Sv: Hur går det för era 05r edition 4
Håller ionte riktigt med, rider min häst endast i bosal (typ av hack) för stunden och då med minimal tygelkontakt. Han har vargtänder som ska plåckas bort och innan dess kommer han ridas på bettlöst Det med tygelkontakt håller jag inte heller med om, jag "skiter" i var han har huvudet tills takt och tempo funkar som det ska, och tror att pga att jag ridit honom med detta tänkande så har jag en häst som tänker väldigt mycket framåt, men samtidigt är väldigt lyhörd. Vi byter gångarter endast genom säte och röst Angående hur mycket vi rider så är det mellan 2-3 pass/vecka mellan 45 min - 1 timme, har endast ridit ut och han har bara blivit fuktig där sadelgjorden sitter, dock skrittar vi väldigt mycket. Hoppträna har vi inte gjort en gång men vi har riktat in oss på western
Rida 3-åringar på hackamore Det här blir snurrigare o snurrigare! Är det inte meningen att man ska sitta in sin häst, lära den svara för hjälperna, lära in en stadig kontakt mellan hästens mun och ryttarens hand etc i denna ålder?
Av vilken anledning skulle man rida en 3-åring på hackamore? Är det tänder som spökar så varför inte passa på att lägga in en paus under tiden som de fäller tänderna eller om det är annat som måste åtgärdas på tänderna?
Tycker ärligt talat att många verkar ha alldeles för bråttom
Varför följa Flyingemodellen som hobbyryttare, såvida man inte har tänkt visa på 3-års test? Är inte denna modell tänkt just med sikte på 3-års test och vidare?
När man läser här om 3-åringar som rids ut, tränas 45 minuters pass, hopptränas så blir jag fundersam - det verkar så forcerat. Är jag ensam om att tycka så?
Håller ionte riktigt med, rider min häst endast i bosal (typ av hack) för stunden och då med minimal tygelkontakt. Han har vargtänder som ska plåckas bort och innan dess kommer han ridas på bettlöst Det med tygelkontakt håller jag inte heller med om, jag "skiter" i var han har huvudet tills takt och tempo funkar som det ska, och tror att pga att jag ridit honom med detta tänkande så har jag en häst som tänker väldigt mycket framåt, men samtidigt är väldigt lyhörd. Vi byter gångarter endast genom säte och röst Angående hur mycket vi rider så är det mellan 2-3 pass/vecka mellan 45 min - 1 timme, har endast ridit ut och han har bara blivit fuktig där sadelgjorden sitter, dock skrittar vi väldigt mycket. Hoppträna har vi inte gjort en gång men vi har riktat in oss på western