Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Fodrar klockan 6,12.30,16,30 och vid insläppet på kvällen.

Jag fodrar mina kl 7 inne med hö och kraft sen får de gå ut kl 8 och då får de mer hö, sen är det dax för lunch hö kl 12, em hö kl 16. Insläpp kl 18 med hö och kraft sen är det natti natti kl 21.30 med hö och kraft. Ingen ide att lägga ut allt hö på en gång under dagen för då trampar min dam runt det och använder det till toalett :grin:

Hur har du tid att ränna där och lägga ut hö så många gånger per dag?! :)

Skulle ridit idag, men tji fick jag för så halt som det var kunde vi inte ens släppa ut hästarna i hagen. Surt som bara den eftersom jag verkligen sett fram emot att få komma ut med min pojk. Han fick iallafall bakskor idag så nu kan han gå bättre på grusvägar och sådär.

Håller tummarna stenhårt för varmare väder och tööö! Just nu är det knaggligt som på månen och halt så man knappt tar sig fram själv. Körde i 40km/h på 90-väg igår. Rena livsfaran!

Senast ändrad:

Det gör mina med *suck* Skulle gärna ha fri tillgång ute i hagen men den unga är expert på att dra loss hö och kladda ned och b-ponnyn är redan alldeles för fet. De får kraft vid kl 7, frukosthö ute i hagen, och sen fodrar min sambo med hö när han kommer hem/åker på jobbet vid 13-15tiden. Sen får de kraft vid insläpp och unghästen får sitt hö redan då vid 18-19 tiden för han sover senare och får han höet för sent så äter han inte upp det. Lilleman får liiite hö vid insläpp och resten vid 21.30 och då fyller jag även på mer vatten. Ska bli sjukt skönt när vattenkopparna installeras!

Här är just nu jävligt svinkallt med runt 30 minus. INTE kul. Tänkte åka å träna igår men när tempmätaren visade -27°C så ställde jag in de planerna... "Bara" 24 minus idag... hoppas det sjunker mer så jag kan rida ikväll.
Skulle inte vilja ha mina på lösdrift om vintern, vill att de ska få komma in och torka och få slippa täckena och att täcket ska få torka (även om det inte snöat/regnat så blir de ju lite fuktiga vid fästen etc) Men från maj till september går de på lösdrift. Just nu används "ligghallen" som foderplats. Ej uppströad utan bara golvet. Dessvärre är de ju experter på att skita när de äter så det blir mkt mockning men å andra sidan får de stå under tak när de äter, trampar inte ned höet plus att hagen blir väldigt ren å fri från skit ;)

mina går vanligtvis på lösdrift men nu e hela hagen blank is så dom kommer inte utanför stallet. dom får vara inne ett tag nu. dee knappt så man kan gå själv på gårdsplanen. de värsta e att de inte hjälper med broddar.

Vart befinner du dig? Inte Skåne möjligen? Vi har det precis så här nere och det verkar inte vilja ge med sig :mad:

I morse fick vi åtminstonde ut hästarna, en och en! Med andra ord 15 (!) rundor fram och tillbaka till stallet - wuhu!

J A G V I L L R I D A ! !

Senast ändrad:

KL

Här har vi ner mot -15 grader på natten och runt -10 på dagen. 82% luftfuktighet så kylan kryper in överallt. usch!
Just nu hatar jag uteboxen. Vattenkopparna fryser trots värmeslinga (hinner inte med i dom stora svängningarna samt värmekabeln går bara fram till vattenkoppen så själva koppen fryser. morr!) och har jag hink i boxen fryser den!
stort krångel för att han ska ha vatten just nu, om jag inte ska åka ut 3 ggr/dag. men det har löst sig.

KL
Nu har djävulen besökt oss. :devil: Nilla är halt, och har troligtvis sträckt en sena i den ojämna marken. Skit också. Ska inte benen bli starka när de vuxit upp i kuperade hagar? Och helg är det också. Skit!

samma sak hände Dörren i mitten på december :(. fast inte en sena, han hade sträckt sig/överansträngt sig i baklåren (vad ska man kalla det?... pga den hemska knuggliga hagen.

gick i grushage i 5 veckor och blev bra väldigt fort (ca 2 veckor) och hagen är lika förjävlig. nu har jag varit tvungen att släppa ut honom igen, han mår så dåligt i den lilla hagen och blir full av överenergi.
men jag är rädd varje dag att han ska bli dålig igen :(.

som tur är byter vi stall om 2-3 veckor och får då enorma lerfria hagar :bow:.
jag bara ber att han inte hinner skada sig innan det. kan inte ha honom längre i grushagen...

Idag var decibell billig vill jag lova! Första ridturen efter vintervilan och decibell var tokpigg! mer i luften än på marken och bockade och brallade som en galning. Blev inte bättre av att vi hade sällskap av en ponny som hon verkligen inte gillar. Så försökte komma åt att kicka till den ett par gånger. Tillslut så valde jag att vända och rida själv för jag var rädd att hon skulle lyckas. Stannade till på ett fält och försökte få decibell lite fokuserad och avslappnad. Efter en del "diskussioner" om åt vilket håll vi skulle så skärpte hon faktiskt till sig och skrittade lugnt och fint dit jag bad henne. Men suck, vad trött jag var på henne ett tag:P

Vart befinner du dig? Inte Skåne möjligen? Vi har det precis så här nere och det verkar inte vilja ge med sig :mad:

I morse fick vi åtminstonde ut hästarna, en och en! Med andra ord 15 (!) rundor fram och tillbaka till stallet - wuhu!

J A G V I L L R I D A ! !

Södra halland =( jäkla skit väder.

Ingen av hästarna gillar läget kan jag säga

Gamlingen e tjock å stel i benen å allmänt sur
05:an över laddad å pisse sur på matte som inte släpper ut henne
08:an pigg å helt tokig hoppar rundor i boxen
mammas pålle har visserligen box vila men e galen han med.

Vi har en hage som hästarna kan gå i men bara några min. mer än de vågar jag ej låta dom gå där. De e jätte knöligt eftersom traktorn kört flera dm djupa spår i hagen över allt å den e pytte liten men i den hagen får dom vara 5 min när jag mockar men de hjälpe rju inte ett skit.

Idag har jag ridit Cesar första gången efter hans vintervila.

Det gick till en början över förväntan. Jag väntade mej Rodeo Cesar, men nejdå. Han travade på så snällt, visst han var piggelin, men det får man vara efter vila, och när det är såhär kallt så att dom knappt kan röra sej ute i hagen. Men han höll inte på och busade. Och han blev allt mer avslappnad, La in många skrittpauser. Och skulle avsluta med att rida ett varv på fyrkantsspåret i trav. Gick in på stora volten i bortre delen av ridhuset. Och rätt var det var helt utan förvarning sköt han rygg, sparkade bakut, jag hamnade då i framvikt, men gav mej fasen på att han inte skulle få av mej, jag var precis på väg att få upp huvudet och få tag på honom, då han skjuter iväg i en trevlig bockserie, samtidigt som han gör en krummelur och gör en helomvändning, och allting skedde på en millisekund, så satt jag på marken :cool: Hoppade upp på en gång igen, och travade 2 varv, och skrittade sedan av. Det kan ha varit blåsten som drog igång denna bockuppvisningen, Då det tjöt i hela ridhuset av vinden.

Men fram till det att han började bocka så var han jättetrevlig och fin i alla fall ;)

Oj, vilken tur att det gick bra i alla fall!
Eftersom jag är lite mer "fegis" så sitter jag upp på min ungerär med 1,5-2 veckors mellanrum under vintervilan för att slippa ev. rodeo när det är dags att sätta igång :o Men idag var han väldigt sugen på att busa till det när vi skulle prova en ny sadel, trodde först att han reagerade på sadeln (han visar tydligt om han inte gillar en sadel) Men det visade sig bara vara bus i kroppen, inte konstigt att det spritter i kroppen när det är så knaggligt o hårt i hagarna... Ser fram emot igångsättningen och hoppas på ridbart underlag...

En liten fundering: Till våren kommer det vara dags att introducera sidförande hjälper lite mer. Vad har ni för bra tips när det gäller att skapa så goda förutsättningar som möjligt för framtida skänkelvikningar med bra flyt i? Tycker ofta man ser halvknaggliga sådana. Nu när man har chans att få det riktigt från början, vad ska man tänka på?

Haha jodå jag klarade mej undan med en ordentlig fläskläpp + lite blod i munnen då jag råkade bita mej strax under läppen då jag landade halvt på ansiktet :angel: :cool: Men jag får skylla mej själv, haha jag är så arg på mej själv att jag inte satt kvar, men men så kan det gå.

Tanken var att han bara skulle vila i 2 veckor, men sedan kom Nyårsafton och här betyder det att folk går runt och stjuter raketer och sådär hela veckan, men jag har gått mycket med honom, och klättrat, och gjort arbete för hand, och nu senaste dagarna har jag bl.a löshoppat honom, och longerat med sadel på och sådär. Men han var endå på bushumör. :angel:

Lite bilder på Skitungen också

25468598.jpg

25427167.jpg

Långben :O

25427155.jpg

som ni ser är hagarna inte så roliga, men det är en ruta vid grinden där det är grus som är plant, och där brukar Cesar stå då han är på bushumör, och bocka och sparka bakut, och hoppa jämfota på stället.

Senast ändrad:

skaffar en bra tränare som har koll från backen; det kan KÄNNAS bra men inte se bra ut... jag har tränat sidförande redan sen i höstas och har nu börjat lite i trav - utan krav på något mer än att han ska gå undan för skänkeln och gå sidvärts och inte bara falla in, håller emot lite i yttertygeln. Ska träna dressyr någon dag nu bara vi hittar en tid i ridhuset så då får tränaren skärpa till oss lite.

Vad glad jag är över snön! Är ca 50 cm på täkterna och hagen är perfekt, ponnyn går oskodd utan problem och unghästen har bra grepp med sina broddar längs de kritvita ridvägarna. Är ute och pulsar mkt i snön - god träning för både häst å ryttare ;-) Ikväll eller i morgonbitti blir det dressyr igen. Rider ut varannan gång och dressyr varannan gång dvs 2 ggr vardera per vecka.
Hur pass ofta rider ni dressyr/på bana? Ridhus blir väldigt sällan för mig men tränar hemma på en täkt. (eller äng/åker om ni inte vet vad täkt är, har fått frågan många gånger nu vad i hela fridens dagar en täkt är för ngt...)

jag rider ju inte alls just nu. :( han skulle ju bara vila i 3 veckor var det tänkt, så jag började rida efter vilan en vecka före jul. han rida några gånger innan jag åkte hem till västerås för julfirande i 4 dagar.
sen har jag jobbat så mkt efter det så han har fått vila 2 veckor till.
hagarna är förjävliga här nu så han är överpigg hade precis tänkt sätta igång honom...

men så har han ett sår på v.bakkota på utsidan som inte velat läka och nu har det snabbt spridits sig (läkt i mitten men växt utåt kanterna) och är svullet.
stafflykockel (stavas?), ja en infektion i såret iallafall. haft veterinär ute idag så han ska käka pencillin (injektion) i 5 dagar samt pencillinsalva på såret.
är lite oren bak pga såret.

vi flyttar 3 veckor till nya stallet (med enorma hagar!) ska bli så skönt :).

så det går inget vidare för oss just nu... och väldigt dåligt ridunderlag annars med halt fruset och bar backe.

*kl

Igår lämnade Pemba jordelivet. Efter sig lämnar hon endast positiva minnen av en häst som aldrig gav upp, som hade den största tillit till människan som jag sett hos en unghäst, och som älskade livet. Hon var en pärla, tydligen för bra för att vara helt sann. Jag kommer alltid att bära henne med i mitt hjärta, min vackraste Pembis.

Va? Oj jisses :( skickar en tröstkram, men jag kan nog inte ens förstå sorgen... :(

vad är det som har hänt, om du orkar berätta dvs?

Men... oj... jag vet inte vad jag ska säga... så hemskt! vad har hänt?! Alldeles nyss var du ju alldeles lyrisk över att allt gick så bra med henne! minns att hon skulle till tandis pga tuggade konstigt. Fy så hemskt! jag lider med er... :(

Skickar en stor *tröstkram*!

KL

Apropå detta med många hästar; var tog Katarina_Dacke vägen??

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 988
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama