Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Haha! Bara så roligt med slow motion partiet efter buset! Bra gjort att sitta kvar!:crazy: Själv har jag som plan att alltid rida med halsrem...

Min lilla har varit ännu en sväng till farbror doktorn (kliniken)...en förmodad vrickning i lerknögglet visade sig vara en hovböld (tak och lov). Jag kände mig lite korkad, men nu VET jag i alla fall. Svullnade orrdentligt i en bakkota tyckte jag, och var halt. Men inte sådär blockhalt som de brukar bli av hovbölder... så jag lindade och oroade mig. Och när det inte gick över ringde jag kliniken. Pållan var pigg och glad när vi longerade i deras ridhus (med superunderlag till skillnad mot vårt här hemma som är stenhårt:mad:), och hon riktigt dansade fram. Veterinären var tvungen att ge henne en liten dos lugnande för att kunna bedöma henne ordentligt! Hon verkar vara en smärttålig liten dam, för på kliniken var hon helt ohalt i alla fall. Bara ett litet sår på ena ballen avslöjade en hovböld som nog tömt sig redan av sig självt. Nu har hovis träffat henne för andra gången, och det är dags för skor nästa vecka då hon är otroligt ömfotad. Spännande!

Men annars väntar fortsatt vila för damen som har lagt på sig en hel del kilon i vinter och nog behöver komma ikapp sin vikt innan någon träning.

+ Sassiball

Ja jag har börjat lära mig hur jag ska klistra mig fast i sadeln nu, men det är ju ingen stiluppvisning direkt. Hon brukar sluta när jag börjat smacka men skutten har blivit värre och värre så jag kan bara gissa hur det blir när hon är starkare, men förhoppningsvis så ska hon ha slutat med bus då!

Jo det känns skönt nu när han är såld, det var aldrig riktigt meningen att jag skulle behålla honom men jag kunde inte låta bli att bli väldigt förtjust i honom då han verkligen var en trevlig liten häst. Men han kommer att få det toppen i sitt nya hem och jag tror att vi kommer se honom på mycket tävlingar framöver! Flisan som jag har kvar här hemma är dock helt förtvivlad då han var hennes kompis sedan de var föl i Tyskland och har varit oskiljaktiga sedan dess. Men, men tror de båda mår bättre på varsitt håll, eller iaf. mina öron då jag slipper det eviga gnäggandet! :crazy:

Väldigt vad många här inne har otur med sina småttingar, (tar i trä) tur iaf. att det inte var något allvarligare än en hovböld. Blir nog bra med ett par skor då det kan behövas när det är så hårt i marken! :laugh:

Ett som är säkert är i alla fall att jag inte kommer släppa honom lös i ridhuset. Vi har en 3 åring i stallet som dom släppte lös i ridhuset för att hon skulle få busa av sej, enda problemet är att hon bara ska hålla på och bocka och busa i ridhuset nu, när dom är där, då hon förknippar ridhuset med bus nu.

Hmmm det där tror jag inte du ska dra förhastade slutsatser av...
När jag jobbade på försäljningsstall med unghästar under 4 år, släppte vi ofta hästarna i manegen för att rasta av sig när underlaget i hagarna var dåligt.

Inte en enda häst fick för sig att busa vid ridning pga av detta.

Så, jag hade absolut låtit min häst rastat av sig ordentligt innan ridning, det går ju inte att flyga av i tid o otid, var rädd om dig!!:)

Nu efter vintervilan på 4 veckor rider jag ungefär 3 dagar/vecka. Men ska försöka utöka det nu så att det så småningom blir 4 dagar/vecka. Jag försöker rida så varierande som det bara går, en dag dressyr, en dag ut, en dag bommar, osv.. När underlaget blir bättre ute ska jag även se till att konditionsträna och rida dressyrpass på åkrarna här omkring. Tror att man håller unhästarna bättre motiverade om man försöker variera sin ridning så gott det går.

oki, men då tänker jag ungefär som du när det gäller ridningen. Rider också 3-4 gånger i veckan och varierar så mycket som möjligt. Försöker att inte rida på ridbanan allt för mycket utan det blir mest ute

Vad fina ni är! Din häst ser jättetrevlig ut, rör sig mjukt o fint. Nu blev jag ännu mer sugen på att få igång min lille man....

Tack så jättemycket! :bow: Traven är ju bara så bra! Hoppas på att han ska växa in i galoppen nu oxå. :love: Förstå att han bara är riden sedan 1 juli. :eek: Jag fullkomligt avgudar honom! :)

Sedan det jag tycker är allra bäst med honom är hans super-psyke! Har aldrig varit med om någon som är så trevlig i skallen! Eller jo, gamleman är ju lika (tror ni det kan bero på en bra barndom? Samma stuteri...) ;)

Liane Wachtmeister sa att hon iaf trodde att gamleman hade haft en lycklig barndom.. :D

Kramar!

Men... oj... jag vet inte vad jag ska säga... så hemskt! vad har hänt?! Alldeles nyss var du ju alldeles lyrisk över att allt gick så bra med henne! minns att hon skulle till tandis pga tuggade konstigt. Fy så hemskt! jag lider med er... :(

Skickar en stor *tröstkram*!

KL

Apropå detta med många hästar; var tog Katarina_Dacke vägen??

hallå! jag e här men jag har inte haft tid att läsa, eller skriva :p Det tar ju flera timmar om man har glömt läsa någon vecka, så som ni skriver :p
Rider Dacke var annan eller var tredje dag och det går bra, vi ska rida för tränare på lördag! :eek: är såå nervös! mjen vi tar det lilla lugna, han ska vila sen efter lördag i ca 2 månader, så han ska få smälta allt han lärt sig :p han kan ju faktist gallopp fattningen nu, (när han vill :p) Ska försöka att vara lite mer aktiv i denna tråden. / Katarina

Idag har jag ridit, och inte blivit avslängd. Så skönt, han bockade ingenting idag.

Vi hängde på efter Nypon (hans flickvän :angel: ) Och travade efter dom, och det gick jättebra, Jag kommer göra så nu den här veckan. Att jag rider lite kravlöst, och så, bara för att komma ifrån dom här tankarna att bocka.

*kl*

Så var vi igång efter vintervilan och det gick faktiskt över förväntan!
Jag gick med honom till ridhuset tillsammans med två andra tjejer i stallet varav en skulle rida och den andra skulle tömköra. Satt upp och repeterade lite halter. Han stannar direkt på röstkommando, nästan så de blir lite väl tvärstopp ibland. Dock är han rätt motvillig att stanna typ de första 4 gångerna, då vill han gärna dra iväg. Sedan när han fattar vad det är jag vill så går det bra. Dock var det lite si och så med koncentrationen idag. Men, inget jag lade så stor vikt vid med tanke på att det var 2 månader sedan sist, där var två andra vildingar i ridhuset och dessutom ett ridhus som han aldrig varit i förut. Vi travade lite stora volter och runt på fyrkanten. Utan krav på form eller så. Han tog dock galoppfattningarna jättebra i båda varven och jag längtar SÅ tills man får sitta ned!

Sedan red jag hem med de andra och väl tillbaka på stallbacken var min lilla gosse ganska så trött. Hoppas på att någon vill rida ut en liten sväng med mig imorgon :)

Idag fattade han också att bara för att matte ställer sig upp i skritten (vid uppförsbacke) så ska man inte stanna.

Kul att du köpt Ceasar! Jag hade honom tre månader i somras och red in honom. Han var jättesnäll att rida in, men jag kan tänka mig att det finns bra med klös i honom!
Tror det kommer bli en riktigt fin häst. Har du börjat hoppa honom nått?
Hoppas man får se han på nån tävling här i trakten så småningom då:)

ooohhh han är bara SÅ fin!! Det kommer bli en kalashäst när han, som du säger, växer i sina gångarter och får mer styrka och stabilitet - men redan nu är han ju långt kommen! spännande att se hur det går för er i framtiden :)

KL

Katarina_dacke - Hej på dej igen! Länge sen sist ;) så du är bara här å spionerar lite? :p :D Skojas bara! roligt att ni galopperar nu och ska iväg å träna! Förstår att du är nervös- det är jag nästan fortfarande :p

Ang bockande hästar så är min enda erfarenhet är att rida FRAM FRAM FRAM!! även om de är heta så kan de ha dålig framåtbjudning. Jag red en angloarab för mååånga år sen som var helt galen. Förutom att han mest stod på sina bakben än på alla fyra så var han expert på att bocka, skjuta rygg och slå bakut samtidigt. Red tillsammans med en annan tjej och när min laddade på för sin serie så var hans bakhovar ovanför hennes huvud (!)
Men det var bara att sparka på med skänklarna, har KORTA stigläder och ett rejält knäslut.
Har en kompis vars häst är rejält nervig och "framåt" men som bockade tammefan jämt. Hon brukade dra in den på en volt (som tränare rekommenderat) men sen red hon för en tysk hopptränare och han gastade "FORWARD!!" Med barsk stämma så fort hästen började, och mkt riktigt, ju mer fram hon vågade rida, ju mindre bockade hästen.

Så. Det är mina erfarenheter. Tur att Brosus glömt bort hur man gör när man ska bocka under ryttare *peppar peppar*

PS.

Igår var det storm, även idag, så hästarna var helt galna i hagen. Men jag hade bestämt att han skulle ridas i vilket fall. Kasst underlag eftersom det helt plötsligt gått från 25 minus till fem plusgrader och regn. suck. Men vi gav oss ut på en täkt och höll oss till skritt och trav. Vi jobbar fortfarande mkt med hans högersida men för varje gång går det fortare att lossa honom och jag hittar nya knappar och anledningar till varför den sidan är så svår. Har märkt att han tar höger skänkel sämre än vänster, och gärna trycker ut den bogen i vänster varv så är nu noga med att förstärka skänkeln direkt med pisken bakom min egen häl för att väcka honom. I vänster får jag vara supernoga med att inte förböja honom, hellre nästan utåtställd - för då släpper han även höger mkt bättre sen.

Red mkt övergångar mellan de två gångarterna igår och rätt var det är, när det släpper allting - då rör han sig så jag ryser genom hela kroppen! Är mjuk och fin överallt och får sånt härligt steg och tryck. och blir alldeles stadig.

Är rätt överbyggd bak för tillfället så galoppfattningarna är lite svåra. Höll oss ifrån dem igår pga underlaget men måste dra till ridhus nu snart. Man blir lite lat av sig när det är så mörkt och kallt om kvällarna och man har 2,5 mil till ridhus. brrr...

kan vi inte alla lägga en lite bilder på våra hästar från förra vintern/när dom var nyinridna, och så en bild från denna vinter :)?

här kommer dörren som 2,5-åring
DSC00347.jpg

DSC00301.jpg

december 2008
DSC00834.jpg

och en bonusfilm från en liten kille som tyckte det var hur kul som helst att få hoppa :D observera att jag inte driver han mot hindret alls, jag står endast still i mitten och filmar :D

*kl*

Har alla här inne provat ut den sadel ni använder till era 05-or ??
(alltså via sadelutprovare)

Ni som har provat ut och köpt ny sadel till unghästen, räknar ni med att ni måste göra om proceduren om ett halvår/år ?
Tar ni alltså ut sadelutprovaren igen och köper ny sadel en gång till? Och sedan en gång till och en gång till osv.
Hur ofta räknar ni med att byta sadel innan ni kan behålla en som fungerar några år?
Vad är det som är avgörande för att ni skall byta sadel igen?

Jag är inte speciellt rik så jag får lita på den erfarenhet jag har, hästen och intution. Jag har mätt honom, provat MASSOR med sadlar och nu hittat en som ser ut att ligga bra och som man kan byta bomvidd på.
Om han ändrar själva "svanken" på ryggen så får jag leta nytt igen.
Har bytt sadel 3 ggr på ett år nu.
Visst, det är inte det absolut optimala - men har inte haft nån häst med ryggbesvär/hältor än. *peppar peppar*
Men sen är det ju så oxå, att gå man till en sadelutprovare X så ger han dej en sadel och säger att den ligger perfekt, sen träffar du Y som oxå är sadelutprovare och då skriker den rakt ut över X sadelval.
Har ju dessutom läst en hel del om sadelutprovare som säljer en sadel där hästen sen börjar bråka å trilskas = antaligen ligger inte sadeln bra...

Beauspirit - Jag ska försöka få min pålle fotat nu på nästa träning och gärna filmad oxå! Har just fått en cd från hans uppfödare med massa bilder från när han är precis nyfödd och fram till typ 2,5 år :)

Vad gulligt, hoppar han alltså fram och tillbaka över hindret själv?:D

Bilden från när han är 2.5 år påminner om min pålla just nu! Hon är ju 4 år nu, så hon är verkligen efter i sin utveckling...men nu har jag i alla fall bokat in inridning i slutet av maj hos ett proffs... *längtar* (och hoppas att planen håller hela vägen). Seegt att bara pyssla och pyssla. Och det tycker pållan med! När jag kommer till stallet står hon i princip och gör levader i boxen för att få komma ut och GÖRA något:crazy:. När skorna är på får vi väl promenera lite igen. Liten bild (de rakade partierna på halsen är efter senaste klinikbesöket för koliken).

DSC02875.jpg

Står och är ömfotad i lerknögglet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 971
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama