Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Vad det gäller hopptävlingar och gällande regler så är jag inte insatt, därav min undran, jag uppfattade att du hade startat i ngn form av tävling i a f.

Clear round är inte en tävling i regelrätt mening, utan mer som ett tillfälle att öva banhoppning under ganska tävlingslika former. Man väljer då hinderhöjd, tex 50 cm eler 100 cm eller något annat.

Man kan säga att det har likheter med att anmäla sig till en programridning i dressyr, där man inte tävlar mot de andra utan får tillfälle att prova på att rida igenom ett program på bortaplan och med bedömning.

Det är också därför det är möjligt att starta med en treåring, just att det inte är en tävling och resultaten registreras inte som tävlingsresultat gör.

Vanligtvis är det alltså mindre tävlingsnerver i omlopp på en clear round än på en tävling, vilket måste vara en fördel för unghästen.

Men man avråder alltså även från detta inom "det etablerade utbildnings- och tävlingssverige". Flyingemetoden rekommenderar ju framförallt att man hoppar små hinder som man stöter på ute i naturen.

Personligen tänker jag väl att även om det är genomförbart att ta sig runt en sådan bana med sin treåring, så är det onödigt. Hur unghästen klarar en sådan sak som treåring säger just ingenting om hur den kommer att fungera några år senare.

Vid kvalitetstävlan, på hösten som fyraåring, är hindren vid den uppsuttna hoppningen 110 cm som mest där banan innehåller fyra hinder, vilket jag tycker att man kan ha som en liten riktlinje om man har turen att ha en välfungerande, lättlärd och frisk och hel häst.

Det där sista var ju jättebra att du skrev för den frågan, bl a, ställer jag på Avel just nu. Har ju tänkt ha kvalitets som ett slags mål för träningen nästa år och ville veta mer om vad den innehåller för olika krav.

Om jag får gå lite OT så vet du kanske svaret på om en welsh cob av storhästmått går med ponnyerna eftersom det är en ponnyras, eller om han ska gå med "de stora" p g a sin mankhöjd? Hinderhöjden som du uppgav - gäller den då för storhäst?

nä jag skulle aldrig börja ta hopp lektioner på min 3 åring nu... men hoppa en liten bana bara för att det är kul tycker jag inte är så farligt så länge det handlar om någon enstaka gång, självklart sliter det oxå om man gör det ofta.

jag har inte så mkt bråska med Pselma, jag kommer ju ändå ställa av henne snart... magen har börjat växa rejält nu så hon blir så himla bred att sitta på så jag får snor ont i höfterna när jag har ridit... men lite promenader i skogen kommer vi nog hålla på med tills bebisen kommer, avsuttet antingen med tömmar eller koppel.

sen får man ju inte tävla i distans förens hästen är 6 år, så det finns verkligen ingen anledning att stressa. på hösten som 4 åring kanske jag kommer ha med henne o rida lektion på ridskolan främst som träning att det är så mkt hästar i ridhuset... rider ju jämt ensam på hemma plan. men på ridskolan rider de ju inte så hårt, det är mkt skritt och mkt tänka för hästarna och det borde passa henne bra då, men jag ska åka o kolla några ggr och se så det inte blir för hårt, hoppträningarna där kanske är för hårda eller ja... alla står stilla i sina hörn och sen ska man helt plötsligt hoppa efter att ha stått still i 10 min :crazy: så det är möjligt att jag hoppar över de träningarna...

Det är en svår balansgång tycker jag, med unghästar alltså. De ska tränas "lagom", inte för lite och inte för mycket, allt för att bli hållbara för framtiden.
Ibland kräver man för lite och ibland för mycket...

Jag hoppas att du inte tog illa upp, jag "tänker" högt ibland vet du, säger hur JAG ser på saker o ting som sagt.

jag tänker ofta oxå högt! :angel:

men det är svårt med unghästar... jag skulle tro att det jag gör med henne så är det som sliter mest att hon arbetas i en form som kanske är lite för jobbig för henne... jag försöker variera mellan att ta ihop henne några steg och sen låta henne gå avslappnat och när hon höjer huvudet så samlar jag ihop henne igen (så hon lär sig att det blir jobbigare att inte gå i "form") och så sitter jag ner ganska mkt på henne i traven, hon har en trav som är så gudomligt mjuk så sitter man bara i slappnar av så känns det som att man bara flyter på! Nu har jag iofs bomlös sadel så belastningen på hästen blir bättre som jag sitter ner än om jag står upp, men iaf... när jag står upp så har jag ju ändå kontakt med sadeln liksom, så det känns inte som det spelar nån roll... med ganska mkt menar jag inte helatiden utan bara när jag gör det där ihopsamlande och för er som inte förstod det så var det i ridhuset då... ute kräver jag bara lugn låg form.

nu har jag dock börjat introducera "varannan rida lätt" man står upp 2 steg och sitter ner 1, detta gör att man inte behöver koncentrera sig på hur mkt km man har suttit ner på det sittbenet o så... och det är skönt!

mkt att tänka på är det... men det vi gör nu är mest för att hålla igång och ha roligt innan fölningen o allt sånt.

men man funderar oxå på hur mkt den där fölisen väger (med fostervatten o allt) och hur mkt det sliter på hästen... det kanske är tillräckligt redan med den vikten liksom?

Det där sista var ju jättebra att du skrev för den frågan, bl a, ställer jag på Avel just nu. Har ju tänkt ha kvalitets som ett slags mål för träningen nästa år och ville veta mer om vad den innehåller för olika krav.

Jag var och kollade på kvalitetstävlan i år och det jag tänker på är att de måste ha jättebra kondition. Det är verkligen en tuff dag för dessa 4 åringar. Föst åka transport, sen stå uppstallad hela dagen (ev. natten före då också om man har långt att åka) Sen ska man ridas fram och sen visas i alla gångarter uppsuttet och sen för hand i skritt och trav och sen stå fint uppställd för att få bedömningen. Sen är det då dax för hoppningen och då ska det verkligen finnas ork kvar oxå. Så det jag skulle lägga krut på är verkligen att träna upp kondisen i skogen.

Tjoooho idag kände jag fölis i magen på Brixie. Den sparkade så fort jag satte dit handen. Sååå kul och skönt för då vet jag ju att den finns kvar där inne ff.
Jag rider henne inte mer hon får gå på promenader i grimskaft och så tömkör jag lite då och då. Hon verkar trivas med det (blivande mamman :love: )

Nä jag skulle inte hoppa min häst 50 cm nu. hon e 3 ½ nu å super balanserad att rida mm men jag tycker de e tidigt. därimot så ska jag anmäla mej till en liten cr på ridskolan med henne å trava runt 10 cm mest bara för miljö träningens skull. å de hinderna behöver hon inte hoppa utan kan trava över så de e en annan sak tycker jag. Sen kommer min tjej troligtvis ej hoppas mer på väldigt länge då hon ska betäckas till våren och kommer därefter få sommar lov å sedna bara ridas lite grann tills bebbe kommer. därimot när bebbe är avvand är tjejen 5 år gammal å först då ska hon ut på några cr i hoppning men låga höjder bara. Jag har ingen anledning att stressa henne utan tar de hällre sakta å ser till att hon tycker det är kul hela tiden å aldrig tappar bjudningen =)

I mon ska tjejen få skor på sej för första gången i sitt liv så vi får se hur de går =) Men de ska nog gå bra. hon brukar vara jätte duktig.

Ja, det som absolut kommer att vara prio ett till våren det är uteridning för att få upp kondition samt bygga muskler. Sen vet man ju aldrig vad som sker, är han inte redo så blir det avanmälan.

Nu slipper vi i a f övernattning men det kan vara jobbigt nog ändå för en unghäst med alla intryck från en ny miljö samtidigt som det ställs krav på prestation.

Jag tycker inte det är för tidigt att hoppa 7 språng på 50 cm med en snart fyraåring. enligt flyingemodellen så ska ju 3,5 åringarna introduceras på vanliga hinder samt terränghinder och 50 cm är ju mer ett större galoppsprång än ett hopp.

*KL*

Jag har beslutsångest. brosus har ju vilat helt i ca 3,5 vecka pga högersidan, och sen har det varit stenhårt och halt så jag har väl typ skrittat och travat liiiite i tre veckor ca 2 ggr per vecka, dvs ca 6 veckors vila förutom de få skrittpromenaderna och en hoppträning. Kan det räcka som vintervila? Han blir så otroligt sur och grinig och jobbig när han inte arbetas. Jag vet att det är viktigt med vila och vi har absolut inte bråttom, bara tänker högt som någon annan sade :)

(ps jag fick byta nicke litegrann eftersom jag bytte jobb och dator och inte mindes vad jag hade för inloggningsuppgifter, inte ens vilken mail jag hade förr... hmmm... haft automatisk inloggning så nu fick jag starta om på nytt ;) )

Ja ang hoppningen har vi lite olika uppfattning, jag personligen tycker inte det är lämpligt att hoppa bana med en 3 åring som sagt, oavsett höjden på hindren. Att hoppa ngn stock eller liknande i terrängen, alt ett enstaka kryss, tycker jag inte är jämförbart.

*kl*

Ja. Min 3,5-åring går ju bara och växer den här vintern, hon var ju väldigt tunn och liten när hon kom. Men vi har haft på träns och promenerat lite och damen uppför sig bra, men föredrar att gå först i ledet!

Den blyga lilla violen som kom har blivit en social, lite kaxig ung dam som gillar fart och fläkt, verkar det som! Ju mer liv det är i stallgången när det ska pysslas, desto lugnare är hon. Vi har haft en dispyt angående manen. Jag vill rycka den, men hon föredrar sax. Det blev sax den här gången. Hon har mycket man, och lugg:crazy:

Liten bild:

DSC02788.jpg

Lerig och lurvig!

Senast ändrad:

Jag har också lite beslutsångest ang. vintervilan. Tänkte börja med den typ vid lucia och fram till 2 veckor in i januari men eftersom Athena blivit sjuk och all tid går åt hos henne har min nu stått ung. 1 vecka. Dock har han lasttränats 2h/dag ungefär men alltså ingen ridning el. liknande arb.

Athena var bättre igår förmiddag men föll tillbaka på eftermiddagen. Då bestämde jag mig för att göra nått annat än att bara ringa vet. igen så jag trugade i henne typ 3l vatten+matolja med en 50ml spruta samt 1l pro-viva filmjölk. Observerade henne sedan ca 1h och hon lade sig inte ner en enda gång och tigde tillochmed mat av sin granne. När mamma åkte dit 2h senare såg hon fortf. pigg ut och hon fick i sig några sprutor till av filmjölken. I morse var hon pigg och fick lite hö och strax ska jag ut för att ge henne ännu en fil+vatten+olja-kur.

Hoppas att det äntligen har gett med sig!

MMM, hääärligt med lite lera!:laugh:

Det beror ju på vad man har för häst. Min ponny hade älskat att hoppa en CR nu, men vi hoppar ju inte i vanliga fall. Det är ju skillnad på att träna hoppning regelbundet och hoppa en CR eller om man gör en CR en gång för att testa. Det sliter ju inte på hästen på samma sätt, och kan pigga upp en häst som kanske börjar bli lite uttråkad av att bara ridas ut och tränas med. Lite omväxling är ju bra. Sen känner man ju sin egen häst bäst och har väl en tendens att döma andras hästar efter sin egen.

Fast...ska man inte ha ngn form av plan för träningen av unghästen? Att göra saker för att testa eller för att hästen nog tycker det är kul vet jag inte om det är så smart med tanke på framtiden?

ja alla tycker vi olika :) Jag ser ingen skillnad att hoppa några stockar i skogen eller hoppa hinder på bana :) skutt som skutt!

ang planering så håller jag med dig. skulle inte bara rida brosus över hinder för skojs skull, jag har alltid en plan med allt jag gör med honom och han ska vara väl förberedd inför nya arbetsuppgifter och funkar det inte så får man backa.

Undrar om inte det där sista du säger är ngt av det viktigaste när det gäller unghästutbildning? Att kunna se om det är dags att backa bandet en aning och befästa det inlärda alltså. Jag gillar ju att pillra med detaljer, pussla ihop det och sen få se helheten som bonus på varje inlärningssteg men ibland när det fastnar på vägen så är min erfarenhet att man inte riktig befäst någon av de där detaljerna och så får man backa bandet lite granna.

Det är en viss tjusning med de här unga, är det inte?:)

preciiiis! När något börjar krångla mer än en gång så ska man nog tänka sig för. En gång ingen gång, två gånger en vana... att en unghäst inte fattar galopp ordentligt när den introduceras betyder ju inte att den inte är redo, den kanske bara inte förstod just då, men om den inte fattar galopp ordentligt nästa gång heller så ska man nog fundera på VARFÖR den inte fattar galopp istället för att piska på den...
För om den är redo tror jag det går rätt enkelt med de nya grejorna man inför.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 024
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama