Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

kl

Det har hänt massor sen jag skrev senast, tänkte att jag skulle bli lite bättre på att uppdatera:). Vi har jobbat på som vanligt, Hon tömkörs en gång i veckan av min tränare och då brukar jag dagen efter sitta på henne i en kvart-20 minuter. Sen skrittas hon ut kanske en gång i veckan. Varannan vecka löshoppas hon. Jädrar i mig vad hon kan hoppa alltså:love: hon har ett jävla scoop och hennes bakben är riktigt, riktigt fina. Jag tror att hon kommer kunna gå dom högsta klasserna i hoppning med rätt matchning.

Hon är fortfarande ponny, mäter kanske 147 med skor, hoppas hon stannar. Hon är som sagt väldigt klar i kroppen. Hon har fått ett till åldersintyg och ja, hon är tre. Hon vart hos tandläkarn och dratt ut två vargtänder och han passade samtidigt på att plocka ut två mölktänder som satt väldigt löst.

Målet med henne är att kvala 5 åringarnas Kraft ungponny då hon är från tyskland och inte får vara med på ponnychampionatet. Till våren hade vi tänkt att lite smått börja tävla, både hopp och dressyr.

beauspirit: Gud vad roligt att du också håller till i göteborg, då syns vi säkert på tävlingarna nästa år!:D

Nu till ett litet problem, imorgon ska hon chippas och få nya konturdiagram då hela hennes pass måste bytas ut. Det går nämligen inte att byta ålder i passet och där står det att hon är 6:crazy: Vilket vi då från början trodde att hon var. I passet heter hon Flocke. Det tycker jag är skitfult och ska döpa om henne. Liksom markera en omstart i hennes liv. Och jag har till imorgon på mig att hitta på något:confused: shit. Har funderat på Faithful Rose, Förslag mottages mer än gärna;) kan slänga in lite bilder i nästa inlägg så får ni se hur hon der ut.:D

De flesta har svarat precis så som jag menat, nämligen att det kan vara extremt åt båda håll. Tidigare var det väldigt förmäskligat allt som hade med hästar att göra. Nu lider jag när jag ser hästarna i deras pyttesmå hagar och att de hellre sätts på täcke än har tillgång till något slags vindskydd, typ träd eller ett skjul. Alla hästar kan gå barfota förutsatt att de 1: inte haft skor tidigare, 2: Inte rids eller körs på hårt eller halt underlag och 3: Att de inte har någon sjukdom som försvagar hovar eller som gör att hovarna och benställningen påverkas. Alltså kan MÅNGA, men inte alla hästar vara barfota. Man kan rida alla hästar barbacka, men ryggen mår inte bra av det i längden, men för en hobbyryttare borde det funka. Täcke behöver vissa hästar på vintern beroende på vädret. Jag täckar mitt gamla sto, och ibland även min 3 åring, och jag har inte dåligt samvete för det, men det är när det är riktigt skitväder. Med andra ord, jag är inte extrem åt något håll och jag tyker man ska använda vanligt sunt bondförnuft och INTE titta för mycket på vad som är på modet just nu.

Avlivade hästar pga mode att inte kyla ned får du gärna utveckla, vad menar du då?

Jag menar de hästar som fått kvickdrag för att de stått inne för mycket. Det finns ju även de som fått skador på benen av vävning, blivit krubbitare och dött av kolik, osv pga att man inte velat låta dem gå ute och bli kalla, smutsiga, skadade, m.m.

Överlag tycker jag att "hästvettet" blivit bättre hos många de sista åren, och det tror jag beror på att alla, även ungdomar, lättare tar till sig och vill ha information. Det är också lättare nuförtiden att få tag på information.

*kl*

Hinner knappt läsa här nuförtiden, massor med skolan just nu! Iaf. jag hoppas att tråden kan gå tillbaka till den trevliga tråd den alltid varit. Det verkar som var gång vi startar en ny med samma ämne så blir det stormigt, tills det landar i att alla "stammisar" blir ensamma igen och vi pratar på som vanligt. Därmed inte sagt att nytillskott inte är trevligt, jag råkar bara se ett mönster.

