Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Pselma hade stått i 3 veckor då hon inte gillar sadelgjorden längre.
så i förrgår så red jag igen... Barbacka :eek:

det gick jätte bra, men jag kände vilken himla dålig balans jag hade så därav höll jag mig till skritt och några steg trav här o där... men det blir mer barbacka ritter framöver, för det verkar hon trivas med.

väldigt lugn för att ha stått så länge! och det var första gången jag red barbacka på henne! och det bästa var(!!!!) hon är så där rund o go så det finns ingen ryggrad att få skav på där inte!!

har beställt en systemkamera oxå så snart ska ni få se på bilder! (om jag bara får medryttaren att komma hit)

huuua jag skulle aldrig någonsin våga rida barbacka! Har ridit barbacka några gånger i SKRITT på den 22 åriga B-ponnyn och tyckte det var läskigt värre :p
Dessutom ser brosus små blå monster både här och där ute längs vägarna så då skulle matte glida av på momangen ;)

Knapplån
Mina två små har vintervila nu och har haft det i två veckor. Totalt är tanken att de ska få 1 månad nu och sedan 2 veckor i februari då jag ska utomlands. Valacken är dock såld och nu återstår bara röntgen och besiktning, så om allt går vägen flyttar han till sitt nya hem den 9de januari. Så då blir det lite sorgligt just med tanke på att han och Flisan har gått tillsammans ända sedan de var pytte pytte små. Ska bli riktigt spännande att sätta igång den lilla tjejen då jag vet att hon normalt brukar ha mängder av myror i benen...kan inte ens föreställa mig hur hon kommer att vara efter 4 veckors helvila!! :crazy:

haha jaså?
Pselma är så lugn och trygg, det finns inte mkt som skrämmer henne, så jag känner mig helt säker på det sättet.

däremot så är hon rätt pigg och tycker det är kul att springa, lite långsam trav klarar jag, men thats it just nu... men en gång i tiden satt jag lika bra med sadel som utan... jag vill ha den balansen igen, och det enda man kan göra är att öva öva öva!

funderar på om jag skulle ta o göra det med en gång... fast med hennes täcke på denna gång, det är äckligt kallt ute.

men barbacka är mkt nyttig träning! jag rekomenderar det starkt!

det är det säkert men jag vill inte sitta ned i trav å galopp på unghästen än och b-ponnyn är lite för liten för mig ;) och att riskera hälsan genom att rida barbacka på unghästen för att öva min egen balans... njae, jag håller mig till sadel med korta läder, väl sänkta hälar och rejält knäslut :p För när han grisnitar, bockar eller hoppar tre meter tvärs över vägen i trav eller galopp så vill jag gärna kunna sitta kvar...

här är oxå äckligt kallt idag. -18°C. brrr.

*kl*

Hur går det med era 05-ors tänder?
Har ni märkt av 3,5 års tandfällningen än? Vargtänder?

Jag var inne på vet.kliniken med Frasse dagen innan julafton och tog bort en vargtand och en konstig 'hake' som växte lite hur som.

Vi skall dock tillbaka i februari och kolla av hans konstiga (vets. kommentar) vänstersida. Tandraden var rätt ojämn och han hittade foderinpackningar just där. Puh.
Enligt vet kommer detta med största sannolikhet ha rättats till sig innan februari då det förmodligen är mjölktänderna som sitter kvar, men för säkerhet skull gör vi en ny koll när den 'riktiga' tandexperten är på plats på veterinärkliniken.

Min fällde sina framtänder hos inridaren förmodligen för jag såg aldrig dem vara lösa. Och sidoframtänderna fällde han nu i höstas, ibland växte de dubbelt då den gamla tanden inte ville ge med sig. Tandläkaren drog ut en lös mjölktand i kindpartiet och sa då att där inte fanns några bettskador, vargtänder eller hakar och att vi skulle kolla honom igen om ca 9 månader.

Det är inte det lättaste att kolla själv tycker jag. Med risk för att bli av med både fingrar och händer :crazy:

Skulle inte sitta barbacka på min heller, aaaaallt för långt till marken ;)

Granntösen på 13 år galopperar barbacka i mörkret i skogen på Phigalle + hoppar ibalnd 20cm hinder. Och han är ändå inte mkt riden men hon säger att hon hon skulle råka rammla av vilket ifs hon aldrig gör så finns det inget att fastna i. smart tjej!

Min tappar tänder igen, märks framförallt på att buskompisen blir blodig i pälsen. Har dock väldigt dålig koll på vad det är för tand/tänder som är lösa, tycker att han varit rätt lugn med "det kliar i tänderna"-beteendet ett bra tag. Vargtänderna tog vi förra hösten, pyttesmå ovanför tandköttet men rätt rejäla "undertill" så det var tur vi befann oss på kliniken. Han ska kollas med veterinär, i munnen, så snart julhelger & tentaplugg är över. :)

Han har återhämtat sej ok från fången nu, hoppas jag i alla fall, peppar, peppar, ta i trä. Får gå i hage men vilar instängd i vindskyddet vissa nätter för att lugna mattes nerver. Han får lite, lite puls emellanåt (alltså förstärkt nere vid kotorna = tecken på lite för mycket "aktivitet") - antagligen på grund av buset med kompisen, och då blir han instängd i vindskyddet ett tag för att vila...

Kommer dock mest för mina nervers skull antagligen få vila helt i januari, sedan ska han sättas igång långsamt, långsamt. Hovarna måste få tid på sej att bli helt bra nu, och jag vill inte riskera något återfall eller efterverkningar.

Vad siktar ni andra fram emot under 2009? Hur ser planen ut med utbildning, träningar och eventuella tävlingar? Kvalitets?

Min plan är helt omlagd, eftersom så mycket träningstid fallit bort dels på grund av två olika sparkskador i somras/höstas och så nu fången. Jag hade nästan siktat på att komma ut på några tävlingar under året (körning) och framförallt träna på rätt bra och flitigt. Men som sagt, har ändrat plan helt och lägger tävlandet och till viss del även tränandet på hyllan, åtminstone själva KÖR-träningen. Tömkörningen vill jag gärna få mer hjälp med!

Vi måste tillbaka på hingstpremiering i maj och göra bruksprov, men det litar jag på att det kommer gå rätt bra. Han var klar för det redan förra året, det är väldigt enkelt prov där man mest ska visa att hästen går att köra i skritt & trav i lite olika vägar inom ridhusets väggar.
Men det är väl i alla fall första målet, delmål innan dess är förstås att sätta igång långsamt med promenader, tömkörning & arbete vid hand.

Vi siktar även på kvalitets men helst skulle jag vilja att han blev visad under ryttare där och det hänger på att vi hittar någon liten ryttare som kan rida in & visa...Vi ser väl :)

Jag siktar på att ha en inkörd häst innan sommarbetet. Möjligen någon debuttävling i körning under senhösten. (Precision och/eller dressyrkörning)

Annars är det en eller ett par lokala dressyrtävlingar (ridning) på lätt nivå som hägrar. 'Tävlandet' är mest för miljöträningens skull. Hittar jag rena träningstävlingar så åker jag på dessa, alternativt startar utom tävlan. (Miljöträningen är lika mycket för mattes skull som för hästens :crazy: )

Vi ligger rätt så bra i fas just nu. Tränar redan med fasta 'skaklar' och planerar nu för nästa steg som blir att låta honom dra en släpa av något slag. (Han var inte ens tömkörd när jag köpte honom för 2 månader sedan)

Ridningen fungerar jättebra, sidförande hjälper är under introduktion. :laugh:

*kl*

Min pålle är frisk :banana: va bara en blödning som tar sin tid att gå tillbaka helt, röntgen visade inget alls :D har gått och oroat mig helt i onödan och fått tankar om fraktur och hasledsinflammationer så nu ska han skrittas igång, har ju stått hela 3 månader så vi tar det lugnt. Måste få ut hovslagaren innan vi kan börja träna iaf.

Vad skönt! Känner igen känslan och oron för allt möjligt mellan himmel och jord!:D

Jag har börjat att så smått jobba med min lilla tös. Hon är en pigg liten dam nu efter sin avmaskning visar det sig, till min stora glädje! Jag promenerar med henne till ridhuset och sedan försöker vi att komma överens om att hon ska kunna skritta på en volt runt mig i lina, stanna på kommando och trava på kommando. Sambon är julledig nu, så jag passar på när jag kan komma ut dagtid...(bebis hemma). Welvette är härlig att jobba med, mycket energi, men lyssnar bra på matte. Nu i söndags var vi i ridhuset samtidigt som US skulle genrepa julshowen....men det gick bra ändå! Hon tittade ju på allt ståhej, men inget bockande eller rusande eller fnysande...hon travade glatt på och höll sig till volten!

Jag undrar dock om hon inte har tandfällning eller annat på G, tränsningen har varit ett inferno senaste två gångerna. Riktigt illa faktiskt! Hon ville inte alls häromdan och testade bl a att resa sig lite, försöka vända i linorna, mm. Matte var röd av:devil::devil:, och vi hade en riktig fight, tyvärr. Men tränset kom på i alla fall. Fick tipset att binda henne kort och tränsa utanpå grimman, och ska väl prova det nästa gång. Nu har hon två dagar med bara pyssel för att vila fötterna lite, hon är ÖMfotad nu i vinterkylan!

Hej allihopa :)
Antar att det är dags för mig och min älskling att hänga på denna tråd :D
Min lilla pålla heter Embla.. elr ah hon har bara varit min i ca en månad ;) än så länge har vi bara tagit promenader o longerat lite.. en kompis till mig som är duktig på tömkörning ska hjälpa mig lite imorn så Emblan kanske även lär sig de :)

hon är riden i alla gångarter innan jag köpte henne men hon hade stått i månader efter de så jag vill ta det lite lugnt med henne :)

Och jag måste bara säga, fy f*n va härligt det är med unghästar :D
main.html

har inte en aning om bilden kmr synas nu men ah de märker jag väl haha

Men det är ju lilla Embla :D Henne har jag känner jag väl, lärde henne flema som 2 åring :p och även fostrat henne lite från marken. Kollade i din bd så vet även vem du är :D "Gammal" klassis ju ;) Hoppas det blir bra mellan dig och Embla :)

*kl*

Om det bara ville bli lite tö någon gång så man kan ta sig ut!! :mad: Här är det knaggligt så knappt jag själv vågar gå någonstans. Ska de va -7 grader kan det baske mig lika bra vara snö!

*sur*

ja- håller med! antingen SNÖ eller TÖ;)

haha e de du som lärt henne de? xD haha.. hon e så sjukt söt när hon gör de haha :D
e de fanny månn tro?? ;) tyckte jag kände igen dig på några av din bilder.
va e de för liten sötnos du har då? :)

haha jaa XD Emma va inte så jätte glad när jag visade henne det, men tycker det är gulligt :p Min pålle är en liten appis framtida reining stjärna :rofl:

kl

som svar på tandfrågan så drog hästtandläkaren ut en liten vargtand liten som ett riskorn hemma i stallet utan bedövning (den satt löst) i hö. överkäke. han har 1 lös tand som kommer lossna inom ngn månad, en som är halvvägs på väg ut och två kvar att tappa tror jag det var.
raspades även bort massa hakar som ha hade trots att han var raspad sist i augusti :o

Annars är det lite krångel just nu, jag ska byta stallplats då det nuv. är för dyrt och hagarna för dåliga (vintertid).
jag har 1750 i ren kallhyra sen tillkommer allt foder, ridhuskort hos grannen och med förs. och hovslagare slutar det på 4000/mån. det har jag inte råd med idag då jag är timanställd och i finanskrisens dagar får jag inte så mkt timmar tyvärr.

har sagt upp min box idag då jag har 3 månaders uppsägningstid :(. kommer dock att flytta honom så fort som möjligt, helst i januari. hittar jag ingen bra stallplats här i gbg så kommer jag skicka hem honom till föräldrarna ett tag.
har dock en stallplats på G som jag ska kika på imorn, och då är det 2200 kr och då ingår allt utom mockning, ridhus 22x68, paddock 20x60. dom går ute längre om dagarna än vad han gör i nuvarande stallet och är bara hagen tillräckligt bra så låter detta toppen! blir dock lite längre att åka hemifrån.

har annars ett annat stall oxå på G, ett litet skogsstall med enorma hagar. billig hyra med alla fodringar och in/utsläpp som ingår på vardagar. dock måste man över en väg och en järnväg för att ta sig till ridvägarna så det är inte riktigt optimalt.

våra mål för 2009 är om allt går som det ska nu;

komma ut och hoppa ngn clearround i vår (feb-apr) och starta ngn programridning i dressyr i sommar.
bygga upp konditionen och rida 4 dgr/vecka och mer ordentligare pass.

skulle det bli så att vi flyttar hem igen så ska jag köra in honom och börja köra honom 1 dag/vecka på våran nya travbana hemma på gården :bow:, för att bygga lite andra muskler och framförallt kondition.

hmm lite snurrigt inlägg men det är just vad allt är just nu, snurrigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 993
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama