Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

jättefin! vad stadigt han går och rör sig trevligt! (punkterna på mitt tangentbord har lagt av så kan inte göra smileys nu när jag trycket på snabbsvar)

Ja, det kan ju vara kul förstås:) Måste bara fråga ryttaren först, vet inte om man kan redigera filmer och sudda ansikten och så annars.

Första filmen där tassar han omkring och ser verkligen bortkommen o valpig ut! Lite skillnad nu...

Det ser ju väldigt trevligt ut! Fin kontakt du har med hästen:)

Jag kan bidra med film via PM. :) Lägger inte ut filmer "öppet" längre. :(

Var och "hoppade" med lillen igår och det gick helt ok, dock märks det att han har lite svårt med sin kropp just nu, men det blir bättre och bättre.

Skulle hoppa 3 hinder på rad och det normala var 4-5 galoppsprång emellan men min tog det på 3. :angel: Så det är inte helt enkelt då med jättegaloppen allan och dessutom hinna svänga, se hinder och dessutom vara överbyggd... ;)
Men det viktigaste var takten och den var bra. :)

//Magda

Hej.

Nu är det jätte länge sedan jag skrev nåt. Men här händer det grejjer. Jag bygger stall mm mm för glatta livet så hästen har inte fått så mycket av min tid:crazy: Men vad ska man göra när dygnena och orken inte räcker till???

I alla fall så har hon ju varit barfota ända tills i söndags då min snälle hyresvärd skodde henne. I grevens tid vill jag lova. Nu är det ett jäkla skitväder och rodelbanan till hagen är ett faktum!!!!.... men nu halkar hon ju inte längre, men några dagar så tillhörde vi Umeå´s bobslade team. Jätte skönt med skor.
Sedan har hon oxå hunnit med att ha en jävulsk karledsinflammation, så hon har bara gått på promenader ca en timme om dagen med vaselinomslag för att mjuka upp karleden samt att hon skulle röra på sig. Nu är det tack och lov på uppehällningen och jag ser ett slut på eländet. Så till det roliga.

Jag red henne för två dagar sedan. Men snacka om att skorna gett mig en ny häst!!!:bump: Jag hade en helt magisk upplevelse.
Det började med att hon skrittade på som tusan, inte med korta rappa steg utan långa härliga steg. Sedan så satte vi av i trav :love:
Ja asså jag lovar att hon har banne mig ALDRIG kännts bättre. Hur balanserad och fin som helst. Tog alla halvhalter, gick fram för skänkeln. Hon gick skänkelvikning och vi kunde tom göra enkla galoppbyten. Ja alltså jag är själv chockad :idea: Hon som knappt bjudit på, oavsett underlag. Hon har mest struttat på lite halvspänt och varit i lätt motstånd hela tiden, men ändå oftast kännts helt ok att sitta på. Men detta var ren MAGI.
Så där satt jag med tårar i ögonen och milda skuldkänslor... hon måste ju varit öm i fötterna innan fast att jag inte tyckt det varit så hemskt. Hon har ju kanon hovar och så, men det finns ingen annan förklaring till denna nya varelse.Tänk att det kan vara så lätt att förbättra sin häst ibland.

Till alla så önskar vi en riktigt God Jul. Och tänk vilka framsteg våra små kusar gör. Det är så härligt med unghästar.

Kram Sandra och Darlica

Visst är dom magiska våra hästar! Ofta gör dom rätt när vi själva gör rätt och tvärt emot. Vissa stunder så kan jag gråta av glädje och tacksamhet av det Phigalle gör för mej, värker i hela hjärtat av glädje! Men vissa dagar så blir man så uppless på precis allt och då kan det vara svårt att komma ihåg de underbara stunderna.

*KL*

var en hästtandläkare ute i stallet idag som skulle raspa en häst i stallet. bad henne bara känna om hon kände någon hake eller liknande i Dörrens mun för han har trixat och joxat med bettet på sista tiden..

men han blev raspad och fixad i munnen i augusti så trodde inte det kunde vara tänderna redan.

men jo det var det, han hade fått många vassa kanter och så satt där även en liiiiten liiiiiten vargtand på v.överkäke.
lika liten som ett riskorn!
aldrig sett något liknande men den satt löst och hade tydligen gjort ont för honom :(. hon ryckte ut den med händerna, helt otroligt!
den var ju iof pytte, men mkt skönt att slippa veterinär och bedövning och allt det om det hade varit en stor vargtand.

antingen har veterinären som raspade tänderna i augusti missat denna eller så syntes den inte då.

men men skönt det känns att få det fixat! då förklarar det allt joxande med munnen och bettet :).

Vad skönt! Jag kan tänka mig att tänderna kan växa ut rätt snabbt på dem. Pemba ska åka till tandläkaren efter nyår, för hon har inte kollats på ett år och jag tycker att hon tuggar lite underligt nu.

Cesar är just nu på allt och alla. Och ska bita och naffsa. Vi har höpåsarna hängandes uppe i taket, och sedan är det ett rep som går ner, så kan man fästa det på väggen i en krok. Igår hängde repet lite då påsen var tom, så cesar fick tag på det där, och skulle stå och tugga, dra och suga på det hela tiden. Och jag brukar även knyta fast ett grimskaft för dörröppningen, när jag mockar, för säkerhets skull, man vet aldrig vad han kan hitta på, och samma sak med det, det ska han hålla i munnen, och dra i det osv. Och även grepen när jag mockar, men den får han inte bita i. Min mossa lever även farligt till, då den har en stor toffs upptill, men samma sak med den, den får han inte bita på, han får varken bita eller naffsa på någonting på mej såklart.

Han har även lyckats dra ner sin namnskylt som sitter högt uppe vid taket, och den var ordentligt fastspikad, och inga kanter eller någonting som stack ut. Jag var hemma under 20 minuter, och under den tiden hade han lyckats få loss namnskylten. Så idag har jag mockat ur hela boxen, och lagt in nytt. då det var 3 spikar som fattades.

Han lyckades även få tag på sladden till mina hörlurar idag som kostar 600 kr, när jag borstade hans framben, men han bet som tur var inte i sladden, utan han hann bara greppa den med läpparna för att dra iväg med dom, men jag hann få honom att släppa dom.

Ska ta och kolla efter någon leksak att skruva upp på väggen i boxen eller någonting, som han kan sysselsätta sej med, någon som har något tips på bra och säkra leksaker? :D

25222983.jpg

Lillkrokodilen står och försöker se söt och oskyldig ut :angel: :love:

Nu följer han mej förövrigt som en hund. Vi löshoppade honom i söndags. Och sedan fick han gå lös i ridhuset, när vi bar undan hindrerna och allting, och då följde han efter mej hack i häl var jag än gick, trotts att han var lös, och det fanns en massa andra saker som han egentligen kunde undersöka.

Hej alla.

Nu lider detta "magiska" år mot sitt slut. För jag måste verkligen säga att det har hänt massor. Både bra och dåliga saker.

Jag skulle därför vilja att ni kanske kan bena upp lite hur året har varit.

1. Vad har varit eran akilleshäl under året, nåt som ni måstat jobbat extra mycket på.

2. Vad har gått särskilt lätt, över er förväntan kanske.

3. Har ni gjort mer eller mindre med era 05 or än vad ni först trodde ni skulle hinna/klara av.

4. Känner ni att ni har gjort ett bra jobb med eran häst? Eller kanske något särskilt som misslyckats.

5. Hur ser framtiden ut. Ska dom behållas eller säljas?

Sysselsättningstips.

Till Darlica har jag hängt upp en 0.5l petflaska i ett riktigt snöre. Flaskan fyller jag med havre varje kväll. Så under natten så kastar hon denna flaska fram och tillbaka tills havren tar slut. Jätte skoj tycker hon. Viktigt dock att den hänger mot en vägg eller som ute i hagen så hänger jag den mot ett träd för annars så har dom så svårt att pillra ut havren. Sedan har jag en sådan där stor kampboll för hundar (ej punkterbar). Den älskar hon. Ute i hagen så brukar vi leka med min gamla pilatesboll. Oxå skojsigt. Jag har även haft petflaskor som jag fyller med havreransonen och lagt i krubban. Dom blir ganska demolerade, men jätte härligt att sätta kliande tänder i.

1. Vad har varit eran akilleshäl under året, nåt som ni måstat jobbat extra mycket på.
För Peias del är det att skritta ordentligt. Hon är så seeeg att jag nästan får hjärnblödning varje gång. I trav och galopp kliver hon oftast på riktigt bra men i skritten är det segt som kola.

Helt ärligt så är det mesta lätt med Peia. Att hoppa henne uppsuttet har inte inneburit några särskilda svårigheter. Jag har hoppat henne uppsuttet två gånger och det går bra. Lite vingligt och lite svag framåtbjudning ibland men hon hoppar med bra tryck och är helt obekymrad.

3. Har ni gjort mer eller mindre med era 05 or än vad ni först trodde ni skulle hinna/klara av.
Nej. Vi ligger tämligen i fas med planen. (Undantaget den missade betäckningen. Frigida skitponny.)

4. Känner ni att ni har gjort ett bra jobb med eran häst? Eller kanske något särskilt som misslyckats.
Jag är nöjd med min lillstrunta. Folk som ser henne brukar berömma henne för hennes fina psyke, hennes lättlärdhet och hennes vilja att vara till lags.

Det är tänkt att hon ska behållas i några år till. Tävlas i alla tre grenar. Dessutom vore det kul om hon kunde bjuda till lite så det kan bli en fölunge.

Hon är lite nafsig när jag leder henne ibland, och det har vi övat på. Och att skritta på FRAMÅT när man är på promenad, hon föredrar att lunka fram.

Inkörningen. Vi har inte haft ett enda bakslag, utan det har gått hur bra som helst, trots att jag är helt nybörjare, och hästen ung.
Mer! Under et halvår har hon både ridits in i alla gångarter, samt blivit inkörd så pass att hon går över träbroar, travar med rockard och svänger fint med vagnen.
Ja, verkligen! Jag är jättestolt över oss. Hon är min första unghäst, och HUR trevlig som helst!
Säljas? Vad är det?

PHIGALLE

1. Vad har varit eran akilleshäl under året, nåt som ni måstat jobbat extra mycket på.Han står och gräver med framhovarna och det har blivit värre. istället för att enbart göra så i stallgången så har han börjat i box och hage ibland:(

2. Vad har gått särskilt lätt, över er förväntan kanske. Då han nästan stått i 9 1/2 månad och bara riden sista månaden ca 2-3 g i veckan så har det gått fruktansvärt lätt. Det är bara att sitta upp och rida i skogen i alla gångarter. Är tryggare än mitt 8åriga sto

3. Har ni gjort mer eller mindre med era 05 or än vad ni först trodde ni skulle hinna/klara av.MKT mindre tyvärr pga mängder av skador och min orkeslöshet. Han har velat bli tränad otroligt mkt mer men jag ser ingen nackdel att han fått en lång vila.

4. Känner ni att ni har gjort ett bra jobb med eran häst? Eller kanske något särskilt som misslyckats.Misslyckandes pga den långa vilan. Annars funkar han super i allt och är otroligt lättlärd

5. Hur ser framtiden ut. Ska dom behållas eller säljas?Han ska aldrig säljas så länge min ekonomi har aråd att ha honom kvar

*kl*

Blir så less på dessa skador. Är nästan helt säker att Tibbe fått en hasledsinflammation så blir ringa och prata med klinik imorgon, för att se vad dom säger. Han har nu fått stå i nästan 1 månad sedan han blev sparkad men han blir inte bättre :( Sedan här om dan hade han slagit sig på båda frambenen oxå så han har en bula på v.f, men den är nästan helt borta nu efter stått lindad ute som inne fram ( byter självklart linder om dagen) sen att han får gå i en hage utan berg och en massa träd. Denna vila har satt sig i skallen på honom, han ska slicka och nypa i precis allt, sedan bockar han som en idiot i boxen för att få de andra i stallet att skynda sig att ta in sina hästar, Tibbe kommer in ca 2 timmar före de andra. Sedan är det ett under att han inte är tjock, han äter för stunden 17 kg hösilage + ca 1½ kg hö, sedan ½ kg müsli och betfor och morötter, vill inte veta hur mycket grovfoder han kommer behöva äta när han är i träning sedan :o

Hans högersida och att fatta vänster galopp. Vi fortsätter det arbetet.

Att lära honom allt som har med allt att göra, han är väldigt lättlärd. Framförallt formen och sidförande måste jag säga var väldigt lätt. Även inhoppningen har ju gått långt över förväntan; hade väntat mig hisshopp, vägringar och div luftfärder...

Har nog gjort mer än vad jag trodde i januari när jag fick hem honom. Visste ju inte så mkt då heller om vilka krav man kan ställa etc. men sen jag börjat träna för cilla så ligger vi i fas med den plan vi satte ut i mars i år.

Med tanke på att det är min absolut första unghäst så är jag väldigt stolt över mig själv och min lilla kille!

Jag trodde att jag skulle sälja honom när han köptes... men nu har jag bestämt mig för att behålla honom ett bra tag till för att se hur långt vi kan tänkas gå tillsammans. Inte på tävlingsbanorna så mycket men rent tränings/utbildningsmässigt. (jag är ingen tävlingsmänniska) Han har utvecklats grymt mkt och enbart till det positiva och är mer och mer en "anni-häst" nu än från början.

*kl*

Har nu ringt och pratat med kliniken, och dom trodde inte det va hasledsinflammation han fått utan snarare en blödning då han fått det av en spark, så jag skulle skritta honom och har inte svullnaden gått ner om 14 dar så skulle jag återkomma.

Han ska naffsa på allt vilket inte hjälper hur mycket jag säger till honom om, så det måste vi jobba på ännu mer.

Inridningen, va typ bara att sitta upp och rida iväg. Inte problem en enda gång :)

Är nog som jag tänkt, lite mindre kanske då vi inte tränat något på bana.

Tycker jag gjort ett bra jobb med honom, för att vara första gången jag rider in så tycker jag det gått super,
enda som jag kallar misslyckande va att jag gick med på släppa ihop honom med ett adenner sto.

Ingen tanke på att han ska säljas :)

Lastningen har ju blivit ett problem som vi inte hade tidigare, det ska vi öva mycket på efter nyår! Och få slut på naffsandet!

Rida ut själv har gått förvånansvärt lätt, trodde han skulle vara mycket motstridig men faktum är att han får bättre/mer sansat själv ute än tillsammans med en annan häst.

Jag var sjukt flitig fram till november, sedan tog skolan mycket tid och vi red bara någon gång i veckan. Nu när alla är på samma ställe ska jag bli flitig igen efter nyår. Min är ju inriden hos Olof S**** så jag har inte gjort den biten själv men man får väl tro att man trycker på rätt knappar när man börjar få hästen i form...

Ja, på det hela taget så kan han mer än de flesta andra hästar i hans ålder. Vi har fortf. mycket att lära hos varandra men det är ju så kul! :)

Han ska behållas helst så länge han lever. Min "förstfödde" ju så han ÄR ju praktiskt taget jesusbarnet :love:

Lastningen var jobbig ett tag då vi bara åkte till löshoppningen och när vi skulle hem var hon lätt stressad och trångt med transporten och gnäggande sparkande hästar överallt i transporten så tillsist låste det sig totalt. Numera går det jättebra!

Allt utom ovanstående har gått förbluffande bra-nä förresten - förträngt att ett tag var hon lite väl lätt i framkärran...

Gjort mindre:( jag har varit lite lat:mad:arg på mig själv nu då jag vill börja träna till våren.Rider ut med grannen och nu börjat "rida" då det känns ok att göra det först nu.

Är nöjd- tycker hon är "väluppfostrad" och lugn och avslappnad runt mig, har ju inte hunnit så långt i ridningen mer än gångarterna och hoppat stockar. Dyker säkert upp ngt i framtiden.

5. Hur ser framtiden ut. Ska dom behållas eller säljas?[/QUOTE]
Tänkte först sälja då jag tyckte hon var så liten - men nu vant mig + att hon blir ju lite större. Äsch vem försöker jag lura? Kan inte sälja- älskar min lillfisa:love:
Tänkte träna både hopp och dress- tävla lätta klasser.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
47 007
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17