Min påg tappar framtand nu och jag rider inte denna veckan. Annars e han supergo och vi myste mkt under borstningen igår :love: Har sagt upp min plats nu så om 1 månad flyttar vi. Det var rätt sorgligt att göra det, men jag måste tänka på mig själv som faktiskt börjat få magsårssymtom...

Skoldags!

och det är jämt när jag skriver nåt som det blir konstigt, spelar ingen roll om jag skriver Pselma åt ett äpple idag så kommer nån liten "jävel" (:p) och frågar om jag verkligen gav henne ett helt äpple för hon kan ju faktiskt sätta i halsen :crazy:

och ibland drar folk helt plötsligt upp nåt som jag skrev för en vecka sen, och då var det ok... men en vecka senare skulle det tjafsas om det...:crazy:

enligt mig löjligt, om alla sköter sig själva och inte komenterar någon annan så vida personen inte bett om det så är jag övertygad om att tråden kommer fortsätta att vara trevlig...

KL

själv ska jag ev åka till danmark snart och titta på häst :eek: marknaden är lite bättre där nere verkar det som... (för mig då alltså) så jag hoppas att jag hittar en ny kompis till pselma snart... det är ju inte helt idealiskt att åka runt i främmande stall och titta på massor hästar när hon är dräktig o allt (tänker på abortvirus)

Pselma har i dagarna utvecklat en egen vilja :angel: hon skulle inte gå i traktorsspåret alls det sa hon till mig, det var inte lerigt eller nåt så hon försökte bara bestämma så det får jag nog ta tag i... öva placering liksom... flytta för skänkeln, just nu går hon emot skänkeln och jag blir precis tokig för jag vet inte vad jag ska göra(på träning funkar det, men just då ignorerade hon mig totalt!!), sist trängde hon ut cronis häst så cronis blev arg och "sparkade" till henne (hon var 3 mm ifrån och lyssnade nada på matte för hon skulle bara inte gå där!!) då blev hon rätt förvånad, men funkade det? knappast... tror det är lite med dräktigheten, hon har visat vad hon tycker om sadelgjorden så jag får nog snart acceptera att hon inte vill bli riden mer, hon sköter sig bättre i vagnen.

i övrigt är hon mkt lydig... det är när jag vill bestämma exakt på mm vart hon ska gå som det blir problem. stå still och gå framåt när man är rädd funkar utmärkt! red på en väg som gick brevid järnvägen (tågen är alltså 5 meter ifrån en) och vi mötte 3 tåg och det gick super! när sista tåget kom så släppte jag tyglarna och hon gick till närmsta grästuva :love: det är dock staket mot järnvägen med nån konstig tråd... det är inte taggtråd men ser ut typ som bladet på en gammal såg (fast flera 100 m långt då) mkt märkligt ser det ut...

Om ni trivs bäst på egen hand kanske det är bättre att kommunicera via PM?

Gillar inte när det blir mobbingfasoner på ett forum - det är "lekstuga" för alla, inte bara för vissa. Det är det som är så trevligt med forum, man får många olika vinklar från en massa olika människor. Tycker att det är förbaskat trist med en massa dunka-rygg, ja-sägare och här-är-vi-som-alla-tycker-samma-sak personer:cool:

Man KAN ha utbyte av diskussioner trots att man inte tycker precis likadant vet du.

Om ni trivs bäst på egen hand kanske det är bättre att kommunicera via PM?

Gillar inte när det blir mobbingfasoner på ett forum - det är "lekstuga" för alla, inte bara för vissa. Det är det som är så trevligt med forum, man får många olika vinklar från en massa olika människor. Tycker att det är förbaskat trist med en massa dunka-rygg, ja-sägare och här-är-vi-som-alla-tycker-samma-sak personer:cool:

Man KAN ha utbyte av diskussioner trots att man inte tycker precis likadant vet du

det markerade tycker inte jag stämmer... jag tycker snarare att det är en förutsättning att man inte tycker likadant för att man ska ha nåt riktigt utbyte av diskussionerna, i övrigt håller jag med dig!

så ni är från göteborg? vad kul :D
får man fråga vart någonstans?

min häst och jag står uppstallade i ett grannstall till Torslanda RK på hisingen, björlanda/torslanda :)
vi kommer debutera i Ambros Cup i mars nere på klubben... Sen har jag fått höra att det finns jättebra Pay&Jumps i Kungsbacka varje vecka på våren.. eller var det kungälv? kommer inte ihåg :P är ju nyinflyttat till stan och har inte så super koll än...

här kommer en bild på Dörren..
D3.jpg

han känns igen ganska bra ute bland andra hästar iaf :D

där håller jag med dig jeeves :p :D
Jag gillar oxå när det blir lite mer fart i tråden emellanåt för ibland somnar den till och det blir bara mest inlägg som
"ååå idag gick han sååå bra och var så gosig/lydig/bar sig fint etc, här kommer en bild på min prins"
och så svarar alla
"vad roligt att han går så bra! Fin häst!:love:"
Kanske därför jag är iblandad i de flesta diskussionerna :D Jag älskar fart och fläkt och lite gnabb :rofl:
Men sen kan det mkt väl gå till överdrift ibland :crazy:

Lite lagom av allt är en bra mix, lite heta diskussioner blandat med en massa söta och fina treåringar som sköter sig exemplariskt (= så man får motivation) eller bara snacka med nån i samma sits ang viloperioder, tandfällning, obstinata unghästar mm. :idea:

*KL*
Jag trodde att hästar fick ont i munnen när de drar vargtänder? Min åt hö som vanligt tre timmar efter ingreppet och käkade helhavre och korn igår kväll och sen 5 kg hö i natt.... Trodde han skulle matvägra i minst ett dygn! Hur har era reagerat? som sagt, jag trodde han skulle ha ont....
I helgen kommer massören!! :bump:

Men då är vi ju överens för det är just så jag menade! - vet inte om jag skrev otydligt:)

Nä min hade inte direkt ont när de drog vargtanden förra året på honom. Han åt och drack fullt normalt när det lugnande hade gått ur honom. Trots att veterinären faktiskt fick pillra en hel del för att få med hela tanden (pytteliten ovanför tandkött men rätt stor under).

otroligt vilken smärtnivå de måste ha ändå... vet inte om jag skulle fixa att tugga havre och hö om jag nyss dragit en tand...

*kl*
Där tycker inte jag som er isåfall. Visst kan man disskutera, men när det kommer till "du gör fel för du gör inte på mitt sätt"-snack som varar i typ 6 sidor fram så är det rätt tröttsamt. Menar inte att man inte kan disskutera men det kan fortfarande vara på en vänlig nivå. Det finns allt för många trådar på det här forumet som slutar på sandlådenivå för att folk tycker det är roligare att hacka på varandra än att ge bra tips och råd, i en vänlig ton.

Även om ni tycker det är trist att lyssna på, för det är baaara dagens aktivitet, så har vi löshoppat lite smått idag. Han gick fint men vill inte så gärna hoppa i höger varv (hans svåra sida annars ocskså) men det gick bra efter ett tag och jag undrar om det kan vara så att inridaren löshoppat enbart i vänster varv då det är så det görs på treårs-testet.

Och man är väl fånig som tar åt sig, men det är inte jättekul att höra att man borde hålla sig till PM för att man inte vill höra andras åsikter. Denna tråden har funnit ett tag nu och är ett trevligt inslag i vardagen att komma hem till. Det har varit bra hitills och man kan ju hoppas att det får fortsätta så...

idag var jag o tittade på ett arabsto!
eller jag var på ett stuteri och det var bara ett som föll mig i smaken, men hon föll mig verkligen i smaken!

det är dock ett problem... hon är 5 år och endast ledd ut och in från hagen, har någon här erfarenhet av sådana hästar? jag vill ju inte lägga ner flera år på att få hästen ridbar liksom...

behöver hjälp med tankar och ideer här! :bow:

Hellre ohanterad än felhanterad :)
Jag köpte ett 4-årigt sto som inte ens var ledd...hade vuxit upp i en flock där man ledde enbart en häst och resten sprang lösa efter.
Men, det gick fantastiskt bra, ngt halvår senare var hon inriden och hur normal som helst. Känner man att man har tid och kunskap är det inget att tveka på :)

fast hon är nog felhanterad oxå (från mitt perspektiv iaf) hon är väl medveten om vem som bestämmer, och det är hon!

ägarna ber om ursäkt för att de existerar (med kroppspåket alltså) och det är rätt talande...

ja ibland går det till överdrift, och det ber jag om ursäkt för, men några sidor går snabbt när man är inne i diskussion.

Självklart vill vi läsa om att Avalon hoppat och gått bra! Skitkul! (Mysko om inridaren inte lät honom gå i båda varven?? Visst att treårs bara går i vänster varv men hästen ska ju ridas in "för livet"... )
Det skrev vi ju oxå, att vi vill läsa om ALLT! Att det är MIXEN som är bra. Man vill BÅDE höra om hur duktiga och snälla våra treåringar är och hur bra de utvecklas OCH ha lite diskussioner.

Det var inte jag som skrev att du skulle hålla dig till PM; det tyckte jag var oxå var ett dumt inlägg :( Jag vill ju ha kvar dig här AthenaAvalon!!
Men å andra sidan så måste man även visa förståelse för att ett forum inte alltid håller sig på "mattan" och svävar iväg ibland. Har kikat under 04ornas tråd och där händer inte mkt "nu har vi tränat, gick super!" "Åh va roligt!"
och de skriver inte så ofta heller. Här hänger ju alla kvar ändå trots lite eldiga inlägg och det är väl det som är skönt?? Att vi kan bli lite arga på varandra och ändå "hänga ihop"?? (eller vad säger ni Kimmis och Jeeves?? :p)

jag tycker också det livar till lite med diskussionerna, men vill inte ha någon sandlåde-nivå...

har inget emot "idag gick han sååå bra"-inlägg så klart vi ska få skryta :) men det är ju att läsa om både framgångar och motgångar och att få tips och råd om lite allt möjligt som är det roliga med tråden.
däremot har jag inte så ofta något dåligt att säga om min häst tur nog :D

men jag kan säga att i måndags när jag red så var det första gången någonsin som han bockade och for runt. han lättade fram och sparkade bakut och var alllmänt superduper pigg!
detta är alltså en ponny som alltid är foglig förutom en liten minibock ute i skogen en gång i halvåret ( ;) ) och man kan inte ofta tro att han är så pass ung.
men i måndags, då var det minsann unghästfasoner. jag vart helt paff för han har aldrig betett sig så förut. men jag tycker det är kul att känna att han tycker livet är kul och att det spritter i kroppen på honom :angel:

vi travade över bommar på marken och dom hoppade han över (han bryr sig aldrig annars) så pigg var han! det var kul att känna faktiskt..
men när han kröp ihop sig så och bara laddade så red jag på och fram honom ordentligt så han inte fick chansen att bocka och efter ett tag så gick det över...

och nu så snöar det här i Västerås! hjälp! vill inte ha vintern. mina föräldrars hästar har gått ute dygnet runt tills i förrgår och de bestämde sig för att stalla in dom då i förrgår. samma kväll kom detta väder och det regnar iskallt regn och blötsnöar. så hästarna var rätt glada och det var bra tajmat med installningen :)

Måste bara få skryta om min tjej =) E så stålt över henne.
åkte till stallet tidigt å släppte ut hästarna som fått vara inne å sova i natt (går vanligtvis på lösdrift) Hästarna va pigga å glada över å få komma ut. Jag mockade å gjorde i ordning alal 4 boxarna. Sen tog jag in lillan å gjorde i ordning henne för en liten ur i skogen. hoppade upp å red i väg med en häst full med reflexer =) efter ca 100 meter så va de översvämning över vägen så hon fick gå i vattnet å hon bara stannade å tittade sen gick hon. Sen när vi skrittat 5 min så kom de en bäck som svämmat över å forsade över vägen å den bara gick hon rakt över =) sen gick hon över en bro å vi mötte äljar å hjortar å hon tittade inte ens på dom =) jag e så stålt över min tjeja så de e inte sant. hon kommer bli en perfekt distans häst. hon bangar inte för någonting. hon e till å med tryggare än många äldre hästar jag ridit =)

Nu måste jag bara hitta en sadel som passar. har provat minst en himla massa å ingen passar så de e bara att fortsätta leta. Tills dess e de barbacka ridning som gäller =) Tur att hon e så stabil å snäll =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 988
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama