Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Va!!! Men allt gick ju som på moln för er, hon såg så himla positiv med lugnhet på varje foto.

Igår var hovis ute och verkade Phigalles hovar och därefter kom equiteraputen. Phigalle fick akupunktur och sedan massage. Han är stel i vänster sida hals och bak så jag fick lära mej hur jag skulle strecha honom. Han ser riktigt unghästaktig ut nu raggig och ginglig så jag fodrar på honom med extra hö nu.

phigalle.zoomin.se

phigalles hemsida från när jag köpte honom tills nu och framåt.

*KL*

Igår fick jag hem ett svart litet sto -05. Hon är riden lite i skritt och trav men har vilat i drygt två månader. Väldigt sparsamt riden, upplever det som att hon ö.h.t inte förstår något mer i ridningen är hur man stannar och svänger. Men hon är rätt snäll och gör så gott hon kan, även om hon inte riktigt förstår. Så bara hon går igenom besiktningen på tisdag så har vi mycket jobb framför oss!

*kl*

Hejsan igen!
Nu var det längesedan jag skrev någonting här...
Ove har gått sin första "tävling" (klubbnivå), ville mest åka dit och kolla så att han inte blev paralyserad eller levde rövare inne på banan + att det var på ett ställe där han aldrig varit förut. ;) Han var verkligen superduktig! Brydde sig inte om att det var hästar lite överallt eller staketet eller någonting. :laugh:
Genomförde hela LC:1 utan missar (superduktig) och vi kom 2:a av 22 hästar! :eek: Helt otroligt... Min fina prins! :love: Nu verkligen längtar jag tills man får komma ut på riktiga tävlingar oxå! Det var jättemånga som frågade "Ah, hur gammal är den där då?" och höll på att svimma när jag sa att han var 4:a och aldrig varit ute förut... *stolt*
Så nu får han ta det lite lugnt tills helgen och "gamleman" får uppmärksamheten. :)

Kramar Magda!

Tack för era tankar, ni som skrivit. Som ni säger gick allt på moln, och det gör naturligtvis att allt känns mycket tyngre, även om jag är glad över varje minut jag fick med henne. Hon var verkligen min häst, och det är obeskrivligt svårt att hon inte är med mig längre. Hon fick akut tarmvred, och avlivades under en buköppning som skedde bara några timmar efter att jag hittade henne liggandes i hagen. Tyvärr låg hennes tunntarm så fel att den dött, och veterinärerna kunde inget göra. Hon stod med huvudet i våra famnar på veterinärkliniken, och alla tre veterinärer som behandlade henne under dagen sa att "hon borde visa att hon har mer ont". Men det var väl så hon var, hon hade full tillit till oss och hon fick massor med kel sina sista timmar. Det var det bästa hon visste.

Livet är upp och ned, men det är svårt att acceptera.

Får ont i magen av att läsa vad som hänt :( Jag har aldrig behövt ta bort en häst men var bra nära för några veckor sedan då Avalons mamma blev sjuk. Jag trodde aldrig att det skulle vara så känslosamt och tungt som det var när veterinären sa att jag nog skulle ta en funderare på avlivning.

Många många tröstkramar från oss som hoppas att vi ändå får se dig i tråden framöver. Pemba är i trappalanda nu där det är sommar och oändligt gröna ängar!

*KL*

Jag hatar vinter, kyla och det nya året började dåligt. Nyårsafton märker jag att Lillan är blockhalt. Klämmer, känner...lite svullen och varm men inte mer än så. Antar att det var en vrickning. Hagarna ser ut som skit efter lera som frusit och gjort hagarna så jäkla knöliga så det går knappt att gå i dem. Lillan fick stå i sjukhagen som jag ströade upp med spån. Lilla sjukhagen är typ 2*4 meter så det är inte mycket att hurra för. Ett tag misstänkte jag att det var något mycket värre än en vrickning men som tur är är hon helt ohalt i dagsläget. Dock vågar jag inte släppa ut henne i de stora, knöliga hagarna än. Funderar på att fixa till en av de mindre fållorna som iaf är 5*5 meter men det blir ett jäkla jobb....Stora hål och knöligheter efter leran....

Liten har vilat i drygt 2 månader snart och tanken var att köra igång igen nu i mitten på januari. Hon verkar så laddad så vi börjar nog med promenader och tömkörning...man får mer självbevarelsedrift ju äldre man blir.....:crazy:

Jag har ju en till liten stjärna att träna numera och hon står så fint i stallgången nu när man borstar och kratsar hovarna. Lurvig som bara den men med superbra temperament!

Fenja idag, 6 månader och 2 veckor.
n691301614_1767042_6907.jpg

Tack, vad gulligt du och sassiball skrivit. Det är min stora tröst nu- Pemba har inte ont längre, och hon hade ett härligt liv även om det blev för kort. Jag hoppas allt går bra för er i tråden, det har varit kul att vara med om resan hittills.

Massor med tröstkramar från oss oxå. Vet hur jobbigt det är - tänker på er!

Jag kan inte uttrycka i skrift hur jag känner för dig. Det måste vara fruktansvärt jobbigt. *kramar* Jag har själv tagit bort djur och har även jobbat på hästklinik där många tarmvred kom in så jag kan nästan föreställa mig vad du går igenom.

Ja, visst blir man besviken när man planerat så mycket som sen går i stöpet. Min docka går i en liten hage om ca 15*15 m på vår gräsmatta så hon trivs. Har inte sett så grönt gräs sen i somras ju.:p Veterinären kommer i morgon. Jag var nog typ det 158de fallet av vrickad häst denna veckan gissar jag...

tillhör inte denna tråden då jag har en 04, men tänkte bara säga att min kompis som har en 05 miste honom under en buköppning i förrgår med, förstoppning, massa tarm som var död :(

Tänk att allt kan gå så snabbt... att linjen mellan liv och död nästan är osynlig... Det skrämmer mig många gånger, att hur väl man än tar hand om sig själv, om sin familj och sina hästar så kan livet bara ryckas ifrån en hur snabbt som helst, utan förvarning. Tarmvred är så vanligt och ändå inget jag tänkt på, förrän en häst jag hade på tillridning dog hemma på stallbacken när hon varit tillbaka hos sin ägare ett tag (de försökte lasta henne för att åka till klinik på operation, hon lade sig på rampen upp till transporten och avled :( )

Många oändliga tröstkramar även om de är väldigt opersonliga så här över internet så ska du veta att de är väldigt varma!

Men å va roligt!! Dundergrattis! Vad roligt! Har du ritten på film? Vore så skoj att se!

*delvis kl*

Hur gör du och ni andra med nedsittning? måste man inte sitta ned i trav å galopp under dressyrtävling eller är det skillnad om man rider unghäst? Jag brukar testa att sitta ned några metrar bara för att vänja honom men så hörde jag något om att halskotepelaren inte växt klart förrän 6 års ålder och att man inte bör sitta ned på sin häst innan dess. Men det kanske gäller om man tänkt sitta ned i långa pass? För man ser ju måååånga som sitter ned på sina fyraåringar på träning/tävling...
själv längtar jag som en galning att få sitta ned! dels för att han rör sig så mjukt och dels för att jag är kass på att RIDA när jag rider lätt. Rider så mkt bättre i nedsittning och jag märker det väldigt väl på honom med de gånger vi testar.

jag kan sitta ner i traven ibland (nu har jag ju dock inte ridit ordentligt på 2 månader...)
men i galoppen rider jag alltid i lätt sits med undantag för att prova sitta ner i några språng.
han har inte orkat så mkt i galoppen, speciellt inte på bana, och för att störa honom så lite som möjligt står jag upp i lätt sits.
sen har han en väldigt luftig galopp som är lite svår att sitta ner i, så jag lugnar mig lite :D men jag kan växla mellan att verkligen stå upp i fältsits eller sitta lätt i sadeln (inte sitta ner men ändå inte stå upp).

*kl*

Är det någon av er som måttbeställt träns hos en sadelmakare? Jag går och funderar på om jag ska beställa hos Tärnsjö eftersom Avalon har så förgrömmat stort huvud. Ett i stil med Stübbens Diana i mörkbrun med ljusbrun vaddering.

http://www.hooks.se/Butik/docs/produkt.asp?pf_id=SE-300186%20%20%20%20%20%20%20%20%20&dept_id=SE-153

Jag är lite osäker på hur säkert det är. Alltså att det faktiskt blir bra när man väl fått hem det. Är ju inget man kan lämna tillbaka på samma sätt som ett färdigt träns i butik. Tärnsjö är ju kända för sin goda kvalitet så det behöver man väl inte oroa sig för.

Förresten, det T Ö A R här! :)))

Till Pempa.

Jag blev alldeles förkrossad när jag läste vad som hänt :cry:
Glöm aldrig att den själ som du älskat aldrig nånsin kan förloras.

Tröster kramar från Mig och Darlica.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 979
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama