Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

jo... alla hästar kan inte ha bomlöst, så är det helt enkelt... hästar som ofta passar i bomlösa är (enligt min ringa erfarenhet) hästar med mkt breda ryggar och väl välvda revben, tex araber, många araber kan dessutom inte ha bomsadlar då de blir för långa för dem... hästar som är tvärtom mkt tunna över ryggen upplever jag kan ha svårt för bomlösa... sen är det lättare att försöra en hästs rygg med bomlöst, är du sned ja då glider sadeln snett, och inte så lite heller, och det kan man väl igentligen inte klandra sadeln för? eller? ryttarfel kommer fram lättare i en bomlös, för en erfaren ryttare är nog det en hjälp, man märker lättare om man sitter snett tex, för en oerfaren är det snarare farligt för hästen...

på min ena häst passade inte ett visst märke, ett väl ansätt och dyrt sådant, han fick stora svullnader på ryggraden till en början, det uppdagades sedan att det var produktionsfel på paddarna, jag fick nya utan konstigheter, men han kändes aldrig riktigt nöjd med den sadeln iaf, inte öm på något sätt, men inte nöjd. resultatet av det blev att jag sålde sadeln, han hade heller inte så välvda revben som många araber annars har.

min andra valack la jag på en bomlös som var så lång att den låg över manken och bak på korset på honom, han hade en riktigt fin rygg, jag hade nog kunnat rida utan padd för så välmusklad var han...

jag tycker igentligen att varken bomsadlar eller bomlösa är optimala lösningar, det bästa vore om man kunde kombinera de 2, de skulle vara lika stabila och säkra som bomsadlar men lika formbara, flexibla och mjuka som bomlösa

jag är nyfiken på vad du har för dåliga erfarenheter ang bomlösa och varför du tror att de har uppkommit? Jag är ivrig att lära mig nya saker! och jag hoppas att någon håller på att forska fram den ultimata sadeln som gör att vi kastar alla våra gamla utan att tveka!

Jag tycker oxå det är kul att diskutera saker, problemet här är nog att alla tar det så personligt, jag har inga problem med att du och jag tycker olika saker, det är ju nästan det som utgör grunden till en bra diskussion där man har chans att lära sig nya saker!

jag är numera stolt ägare till en B-ponny på 129 cm:D Känns så skönt nu så här i efterhand. Allt kommer bli så mycket enklare för oss nu, eftersom jag varit inställd på att hon var liten C och skulle behöva hoppa lite högre. Men det blir kanon att hon är B-ponny. Förhoppningsvis växer hon inte över B-ponnymåttet. Det trodde i allafall inte hon som mätte att hon skulle göra:D

vad skönt! :)

fast jag har svårt att tro att hon inte växer mer än 9 millimeter på 5 år?
:/ inte för att försöka förstöra någon lycka men...

ja jag tror också att hon växer mer. Men som mätmannen sa så hade hon ju dels guldskor på sig + att det var 5 veckor sedan hon skoddes + att hon var lite spänd. Men som sagt, jag bryr mig egentligen inte, i mina ögon är hon värd 1 miljon i vilket fall som helst. och jag skulle aldrig komma på tanken att "mäta ner" en ponny.

som sagt, skönt att höra att "folk med bomlöst" inte alltid hatar "folket med bommar" och tvärtom :p

jag hade planer på att köpa bomlöst till min unghäst just för att de ändrar sig så mkt hela tiden, men när jag såg priserna så fick jag en smärre chock :O Och sen kändes det mer stabilt med en hoppsadel när vi ska ut och rida mkt i terrängen och även hoppträna.

Smulan - Vad är ditt bästa knep för att se om sadeln ligger bra? har du någon bild på en "perfekt" liggande sadel? Vore skoj att se så man kan jämföra med sin egen. Jag vill inte lägga ut bilder på nätet på sadel för då blir man ju helt halshuggen här inne...

KL
idag hittade jag och brosus en klätterbacke! Jippie!! Har saknat en sån. Hur klättrar ni? i vilken gångart?

KL

Det finns dagar då man blir väldigt påmind om VARFÖR det är så kul med unghästar:) I går var en sån dag. Efter förra årets besvärliga år med höggradig oförklarlig hälta på 3 ben av 4, alla utredningar o elände och slutligen lösningen med ny hovis som med nya ögon o skicklighet tog sig an honom så har allting äntligen ljusnat.

