen inte räknat med och jag är lite arg över det faktiskt. Jag har en hästskötare åt stallets shetlandsponny, en tjej på 12 år som är här o ryktar, löslongerar, kör lite agility mm.

Vi var iväg och handlade och var borta några timmar, när jag kommer till stallet senare på kvällen ser jag att treåringen har ett svett täcke på sig istället för det vanliga stalltäcket och att hon har varit varm och fuktig (droppar på svett täcket).

Sen ser jag att senskydden är jätteleriga! Inne i sadelkammaren ligger en lapp "hej, jag motionerade Ninja lite" . Ninja är min visserligen snälla men lite busiga treåring på 171 som hon absolut inte får varken rida eller hantera om inte jag är med.

Jag vet inte om hon ridit eller longerat eller vad hon har gjort, för jag får inte tag på varken henne eller hennes mamma, fastän jag ringt alla nr jag hittade.
Hon har bara varit hos mig i knappt 2 veckor och tar sig sådana friheter :eek:

Tänk om hon ramlat av, blivit sparkad, hästen kommit ut på 90 vägen eller vad som helst!

Jag ska jobba hela helgen och känner att jag har inte koll på vad som händer i stallet, så jag har plockat ut alla hennes grejer ur sadelkammaren och låst dörren och gömt nyckeln. Samt skrivit en snäll lapp där jag förklarar att jag inte vågar låta henne komma mer utan hoppas att hon hittar en annan häst att sköta.

Är jag för elak? Jag har sagt uttryckligen att denna veckan får hon inte göra något alls med hästarna om inte jag är i stallet eftersom vi fått en ny fölunge hit och jag vill inte stimma upp den i onödan, den har haft en tillräckligt jobbig resa ändå, ända från Holland.

Till saken hör att fölet har tytt sig till Ninja och vill inte skiljas från henne, det var en salig röra i fölets box och vattenspannen vält mm nu när Ninja blivit "motionerad". Det är så himla mycket som hade kunnat hända, fölet hoppat ut från boxen mm och skadat sig.

Phu, jag ville bara skriva av mig lite.

Senast ändrad:

du är inte för elak!!

nästan tvärtom! jag skulle SPARKA ut henne direkt!!!

:eek: nä du, du är inte för elak!! herregud om man tänker vad som hade kunnat hända!! :eek: hur kan hon ta sej sådana friheter?? jag tycker att du gjorde helt rätt, men försök även att få tag på flickan och förklara varför hon inte får hantera Ninja osv. hoppas inte att hon får hantera shettisen helle, för jag hade aldrig kunnat lita på henne igen, och du ska inte känna dej dum utan det är ju hennes eget fel..
herregud fattar inte hur hon vågar ta sig dessa friheter!
berätta hur det går för oss här i tråden och hur hon haf "motionerat" din 3 åring!

Har oxå en 3-åring som ser ut som 2:crazy:, hón har växt bak hela tiden så hon har legat på ca 10 cm högre bak hela tiden , så hon är inte inriden:cry:, hoppas kanske att i vinter fixa detta

Men.... Jag ryser, usch att behöva avsluta en så ung hästs liv. Tänker mej in i samma situation med min 3-åring, jag har ju varit med om att ta bort äldre hästar förut men när de är så här unga och man har varit med "sedan de var bebusar" så ja, usch....Fy tusan vad jobbigt det skulle vara. Jag lider med dej, och tänker på er. :(

Tack för alla fina ord och tröstkramar!

Kommer bli en förfärligt jobbig sorgetid som följer. Lycka till med era bebisar!

Jag förstår att du inte vill låta 12-åringen komma ut mer, även om jag själv hade gett henne en andra chans. Jag har ett par elever som är 12 år, och ibland är inte alla muttrar på plats... men de lär sig ofta väldigt fort, så jag hade sagt till henne ordentligt, förklarat så hon förståd varför det är farligt och pratat med hennes föräldrar så att de vet reglerna.

KL

En liten rapport från dagens tömkörningskurs för en av landets duktiga "gurus" inom området;

Min normalt lite sprättige herr var KOlugn så snart instruktören visade sig och började instruera oss! Intressant att se hur hästarna "läser" människor så snabbt, det var alldeles tydligt att han kände sig mycket trygg i instruktörens närhet. Jag fick känna på ett par väldigt behagliga tömmar( mina egna är inte fullt så trevliga att hålla i...) och även om vi inte gjorde några märkvärdiga saker så lärde vi oss mycket idag.

Jag fick hjälp med att räta upp och rakrikta hästen, fick jättebra instruktioner som kom precis i rätt ögonblick, INNAN jag eller hästen begick misstag. Vi tränade på halter, som varit lite av ett problem för oss, men icke i dag - han gick som en klocka i halterna också. Vilken liten ögontjänare! Efter avslutat pass var han trötter men mkt nöjd, skummig runt munnen och alldeles mjuk i kroppen. KUL att gå på kurs och en mkt lugn och sansad instruktör:laugh: Det vill vi göra om:bump:

Önskar bara att man hade råd att köpa sig ett par riktiga tömmar:crazy:

åh, tack för svaret!

idag longerade vi lillsnuttan, Zamantha alltså, och hon funkade ganska bra. Tror det var första gången hon blivit longerad(huh?). Hon har inte gjort mycket lilla stumpan.

Mamma fick leda henne runt i en volt runt mig, det var lite svårt att förstå vad jag ville, men efter 10 minuter så gick hon i en hyfsad volt runt mig, så då gick vi hem:)

Imorgon ska jag sitta upp för första gången sen hon kom till oss:love:
lilla stumpan, så duktig!

*kl*

Usch, idag är det lite kämpigt med allt tycker jag. Skulle ridit för tränare imorgon men åter igen så blir det pannkaka då de bestämt att vi ska åka till ridhuset och jag har ingen transport och ingen som kan köra så jag får snällt bli hemma :( Dessutom är jag helt slut nu när jag har hästar på 2 ställen. Det tar mer än 4h/dag allt som allt. Så nu funderar jag på att flytta tillbaka Avalon dit där hans mor och syster står, även om det stallet inte är hälften så fint. Där finns åtminstonde superbra ridvägar och folk att rida ut med oftare. 15 min skritt till ridhus som är uppvärmt året om. Jag har svårt att bestämma mig men just nu så känns det som jag måste göra något radikalt för att jag ska orka med. Börjar 07.00 på jobbet, slutar 15.30 och efter alla hästar e jag hemma vid 20. Det är lite väl långa dagar när man ska hinna plugga samtidigt och hinna med sambon. Samtidigt är stället där Avalon står superfint, bra träningsmöjligheter och bra ordning. Blä va mekkigt allt blev :confused:

Jag blir alldeles kall när jag läser, skulle blivit galen ,minst sagt.:eek:

I den åldern kanske man inte tänker så mycket och man kan inte så mycket men att göra saker utan lov, DET ska man veta att inte göra. (Jag har tre egna barn och jag vet att man kan kräva en del vett vid 12 års ålder)

Det har inte bara med ålder att göra. Jag hade en "skötare/medryttare" på ett sto en gång som inte heller fick ta ut hästen utan lov, hon fick sköta och rida på volten. HOn skulle inte klarat hästen ute. Det var en tjej i 25-årsåldern.....

En dag när hästen vilat en period kom hon för att sköta om den lite och gosa bara (hon bodde nära oss) men tar utan lov med den på "promenad" i grimma och grimskaft. Hästen kom hemrusande lös, på vägen, hade kotat över på den hala vägen och skadat sej, KUNDE har fläkt upp bäckenet, men lyckligtvis blev det inte så illa. Hon tog förstås veterinärräkningen men efter det hade jag tappat förtroendet.

Vi hade även två unga systrar i mina barns ålder på den tiden, cirka 10 och 12. De hjälpte till i stallet och fick rida lite som belöning på någon av våra ponnier. Maken till pålitliga tjejer har jag aldrig träffat, så noga och så duktiga och seriösa och aldrig i livet att dom skulle ha gjort något utan att fråga. :bow: Helt underbara. Den ena träffar jag ibland och hon är numera trots sin ungdom den mest betrodda medarbetaren där hon arbetar (hästbranschen) och det förstår jag verkligen.

Som sagt, åldern är inte hela förklaringen.

Ja, det är ju precis något sådant man är rädd ska hända, hästen komma lös och skada antingen sig själv eller sparka flickan, hade ju inte heller varit så roligt. Tur hon inte gick en runda med tvååringen som står där hemma, den är mycket trotsig och besvärlig att leda just nu.

Men hon svarar fortfarande inte i telefon, när jag kom ut i stallet i em så låg där en lapp att hon var jätteledsen för allt och bad om förlåtelse.

Självklart förlåter jag henne, men förtroendet är brutet och hon får se sig om efter en annan sköthäst, synd för shettisens skull men jag vågar inte riskera något. Och med motionera menade hon att hon lett runt hästen på ett stort fält. Tur att hon inte ridit, hästen är väldigt känslig för skänkeln så hon hade flögit av hästen och skadat sig :crazy:
Tycker nästan lite synd om henne nu, hon verkade så ångerfull...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 962
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?