Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Åh här e en som är nyfrälst på tömkörningens underbara värld...blir lite löjligt salig när man kan studera halslinjen och hur ryggen börjar komma till arbete, bakbenens rörelser...suck:love:
:DHästnördar är vi allihopa i vilket fall!

ja det är så himla kul! jag bara längtar tills varje ridtur nu (dom är ju få) för allt går verkligen åt rätt håll nu :). och så får jag hem min dressyrsadel i veckan så jag kan börja rida lite mer ordentligt än i min lilla ponnyflatback ;)

vad kul med galoppfattningarna :D det är så härligt när sånt börjar funka för man ser så tydligt resultat av träningen :)
Dörren har lätt för att fatta rätt galopp och han kan galoppskänkeln, men han orkar inte riktigt fatta ordentliga fattningar på bana än (iskogen går det) så det blir lite spring in galoppfattningen, inte jättemkt men några steg.
Men allt går ju framåt hela tiden och det är ju det som är det roliga med unghästar! :)

jag ser mig själv flämtandes högröd i ansiktet och sjöblöt av svett kuta runt i en alldeles för djup ridbana medan jag försöker att hålla ordning på nå rep som dinglar alldeles för nära hästens vevande ben. Hästen kommer antagligen inte fatta ett jota varför jag drar honom i munnen och samtidigt piskar på rumpan och svänger samtidigt (mattes kassa koordinationsförmåga) så det slutar i vilket fall med att han springer glatt runt med svansen i vädret utan minsta tillstymmelse till bakbensaktivitet medan jag hatar mig själv för att jag ens gett mig in på något som jag från början förutspådde inte skulle funka *ler*

jag ser mig själv flämtandes högröd i ansiktet och sjöblöt av svett kuta runt i en alldeles för djup ridbana medan jag försöker att hålla ordning på nå rep som dinglar alldeles för nära hästens vevande ben. Hästen kommer antagligen inte fatta ett jota varför jag drar honom i munnen och samtidigt piskar på rumpan och svänger samtidigt (mattes kassa koordinationsförmåga) så det slutar i vilket fall med att han springer glatt runt med svansen i vädret utan minsta tillstymmelse till bakbensaktivitet medan jag hatar mig själv för att jag ens gett mig in på något som jag från början förutspådde inte skulle funka *ler*

Haha jag kan se synen framför mig :rofl:

Jag känner mig också osäker på tömkörning, har misslyckats en gång med en häst som blev rädd så jag hoppar över det helt enkelt. Annars är det säkert jättebra.

*kl*

Bild från igår. Jag och lille-man :love:
romsnow.jpg

Jag fyller år idag. (sjunger en trudelutt) :):banana:

Kram Magda!

Haha, SNACKA om negativt tänkande! Säger bara en sak; kan JAG så kan du!
Någon mer "okordinerad" person än jag KAN bara inte finnas:D

Jag brukar skämta om det så känns det mindre pinsamt när jag för femtielfte gången måste rätta till tömmarna i handen och fråga varenda gång hur var det nu tömsättningen skulle vara:o

Och så har jag en väldigt förlåtande 3-åring, vi har en ö k; han "får" nafsa matte när han blir nervös och matte "får" fumla med tömmar o med det mesta utan att han bli sur!

Det där med flåsande, svettig och röd i fejset det ser jag som tecken på att man får som ett gympass på köpet:D

Så lugn o trygg hon ser ut :) Det har du lyckats bra med! Kul att ha hästen inkörd, ger ju lite mer variation i arbetet.

Vad roligt att du tycker det! Mot slutet av kursen blev hon dock lite väl lugn, så nu är det vila. Skönt för både mig och hästen.

åh va duktig, och va kul hon verkar tycka det var! riktig liten hoppehäst?

*kl*

Ja då satt man här igen, mörbultad och värkbruten. Avalon vilade över helgen när jag var i Stockholm och idag tog vi en sväng ut i naturen. Han var väldigt uppvarvad till en början då där gick en gubbe på åkern breve oss och mätte ut nått med pinnar. Men sedan lugnade han ner sig och vi red i skritt och trav. Galopperade sedan några meter och då flög huvet ner och rumpan i vädret och vederbörande fick sig en härlig åktur och landade på mage i leran :mad: Glad i hågen försvann hästen iväg och jag orkade inte resa mig så jag låg kvar en stund och svor åt eländet. Sedan kom han, som vanligt, tillbaka efter en stund och jag kunde bemöda mig att stå på fötterna och fånga in honom igen. Sedan var det bara att sitta upp igen och rida alla gångarter innan vi gick hem igen. Det gör redan ont i handen så jag vill inte tänka på hur det kommer kännas imorgon!

Annars går han bättre och bättre i form nu. Har han ordentlig drivning framåt av mig så sänker han sig nästan omedelbart med lite stöd i handen. Det är en häftig känsla! Dock är det ju mycket roligare att gå hemifrån än hemåt, så bjudningen är bättre första delen av rundan ;)

Är det bara jag som åker på månfärder här nuförtiden!?

*kl*

hej på er alla . jag har en liten fråga. jag har en 05a som allt går bara fint med . blir att rida ut och arbeta lite på grusplanen som finns . men nu till min fråga : jag har ingen möjlighet att löshoppa henne alls , ute i skogen har det blivit några hopp över diken , gärsgårdar och stockar , inga problem hon verkligen suger sig framåt å bjuder riktigt fint o hoppar lätt å smidigt . När jag nu inte har tillgång till löshoppning , kan jag fortsätta såhär då , att hoppa " det skogen erbjuder" tillsividare och strunta i löshoppning och vanliga hinder??. Tanken är att flytta henne till ett annat stall till våren med flera möjligheter. tacksam för svar! / ha det bra allihopa!

Kan du inte be din tränare tömköra honom lite innan ni sak träna nästa gång???

Äntligen har jag fått en kompis att tömköra Brixie så jag kan få se henne från sidan. Men då ska hon ju krångla och konstra då!!! Filmade en snutt iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=_7_IYTtKL68

Hon tyckte hon va svår att tömköra för hon är så känslig. Det tycker ju matte är superbra då iof :0) Hon krånglar aldrig med mig när jag tömkör - men det är en dam med humör och egen vilja det här. Så testa måste man ju ;o)

Senast ändrad:

hahaha jo men visst, gympa är bra ;) Negativ är jag inte, det vore skoj att lära sig någon gång. Men varför frågan kom upp var för att Monell gav tömkörning som god idé för att ställa igenom hans höger sida utan mig på ryggen men det finns ingen chans att jag ska lyckas göra ett bättre jobb med hans höger sida med hjälp av tömkörning än vad jag kan åstadkomma på ryggen eftersom jag aldrig tömkört :p Visst kan jag be tränaren att tömköra honom innan träning, men vi har en timme på oss och är fyra i gruppen (de andra är vuxna hopphästar) så det funkar inte riktigt och jag är sådan tråkig människa som anser att en gång är ingen gång så då kan man lika gärna strunta i det (ok nu är jag lite pessimist men har man en timmes transportsträcka innan man kan träna och sen hem igen så vill man helst träna ;) får bara tillfälle varannan vecka)

Men så småningom kanske tid och motivation finnes att lära sig tömköra! men än på ett bra tag är tömkörning inte ett träningsalternativ till ridningen (dvs jag kan ju tömköra en dag i veckan men inte för att träna honom utan för att träna mig själv att hålla koll på prylarna, jag kan inte byta ut ett ridpass mot tömkörning eller hoppas kunna korrigera honom bättre för hand än för säte)

Tack anni0301 och monell!!! :) Jag fick bla 3 andelar i en travhäst (rixallsvenskan), tror jag har störst chans att faktiskt få tillbaka pengar på den hästen! :D
Fick även 2 täcken till grabbarna-bus, presentkort på hästaffär och ett par ridbyxor (för att nämna hästrelaterade ting). Mycket bra eftersom jag har märkt att jag behöver mer schabrak, det går lixom åt till två märker jag! :)
Ha en trevlig dag!

Låter som väldigt braiga presenter! :)

*kl*

hej på er alla . jag har en liten fråga. jag har en 05a som allt går bara fint med . blir att rida ut och arbeta lite på grusplanen som finns . men nu till min fråga : jag har ingen möjlighet att löshoppa henne alls , ute i skogen har det blivit några hopp över diken , gärsgårdar och stockar , inga problem hon verkligen suger sig framåt å bjuder riktigt fint o hoppar lätt å smidigt . När jag nu inte har tillgång till löshoppning , kan jag fortsätta såhär då , att hoppa " det skogen erbjuder" tillsividare och strunta i löshoppning och vanliga hinder??. Tanken är att flytta henne till ett annat stall till våren med flera möjligheter. tacksam för svar! / ha det bra allihopa!

Hej! Ja, det funkar väl alldeles utmärkt, det är ju inget bråttom med varken löshoppning eller vanliga hinder. Låter som en jättebra idé att just bara använda "det skogen erbjuder"

Till Dark_Angel.

Jag har heller aldrig löshoppat min häst förutom en gång när vi hade ett tillfälligt staket (plaststolp) i paddocken hemma. men hemma har vi inga hinder så det var bara ett litet hinder på ca 30 cm han fick hoppa (gjort av en stolp på två hinkar)... :)''

nu står vi uppstallade med ridhus på knuten, men dom är så rädda om sitt underlag och anordnar aldrig löshoppningar (dressyrryttare....) :(
så jag har faktiskt aldrig kunnat löshoppa. har heller inte här i göteborg tillgång till transport för att åka iväg och göra det.
men det funkar ändå, jag får ta det lite senare eller så. han är inhoppad i skog och mark och hoppar nu även vanliga hinder med ryttare :)
s¨det går ju ändå, man måste ju inte löshoppa :)

cela & beauspirit

tack så jättemycket för svaren!:) då kan jag fortsätta såhär utan dåligt samvete. har nämligen fått lite klagomål av vissa vuxna i omgivningen :S . men nu kan jag strunta i dom och fortsätta som jag gör :) lycka till med era små pållar så hörs vi kanske vid igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 024
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama