Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

ja jag får hålla tummarna för att hon inte växer så mycket till:D Härligt att din blev D-ponny i allafall. Hoppas hon inte växer nåt mer nu då. var med om nästan samma sak för några år sedan när vi skulle slutmäta en D-ponny som jag hade.

måste bara få skriva och säga hur glad jag är idag. Red lite "dressyr" på ett fält bredvid stallet. Tränade mycket övergångar för att hon skulle bli uppmärksam på mig, hon har nämligen massor med energi och springer gärna omkring i full fart utan att lyssna det minsta på mig. Men idag kände jag för första gången hur hon verkligen började jobba med mig och sökte sig i en trevlig form. Kändes så kul att sitta på henne. Att hon dessutom var extra snygg i sitt nya träns och martingal gjorde ju inte saket sämre, haha. Så nu "slipper hon skämmas" över att gå med svart träns och brun sadel, hihi.
1-10.jpg

2-9.jpg

Men hon måste dock skämmas för sina svarta tyglar hihihi;)

haha ja jag vet:P dom bruna är påväg men var restade så tar lite längre tid för dom att komma:P Under tiden får vi stå ut med svarta tyglar;)

KL

Lägger ut några bilder från senaste ridturen! Har börjat sätta igång honom från vintervilan, så det finns en hel del energi som visar sig i diverse skutt. Hans grej verkar vara jämfotahopp med huvudsläng... :crazy: :)

3202373436_58c1b073a6.jpg

3201526171_b24c5f5341.jpg

Början till det redan klassiska "kastmedhuvudochsido-skuttet"! Alltså inte rollkur.... ;)
3201526301_5d9f1bf79f.jpg

3202381908_e9687ca66b.jpg

Har för övrigt anmält oss till en LB i sommar! Läskigt! Men kul!

idag har jag ridit för tränare för första gången!! jag skrev i höstas att vi skulle rida för tränare, men det blev inte av på grund av vissa andledningar.
men idag har det gått superbra!! han var såå duktig! :love: vi red mest övergångar och började med skritt-halt-skritt, för att få honom lite mer med! och sen när det flöt på fint så gjorde vi det i skitt-trav-skritt, och han var såå duktig! lyssnade för minsta lilla hjälp i slutet!! i början fick man väcka honom och när han inte lyssnade på röst, säte eller skänkel, då var det ett litet rapp, ( missförstå mig inte nu) och när han fattade vad som gällde så var han så :love: och sen när övergångarna gick bra från skritt till trav så var det dax för galloppen, och tro det eller ej men han (vi) gjorde perfekta fattningar i båda varven! :banana: är så stolt över honom idag! och sen även när övergångarna gick fint jag dom kom bakkärran med i det hela!! och han arbetade med hela kroppen oh vilken känsla! :laugh:
blev även mäkta stolt över honom att han var så cool fast det blåste som bara den och att de där för**nnade duvorna flög över huvudet på honom.

Har innan ridit ut väldigt mycket, så det är så skönt för han är rätt så cool i terrängen! så när jag å min polare skulle ge oss ut ( hon har en travare på 9 år) så vem var det som gick där inte travaren gick? jo självklart min coola kille!! blev så stolt över att han faktist lyssnar till mig och har sån tillit! så unghästen gick först sen under resten av ridturen! :D

Nu ska han få sin vintervila på 2 månader, så den 18 mars så ska vi dra igång igen, och hoppas då han kommer ihåg vad vi har gjort idag! :p han är väl förtjänt av sin vila nu!

Ni andra som börjar sätta igång efter vilan, hur gör ni vid igångsättningen? vad börjar ni med och hur pass snabbt går ni fram? skriv gärna hur lång vila era pollar har haft!

KL

Nu har min dressyrhäst fått åka och träna på att hoppa uppsuttet för första gången. Jag åkte till en kille som jag tycker rider bra och lät honom styra runt och sköta det hela. Det var jättekul och hon skötte sig riktigt bra :cool:

Lite skeptiskt måste man ju vara... när de ENORMA hindrena lades upp så visar hon kanske varför hon främst skall syssla med dressyr. Jag orkade inte filma hela tiden, men på slutet hoppade hon en oxer på ca 30 superhöga cm och sög faktiskt tag i hindret lite och släppte upp ryggen lite. Det var kul att se :D Kraven är inte så höga nu i början...

http://www.youtube.com/watch?v=jILWOyS1RuQ

3202381908_e9687ca66b.jpg

Har för övrigt anmält oss till en LB i sommar! Läskigt! Men kul!

Vilken fining. Kul att ha ett mål att sikta emot. Lycka till! Får se om jag också vågar anmäla mig till något innan sommaren...

hihi, vad förvånad hon såg ut när hon stannade på det där hindret ni travade över:P såg ut som att hon tänkte "HJÄLP matte! nån har lagt nåt jättekonstigt på marken!";) men ser verkligen trelig ut:D

Ha ha, jag vet. Sötnosen.
Ibland såg det ut som om hon undrade vad det här skulle vara bra för. :eek:
Skräp på marken???
Men på slutet började hon förstå, och vi ska iväg nästa helg igen så G ska få rida henne igen :banana:

*kl

Eftersom jag inte kan hålla mig ifrån den här härliga tråden.... så köpte jag igår en "ny" 05:a.:D

Det är en otroligt fin arabvalack, som är riden litegrann, välhanterad men inte så mycket arbetad med. Runt 148 hög, väldigt kompakt modell (ser lite ut som en mini-PRE med arabhuvud), och mörk skimmel.

Jag är SÅ glad för att jag i vår kommer få göra mycket av det jag drömde om med Pemba- även om hon bara får vara med i hjärtat denna gång. Det ska bli superkul att lära känna den här lille killen mer.

vad kul att du köpt en ny häst:) låter som att den är väldigt fin också, bilder?;)

Grattid´s! Visst kan man inte hålla sej ifrän araber?!:love:

Nej, de har "Det".

Kommer självklart med bilder när jag har några... underverket kommer nästa helg, så ni får hålla er någon vecka.:D

haha oki, vi väntar med spänning. Vad är det för stam på honom?

Idag hade jag med min mamma som fotograf när jag red lite ute på åkern. Tyvärr så visade det sig att mamma verkligen saknar känsla för det här med foto men här kommer i allafall några bilder där man i allafall ser att det är en häst:P Ursäkta bildbomb*
8-3.jpg

2-10.jpg

3-8.jpg

5-7.jpg

6-5.jpg

11-2.jpg

1-11.jpg

Det låter som om din häst har en typiskt "ponny-rygg" vilket ofta är svårt. Unghästar är ju gärna lite runda och manken utvecklas ofta mer med åren. Det är svårt att säga huruvida du ska göra med fårskinnspad. Du kan ju alltid prova med en tunnare variant med öppen kanal fram tills dess att han har vuxit i sadeln. Ruggad päls är ju ofta lite tecken på att sadeln inte ligger still eller att den inte är helt perfekt bomviddsmässigt. Men man kan inte alltid lyckas ha en sadel som är helt perfekt då våra små växer så hiskeligt fort! Du får prova dig fram och verkar hästen trivas så skulle jag inte oroa mig allt för mycket! Väldigt tvetydigt svar men det är så svårt att ta ställning när jag själv inte har sett vare sig sadeln eller hästen! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 946
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?