Sv: Hur går det för era 05r edition 4
Gud vad skönt att hon blev en b-ponny! Det är aldrig roligt att ha en liten kat. ponny. Men jag tror inte att det kommer vara några problem med att fortsätta att ha henne som en b-ponny som det låter på din beskrivning!
Kan ju glädja dig med att min förra b-ponny mätte som treåring 128 cm. Hon slutmättes till 128,9 som åttaåring. Hon hade alltså vuxit 9 millimeter på 5 år.
kl
Ja, vi har ju som sagt också mätt min söta sessa. Den blev en riktigt rysare då hon har växt som satan! I sommras mätte hon cirkus 145 med skor och hon mättes till 147,7 cm. Vi trodde att hon hade växt någorlunda klart men ack så fel vi hade. Aja, damen kunde ju spänna sig och växa 5 cm! Det var två mätmän plus en vetrinär som mätte. Först mätte den ena mätmannen, sen den andra för att kontrollmäta. Den första lade på stickan och fick direkt henne under 148 cm. Sen var det den andras tur och då spände hon sig som satan och växte ungefär 5 cm
Aja, vi kliade henne lite på halsen och då sjönk hon genast ihop till sin normala mankhöjd igen
Som sagt, 147,7 cm blev det! Det kändes fruktansvärt skönt att hon blev d-ponny.
Nog om detta, vi har lagt om planen lite. Detta året hade vi egentligen inte haft några specifika mål men vi har nu tänkt att starta kvalitén till hösten, utom start då. Det kändes kul att ha något mål för året i alla fall. Nu på vårkanten hade vi tänkt att mitten av maj komma ut på våran första tävling, hoppning. Sen arrangerar klubben jag står uppstallad på sista omgången av division 3 i dressyr så i början av april blir nog våran dressyrdebut av! Men första målet är att komma ut på en Clear Round v.6 på kungsbacka.
Min sessa har även precis haft sin vintervila på cirkus 3 veckor, det var välbehövligt för kroppen, men däremot inte för huvudet. Hon har "växt" i sin kropp under denna korta tid, det är fantastiskt att se hur det kan hända något på en sån kort tid. Alla runt omkring märker en stor skillnad. Men däremot huvudet... Ahhh hon är så fruktansvärt brötig nu alltså. Hon tycker livet är pest och pina så fort hon inte stimuleras. Jag försöker att varje dag jag inte rider så leder/longerar jag och borstar och pillar på henne men ändå är hon så fruktansvärt pigg, jag blir galen! Hon får inget kraftfoder, endast 3 nävar havre per dag och ändå har hon sån överskotts energi. Vi börjar oroa oss över detta så hon inte börjar utveckla några olater, vi börjar tyvärr se tecken på det. Vad kan man egentligen göra för att hålla henne stimulerad?
Hon har fruktansvärt mycket motor när man rider också. Det har hon haft sen vi köpte henne i sommras. Bakbenen maler på som tusan och det är väldigt svårt att få henne att vänta. Problemet när hon ligger på så i ridningen är att hon lätt faller fram på bogarna, därför har vi istället i höst ridit mycket kortare turer i lite högre form. Ikväll löshoppade vi henne också, hon var nästan på gränsen till odräglig. Såfort man håller tillbaka henne och hon inte får gå iväg så börjar hon direkt skrapa med sina framben, inte sådär lågt utan hon skrapar riktigt högt. Hon är uppe i midjehöjd. Men somsagt, det är väldigt mycket nerv i henne och jag hoppas detta försvinner när vi kommer igång igen.
En till grej jag tänkt på sådär lite allmänt. Fiona är väldigt "tuggig" och smakar på allt. Hon vill alltid bita på borstar, soppkvastar, spön, allt! Varför gör hon det? Är det bara sådär lite bebisaktigt att hon vill smaka på allt? Eller "kliar" tänderna? Eller vad kan det vara? Hon tuggar verkligen på allt!
Tänkte att jag skulle bli bättre på att uppdatera med bilder och filmer men det blir jobbigt nu med sista terminen i nian, mycket plugg och så. Ska försöka mitt bästa!