Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Rida 3-åringar på hackamore:confused: Det här blir snurrigare o snurrigare! Är det inte meningen att man ska sitta in sin häst, lära den svara för hjälperna, lära in en stadig kontakt mellan hästens mun och ryttarens hand etc i denna ålder?

Av vilken anledning skulle man rida en 3-åring på hackamore? Är det tänder som spökar så varför inte passa på att lägga in en paus under tiden som de fäller tänderna eller om det är annat som måste åtgärdas på tänderna?

Tycker ärligt talat att många verkar ha alldeles för bråttom:(
Varför följa Flyingemodellen som hobbyryttare, såvida man inte har tänkt visa på 3-års test? Är inte denna modell tänkt just med sikte på 3-års test och vidare?

När man läser här om 3-åringar som rids ut, tränas 45 minuters pass, hopptränas så blir jag fundersam - det verkar så forcerat. Är jag ensam om att tycka så?

Håller ionte riktigt med, rider min häst endast i bosal (typ av hack) för stunden och då med minimal tygelkontakt. Han har vargtänder som ska plåckas bort och innan dess kommer han ridas på bettlöst :p Det med tygelkontakt håller jag inte heller med om, jag "skiter" i var han har huvudet tills takt och tempo funkar som det ska, och tror att pga att jag ridit honom med detta tänkande så har jag en häst som tänker väldigt mycket framåt, men samtidigt är väldigt lyhörd. Vi byter gångarter endast genom säte och röst :D Angående hur mycket vi rider så är det mellan 2-3 pass/vecka mellan 45 min - 1 timme, har endast ridit ut och han har bara blivit fuktig där sadelgjorden sitter, dock skrittar vi väldigt mycket. Hoppträna har vi inte gjort en gång men vi har riktat in oss på western :D

Tack så jättemycket! :bow:

Idag har mina pojkar varit hos vet. och tandläkaren för vaccinering samt tandkoll. Lilleman var så sjukt duktig. Kändes som att det var eldprovet för min hantering idag, han har nämligen varit väldigt rädd om huvudet. Men allt gick så jäkla bra! :D Fick bort 2 vargtänder och en mjölktand. Sedan var han rätt vass oxå så det ska bli spännande och se hur han känns att rida nu när allt är bra där inne i munnen, han har ju tidigare varit helt underbar i handen & nu kanske det blir ÄNNU bättre! :D :bump:

Han har vilat 1 ½ vecka nu efter träningen, tänkte smyga igång nu igen. Han måste ju få hinna återhämta sig oxå. :) Lill-prinsen min! :love:
//Magda

Kan man inte hejda sig och låta en 3-åring vila under den korta tid det tar att ta bort vargtänderna samt återhämta sig från detta så undrar jag om man ö h t är mogen att handha en unghäst.

Det ingår i utbildningen av unghästen att förstå hjälperna, både framåtdrivande och förhållande hjälper samt stadig men lätt kontakt med ryttarens hand. Westernridning förmodar jag är annorlunda men så har jag heller inte ö h t berört den typen av ridning. Ska kanske förtydliga mig där då - jag pratar om s k engelsk ridning.

Hmm, är det bara jag som tycker att det är på tok för tidigt att hoppa med en 3-åring:confused: Tycker att många här verkar gå väldigt fort framåt.

Jag håller på att hoppa in min, men det är mest för att om mindre än 1 år måste han hoppa 90 cm och jag vill ge honom en schysst chans att hinna bygga upp sin kropp utan minsta stress. Sedan håller inte jag på att höjdhoppa med honom såklart, det mesta ligger på typ 30 cm och jag litar på min tränare där. Dom har stuteri själv och är uppväxt med att enbart utbilda unghästar. Han har väl fått hoppa ca 4 ggr tror jag, eller hoppa och hoppa, det mesta är trava/galoppera över bommar bara. Nu har han vilat från det några veckor. Men tänkte ta en lektion till veckan igen. :)
Det som är viktigast nu är att han tycker att det är roligt, att han får chansen att se alla typer av hinder som är typ 20 cm för att han senare ska bara tänka hoppning när han ser ett hinder bara för att det är så kul. :)

Tror det är väldigt viktigt att vara lyhörd på hästen, man måste lära sig att lägga in vilopauser när dom behöver det, låta allt ta den tid individen behöver & framförallt ha roligt med sin häst!

Jag resonerar iaf som så att är han inte i fas för att gå 4-års nästa år så kommer jag inte heller att visa honom, jag skulle aldrig hetsa honom mot det eftersom mina planer för honom sträcker sig längre än testen. Dessutom är det inte bra för hingstarna att man visar en häst som inte är mogen/redo/ifas för sin uppgift. Däremot så siktar jag på att förbereda honom så väl jag kan inför testet sedan får han avgöra om vi visar upp oss eller ej. :)
//Magda

idag har det varit tråkiga nyheter...

min gammel valack har varit halt i ca 1,5 år... var friskförklarad för 2 mån sen... men för 2 veckor sen blev han halt igen.. summa sumarum, han är utdömd...:cry:

iaf, jag känner mig rätt nere just nu (nehe?!) och funderar på om jag ska ta lektion på Pselma varje vecka för att få nåt att se fram emot liksom, vad tror ni om det? tror ni det blir för mkt? Det är dels för att få något att se fram emot och arbeta emot för just nu känns allt bara så tungt!

det värsta är att jag måste hitta en ny häst innan jag kan avliva min valack, och jag hittar fn inte en enda vettig häst jävel... (jag menar verkligen inte en enda)

kraven:
arab
5-10 år
grundriden
sto
någerlunda exteriört korrekt och arabtypsik

hur svårt kan det vara?!

jag är rätt uppgiven just nu...
när vi longerade så skulle han galoppera oxå så jag sa gaaalopp och vad gör han? jo samlar sig och börjar gå passage!! vilken häst gör det i longering i grimma?! så himla arbetsvillig!

*behöver lite tröst*:cry:

Knapplån..
I söndags var jag med på löshoppning med båda mina 05.or. Valacken är riktigt duktig, galopperar i ett lagom tempo, taxerar och hoppar som om han inte har gjort något annat. Stoet däremot vill gärna springa alldeles för fort och glömmer då av att hoppa ordentligt, men övning ger färdighet så det är bara att träna..
Här är lite filmbevis över att de faktiskt hoppade lite grann:
Valacken:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5788004539249948540
http://video.google.com/videoplay?docid=-4651998282616817187

Stoet:
http://video.google.com/videoplay?docid=-6021461941705977539
http://video.google.com/videoplay?docid=4258186265708305383

Kan man inte hejda sig och låta en 3-åring vila under den korta tid det tar att ta bort vargtänderna samt återhämta sig från detta så undrar jag om man ö h t är mogen att handha en unghäst.

Det ingår i utbildningen av unghästen att förstå hjälperna, både framåtdrivande och förhållande hjälper samt stadig men lätt kontakt med ryttarens hand. Westernridning förmodar jag är annorlunda men så har jag heller inte ö h t berört den typen av ridning. Ska kanske förtydliga mig där då - jag pratar om s k engelsk ridning.

Så bara för jag väljer att rida in min häst bettlöst är jag en värdelös unghäst ägare :confused::crazy: Även om Han inte haft vargtänder hade jag endå valt att vänta med bett, sätter in bett i munnen när dom lyssnar och svarar för nästan endast hjälperna som vi kommit till nu. Det är samma med western så länge till hästen klarar av att bära sig utan hjälp av handen, men på en unghäst tycker inte jag man ska lägga så stor vikt i var huvudet sitter tills den bjuder frammåt och med takt som jag skrev i tidigare. Kan till lägga att det är ingen stjärnkikare jag sitter på utan han går i en hyfsat bra låg form självmant. Sedan angående vila Så är min pålle sent tagen började sitta på honom i början på sommaren sedan fick han 1½ månads vila sedan för 3 månader sedan började vi med traven och för 3 veckor sedan med galoppen. Nu har han 1 månads vila och då ska vi dra vargtänderna. Jag vet inte vad i min syn på inridning gör mig till icke mogen att ha unghäst så du kan gärna förklara det lite bättre.

*KL*
Hej på er, följer tråden men har inte varit så aktiv m inlägg själv. Nu har jag i alla fall fått en första film på min bäbis. Han är riden 20-25 ggr så vi har väl inte kommit igång riktigt. kommentera gärna!

Ser trevligt ut. Härligt steg. Är det Högås?

Ingenstans pratar jag om formen på unghästen - jag talar om att det ingår i hästens utbildning att lära sig att ha en STADIG, LÄTT kontakt mellan mun,bett och ryttarens hand. Alltså inte om att hästen på något sätt ska gå och "knycka på nacken" som är så populärt. Den ska lära sig svara för samtliga hjälper, med framåtbjudningen som den viktigaste byggstenen.

Men det där tycker jag är en sund inställning; att vara lyhörd för sin häst, förbereda den väl men om den visar sig inte vara mogen för uppgiften när det är dags så avstår man. Den s k Flyingemodellen är ju säkerligen utformad just för att passa in/vara ett stöd just i förberedelserna inför testerna, därför påbörjas också vissa moment vid en viss tidpunkt.

Jag tror ju att de som forcerar sina hästar, tror att alla ska passa in i samma mall kommer inte att få några vidare bra resultat och i förlängningen kanske en sämre hållbarhet.

Det är vad jag tror, min högst personliga åsikt:)

Förlåt athena avalon -det var inte så jag menade, att din inte orkar. Jag bara drog ett exempel att det kan vara väldigt olika mellan hästar i samma ålder just pga storlek osv och så tog jag Avalon bara "ur luften" eftersom han är större än min lilla plutt och att det KAN vara så att de orkar olika pga storlek men verkligheten ser ju annan ut för oss.

För jag vet ju att i verkligheten så har Avalon vääääldigt mkt energi och ork ;)

men det är väl ingen i denna tråd som forcerar hästarna? :( det var du som först tyckte att det var många som hade bråttom med sina hästar (som arbetas enligt flyingemodellen) och som påbörjat inhoppning och rider så långa pass.
Och vad jag vet så är det ingen som skrivit här att deras hästar MÅSTE klara att gå si och så på tävling nästa år men att många här inne arbetar MOT det målet och sen om det inte går så går det inte, ingen här inne kommer nog tvinga sin fyraåring att hoppa 1 meters bana om den inte är redo.

Så skrev ju även jag, att vi arbetar mot championat men att om hästen inte är redo så kommer vi inte försöka kvala heller. Någon gång måste man ju börja träna och att komma på sommaren som fyraåring och smacka upp en bana på en meter och kräva att hästen hoppar är INTE snällt. Bättre att börja lite redan nu, ett år innan, så att de hinner bygga upp sig i lugnt och sansat tempo.

Urkella - jag tycker inte du är en dålig hästägare. vilket påhopp :( Alla måste inte rida likadant och utbilda sina precis som alla andra. Om din häst går bra med det bettet så varför inte rida med det? varför ska jag rida med pelham om han går fint med tredelat - samma sak liksom.

idag har det varit tråkiga nyheter...

min gammel valack har varit halt i ca 1,5 år... var friskförklarad för 2 mån sen... men för 2 veckor sen blev han halt igen.. summa sumarum, han är utdömd...:cry:

iaf, jag känner mig rätt nere just nu (nehe?!) och funderar på om jag ska ta lektion på Pselma varje vecka för att få nåt att se fram emot liksom, vad tror ni om det? tror ni det blir för mkt? Det är dels för att få något att se fram emot och arbeta emot för just nu känns allt bara så tungt!

det värsta är att jag måste hitta en ny häst innan jag kan avliva min valack, och jag hittar fn inte en enda vettig häst jävel... (jag menar verkligen inte en enda)

kraven:
arab
5-10 år
grundriden
sto
någerlunda exteriört korrekt och arabtypsik

hur svårt kan det vara?!

jag är rätt uppgiven just nu...
när vi longerade så skulle han galoppera oxå så jag sa gaaalopp och vad gör han? jo samlar sig och börjar gå passage!! vilken häst gör det i longering i grimma?! så himla arbetsvillig!

*behöver lite tröst*:cry:

*tröstkram*
Synd att det skulle vara ett sto, jag har en himla fin arabkille. :angel:

Det jag vill få fram det är att det verkar finnas många här på forumet som dels har liten unghästvana och liten inridningsvana som "tar på sig samma kostym" som professionella utbildare och försöker hålla samma tempo. Forcerar utan anledning helt enkelt, och IBLAND utan större kunskap eller erfarenhet.

Det är samma fenomen som t ex att "ALLA" ska helklippa sina hästar, för det gör ju proffsen ( som har en praktisk anledning till detta ). Det verkar nästan vara fult att "bara" vara fritidsryttare, hobbyryttare numera, trots att det är det vi är, det stora flertalet alltså. Vi har kanske EN egen häst, tävlar möjligen på lokal nivå, upp till medelnivå OM vi ens tävlar alls - varför ska hästen då "matchas"? För att rida lokala klasser, motionsrida i skogen m m? Observera att jag ser inte det som något negativt, tvärtom. Så ser ju medelsvensson ut tror jag när det gäller hästägare i Sverige.

Att satsa med 3-åringen "som om man ska delta i championaten" det är för mig helt galet, när man som hobbyryttare har alla chanser att verkligen låta utbildningen ta tid, låta hästen mogna även i skallen. Bara för att den ser färdig ut i kroppen och är mkt samarbetsvillig så behöver man väl inte "köra så det ryker":confused:

Och angående mitt "påhopp" så står jag för det; när jag läste inlägget så fick jag bilden av någon som är ganska omogen i sin inställning till hästens utbildning. Jag kan ju ha fel. På ett forum uttrycker vi väl våra åsikter, det är ju ingen absolut fakta som skrivs här, bara enskilda personers åsikter o olika frågor, eller?

Min åsikt är att det forceras på många håll när det inte är nödvändigt - långa träningspass, hoppning, hackamorebett på treåringar, inte ens en kortvila vid tandfällningar m m. Visst kan det klia i fingrarna om man bara har en häst och vill komma igång men om man inte kan hejda sig så är det kanske bättre att köpa sig en äldre häst?

Som du skrev så ska det ingå i utbildningen, men bara för det är en del av utbildningen så behöver man inte ta till det i första stund. Sen vet du ens vad en bosal är ? Att jag började rida honom på bosal va för att lära honom förstå säte, röst, skänkel & neckreining, när dessa delar är på plats så sätter man in bett, då behöver jag bara använda bettet vid korrigering och inte ta i det i onödan. Sen vad som är omoget i mitt tänkande får du gärna förklara lite tydligare. Jag vill rida min häst med så lite invärkan från både skänkel och tygel, vad är det som är så fel med det ?

annie0301: Tack :)

måste bara få fråga VEM här på forumet forcerar sin treåring och tar på sig en "proffs-kostym" fast än de är glada amatörer??
Jag har inte läst om en enda sådan som pressar sin unghäst utan vett och sans.
De flesta (undantag finns alltid) verkar snarare tvärtom; är man grön så har man tagit hjälp eller så tar man det väldigt lugnt. Som jag. Min första unghäst men har utbildat ett x antal hästar sedan tidigare och vet mkt väl vikten om god träning och i hästens takt. Plus att jag tränar för utbildad och mkt erfaren unghästutbildare. Och om min tränaren anser att jag och min häst är redo att hoppa så litar jag på henne.

Jag tror att vi som pratat om championaten är lite mer seriösa än att vilja tävla på lokal nivå och motionsrida i skogen. MÅLET för mig är att hoppa bana på 90-1 m och LB dressyr, men sen kanske min häst inte har tillräcklig teknik eller gång för att kvala men man måste ju ha ett mål med sin ridning och jag tycker inte att hinder på en meter är ett för stort krav för en fyraåring om den är väl förberedd.

Vem kan inte hejda sig? Urkella har ju alltid ridit sin på "hack" och då funkar det kanske att rida trots krångliga tänder, inte anser jag att hon forcerar sin treåring.

*tröstkramar!!* Fy vad sorgligt :(
Behöver du en till häst som sällskap till Pselma eller en till ridhäst? *funderar på möjligheter*

Ps. Och vad betyder "köra så det ryker?" Att hoppa fyra språng på 50 cm varannan vecka? Att rida hästen svettig en gång i veckan?
ds

Tänker inte ge mig in i detaljer kring westernridning eftersom jag inte sysslar med det, det var Urkella själv som drog parallellen mellan bosal och hackamore, inte jag. Om de är likvärdiga eller ej det vet inte jag. Klargjorde f ö att det jag talar om och har talat om hela tiden här i tråden det är engelsk ridning, inte western så jag vet inte riktigt varför personen ifråga blandar sig i diskussionen egentligen.

Forcerat tycker jag att det är om man motiverar ridningen utan bett med att hästen måste ridas även under det att den har besvär av vargtänder samt i direkt anslutning till att de tagits bort. För mig är det självklart att då vilar min häst.

Tränarhjälp har alla nytta av, på alla nivåer så det är väl bara positivt - har aldrig påstått något annat. Däremot kan jag bli lite fundersam då på dessa tränare om de bedömer det som lämpligt att hålla det tempot på utbildningen även på s k hobbyhästar. Jag har alltid ridit för tränare, i perioder, både c och b-tränare och har väl snarar upplevt att man är väldigt noggrann i grundarbetet med 3 åringen. All träning har koncentrerats kring framåtbjudning, svara för lätta hjälper, kontakt i handen samt löshoppning och arbete på töm. Först vid fyraårs ålder, på våren har hoppningens grunder introducerats. Innan dess har cavalettiarbete inletts som en stärkande övning.

Tror inte att vi kommer så mycket längre i diskussionen, du och jag, vi har lite olika uppfattning - kanske ska vi nöja oss med det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 977
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama