Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Super att checka läget lite med tränaren :) alltid skönt att få bekräftat av någon erfaren att man är på rätt väg och få tips på hur man ska gå vidare och vad man ska tänka på. Jag hade inte kommit långt om jag inte haft min kära Ci**a!

ja, visst är det skönt!
Vi ska dessutom lasta henne för första gången idag( hon har åkt innan,
men vi ska lasta henne själva första gången) när vi åker till ridhuset:)
Är en skrittur på 15 minuter annars, och det känns lite långt för Zamantha
att gå innan vi ska in i ridhuset och drillas av min tränare :]

Nu är jag jättenervös! Hoppas det går bra:crazy:

det kommer gå galant! *peppapeppa* Och du kommer vara SÅ nöjd efteråt för det gick så bra att lasta och åka och rida :D

KL

Min 05:a står i skamvrån just nu:mad: Jag fick hem mitt nya stoföl i helgen, 7 månader gammal och ur snäll o vänlig som helst, lite sådär timid av sig.
Påbörjade inslussningen med resterande hästar efter att hon stått inne en natt tillsammans med dem och fått snusa på dem genom boxgallren.

Började med de två shettisarna, en 05:a valack och ett 16 års sto som är väldigt ranglåg och vänlig mot alla. Efter en dag med dem och i hagen intill de andra två kvarvarande valackerna, min 05:a o en äldre varmblodsvalack, så skulle lilla stoet få bekanta sig med min welsh då, han brukar bara vara nyfiken och lite dryg mot nya hästar, aldrig elak. Inte samma denna gången. Snacka om dr Jekyll and mr Hyde! Han skulle bara ha ut henne och siktade både med tänder och hovar verkligen för att träffa samtidigt som hon tuggade o visade alla tänkbara tecken på att vara underlägsen honom.

USCH vad besviken jag blir på skrället:(

Nu funkar det med alla i gruppen UTOM honom, han HATAR henne verkligen.
Några tips?

Min erfarenhet (som naturligtvis inte är allmänrådande) är att det brukar lösa sig efter hand. I början kan de bete sig som om de hatar varann, men efter ett tag accepteras närvaron av den nya. Vissa hästar blir inte bästisar, men så länge det är flera hästar i hagen och en någurlunda stor hage, så funkar det ändå, men det kan ta ett par dagar innan det är färdigt. Jag har haft hästar som betett sig som de ska döda den nya, men efter bara två tre dagar så är den nya med i flocken. Tyvärr är det så att en del hästar inte klickar med andra, men bara den nya har någon annan i flocken och inte blir totalt utstött så brukar det gå bra.

Det är min erfarenhet också, att det oftast löser sig alltså. Man blir bara så förvånad ibland när man tror att allt är uträknat o självklart ( som att min welsh alltid är snäll o trevlig mot nykomlingar...:cool:) Jag blev lite chockad tror jag över hans översitteri:crazy:

Det får gå ett par veckor, de får gå och spana in varandra över staketen här så får vi hoppas att det lugnar ner sig. Det är ju så eländigt lerigt i marken nu så skaderisken är stor bara det blir lite springa av. Där är jag lite kluven till att släppa ihop i stora hagar, är det torr mark så ja, men är det lerigt och halt så är jag tveksam. Vår stora hage är långsmal och de får upp en rejäl fart i den emellanåt!

det låter smartast. att inte släppa ihop dem så länge underlaget inte håller och han visar sådana tendenser... visst, det reder sig säkert, men om de kan gå isär så varför inte... onödigt att ta stora skaderisker liksom...
mysko reaktion men återigen så visar det ju hur mkt dolt det finns i våra djur och att man aldrig kan lita på dem till 100%, de kan alltid överraska och det är väl det som är tjusningen. Iofs var det ju inte direkt tjusande att hitta denna egenhet hos din häst, men så blir det ibland! (han kanske kände på sig att det är en blivande konkurrent :p)

*Kl*
Idag ska jag och lillen åka och "hopp-träna". Mycket kul och spännande att se hur han känns idag, det är ju ca 4-5 veckor sen sist. :) Återkommer ikväll med en rapport.
//Magda

Ni som rider för unghästtränare...
Hur ofta rider ni för dem?
Kommer man någonvart om man rider en gång/månad för tränare?
:confused:

24520368.jpg
[/url][/IMG]

En bild på min donna fran dagen idag.

Här Hade vi lektion en gång/vecka i början, sedan varannan vecka. Huvudsaken tycker jg är att man får en hjälpande han. 1 gång /månad är ju bättre än inget.

Svartsjuk primadonna är vad han är!:D

Idag skulle dottern träna dressyr så denna kärringen passade på att ta med Billie - lastade in henne först både dit och hem och det gick strålande( från att slagit rot framför lämmen förut:devil:) Red runt i ridhuset och fick superbra vägledning vad jag kan kräva av henne för stunden. Superduperkul! Var inte igår jag var iväg för min egen skull precis!

Hade ju bestämt mig för att sko henne men hovis tyckte återigen att hon inte behövde så jag hoppade över det igen- ÅNGRAR DET!!! Tränaren tyckte absolut jag skulle sko då hon kommer att röra sig bättre( var ju det jag tänkte med med skoningen)

Har läst att ngn tyckte att det blev en annan häst när den blev skodd?
Någon här som har den erfarenheten? Rider ju mest på skogsstigar som e ganska mjuka och paddock men tycker att hon ömmar likväl.

Jag har nästan alltid haft rejäla hagar, men aldrig haft någon häst som skadat sig i hagen då den varit så stor. Det är kanske unikt, vad vet jag, men det är först då jag haft små hagar som skadorna kommit, främst för att de brallat men inte haft platsen till det. Samma då jag släppt ihop hästar. Har jag gjort det i den stora hagen har det inte hänt något, däremot hade jag en häst som blev sparkad då jag släppte i en mindre hage eftersom han inte kom undan stoet som skulle sätta honom på plats. Men som sagt, det kanske är unikt, eller så har jag haft en väldig tur... och otur:D

Jag tycker en gång i månaden eller varannan vecka är lagom. Jag vill ha kvalitet på mina träningar, att man ska få med sig något nytt hem att träna på. och så tränar jag på de nya uppgifterna och försöker få igenom det till träningen därpå så att vi kan visa att vi klarat av läxan och är redo för något nytt. Sen kan det då handla om på en unghäst att göra bra halter,få dem mer framåt eller andra enkla saker. på en äldre kanske det handlar om att få in ytterbogen lite till i galopp på volterna, trampa mer, bli mer böjd si och så... jag anser att tränarens roll är att ge vägledning och nya uppgifter och att checka av att man fått igenom det man skulle få igenom och att hjälpa till om man får problem. Många rider för tränare en gång i veckan eller mer, men struntar sen i att träna hemma, då ger det ju inget.
En treåring rids ju så sällan så man får inte så många chanser på en veckas tid att "ta igenom" nånting, dvs tränar man på torsdag för sin tränare och får med sig hem att träna på halter; då vill man ju inte harva på banan dagen efter och vips så har det gått en vecka och ska man då träna igen för sin tränare så har man ju inte något att "visa upp". Då är det bättre med två veckors intervaller eller en månad; just för att man då får tillfällen att träna på sin hemläxa.

Men det beror ju på ryttaren oxå. Är man mindre erfaren så är det bättre att rida ett pass i veckan och låta träningen och utbildningen av unghästen gå helt igenom sin tränare. Dvs man gör inte så mkt på egen hand utan tränarens vägledning.

vad roligt!! Jag vill oxå!!

det kommer gå galant! *peppapeppa* Och du kommer vara SÅ nöjd efteråt för det gick så bra att lasta och åka och rida :D

HON VAR SÅ DUKTIG!!!:bow:
Hon var lite nervös, för hennes stallkompis gick iförväg - men hon var lugn så länge jag var i närheten.

Sen var det dags till transporten.
Jag var så nervös, jag brukar vara bra på att lasta hästar och de brukar känna
sig trygga med mig. Nu gick hon på lämmen, luktade och kollade lite och
GICK RÄTT PÅ! Snacka duktig ponny!

Köra gick jättebra, men hon var så svettig! Hehe, hon var ju lite rolig när vi
skulle lasta av henne - hon ville inte gå av! Men det ordnade sig!
Vi ska börja köra varje vecka upp till tränaren så vänjer hon sig :)

Jag skrittade och trava lite framför tränaren så hon fick se oss lite i action.
(red på stallkompis tid) Hon tyckte jag skulle kräva form av henne, (inte vågat
kräva de av henne innan) och hon ska gå 4 ggr i veckan eller 3 ggr i veckan om hon går hårt något av passen.

HON VAR SÅ DUKTIG! :D:love::bow:
Nu får hon vila tills på torsdag!

För mig är det lämpligt att träna 3-åringen ca 1 gång i månaden, 7 åringen behöver jag däremot mer "stöd".
Just nu går mest träningen ut på att "kolla av hur vi ligger till" med lilleman, på 7 åringen är det mycket teknik och rätt mkt nytt (och svåårt) för mig oxå så där är det bra att ha en tränare ca 1 gång i veckan. Håller med anni0301 att det är väldigt individuellt. :) Det är bättre och ta mycket hjälp om man själv är osäker! :)

Hoppningen gick superbra igår. Verkar som att poletten fallit ner och han bjöd helt själv och verkade tycka att det var svinkul. :D Jag är så stolt så stolt.
//Magda

Min blev en helt annan (bättre) häst med skor runt om, han fick det så fort han flyttade hem till mig. :) Visst var det lite knöligt i början eftersom han själv inte fattade att hålla ordning på fötterna... :P Så han slog på sig själv lite i hagen men inget farligt. Det känns även bra nu så han kan få brodd till vintern så det inte blir så halt :)

Ja, normalt så håller jag med - stora hagar brukar funka bäst, ger mer utrymme till brallar. Vår hage blir som en jädra flygraka, startbana däremot och jag har varit med om att hästar har raceat i rent bus och fått upp sån fart att de dragit genom elrepen på andra sidan. Sen är den belägen så att den till vissa delar är slänt, dvs springer de på kortsidan så blir det en brant ner mot staketen och är gräset blött så kanar de ner mot stängslen!

När flocken känner varandra väl och känner hagens gränser väl så reder de upp detta bra men varje gång en ny individ ska in i gruppen så är jag nervös över hagens utformning. De mindre hagarna har mestadels rejäla trästaket och är mera plana men det är klart när man som valacken bestämmer sig för att försöka trycka ut nykomlingen GENOM ekstaketen så hjälper ju det ju inte hur man gör:(

Jag får avvakta ett bra tag känns det som.

Något positivt med 05:an är i a f att han uppför sig mkt väl under ryttare nu, är mkt mer balanserad och starkare i bakkärran. Hovslagaren har gjort ett lysande jobb med skoning o verkning så av hans tidigare problem syns nu ingenting, det är helt fantastiskt och otroligt. Så han får väl vara lite primadonna ett tag, valacken alltså. Vi blev fotade häromdagen för en tidning och i det rampljuset trivdes han minsann:D Värre var det med matte som avskyr att bli fotad ö h t.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 993
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama