Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Tackar så mycket!
Jo jag har faktiskt ritten på film... ;)

Jo, man måste ju sitta ner på dem om man ska tävla, men man behöver ju inte "sitta tungt" bara för att man sitter ner i traven t ex. När jag tränar rider jag lätt... Får min sitsträning på gamleman så jag behöver lixom inte nöta det med lillen. :) Tror inte att den lilla stund man sitter i t ex. en LC:1 är så slitigt för dom om man inte själv har dålig balans osv.

Men det handlar väldigt mycket om individen man sitter på oxå. Lyhördhet är A och O. :)

Kram Magda!

men jag vill ju se er!! Det var så inspirerande att kolla på din förra film!

Lilleman reagerar inte så mkt när jag sätter mig ned, först brukar han prova att bryta av till skritt (eftersom det vanligaste kommandot är ju bryt av när jag sätter mig) men nu har han börjat känna av skillnaden mellan "sitta ned - sakta av" och "sitta ned - fortsätt trava" :D Och då travar han glatt vidare i fin balans men blir alltid mjukare och finare tycker jag. Som sagt, jag rider helt annorlunda när jag sitter ned än när jag rider lätt, vet inte om det är en fördel eller nackdel... nackdel så länge jag inte får sitta på honom förstås ;)

Sitter jag ned så arbetar jag så mkt mer med lår/säte = finare hjälper men rider jag lätt blir det mer vad/häl och tyglar :(

Jag får väl se dig i -08'ornas tråd istället? Med din fina Morganhäst!

Absolut, jag får ta nya tag och kommer uppdatera där. Jag köpte ju min 08:a för bara två veckor sedan, och som någon tröstade mig med kanske det fanns en större mening med att jag köpte honom just då. Nu ger det iaf lite tröst.

Massor med tröstkramar från oss oxå. Vet hur jobbigt det är - tänker på er!
Tack, det är skönt att höra.

Jag kan inte uttrycka i skrift hur jag känner för dig. Det måste vara fruktansvärt jobbigt. *kramar* Jag har själv tagit bort djur och har även jobbat på hästklinik där många tarmvred kom in så jag kan nästan föreställa mig vad du går igenom.
Ja... när de sa att de skulle operera var jag helt säker på att det skulle gå- av operationer blir man ju frisk... När hon dessutom överlevde narkosen, vilket de inte trodde hon skulle göra pga. så otroligt dåliga blodvärden så fanns det hopp i mig.
tillhör inte denna tråden då jag har en 04, men tänkte bara säga att min kompis som har en 05 miste honom under en buköppning i förrgår med, förstoppning, massa tarm som var död :(
Den dagen vi var på Skara kom det in många svåra fall efter oss, också med kolik. Var det där den hästen opererades? Det är iaf en liten "tröst"- många hästar blev dåliga den dagen, så det gör det lite lättare att inte klandra sig själv för att jag kunde gjort något annorlunda. Även om det är vidrigt för alla andra som varit med om samma sak, och jag önskar ingen detsamma. En dimma ligger över tillvaron nu.
Tänk att allt kan gå så snabbt... att linjen mellan liv och död nästan är osynlig... Det skrämmer mig många gånger, att hur väl man än tar hand om sig själv, om sin familj och sina hästar så kan livet bara ryckas ifrån en hur snabbt som helst, utan förvarning. Tarmvred är så vanligt och ändå inget jag tänkt på, förrän en häst jag hade på tillridning dog hemma på stallbacken när hon varit tillbaka hos sin ägare ett tag (de försökte lasta henne för att åka till klinik på operation, hon lade sig på rampen upp till transporten och avled :( )

Många oändliga tröstkramar även om de är väldigt opersonliga så här över internet så ska du veta att de är väldigt varma!

Tack för dina kramar, de värmer :). Ja, jag hoppas att jag inte ska vara livrädd för att detta ska hända igen med någon mer häst, för som du säger går det så otroligt snabbt. Veterinärerna sade också att jag inget hade kunnat göra för att förebygga detta- men hur kan man då slappna av? Det är väl så livet är, oförutsägbart.

kl.

Någon som känner till någon duktig rodeoryttare? :crazy: ;)

Är ju inte inne i härligaste perioden med Cesar nu. Han gör uppror. Och protesterar vilt när det är någonting som inte passar herrn.

Idag så gjorde han som vanligt, han började bocka som vanligt, men jag fick upp huvudet och stopp på honom, sedan sköt han rygg ännu värre och flög iväg, rätt upp i luften och började bocka, och jag satt kvar 4 av dom bockningarna, sedan flög jag som en vante, trotts att jag lyckades få upp huvuet på honom där mitt i hans bockserie (detta var bockningarna efter att jag fått stopp på honom) så drog han bara ner huvudet igen, och fortsatte så jag flög som sagt som en vante. Landade rätt på ryggen, och tappade luften, det var inte det skönaste, Ridhusunderlaget är ju inte direkt mjukt att landa på.

Hur som helst, hämtade andan, och började om igen, tog en långsida, och gick med honom, halt, backa, gå, halt, gå, halt, backa osv. Och sedan var det bara att hoppa upp igen. Så fick vi gå tillbaka några steg, så vi travade längst fyrkantsspåret och hängde på en annan häst.

Och då skärpte han sej i alla fall.

Grejjen med då han exploderade, var då jag precis skulle börja trava honom, och det var på långsidan, men han ville stanna, så jag smackade på lite, och då exploderade det.

Jag är helt mörbultad just nu, har ont i ryggen och svanskotan, och foten och benet, från min förra flygtur :cool:

Jag är fortfarande lika sur på mej själv att jag inte satt kvar, det hjälper inte vad dom andra säger, att det är helt omöjligt att sitta kvar, när han gör sådär, för det är inte direkt några småskutt han gör, och han skjuter rygg som en jag vet inte vad, och det hjälper inte att dom säger att det var otroligt att jag satt kvar så länge som jag gjorde, och dom flesta skulle åkt av efter hans andra bockning som han gjorde innan jag fick stopp på honom, Men han fick fortfarande av mej, och det är inte okej.

Hur har ni som haft samma problem gjort med era rackare?

Just nu är det så, att jag ger mej fasen på att sitta kvar, när han börjar, och jag försöker få upp huvudet på honom. Men det går ju inte, skulle jag bara driva framåt och och inte försöka ta upp huvudet, så skulle han ändå bara oxå fortsätta. Hur som helst, när jag har åkt av, så hämtar jag andan, laddar om från noll, går med honom, och gör halter, och backar honom och så. Och sedan hoppar jag upp igen. Skulle aldrig lägga ner ett ridpass såklart bara för att jag åker av, utan nu måste jag vara benhård, och Konsekvent.

Tänker nu rida honom några dagar, och endast trava längst fyrkantsspåret, och hänga på bakom en annan lugn häst, så att vi bara kommer ur det här bockandet.

Men har ni några små tips som kan vara bra i detta läget?

Senast ändrad:

Ush, det låter jobbigt. Kan du inte longera honom en stund innan så att han inte är så spänd?

Det gör jag. Är alltid väldigt nogrann med att han ska vara helt avspänd, innan jag ska sitta upp.

Jag tycker det är svårt att ge tips när man inte ser hästen. Jag antar att du kollat över så inget är fel vare sig med utrustningen eller honom. Jag tycker att det oftast är lättast att få bukt med bockande häst genom att driva på mycket när man känner att hästen är på G. Jag släpper också på tygeln efterom jag märkt att hästarna då tappar balansen och inte bockar, sen fångar jag uppden igen snabbt. Många gånger har hästarna bockat för att man bromsat dem, och det är ju svårt att låta bli om man har en väldigt het häst.

Vet inte om du fick ut något av det jag skrivit, det är svårt att förklara när man skriver, och när man inte ser vad din häst har för problem.

Nejdå det är inget fel på honom, jag har bara haft honom i snart 2 månader, och då besiktades han ordentligt.

Sadeln har nyligen passats för honom, och ändrades lite, så den ligger perfekt. Och jag har ingen utrustning som han kan tycka känns läskig.

Utan nu gör han bara uppror, och testar väl vad jag går för.

Ska prova att driva framåt lite mer, och lätta på tygeln. Det blir dock som du säger reflex att bromsa, idag exploderade han ju då jag drev på honom för att han ville stanna.

Det värsta som kan hända är att jag flyger av och det gör jag ju endå redan så :angel:

Många hästa r blir ju pigga nu i kylan...men min första tanke var, hur ser hagen han går i ut? får han ut sina lek och busigheter i hagen ? eller gör han dom med dig istället?

för min pålle har alltid varit så lugn och snäll, aldrig gjort mig eller någon en fluga förnär. nu har han stått i grushage ett litet tag pga diverse olika orsaker och vart har min häst tagit vägen (?). jag kan inte rida honom när han är så här, han bockar och reser sig och är så pigg så pigg så pigg.
och jag vet ju orsaken till det. vi ska nu byta stall så han får en mkt bättre utevistelse.
:)

Fy, vad ledsamt!! Skrämmande hur skört livet är...Skickar ett gäng tröstekramar!

Nej det är ju det som underlaget i hagen inte tillåter nu. Det gick från lera till Fryst, så dom kan inte busa. Förutom en ruta som är vid grinden där vi tog bort ett stort lager lera och lade på grus, så där brukar han stå och hoppa jämfota, och busa, när han måste få ut lite energi, så det har ju säkert en stor betydelse till hans busigheter. Och jag släpper honom inte lös i ridhuset heller, då han inte får förknippa ridhuset med bus, så han får ju säkert inte ut all sin energi, men jag försöker som sagt longera och sysselsätta honom på andra sätt, Har pratat lite med min tränare nu i alla fall, och vi har lagt upp en liten plan.

okej då förstår jag. det allra skönaste är ju om dom kan busa av sig allt i hagen ;)

som sagt den lilla grushagen (10x10 m) har gjort så att den lilla snälla ponny jag vanligtvis har är som förbytt och han ser spöken överallt och har alldeles för mkt överskottsenergi...
men nu går han ju på pencillin och måste vila ännu en gång så jag kan inte göra så mkt mer än att handskritta och ha honom i skrittmaskinen (där blir det bockelibock)

sen flyttar vi snart och han kommer ut i rejäla stora hagar UTAN LERA :bow: och jag hoppas att jag då får tillbaka min vanliga häst :)

Min herre har jag inte ens ridit själv ännu så jag är full av beundran över att du kämpar på kan jag säga. Tanken var att jag skulle börja på att jobba med honom själv nu, efter att unghästutbildaren ridit till honom efter inridning och uppehåll därefter. Det är bara det att han har langat av henne med en rejäl bockserie och nu sköter han sig men under protest på ngt sätt. Har varit med tillräckligt många år och ridit in en hel del förr och känner igen tecknen alltför väl...det kommer MER...

Han laddar mer och mer, det har inte vänt ännu även om han uppför sig. Han är spänd, spänd, spänd och jag är alldeles för ringrostig för att ta bockserier, o för gammal:crazy: Detta är en unghäst som är superlätthanterad i ALLA situationer i övrigt, han uppför sig mkt väl för sin ålder. Det är bara det att arbeta, det vill han bara göra när det passar.

I kväll var vi iväg och skulle tömköra. Började med uppvärmning och longering, i andra änden av ridhuset for en yngre tjej runt på en mindre väluppfostrad ponny, inte helt under kontroll om vi säger så... Vilket gjorde att min blev ännu mer spänd, la av bockserier, for runt med sänkt rygg o för högt tempo mest hela tiden. Fick inte ordning på det förrän de gick ut och jag kunde sätta töm på honom och börja tömköra, då kunde han jobba vettigt i ungefär 10 minuter. Såg nöjd och trött ut och jag skulle avsluta med galopp på lång lina, ej inspänd och utan gjord - brukar göra så innan nedvärmningen för att han ska lossa lite och få sträcka ut kroppen. Helt plötsligt var han inte trött mer för han satte av i en inte helt kontrollerad galopp med tillhörande bockserie, varv efter varv.

Jag tror att vädret gör sitt till nu, det har varit rejält kallt och nu är det isigt överallt p g a töväder, hästarna går och spänner sig hela dagarna. Hade jag haft tillgång till eget ridhus så skulle jag lösgalopperat där dagligen. Kan inte vara nyttigt för dem att gå och spänna sig dagarna i ända. Min var spänd som en fiolsträng över rumpan i dag när jag tog in honom.

Bockande hästar har jag inte mycket erfarenhet av annars, trots många inridningar. 9 av 10 unghästar är väldigt okomplicerade tycker jag ( den nuvarande har jag fått för mina synders skull tror jag:angel:). Det klassiska rådet är ju annars att bockande hästar behöver ridas mera framåt, vilket ju förutsätter att man sitter kvar förstås. Min gamle ridlärares ord ( f d ryttmästare ) ringer fortfarande i öronen på mig ibland; RID TÖS! RID! Och där satt man o bad till gud på sin unghäst. Faktum var att det oftast stämde; kunde man få framåtbjudningen att fungera och vågade rida framåt ordentligt så försvann bockfasonerna. I dag är jag för feg, med ålderns rätt:angel:

Den dagen vi var på Skara kom det in många svåra fall efter oss, också med kolik. Var det där den hästen opererades? Det är iaf en liten "tröst"- många hästar blev dåliga den dagen, så det gör det lite lättare att inte klandra sig själv för att jag kunde gjort något annorlunda. Även om det är vidrigt för alla andra som varit med om samma sak, och jag önskar ingen detsamma. En dimma ligger över tillvaron nu.

Ne hon åkte till Helsingborg..

Ja det här är första unghästen som håller på med sådant här bockande för mej oxå, den förra Höll på att stegra sej då hon protesterade, och unghästen innan det körde iför sej med både cappriolle språng rätt upp i luften, bockningar och stegringar.

Ett som är säkert är i alla fall att jag inte kommer släppa honom lös i ridhuset. Vi har en 3 åring i stallet som dom släppte lös i ridhuset för att hon skulle få busa av sej, enda problemet är att hon bara ska hålla på och bocka och busa i ridhuset nu, när dom är där, då hon förknippar ridhuset med bus nu.

Vad skönt att det inte bara är jag som har en halvtokig häst. Min lilla tjej har mycket bus för sig men än så länge har jag lyckats sitta kvar. Idag har jag tom. filmbevis på när hon fick för sig att testa matte lite grann. Här har ni filmlänk: http://smulan.zoomin.se/P1672835 För övrigt så är hon väldigt pigg och laddad just nu så jag får nog räkna med lite markkänning snart skulle jag tro. Eftersom jag nu la ut film behöver jag nog även tillägga att hon endast är grundriden och inte alls så långt kommen i sin utbildning som många andra här i tråden.
Min andra 05.a besiktigades och röntgades idag helt utan några anmärkningar så därefter åkte han till sitt nya hem i Göteborg. Lite sorgligt är det men det räcker gott och väl med en galenpanna och det ska bli spännande att följa dem framöver! :laugh:

Grattis till försäljningen! Känns skönt när man väl bestämt sig för att sälja. Bra gjort att sitta kvar :p Bockningar är det värsta som finns, tur att min inte börjat med det ännu.. min treåring går bara o vilar nu o har det bra.

*kl*

Hejsan igen!
Nu var det längesedan jag skrev någonting här...
Ove har gått sin första "tävling" (klubbnivå), ville mest åka dit och kolla så att han inte blev paralyserad eller levde rövare inne på banan + att det var på ett ställe där han aldrig varit förut. ;) Han var verkligen superduktig! Brydde sig inte om att det var hästar lite överallt eller staketet eller någonting. :laugh:
Genomförde hela LC:1 utan missar (superduktig) och vi kom 2:a av 22 hästar! :eek: Helt otroligt... Min fina prins! :love: Nu verkligen längtar jag tills man får komma ut på riktiga tävlingar oxå! Det var jättemånga som frågade "Ah, hur gammal är den där då?" och höll på att svimma när jag sa att han var 4:a och aldrig varit ute förut... *stolt*
Så nu får han ta det lite lugnt tills helgen och "gamleman" får uppmärksamheten. :)

Kramar Magda!

jag såg er där i Sundsvall faktiskt. Var uppe och hälsade på en kompis och då hamnade vi på färsta en stund. Superfin häst du har!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 977
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama