Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Precis. Nej, ägarna har väl inte haft tid, var väl meningen att de skulle rida in själv, men pga tidsbrist så fick de lämna iväg henne på inridning.
Vi siktar på kvalitén och championat till hösten. Så vi börjar väl starta lite i vår, bättre att hon börjar komma ihåg redan nu så smått med hinder, än att stå ett par veckor innan kvalitén och kräva att hon ska gå tre felfria 1m på raken.

Sen får vi ju se hur bra det går nu, och om jag anser att vi får ut någonting av dessa unghästtester, de syskon som är visade har ju fått bra resultat, och mamman hade diplom som 3-åring och bra poäng på kvalitén. Men det är ju ingen garanti, tror jag inte att hon får bra resultat så låter vi hellre bli. Men hon har förutsättningar =)

Sen är det ju förhoppning om att kvala till falsterbo med henne nästa år, men det är ju bra tag tills dess, så vi får väl se var det hela bär :)

Senast ändrad:

Se det positiva med det. Du får ju in lastning och transport som en frekvent återkommande rutin. ;)
Själv lastar vi när det är veterinärklinikbesök, och det är kanske inte det bästa sättet att skapa positiva associationer för hästen vad gäller att åka transport. Haha

Alltså bör jag lägga in det i träningen också. Se till att lasta hästen, dra iväg en bit bort, lasta ur och göra något 'roligt' för att sedan åka hem igen.
Det var bara det där med tiden... puh.. :grin:

Jag försöker se det positiva i att jag har ett stort, ljust ridhus att träna i. Jättebra underlag, all utrustning som behövs och väldigt lite folk som nyttjar det. (Vi är bara 6 uppstallade förutom ägaren, sedan kommer det lite 'löst' folk utifrån mellan varven.. utöver det .. fritt fram.. :laugh:)

Jag har (för framtidiga bruk) riktigt bra klätterbackar bara några minuter från stallet och långa skogsvägar att trava och galoppera på.

Äh... det blir nog bra dethära... skall försöka låta bli att ha ångest över allt jag tycker att jag borde hinna men inte hinner ..

Kort på sötnosen:
Frasse0901b.jpg

Eller så säger du till sambon att "om jag inte ringer inom två timmar så måste du leta reda på mig i skogen" :D åsså ger du dej ut själv. Bra miljöträning för båda :p

och kom i håg - tankar påverkar mer än man tror! positivt tänkande var det! Inte "dansa omkring" utan "lulla runt" :D :D

Kommer gå såååå bra!

bild på underverket vore ju roligt! :)

ang unghästtest så är det svårt. Egentligen känns de rätt onödiga med tanke på åldern - dvs ALLT kan hända just denna dag och formen går upp å ned som en bergådalbana lika som fysiken. Bra att jobba mot för att få igång hästen men många stirrar sen så väldigt på resultaten vilket jag tycker kan vara lite tråkigt just pga topphästen kanske inte fixade att prestera 100% just den dagen å så hänger folk upp sej på just den dagen... .

Bra resultat - ok då vet man att man har en bra häst men det borde man vetat innan.

dåliga resultat - då tror alla att man har en kass häst å så kommer man hem å säger "han var alldeles för spänd/loj/trött/överbyggd :D

lite ironiskt kanske :p

Men kul att ha en häst som har möjligheter att göra bra resultat! :) Min får nog inte ens komma till start.... (pga matte alltså hehe)

Senast ändrad av en moderator:

Puh, med färskt minne av sista försöket vet jag inte om jag kan tvinga mig att tänka positivt. Snarare panik-ligt. eh... :o
Jag är verkligen världens fegaste och undrar ju vad jag har begett mig in i..
Pust!
Sambon följde med som sällskap sist gång. Jag skulle prompt rida utan att han höll i hästen. *Kan själv* typ.
Vi kom ca. 200m från stallet då hästen tycker sig uppfatta vålnader i skogsbrynet och börjar krumelura omkring som en orm på uppåtjack.
Matte tillhör verkligen inte den 'krumelurande' typen och resignerade helt enkelt. *Kan inte själv* alltså.

Ärligt talat är jag inte ALLS lika rädd för att ramla av, som jag är för att 'tappa' hästen. (Värsta skräck-scenariot att se hästen galoppera iväg i pereferin. :eek: )

Vi har iaf beslutat att nästa gång skall sambon ha Frasse i en lång longerlina, på det sättet slipper jag oroa mig för att något händer hästen, om hästen händer mig så att säga. :angel:

En vacker sötnos är det också:)

Det är en fördel att vara "tvungen" att ta sig till ridhus på ett sätt ( förutom vid ishalka o dimma då...) för man får gratis last och åkträning ett par gånger i veckan. Jag är mäkta stolt över att alltid ha kunnat lasta och åka med min yngling helt själv, man blir lite mallig när de andra står o kämpar med sina äldre hästar vid ridhusen och vi trippar upp för rampen snabbt o lätt.
Då är han min:love:!

Hehe, eller hur? De känns snuskigt dyra i de tillfällena. :rofl:

Måste ju få stoltsera med att jag lastade på och av Frasse ensam vid senaste besöket hos tandläkaren. Precis som din så knatar han på utan att ens verka reflektera över var han är på väg.
Samma sak vid hemkomsten. Han står still och är väldigt nyfken på vad som händer där framme, sedan får man nästan dra ut honom i haserna innan han försiktigt kliver bakåt rakt in i mattes famn (ja, eller nåt)

Ibland tror jag att han delvis har blivit lobotomerad.
Men det handlar väl helt enkelt om att han inte har någon negativ åsikt om det hela.
:laugh:

Visst känner man sig lite mallig?:) Jag tror att det blir mera avspänt o lugnare om man kan sköta lastningen själv och att man lastar när man har ett mål att köra någonstans, inte för att bara "träna" lastning.

Sen finns det i o f sig exemplar av pållar där det blir omöjligt eller för farligt att klara det ensam, har väl haft ngn sån också...

precis så är min lilla prinsessa också. traskar in i transporten utan att bekymra sig och står snällt still så att jag kan gå runt och stänga bommen. Så himla skönt att ha en så okomplicerad liten häst men det är nog som du säger: hon har liksom ingen egentlig åsikt om transporten så därför är det ok liksom

min med... tills han fick bakbommen mellan bakbenen .... nu växer han fast. Men med rumpknuffare så går han på och står snällt. Lite synd för det är jobbigt att vara beroende även om det är bara så lite som en knuff.

Hhuuuu... vad lite det krävs för att rubba deras barnsliga övertygelse om att 'allt är är lekande lätt och i sin ordning'...
Man vill ju inte att något skall gå fel... :eek:

KL

Nu hoppar jag in i tråden igen, var väldigt länge sedan. Jag har ganska nyligen satt igång min -05a och vi börjar hamna på banan igen. Var och red lektion igår för första gången sedan igångsättningen och det gick super:love:
När vi först satte igång henne efter vilan var hon helt underbar, mjuk och samarbetsvillig, men den senaste veckan har hon tjafsat och jag har börjat fundera på om det kan vara tänder, ryggen, fötterna eller bara att hon börjar bli lite större och protestera. Då var det ganska skönt att höra tränarens synpunkt och hon trodde inte alls på "ont"-teorierna utan snarare att hon har blivit riden så pass "mycket" att vi nu måste börja aktivera henne lite. Hon börjar helt enkelt bli lite katig. Är ju 4 nu :cool:

Så efter lite spänningar i början av passet tvingade mig instruktören att kräva lite mer, och då faller ju alla bitarna på plats när jag inte längre sitter och tar så mycket hänsyn till att hon är unghäst längre. Då blev hon lugnare och mycket mera arbetsvillig. Jag tror hon tycker om när jag tar kommandot :D
Här kommer en liten filmsnutt och några bilder med halvtaskig kvalitet:

http://s498.photobucket.com/albums/rr344/Maja_Sevelius/?action=view&current=CIMG2210.flv

25722270.jpg

25722273.jpg

25722277.jpg

Oj Wow vilken snygging ... och vilket ridhus...
:d
Berätta mer, vem är hon efter? Hur stor är hon? Vad 'siktar' du mot?

Berätta också gärna mer om spänningarna och 'bråket'.. jag har nämligen själv liknande 'problem' med min och det känns lite trist faktiskt då han är så himla fin och positiv till allt annat..

Din var verkligen jättefin. Såg din bild tidigare.

Hon är liten, bara 160 cm tyvärr. Men tillräckligt med häst åt mig :) Hon är e. Hochadel (Hohenstein-Donnerhall) ue. A Jungle Prince (Argentinus-Pik König). Mitt närmsta mål är att bli så pass stadiga i alla gångarter att vi kan styra ut på en LC till våren/sommaren och LB till hösten, med kvaliten som första fokus. Satsar nog inte på några championat eftersom jag tror inte hennes gångarter räcker till riktigt. Men utbildningsmässigt vill jag ändå vara i fas som om vi skulle vara med ;)

I ridhuset eller på banan tjafsar hon genom att lägga huvudet på sned och vägra ställa om, springa utåtställd och låtsas som om jag inte finns riktigt. Hon spänner sig gärna också och hoppar till för farliga saker. Men när JAG kommer till ridning brukar hon slappna av och vara hur fin som helst. Så jag tror bara att det gäller att ha is i magen och tvinga mig själv att faktiskt ställa lite krav på henne. Ute däremot så är hon rätt feg när hon är själv och om det då är min medryttare som inte har samma "pondus" som jag så har hon tagit tillfället i akt och börjat bralla järnet. Sist kändes det tydligen som om hon ville få av ryttaren och det är ju inte bra. Jag tyckte det var jättebra att hitta en lugn orädd medryttare som ville lufsa i skogen. Men nu verkar det som om Holly inte klarar det. Hon behöver nog lite mer styrning. Så vi får prova det ett tag och hon får inte rida ut själv längre, det får jag sköta. Vill inte riskera skador på min duktiga och snälla medryttare. :love:

oj vilken uppsats...

:love:

Du har en otroligt vacker häst....

Min har vilat sedan 3års test & är nu riden 5 gånger. Har funkat väldigt bra & han minns......
Det enda som varit lite känsligt är speglarna i ridhuset men det går bättre & bättre. En liten bild från 3 års..
l_korvhuv.jpg

Vilken snygging. Vackert foto också.

Skönt att han kommer ihåg. Det är så härligt när man känner att de förstår och börjar bli lite vuxna. Såg i en annan tråd att du ev. tänkte ut och tävla. Vart finns du någonstans? Ska vi peppa varandra :idea: ?

I jämtland så det blir ju inte så många starter med våra avstånd....
Har ju typ mellan 2-22 mil till varje tävling & det flesta på det längre avståndet tyvärr.
Men vi kan peppas ändå.

Gud vad skönt att hon blev en b-ponny! Det är aldrig roligt att ha en liten kat. ponny. Men jag tror inte att det kommer vara några problem med att fortsätta att ha henne som en b-ponny som det låter på din beskrivning!:) Kan ju glädja dig med att min förra b-ponny mätte som treåring 128 cm. Hon slutmättes till 128,9 som åttaåring. Hon hade alltså vuxit 9 millimeter på 5 år.

kl

Ja, vi har ju som sagt också mätt min söta sessa. Den blev en riktigt rysare då hon har växt som satan! I sommras mätte hon cirkus 145 med skor och hon mättes till 147,7 cm. Vi trodde att hon hade växt någorlunda klart men ack så fel vi hade. Aja, damen kunde ju spänna sig och växa 5 cm! Det var två mätmän plus en vetrinär som mätte. Först mätte den ena mätmannen, sen den andra för att kontrollmäta. Den första lade på stickan och fick direkt henne under 148 cm. Sen var det den andras tur och då spände hon sig som satan och växte ungefär 5 cm:cool: Aja, vi kliade henne lite på halsen och då sjönk hon genast ihop till sin normala mankhöjd igen:p Som sagt, 147,7 cm blev det! Det kändes fruktansvärt skönt att hon blev d-ponny.

Nog om detta, vi har lagt om planen lite. Detta året hade vi egentligen inte haft några specifika mål men vi har nu tänkt att starta kvalitén till hösten, utom start då. Det kändes kul att ha något mål för året i alla fall. Nu på vårkanten hade vi tänkt att mitten av maj komma ut på våran första tävling, hoppning. Sen arrangerar klubben jag står uppstallad på sista omgången av division 3 i dressyr så i början av april blir nog våran dressyrdebut av! Men första målet är att komma ut på en Clear Round v.6 på kungsbacka.

Min sessa har även precis haft sin vintervila på cirkus 3 veckor, det var välbehövligt för kroppen, men däremot inte för huvudet. Hon har "växt" i sin kropp under denna korta tid, det är fantastiskt att se hur det kan hända något på en sån kort tid. Alla runt omkring märker en stor skillnad. Men däremot huvudet... Ahhh hon är så fruktansvärt brötig nu alltså. Hon tycker livet är pest och pina så fort hon inte stimuleras. Jag försöker att varje dag jag inte rider så leder/longerar jag och borstar och pillar på henne men ändå är hon så fruktansvärt pigg, jag blir galen! Hon får inget kraftfoder, endast 3 nävar havre per dag och ändå har hon sån överskotts energi. Vi börjar oroa oss över detta så hon inte börjar utveckla några olater, vi börjar tyvärr se tecken på det. Vad kan man egentligen göra för att hålla henne stimulerad?

Hon har fruktansvärt mycket motor när man rider också. Det har hon haft sen vi köpte henne i sommras. Bakbenen maler på som tusan och det är väldigt svårt att få henne att vänta. Problemet när hon ligger på så i ridningen är att hon lätt faller fram på bogarna, därför har vi istället i höst ridit mycket kortare turer i lite högre form. Ikväll löshoppade vi henne också, hon var nästan på gränsen till odräglig. Såfort man håller tillbaka henne och hon inte får gå iväg så börjar hon direkt skrapa med sina framben, inte sådär lågt utan hon skrapar riktigt högt. Hon är uppe i midjehöjd. Men somsagt, det är väldigt mycket nerv i henne och jag hoppas detta försvinner när vi kommer igång igen.

En till grej jag tänkt på sådär lite allmänt. Fiona är väldigt "tuggig" och smakar på allt. Hon vill alltid bita på borstar, soppkvastar, spön, allt! Varför gör hon det? Är det bara sådär lite bebisaktigt att hon vill smaka på allt? Eller "kliar" tänderna? Eller vad kan det vara? Hon tuggar verkligen på allt!

Tänkte att jag skulle bli bättre på att uppdatera med bilder och filmer men det blir jobbigt nu med sista terminen i nian, mycket plugg och så. Ska försöka mitt bästa!:D

vilken tur ni hade med mätningen!
:)!

Jag kan säga att jag känner igen det du skriver om. Min pålle har ju vilat sedan slutet av november nu och jag hann sätta igång honom efter 3 veckor innan jul och han var väldigt pigg och brötig! sen blev det ofrivillig vila igen efter en veckas igångsättning först pga julefirande sen direkt efter det så åkte han på en hudinflammation på ena bakbenet som ledde till ett svullet ben (han inte bli lymfangit tack och lov) och pencillinkur.

nu är han dock frisk, och jag ska sätta igång honom. han har alltså vilat i 2 månader samt gått i grushage om 10x10 meter under tiden, för i början av vilan under första veckorna var han skadad pga sträckning i hagen när den var frusen. hagarna här är HEMSKA just nu och vi ska byta stall, flyttar om 10 dagar och jag har valt att inte släppa ut honom i den stora valackhagen innan flytten.
så jag har en överpigghyperponny just nu och jag känner inte igen honom :( tycker så synd om honom men snart får han komma till ett litet lugnare stall med enorma hagar och lång utevistelse.

men som sagt han som alltid varit så lugn och väluppfostrad har nu börjat försökt testa gränser. den här vilan och hagen har gått upp i huvet på honom, och jag vet ju orsaken så det är därför vi flyttar nu (och andra orsaker). först när han fått gå ut i bra hagar igen känner jag att jag kan kräva mer att han ska hålla sig på mattan.
visserligen kräver jag det nu med, men jag förstår ju varför han är som han är.

min håller sig dock lugn på gången och när man borstar och pysslar men det är väldigt lätt för honom att plocka fram piggheten. som när vi går ut och går, när han är i skrittmaskinen osv så ploppar den nya personligheten ut. :(
jag vill ha tillbaka min gamla häst!

hur stor hage går din ponny i? hur många timmar om dagen går hon ute? hon kanske går ute mkt men om hon inte gör det så är det en grej jag skulle tillgodose först, att hon gör av med sin överskottsenergi i hagen och inte vid ridning/hantering.

så det vi pratade om innan, att jag såg fram emot kungsbacka... nu blir inte det av tyvärr. och vi får skjuta upp våra tävlingsplaner. jag kommer få lov att flytta ut till ett stall utan vare sig paddock eller ridhus och jag har ingen bil med dragkrok och kan alltså inte heller köra till ridhus. har dåligt om jobb och pengar just nu det är därför vi gör lite omprioriteringar just nu så tävling och träning får vänta.
jag hoppas på att kunna byta stall i sommar igen.
:(

snurrigt inlägg men det är mkt i mitt huvud just nu ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 962
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?