I går kväll var lilleman på sin allra första hoppträning:bump: och jag VET att det är "mina barn o andras ungar" o rosa glasögon på m m när det gäller ens egna hästar - men han var så himla duktig. Man stod o blev lite tårögd rentav:o Han tog sig an hinder med en sån glädje och det är en fröjd att se hästen röra sig helt obehindrat och med stor energi! Tacksam är bara förnamnet när det gäller hovis arbete och det arbete hästen utbildare lagt ner:)

Ja om det bara hade varit så enkelt att via ord förklara hur en perfekt passande sadel ska ligga. Har nog dessvärre inga bra bilder som man tydligt ser hur en perfekt sadel ska ligga, då det precis som nämnts här i tråden även ska ligga bra i rörelse.
Jag skrev ett mail till AthenaAvalon tidigare idag och kan kopiera in delar av det här med lite tillägg..

Gällande bomvidd så är det svårt att se utifrån bilder men det lättaste är att försöka känna efter tryck, prova och rid i den utan både pad och schabrak och titta och känn noggrant efter tryck efteråt. Man ska dessutom titta om sadeln har rört sig eller om den har legat still. Sadeln ska inte heller följa med ryttarens rumpa upp i lättridningen utan ska ligga så stilla som möjligt, då det annars kan vara tecken på att sadeln har fel linje för just denna häst. Tycker du att den ligger bra efter denna kontroll så skulle jag skippa paden. Man bör dock speciellt med unga hästar göra denna kontroll med jämna mellanrum så att de inte har växt ur sadeln.
Jag kan dock ibland tycka att pad är ett ganska bra alternativ just för unghästar men då får man som sagt inte ha en för smal sadel från början. Är sadeln för smal så brukar det märkas genom att man som ryttare hamnar på tok för högt och långt ifrån hästen och sedan kan detta också hämma muskelbyggnaden.
Det man ska vara extra observant på är om det börjar bildas "gropar" nedanför manken eller att hästen börjar falla ur och tappa muskler längs ryggraden. Då kan man anta att sadeln är för smal eller är utformad med fel bomlinje för just den hästen. Det andra man också ska titta på är om sadeln ligger i balans. Den får varken tippa framåt eller bakåt. Är den i framvikt så är den förmodligen för vid, vilket man kan i vissa fall kan "rädda" genom en pad. Är den istället i bakvikt så är den för smal och då bör man se sig om efter en ny sadel!

Självklart är det tusen andra saker man ska tänka på, bogfrihet, jämnt tryck längs med hela sadeln, storlek på anläggningsytan osv...osv... Hur som helst tror jag att man ofta kan gå på sin egen magkänsla men man måste även lyssna mycket till hästen. Rör den sig som den brukar? Visar den obehag? osv..

Hoppas ni har blivit lite klokare av min ganska luddiga förklaring. Kul förresten med så många som bryr sig och verkligen är intresserade av att lära sig mer om den snåriga sadeldjungeln! :laugh:

tack tack. Du skriver så som jag "lärt" mig genom åren :) sen om man har rätt blick är ju svårt att veta även om man vet vad det är man ska titta efter. Jag har haft stora problem att hitta en sadel som ligger STILL på min eftersom han är bred, noll manke, rak i ryggen och har sadelgjordsstället på fel ställe :p Har varit obeservant och sett på rygg/svett/vojlock att sadlar börjat ligga illa och då bytt med det samma. Denna ligger nu *kors i himmlen* HELT still! Jag är helt förvånad. Där jag lägger den, där ligger den sen oavsett vad vi gör under ridturen. Bra "stroppanordning" tror jag bidrar. Den är liiite vid, blir lite ruggat i pälsen vid manken men lägger jag dit en tjockare schabrak blir det inte lika ruggat men det syns att det kommer fram mer stöv - ska jag lägga en padd ist tycker du? (har även tunntunna fishinlägg som kanske skulle funka, är rädd att den ska bli för smal bara. Har ridit en häst med sånna gropar du beskriver men ägaren vägrade byta sadeln...)
jämnt tryck tycker jag är svårt. Han har hittills inte blivit genomsvettig med denna sadel så jag har inte kunnat avgöra det.
Hästen verkar trivas eftersom han jobbar på bra i den och står stilla vid sadling och uppsittning :p ömmar inte nånstans vid tryck.

Så. det märks väl om några år om man gjorde rätt eller fel... huuua!

Senast ändrad av en moderator:

kl

Sållar mig till skaran av 05-or.
Köpte och hämtade hem en fyraåring för några dagar sedan , ett FF - sto.
Hon var på inridning i höstas en månad, efter det bara riden 7-8 ggr.

Dag ett så fick hon bara göra sig hemmastad, vi tog en kort promenad i omgivningarna också.
Dagen därpå , longerade och satte sen upp och skrittade och travade en stund på utebanan. Uppförde sig exemplariskt, med tanke på att hon nog aldrig blivit riden utanför ridhusväggarna.
Igår red vi lite över bommar (fast det var roligare att hoppa över bommarna än gå eller springa ;)), och hon fick travhoppa sitt första hinder med ryttare på ryggen. Visserligen bara 40-50cm, men hon var jätteduktig. Hoppade med en halvmeter tillgodo. Verkar tycka det är kul, även om vägen fram till "hindret" var lite vinglig.
Idag har vi ridit liten stund på banan, sen skrittade vi ut en kort runda. Bara plus för uppförandet. Tittade till lite på nån grej, men då var det bara att hålla om med skänkeln och hon gick fram.
Har gått fram rätt så fort denna veckan , började rida redan dan efter flytten , och introducerat hinder, och ridit ut. Men jag tycker det okej så länge det är korta stunder. Inget traggel och inga orimliga krav.

Så hittills har hon inte gett mig något skäl att ångra mitt köp =)

Senast ändrad:

Idag har hovslagaren varit ut, och fixat till Cesars fossingar igen, och han har fått nya skor.

Cesar har även fått gå ensam i hagen i 2 dagar nu, för första gången sedan han kom hit nästan, Då hans hagkompis fick kolik i tisdags, och har varit på Ultuna (får dock förmodligen komma hem imorgon!) Och det har han tagit väldigt bra, han går runt där i hagen, och är väldigt lugn.

Har även ridit 2 gånger sedan han höll på och bockade. Och dom här 2 senaste gångerna har han inte bockat någonting! Och det känns som att positiva Cesar börjar komma tillbaka och inte soffpotatisen Cesar :D

Hej och Välkommen!

Jag tror att så länge man är lyhörd och rider efter de förutsättningar hästen har - som du nu - rida väldigt kort och få pass per vecka eftersom hon rent utvecklingsmässigt/muskulärt/kondition ligger som treåringar innan betet. Många glömmer bort individen och går bara på åldern. Har en kompis som rider en 9årig travare som aldrig blivit riden innan vilket jag jämför med en treåring även om 9åringen vuxit klart och kan vara lugnare i huvudet. Men muskler och allt den nya inlärningen måste få samma tid till långsam utveckling och vila vare sig man är 3 eller 9. Det hade hon svårt att begripa "men hon är ju ändå 9!" och red henne 7 dagar i veckan och blev sen arg för att hästen protesterade och blev alldeles kocko *suck*

Varför är hon så lite riden? Planer och mål i framtiden? Gissar att du inte planerar att starta henne på tävling än på ett bra tag :D

KL

Här är idag -25°C. Inte så romantiskt. Hade långtgående planer på ridhusritt i helgen men är det så här kallt så blir vi nog hemma. Känns lite väl utmanande att ge sig iväg med häst å transport när det är så kallt.

Min håller ju också på att kröka rygg. (Står inte still vid uppsittning, spänner sig i början och försöker att bocka)
Är faktiskt lite orolig för att han har utvecklat sadeltvång :cry: (Krökte rygg även med förra ägaren som red in honom)
Min equiterapeut hittade inte några konstigheter men jag börjar fundera på om jag inte skall kolla upp ryggen via röntgen ändå. :confused:

Nåväl:
I går hoppade han sin första meter när vi löshoppade. Helt utan drama rullade han bara på i ett
lungt och stadigt tempo. =)
Jag är SÅ stolt. :D (för ett par månader sedan skenade han omkring i löshoppningsbanan och gjorde plockepinn av allt.. puh .. )

Sedan undrar jag hur era veckoscheman ser ut. Jag har så svårt att få det att gå ihop då jag växlar mellan ridning, tömkörning, löshoppning, förberedelse för inkörning samt vilodagar där imellan.
Det blir inte mer än ca 2 dagar i veckan uppsutten träning hur jag än vrider och vänder på det.
??

Mån: Ridning
Tis: Tömkörning
Ons: Vila
Tors: Löshoppning
Fre: Ridning
Lör: Inkörningsträning (dvs. invänjning av skaklar, släpa, sele, draglinor osv)
Sön: Vila

Kanske vore vettigt att lägga in ridning på onsdagar också?
(Passena ligger inte på längre än ca 20-30 min)

Hej!

Jag läser och läser - alla kämpar på ...
själv gör jag inte 2 knop med lillfisan:crazy: fruset igen nu när jag var ledig och inget ridhus i närheten som vi kan använda iallafall. Har inte orkat köra iväg till ridhus heller...så just nu blev det visst vila.Hade gärna haft fullt med snö eller tö som sagt! Snart har jag mer tid och då tar vi nya tag:) under tiden läser jag om alla duktiga...

Tycker ditt schema är vettigt, vilan är lika viktig som träningen! Sen är det klart att ska du ha upp konditionen/flåset så småningom inför ev tävling längre fram då får du kanske byta ut något pass mot uppsuttet. Vilopassen hade jag däremot inte ruckat på.

Uff, ja, jag vet. Det är min akilleshäl just nu. Jag behöver komma UT med honom.
Står tyvärr i ett stall där nästintill INGEN rider ut alls. (Inte ens på somrarna :grin: ) Jag behöver ju en äldre, trygg häst som sällskap. Tills nu har sambon följt med några få gånger, men det blir ju inte några travsträckor.

Att jag dessutom jobbar full tid och kommer till stallet när det är kolsvart, förutom helgerna, gör inte saken bättre.
Argh, inte lätt att få till allt jag vill ..
Längtar verkligen till våren då det ljusnar ute. Då skall pulsklockan fram och en seriös konditionsträning påbörjas. (Det gäller både häst och matte :grin: )

usch jag får dåligt samvete när man läser om alla vettiga scheman. Min tid är hårt planerat och för att det öh ska gå ihop med hästarna här hemma så blir det ridning tors-fre-lör-sö/mån.
Vila tre dagar på rad.
Inte optimalt men vad ska man göra?!

Välkommen till min verklighet :D skojas lite... men lite allvar oxå. Min är i princip inriden ute längs vägarna och jag har ridit med sällskap 3 ggr å det var i höstas.
Visst är det läskigt att rida helt ensam ibland, speciellt när han var helt grön. Men vad gör man? endera det eller ingen ridning alls - då är svaret enkelt. Pannlampa är en god investering till mörkerridning, mobiltelefon och säkerhetsväst - sen är det bara att ge sig ut.

Ha ha, känner verkligen igen det där! Men så är det ju denna årstiden, det är inte lätt att få ihop allting när det är mörkt redan när man kommer hem från jobbet eller t o m innan.

Jag försöker vara flitig och köra till ridhuset på kvällar för tömkörning och ridpass med unghästutbildaren men häromdan så svor jag över att ha gett mig ut - har tre mil till närmaste privata ridhus och hamnade i värsta dimman! Låg o kröp i 50 km med hästsläpen, det kvittade hur jag skiftade ljusen på bilen så kändes det som om jag bara såg typ 2 meter framför nosen. Kan tänka mig att det fanns ett antal bilister i kön bakom som svor åt mig:angel:

Draghjälp av annan äldre häst är ju inte så lätt alltid heller. Just nu har jag tur som har en tjej i stallet som kan haka på. Hon är ung men rider med sånt ansvar och lugn så det funkar jättebra. Ja, nu har ju lilla jag inte ens kommit upp i sadeln själv än utan det är utbildaren som rider ut honom - men SNART så smäller det för då ska kärringen upp i sadeln igen. Då får de huka sig här i skogarna tror jag. Ser ni ngt stort som hänger o flaxar, typ som Mulle o hans ryttarinna, så är det jag på Svarta Faran:o

Man biter ihop o svär över den svenska vintern:grin: Tiden är också ett evigt bekymmer, vi borde klona oss, vi hästfolk!

Hehe, skall nog göra slag i saken och åtminstone försöka promenera kortare sträckor med pannlampa och hästen på släp, eller dansande omkring sig, hur det nu blir.
Sambon kan låna en trygg häst att ta med på promenaden så har vi täckt upp den biten också.

Nu skall jag bara hitta tiden till detta projekt... och tvinga sambon att avstå några/något pass på gymet till fördel för "mysiga" kvällspromenader med mig och hästarna. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 960
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?