Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Hejsan!

Vad kul att jag hittade denna tråd, då jag själv har en -05. Har faktiskt i min ensamhet funderat ganska mycket på hur mycket man ska jobba sin -05 och hur mycket man kna kräva denna.

Min -05 heter Amadeus och är ur en ponny mamma med Saigon (halvblod) som pappa. Mäter för tillfället ca 152cm över marken, liten men naggande god. Körde in honom förra våren, och satt in honom den hösten, totalt utan problem.

Sen har det bara rullat på, har varit på körkurser med honom och fått väldigt goda vitsord (själv är jag helt ny på det här med körning, ja kört typ fjording efter vägen har men väl gjort...) Nu i lördags så var vi på Amadeus livs första dressyrträning och han var mycket duktig.

Jag skulle gärna vilja veta vad ni har för tränings upplägg med era 05:or, har ni planerat in några längre vilor, eller.... Mottaget tacksamt alla svar.

Mvh Lina och Amadeus

Ps Bilder kommer snart!

kl

tack för de gulliga kommentarerna, är så glad över min pålla!

Angående träningsupplägg så har flera av oss skrivit upp hur vi lagt upp träningen för våra 05 or här tidigare i tråden. Min häst ex tränas nu 2 dagar i veckan, en dag ridhus en dag uteridning och resten vila i hagen. Hon ska hållas igång året ut, sen väntar en längre vila hela januari och februari.

Hon har haft en lite kortare vila nyligen, bara drygt en vecka men jag tyckte hon förtjänade det.

Målet med min häst innan hon ställs av inför vintern är att hon jobbar i rätt form i alla gångarter och har hoppat lägre hinder uppsuttet och är van att åka transport och att ridas ut.

I början av mars ska hon sen sättas igång och kommer tränas regelbundet för tränare. Sen får vi se vad som händer :)

KL

Dörren har varit lite åsidosatt denna vecka då jag haft mkt jobb och lite annat pyssel för mig... diverse tappandes av hemmanycklar-krångel och resa till ullared :D

så ja idag har jag och en kompis varit i ullared (min första gång där). fick mkt bra shoppat och lyckades hålla mig inne på hästavdelningen (det fanns iof inte så mkt i min smak) men det blev ett gäng billiga :bow: ridstrumpor, en spöhållare och framförallt:

En mätkäpp!! :D en riktigt bra en med vattenpass osv.

Som jag letat, nu äntligen ska jag få se hur hög Dörren är. jag har länge gissat på 145-146 men det är så himla svårt att veta... nervöst. han ska ju mätas i vår nu.
:)

men jag får lugnt hålla mig till i morn eftermiddag efter jobbet... vill redan ut och mäta!

vi red i tisdags, skrittade ut en timme men en 4-åring i stallet. sen har han mest vilat och jag ska rida i morgon och på söndag som tur är :) i morn ska vi rida ut hade jag tänkt och på söndag blir det ridhuset...

Hej på er!

Eftersom det verkar gå så bra för alla måste ju någon skriva om sina små missöden hehehe jag och min häst vi är inne i någon hyperfas då man är jättepigg och busig och har glömt ALLT man lärt sig, man är sprutad i glidleden och har inte ont så det bara kryper i kroppen och matte får grå hår haha.

Ja min gubbe har blivit sprutad och rör sig fint igen och han är helt galen! Dansar i hagen, går knappt leda eftersom han är så ivrig när vi hittar på saker...min lugna lilla häst är som förbytt. Jag ledsnade och släppte honom lös i ridhuset och det tyckte han var hur skoj som helst...fnysande och frustande blev han en ökenhingst och for runt där inne med svansen som en knorr i vädret så spånet sprutade..min man fotade. Håller på att jobba ur honom värsta överskottsenergin för just nu vill man inte sitta på honom hehe...tick tick tick dynamitladdning...men efter en sommar och höst av bara sjukdom och man mår bra nu så förstår jag lillkillen och väntar in honom lite och han är lugnare nu än för en vecka sedan så nu ska jag snart börja rida honom igen...

Alla verkar ju ha solskenshistorier om hur bra det går så någon måste ju vara det svarta fåret hehehe... min kille fick lymfangit i somras och fast benet i höst såg nästan normalt ut hade jag på känn att något inte var som det skulle för jag tyckte han var oren...men alla sade att jag inbillade mig men jag åkte till veterinär och röntgade och min treåring hade inflammation i mellersta glidleden på höger bak vilket syntes på röngen...jag höll på att dö...
Han behandlades och när vi åkte på återbesök så hade jag redan i huvudet dömt ut honom...spatt tänkte jag och såg honom redan i trapalanda. Men veterinären som sprutat honom på förra besöket sade att han nu rörde sig finemang och jag såg ju själv hur glad och lycklig han nu är så nu har jag börjat sätta igång honom och vi får ta framtiden som den kommer men nu verkar han må finemang...men faan vad surt det känns. Köpte honom i februari och har haft multum med veterinärräkningar. Hoppas han nu får må bra!

Kan ju säga att han är en underbart rolig och klok häst, vi tränar mycket NH och han fattar fort..men nu slår han nästan knut på sig av all energi som kommit från ingenstans.

Kram på er!

http://flyinglady.blogg.se/images/2008/dsc_2799_20918580.jpg

http://flyinglady.blogg.se/images/2008/dsc_2790_20918449.jpg

http://flyinglady.blogg.se/images/2008/dsc_2798_20918545.jpg

För att min häst aldrig har tyckt om bett oavsett och ja hon är kollad i mun osv....hon trivs bättre på sidepull och mig gör det inget.

Jag är ju en ryttare som vill ha så lite saker som möjligt på mina hästar och det fungerar strålande.
Rider alla mina hästar(3 st) utan nosgrimma,gärna bettlöst och ofta barbacka.

Då jag själv har skador i min kropp så har den stabiliserats massor sen jag tog bort sadlarna.
Självklart rider jag med sadel också men jag tycker det är svårt att hitta rätt sadlar.

Kan ju bolla tillbala frågan...varfär rider du med bett och sadel??

Hej!

Rider på repgrimma eller sidepull jag med...min kille vägrar ha bett...han blir riktigt upprörd. HAr provat flera sorter och verkligen försökt vänja honom men han vill inte. Han är kollad i munnen men är jättefin...
Han går fint på repgrimma och sidepull och jag frågade mig själv..."varför ska han behöva ha något i munnen om han går fint utan" och jag insåg hur dumt det var...bättre att lägga krut på att träna viktigare saker kände jag då....
Just nu är han galen eftersom han varit skadad och stått så nu är han smärtfri och en vilding haha.... Lycka till med din häst.

JIPPI!!!!!

Nu har jag äntligen hittat en sadel. han nog provat 30-40 sadlar å ingen passade. Men nu jäkla hittade jag en som satt som en smäck på pållen min =)

Det blev en Santa Cruze hopp sadel med vid bom.
Super go att rida i (provade den i 2 min när sadel provaren va ute.

Så i dag kommer premiär ritten. Har ju ridit henne utan sadel hur länge som hällst nu så de ska bli skönt å få lite allvar ur de hela =)

Mätte lill flickan i går med. hon e BARA 156 cm =/ hon känns så mkt större.
Hoppas hon växer lite till med tanke på mamma som var över 170 cm å pappa 155 cm.

Här e min lilla tok pålle.
24583617.jpg

nu kommer lite bilder på Pselma från när vi var i ridhuset! första gånen med bommar, första gången med planerade ridvägar, första gången med massor andra hästar...

som ni förstår så är kvaliten ur usel!

blandadebilder017.jpg

ihhhhggg! vad farligt det var här matte säger hon!

blandadebilder013.jpg

den gången går det bra!

blandadebilder010.jpg

blandadebilder009.jpg

blandadebilder007.jpg

det var lite bilder från mig! hoppas att jag får bilderna från fotografen på stranden idag med!!
och som ni ser så börjar hon bli rejält tjock! hoppas att det fortfarande är en bebis i magen!

Hej Kimmis!

Vad har du för sadel på bilderna...den såg mysig ut!

Sadeln i fråga är jätte mysig!
det är en distanssadel utformad för att ryttaren ska sitta så skönt som möjligt:love:

märket heter sportssaddle (SS) och finns att beställa från usa!

ja just det, och den är bomlös!

min förra valack hade 15 cm manke, så ja! man har ju en tryckavlastande padd så även om sadeln ligger på manken för ögat så gör den inte det för hästen... ridit 12 mil med denna sadel och hästen har aldrig haft nån känning i ryggen överhuvudtaget :love:

däremot är de sadlarna inte korta, så därav har jag beställt en annan sadel som är kortare då de är i det längsta laget för Pselma... men förr hästen gick det på, sadeln låg över manken och över korset, men han trivdes med den ändå (den enda han trivdes med oxå!!)

Oki!
Vad får Pselma då? Jag har nu en B-bomlös från Hööks (den bruna som är lite kortare) och min häst älskar den men jag avskyr den. Köpte den bara för att ha en sadel men jag är inte nöjd alls och ska nu försöka hitta en sadel vi båda kan gilla..

jag gick och klämde på h**ks bomlösa, vände mig om och sa, ja man får vad man betalar för iaf :crazy:

hehe... mer än så vill jag inte precisera min åsikt om den sadeln :o

Pselma får en torsion dressage/endurance, men kommer troligtvis att ridas i denna med när hon blir av med fölmagen :D nu åker SS en fram när hon är så tjock (därav svanskappan)

Sadeln i fråga är jätte mysig!
det är en distanssadel utformad för att ryttaren ska sitta så skönt som möjligt:love:

märket heter sportssaddle (SS) och finns att beställa från usa!

ja just det, och den är bomlös!

Du har ingen bra bild på bara sadeln? Eller sadelbild utan tjej i så att säga :laugh:

Är lite nyfiken på just SS..

här kommer en bild efter invigningen av nya sadlen. den satt super fin å va jätte go att rida i å lillan verkade hel nöjd med den. Blev en lite längre runda i skogen i dag därav alla reflexer =)

Här e Vanna till vänter å hennes kompis olle till höger
24587556.jpg

KL

Tänkte berätta lite om min 05:a som jag har haft i 10 veckor snart!
Trivs fortfarande otroligt bra med honom! Han är väldigt trevlig att pyssla med och att rida. Känslig, lätt och härligt balanserad för sin ålder och storlek. :d
Vi har precis börjat sätta igång efter fyra veckors vila med promenader. Han gick så fantastiskt bra i början att jag tyckte han förtjänade en kortare vila.
Löshoppade för första gången för några dagar sedan och det gick fint. Han tyckte att det var SÅ kul! Det var pip, bock och skutt en halvmeter över hindren (som visserligen bara låg på 50cm)!
Han blev första klass både i dressyr och hoppning, så det finns ju kapacitet att hämta även i hoppningen. Synd att matte är en feg dressyrtant... :o
Ska börja med lite bomarbete från ryggen och se hur det går. Är han också feg får jag väl skaffa mig en medryttare om något år som är duktig på hoppning... :D

Hur gör ni andra som är inriktade i en diciplin? När hästen har kapacitet även inom en annan gren, lägger ni ner lika mycket energi där?

Själv tycker jag väl att man skapar sin häst själv genom träningen, men eftersom han tycker hoppning är kul vill jag ju gärna att han ska få den biten också även om det inte kommer att komma i första hand.

Kul att följa andra 05or och läsa om era erfarenheter och synpunkter! :)

3010200889_7fb8c4b892.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Söt häst. Kan du inte berätta lite om honom? Vad är det för stam?

Det där med disciplin, hmm min häst är av ren dressyrstam och hon har nog mer att hämta inom dressyren egentligen, men jag är hoppintresserad och kommer satsa på hoppningen helt klart. Vi kommer träna dressyr för en tränare och ev kanske vi startar någon klass.

Men jag håller med dig, man vill ju ge hästen alla chanser om den visar talang. Faktiskt lite svårt, jag har iof hittat en jätteduktig medryttare men hon är lika hoppinriktad som jag :p

Ja, visst är han söt? Jag är iofs väldigt partisk! :love:

Hans far är Ragazzo och morfar är Bernstein. Är en stor kille på 173cm, men är inte tung på något sätt. Hoppas dock att han inte ska bli så mycket större... Fick 9 på typen och som sagt klass 1 med 7-8-8 på gångarter och även klass ett på hoppningen. Men det är dressyrhäst han kommer att bli om matte för bestämma. Hoppas på 4-års championatet om han känns redo och det går absolut åt rätt håll just nu! *tar i trä* :)

Ja, visst är det lite knepigt det där med vad de visar talang för och vad man kanske har tänkt sig. Men huvudsaken är väl egentligen att både häst och ryttare har kul tillsammans och att man lägger det på en lagom nivå för hästen och inte förväntar sig mer än vad den kan ge.
Vilken fin dam du har (kikade på bilder i tidigare tråd)!

Senast ändrad av en moderator:

Kan passa på och fråga er alla med 3-åringar; Hur stora hagar går de i och vad har de för hagkompisar?
Min unghäst går ju med min 18-åriga herre och de trivs bra tillsammans. Han ser verkligen upp till "storebror"! Min äldre häst är fantastiskt duktig i uppfostran av lillfjanten, men inte alls lika lekfull som 3-åringen utan tycker att det räcker med ett par varv runt hagen någon gång om dagen. Sedan föredrar han att beta, rulla sig och klias och kan bli väldigt irriterad på 3-åringen när han blir för "på".
Ibland tror jag inte att unghästen får utlopp för allt bus och energi han har inom sig. Han skulle nog uppskatta en yngre lekkamrat och min gammelman skulle nog uppskatta att få pula med gräset i lugn och ro.
Hur har ni det med era lekfulla unghästar? Går de med yngre och/eller livligare flockmedlemmar?

Sv: Hur går det för era 05:or editid on 4

Mitt 3-åriga sto går med dotterns D-ponny som är inne på sitt 15 år. Tyvärr går dom i en skogshage som endast är på 3000 kvm. De springer och busar lite då och då. Den absolut barnsligaste av hästarna är utlånad( 16-årigt fullblod) men när han var hemma var det många galna upptåg för minsta lilla anledning man kunde hitta:D
Det är inte den lilla fisan nu heller som hittar på busiga stunder utan D-ponnyn och hon hänger med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 007
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17